Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh - Media Dubbs dubbning

Startat av Erika, 27 mars 2007 kl. 20:43:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  5 november 2022 kl. 20:53:07Är mpeg2-versionen inte kommprimerad på archive?
Nej, MPEG-2-versionen är exakt som jag laddade upp den - vilket förutom introt är exakt samma som den kom ut från min DVD-inspelare. Så du kan alltså bortse från den första minuten, som inte har samma kvalitetsproblem som resten.

(I och med "bildversionen" så kopierade jag introt från ett avsnitt och lade in det på alla avsnitt, för att inte behöva lägga in samma förtexter manuellt på varenda avsnitt)

Helt klart en fördel med Archive.org gentemot exempelvis YouTube, där ju allting komprimeras även om de skulle vara i ett för webben redan acceptabelt format...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2022 kl. 20:59:25Nej, MPEG-2-versionen är exakt som jag laddade upp den - vilket förutom introt är exakt samma som den kom ut från min DVD-inspelare. Så du kan alltså bortse från den första minuten, som inte har samma kvalitetsproblem som resten.

(I och med "bildversionen" så kopierade jag introt från ett avsnitt och lade in det på alla avsnitt, för att inte behöva lägga in samma förtexter manuellt på varenda avsnitt)

Helt klart en fördel med Archive.org gentemot exempelvis YouTube, där ju allting komprimeras även om de skulle vara i ett för webben redan acceptabelt format...
Absolut, bra att veta, trodde den alltid gjorde om. Tänker du byta ut mot det bättre ljudet sedan på Archive?

Ska det vara vhs-bilden eller vågar du använda dvd-bild?

Daniel Hofverberg

Jag håller på att ladda upp den nya förbättrade versionen av Cleanliness Is Next to Impossible nu, så den bör väl komma upp inom en timme. :)

Eftersom det bara rör sig om enstaka avsnitt, medan övriga avsnitt fortfarande är i VHS-kvalitet, så chansar jag med DVD-bilden.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2022 kl. 23:25:49Jag håller på att ladda upp den nya förbättrade versionen av Cleanliness Is Next to Impossible nu, så den bör väl komma upp inom en timme. :)

Eftersom det bara rör sig om enstaka avsnitt, medan övriga avsnitt fortfarande är i VHS-kvalitet, så chansar jag med DVD-bilden.
Ska du ta bort den första versionen av Cleanliness Is Next to Impossible som du laddade upp?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  5 november 2022 kl. 23:28:22Ska du ta bort den första versionen av Cleanliness Is Next to Impossible som du laddade upp?
När jag känner mig säker på att den nya versionen är komplett och felfri, ja - men för säkerhets skull låter jag både vara kvar under en övergångsperiod.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 november 2022 kl. 23:32:08När jag känner mig säker på att den nya versionen är komplett och felfri, ja - men för säkerhets skull låter jag både vara kvar under en övergångsperiod.
Ljudet blev mycket bättre och även bilden fast formatet på den är lite konstigt verkar som att det är 4:3 som har blivit beskuret till 16:9 och sedan tillbaka till 4:3.

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet  6 november 2022 kl. 00:52:57Ljudet blev mycket bättre och även bilden fast formatet på den är lite konstigt verkar som att det är 4:3 som har blivit beskuret till 16:9 och sedan tillbaka till 4:3.
Jag vet faktiskt inte vad Goliat har använt för bildkälla - jag har bara laddat upp filen jag fick i befintligt skick, utan att göra något med den (jag bara snabbkollade ett par minuter, för att kolla att den verkade okej, men reagerade faktiskt inte på bilden).

Men @Goliat kanske kan upplysa om vad det är för bildkälla på videon?

Huvudsaken är ju i alla fall att ljudet är en enorm förbättring jämfört med förut. :)

Uppladdningen verkar i alla fall vara klar, men ännu inte Archives konvertering för att göra den spelbar i webbläsaren - men det borde väl inte dröja så mycket längre till, kan man väl tycka...

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 november 2022 kl. 01:38:16Jag vet faktiskt inte vad Goliat har använt för bildkälla - jag har bara laddat upp filen jag fick i befintligt skick, utan att göra något med den (jag bara snabbkollade ett par minuter, för att kolla att den verkade okej, men reagerade faktiskt inte på bilden).

Men @Goliat kanske kan upplysa om vad det är för bildkälla på videon?

Huvudsaken är ju i alla fall att ljudet är en enorm förbättring jämfört med förut. :)

Uppladdningen verkar i alla fall vara klar, men ännu inte Archives konvertering för att göra den spelbar i webbläsaren - men det borde väl inte dröja så mycket längre till, kan man väl tycka...
Det är en bra fråga, jag vet faktiskt inte riktigt, frågade en bekant. Han sa det är från dvd.
Citat från: Zebastian skrivet  6 november 2022 kl. 00:52:57Ljudet blev mycket bättre och även bilden fast formatet på den är lite konstigt verkar som att det är 4:3 som har blivit beskuret till 16:9 och sedan tillbaka till 4:3.
Den ska vara från dvd. Ska fråga. Har allt för dålig på källorna och vad som finns. Verkar vara pal iaf (25fps)

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  6 november 2022 kl. 05:18:01Den ska vara från dvd. Ska fråga. Har allt för dålig på källorna och vad som finns. Verkar vara pal iaf (25fps)
Fråga gärna, för efter att ha jämfört med den gamla versionen håller jag med att bilden ser ut att vara beskuren.

Dessutom verkar hastigheten skilja sig, då det där avsnittet är över en minut kortare än alla andra avsnitt - kan det måhända vara så att VHS-utgåvorna (och TV3s sändning) är direktkonverterade från NTSC, medan din version är i PAL-speedup...? Tonhöjden verkar i alla fall vara fel, då Tomas Vikströms röst (introsången) verkar ha fått för hög pitch; om du jämför med de övriga Media Dubb-dubbade avsnitten på Archive.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 november 2022 kl. 08:17:21Fråga gärna, för efter att ha jämfört med den gamla versionen håller jag med att bilden ser ut att vara beskuren.

Dessutom verkar hastigheten skilja sig, då det där avsnittet är över en minut kortare än alla andra avsnitt - kan det måhända vara så att VHS-utgåvorna (och TV3s sändning) är direktkonverterade från NTSC, medan din version är i PAL-speedup...? Tonhöjden verkar i alla fall vara fel, då Tomas Vikströms röst (introsången) verkar ha fått för hög pitch; om du jämför med de övriga Media Dubb-dubbade avsnitten på Archive.
Ja det är en speedup till 25, antar tv3 körde ntsc, märkligt nog var det inte bara 4,096% utan även 0,180% utöver det för att ljudet skulle passa.

Jag är inget fan av att förändra pitchen tyvärr.

Svaret: "det kan hända att filmen beskurits fel i handbrake".

Jag kan helt enkelt göra om den igen och ber om en ny kopia av filen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  6 november 2022 kl. 08:55:34Jag är inget fan av att förändra pitchen tyvärr.
Men i det här fallet är ju pitchen förändrad gentemot vad den faktiskt ska vara...

Särskilt vid introsången hör man ju tydligt att Tomas Vikström har fått en för hög (ljus) röst, vilket inte låter helt naturligt.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 november 2022 kl. 09:41:59Men i det här fallet är ju pitchen förändrad gentemot vad den faktiskt ska vara...

Särskilt vid introsången hör man ju tydligt att Tomas Vikström har fått en för hög (ljus) röst, vilket inte låter helt naturligt.
Jag gör om båda.

Steffan Rudvall

Citat från: Goliat skrivet  6 november 2022 kl. 05:18:01Det är en bra fråga, jag vet faktiskt inte riktigt, frågade en bekant. Han sa det är från dvd.

Den ska vara från dvd. Ska fråga. Har allt för dålig på källorna och vad som finns. Verkar vara pal iaf (25fps)
DVD är det nog inte ifrån, i alla fall inte någon officiell DVD utgåva då detta ju är den remastrade versionen som mig veterligen bara sänts på Disneykanalerna och funnits Disney Plus.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 november 2022 kl. 10:57:32DVD är det nog inte ifrån, i alla fall inte någon officiell DVD utgåva då detta ju är den remastrade versionen som mig veterligen bara sänts på Disneykanalerna och funnits Disney Plus.
Då har jag fått fel information då. Då har ingen aning om vart den kommer ifrån, men fick nyrip och ändrat hastighet så nu tror jag ni är mer nöjda.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 november 2022 kl. 09:41:59Men i det här fallet är ju pitchen förändrad gentemot vad den faktiskt ska vara...

Har du sett att igår fick du en ny länk?