Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Flera svenska platser med samma namn

Startat av Zebastian, 12 september 2022 kl. 20:37:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Varför finns det flera platser i Sverige som har samma namn? Är det inte fantasilöst att det finns fyra Gustav Adolfs torg i Sverige?

Goliat

Citat från: Zebastian skrivet 12 september 2022 kl. 20:37:56Varför finns det flera platser i Sverige som har samma namn? Är det inte fantasilöst att det finns fyra Gustav Adolfs torg i Sverige?
Ja absolut finns det de. Det kan ju vara så att gatorna fått ett namn av en anledning också att exempelvis en berömd eller omtyckt person har kopplingar till en viss plats.

Det sker också att en del namn kan vara döpta som hantverkaregatan, finns i många städer då en hantverkare bott eller arbetat där.

Sedan finns det också vissa gator som kan ligga på flera ställen i samma kommun också, dock som jag förstått det har många bytt namn på en av dem, detta skedde dock innan kommunsammanslagningarna. Dock tror jag en del kan ha en som slutar på gata och en på väg.

Sedan, vad menas med fantasilöst? Jag tycka vissa gator kan vara det, i närheten av Göteborg finns ett område där alla gator heter något med verktygsnamn eller som man använder verktyg med (hammare, skruv m.m.) Men när man tänker efter så är det kanske rätt logiskt, skulle varje gata i hela sverige ha unika namn, så blir det nog svårt att komma ihåg dem. 

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 12 september 2022 kl. 20:37:56Varför finns det flera platser i Sverige som har samma namn? Är det inte fantasilöst att det finns fyra Gustav Adolfs torg i Sverige?
Det är väl inte konstigt att man döper torg efter en av Sveriges mest framgångsrika kungar. Gustav Adolfs torg i Malmö har dock en helt annan historia det är döpt efter Gustav IV som ju regerade från Malmö ett tag.