Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Val

Startat av gstone, 12 september 2022 kl. 17:15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

#30
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 september 2022 kl. 10:27:05Kungen måste väl godkänna och ge sin välsignelse till den nya regeringen fast han har ju aldrig underkänt en regering så vitt jag vet.
Kan bli den första? 😉

Får han yttra sig egentligen? Det är väl mest en cermoni.

Marcusen

Hur stor är chansen att de rödgröna kan bilda en minoritetsregering?

Jabberjaw

Skyltarna borde dom ju verkligen få bort. Många med extrema texter och sitter överallt. Sedan är det ju många nötter därute som jag sett springer runt med ryggsäckar och plockar ner skyltar. Vuxna personer oftast en man och en kvinna ihop. Känns ju som man borde lägga mer vikt nästa val på att införa dryga böter på valsabotage och på vilka texter man får skriva på plakaten. ::) :)

Men vi får väl se om det blir något positivt eller negativt. Det finns ju bara ett sätt att se det på, genom att testa byta ut en S regering. Och blir det riktigt bra så är väl det bra? Och blir det sämre så får man komma ihåg det. Jag vet bara att jag avskyr att se Annie L*s hånleende och tycker därav att detta är fantastiskt. Ut med såna människor. Varit på tok för mycket fokus på att kasta paj på varandra.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 14 september 2022 kl. 20:22:38Hur stor är chansen att de rödgröna kan bilda en minoritetsregering?
Väldigt liten, skulle jag vilja påstå; tyvärr. Enda chansen till det är om Moderaterna och Kristdemokraterna misslyckas med att komma överens med Sverigedemokraterna - SD lär sannolikt inte hamna i regeringen, då Liberalerna sagt nej till en sådan regering, och i så fall lär ju SD kräva väldigt mycket i utbyte på en mängd olika politiska områden istället. Och även om Moderaterna och Sverigedemokraterna är överens om en del, så är det nog betydligt mer som de inte är överens om.

Fram tills dess att statsministeromröstningen hålls finns det ju också en liten chans att Liberalerna hoppar av, ifall Sverigedemokraterna börjar kräva så mycket som de inte kan gå med på. Även om det är ett litet parti, så är de andra fortfarande beroende av deras röster. Liberalerna har ju inte alls samma extrema åsikter och förslag som SD, så någonstans bör även deras gräns gå.

Elios

Vilket parti är bäst att hålla på om man vill ha ett ändrat rättssystem och att det blir bättre för kvinnor i samhället? Alltså att våldtäkt minskar och mindre skjutningar?  ??? ???

Mathilda Gustafsson

Är det bestämt eller säkerställt att Ulf Kristersson blir statsminister nu?

gstone

Vilket pari vill det bästa för folk med diagonser ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:43:53Vilket pari vill det bästa för folk med diagonser ?
Just detta tror jag inte det pratas så mycket om men jag skulle gissa på att det inte är den blåa sidan.

TonyTonka

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:42:16Är det bestämt eller säkerställt att Ulf Kristersson blir statsminister nu?
Nej, han har väl till på onsdag att bilda regering, om jag inte minns fel. Innan dess är inget bestämt, och om Kristersson misslyckas med att få ihop det så lär det dröja ytterligare ett par veckor minst innan vi vem som blir stadsminister.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#39
Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:42:16Är det bestämt eller säkerställt att Ulf Kristersson blir statsminister nu?
Nej, slutgiltigt är det inte än. Han ska lämna avrapportering till talmannen på onsdag om hur det går, och om han tror att han har fått ihop ett regeringsunderlag så går det till omröstning i riksdagen.

Framförallt handlar det ju om att komma överens om vilka partier som faktiskt ska ingå i regeringen - Moderaterna och Kristdemokraterna är ju tämligen solklara, men därutöver har vi Sverigedemokraterna som Liberalerna inte accepterar i regering och Liberalerna som Sverigedemokraterna inte tycker om. Men eftersom Sverigedemokraterna tycks ha blivit överkompenserade, som har fått ordförandeposter i hela 4 utskott i riksdagen och vice ordförande i ytterligare 4 utskott - vilket känns överproportionerligt med tanke på att det bara finns 16 utskott totalt, och ungefär dubbelt så många poster som Moderaterna fått - så kan vi nog dra slutsatsen att Sverigedemokraterna inte kommer med i regeringen.

Sen måste ju de fyra partierna också komma överens om viktigare sakfrågor, vilket är en ganska stor hake med tanke på att framförallt Liberalerna och Sverigedemokraterna står väldigt långt från varandra i de flesta frågor.

Men med tanke på att alla fyra partier är väldigt fast beslutna att få en ny regering, och övriga partier inte skulle kunna få någon majoritet i riksdagen, så vore det förvånande om de inte lyckas komma överens på något sätt. Pressen är nog för stor för att något av partierna ska kunna tacka nej till en uppgörelse, då det vore svårt att förklara för respektive partistyrelse att man inte kommit överens men samtidigt till ha en ny regering till varje pris.

Sverigedemokraterna har ju en del väldigt drastiska förslag som i vissa fall till och med bryter mot grundlagen, och har förslag som skulle kunna äventyra Sveriges demokrati - så vi får väl hoppas att Liberalerna åtminstone sätter ner foten mot de mest extrema förslagen.

Citat från: gstone skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:43:53Vilket pari vill det bästa för folk med diagonser ?
Det har varit väldigt lite prat om det under hela valrörelsen, så det är inte helt lätt att avgöra. Men rent ideologiskt skulle jag tippa på antingen Vänsterpartiet eller Miljöpartiet; möjligen Socialdemokraterna eller Centerpartiet.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 oktober 2022 kl. 22:45:35Just detta tror jag inte det pratas så mycket om men jag skulle gissa på att det inte är den blåa sidan.
Det är min gissning också. Om vi generaliserar en liten aning så brukar ju högersidan anse att alla ska klara sig själva med heltidsjobb - d.v.s. utan A-kassa, bidrag, sjukersättning och liknande - och det är väl en inte obetydlig andel personer med diagnoser som inte skulle klara sig helt på egen hand, utan som är beroende av anpassning på arbetsplatser, lönebidrag eller rentav hel eller delvis sjukersättning (sjukpension).

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 oktober 2022 kl. 00:07:34Nej, slutgiltigt är det inte än. Han ska lämna avrapportering till talmannen på onsdag om hur det går, och om han tror att han har fått ihop ett regeringsunderlag så går det till omröstning i riksdagen.
Om den röstas ner får det andra blocket en chans då eller får han försöka igen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet 10 oktober 2022 kl. 00:12:03Om den röstas ner får det andra blocket en chans då eller får han försöka igen?
Det är talmannen som bestämmer, och rent formellt sett kan han låta riksdagen rösta om samma statsminister fyra gånger om han skulle vilja. Den nuvarande talmannen Andreas Norlén kommer ju från Moderaterna, men jag tycker ändå att han har varit hyfsat opartisk utan att tydligt ta ställning. Så om Ulf Kristersson antingen inte anser sig få ihop ett underlag (så att han inte ens vill bli prövad av riksdagen) eller om riksdagen röstar ner honom är min bästa gissning är att talmannen i så fall sannolikt kommer att be Magdalena Andersson att sondera terrängen och se om hon kan få ihop ett regeringsunderlag.

Klart är i alla fall att man har fyra chanser på sig totalt att få fram en statsminister som godkänns av riksdagen. Om alla fyra riksdagsomröstningar misslyckas blir det automatiskt nyval. Men det har väl nästan aldrig hänt, så den chansen är inte stor...

gstone

#42
Moderaterna ville att  Carl Bildt  skulle vara utrikesminister.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 18 oktober 2022 kl. 18:34:01Moderaterna ville att  Carl Bildt  skulle vara utbildingminster.
Var kommer den informationen ifrån? Enligt min vetskap är det Mats Persson (L) som blivit utbildningsminister.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 18 oktober 2022 kl. 19:05:50Var kommer den informationen ifrån? Enligt min vetskap är det Mats Persson (L) som blivit utbildningsminister.
Kom ihåg fel var utrikesminister
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.