Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Kontakta Daniel

Startat av Jonas9881, 20 april 2024 kl. 15:36:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2024 kl. 09:50:17Min nuvarande box (även den av märket Sagem) har samma funktion på samma sätt, men numera när man oftast ansluter digitalboxar via HDMI kan man ju inte spela in till DVD-recorder på samma sätt (då det brukar kräva analoga anslutningar, vilket i Norden vanligtvis innebär via SCART-kablar).
Det finns ju dock DVD-Recorders med HDMI anslutning så med lite fix skulle det kanske gå.

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2024 kl. 09:50:17Det är inte samma box jag har idag, men jag är ganska säker på att boxen jag hade då var av märket Sagem. Den exakta modellbeteckningen minns jag inte, men det var en box för digitala marknätet (Boxer).
 
Men jag skulle tro att 90% av alla digitalboxar har möjlighet att slå på och av textning på liknande sätt. Kolla i bruksanvisningen, eller se om det finns någon knapp på fjärrkontrollen som ser ut som två eller tre vågräta streck under varandra.

 Min nuvarande box (även den av märket Sagem) har samma funktion på samma sätt, men numera när man oftast ansluter digitalboxar via HDMI kan man ju inte spela in till DVD-recorder på samma sätt (då det brukar kräva analoga anslutningar, vilket i Norden vanligtvis innebär via SCART-kablar).

 (Vilka textspår som erbjuds, såsom danska i en del fall på SVT, styrs helt av TV-sändningarna; och är inget som digitalboxarna kan påverka)
Min Box är en LG men ska undersöka min TV och box och se om jag också har den funktionen. Har lite knappar som det står TTX/MIX och till boxens tv-dosa så är det en knapp som står "INFO/MENU".

Men om det nu är 90% ungefär så finns det iallafall en chans att min klarar av det.
Men känns svårt att lista ut hur man sätter på textningen via filmer man har spelat in förr.

Men SVT har ju inbäddad undertext på utländska och då känns det konstigt om man även kan välja om man vill stänga av undertexten, då inbäddad är obligatoriskt.

Ska kolla på nätet om jag finner någon guide till min model.

Om ett annat ämne och appråpå Pkaten, så kanske ni vill se Pakten i bättre kvalite möjligtvis?
Och nu när Archive är snabbare så kan jag ladda upp alla avsnitt från SVT Play troligtvis senaste gången den fanns tillgängligt (2017) och bör vara bättre kvalite då din var från inspelat material. 
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

BPS

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 april 2024 kl. 10:27:58Om ett annat ämne och appråpå Pakten, så kanske ni vill se Pakten i bättre kvalite möjligtvis?
Och nu när Archive är snabbare så kan jag ladda upp alla avsnitt från SVT Play troligtvis senaste gången den fanns tillgängligt (2017) och bör vara bättre kvalite då din var från inspelat material.
Det skulle vara mycket trevligt, jag har själv laddat ner den från SVT Play men verkar inte ha alla avsnitt.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 22 april 2024 kl. 09:53:16Det finns ju dock DVD-Recorders med HDMI anslutning så med lite fix skulle det kanske gå.
Men jag misstänker att DVD-recorders som har HDMI-anslutning bara har HDMI ut och inte HDMI in...

Anders M Olsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 22 april 2024 kl. 10:27:58Om ett annat ämne och appråpå Pkaten, så kanske ni vill se Pakten i bättre kvalite möjligtvis?
Och nu när Archive är snabbare så kan jag ladda upp alla avsnitt från SVT Play troligtvis senaste gången den fanns tillgängligt (2017) och bör vara bättre kvalite då din var från inspelat material.
Vi har diskuterat Pagten här tidigare, men då gällde det att synka ljudet från någon svensk inspelning till en bättre bildkälla från DR (eller eventuellt NRK). DR:s bildkälla är utmärkt, inte minst p.g.a. att kanalloggan bara syns under några sekunder i början. I övrigt är bilden helt ren.

Jag har faktiskt gjort klart och synkat alla avsnitten 6 - 24. Men Daniels inspelningar av avsnitten 1 - 5 har vissa dropouts i ljud och bild, så jag har avvaktat med att publicera materialet i väntan på en bättre ljudkälla från @Ovanliga dubbningar. Hon skrev redan i januari att hon skulle kunna få fram vad hennes väninna hade inom 1 - 2 veckor. Men sen dess har jag inte hört mer.
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?msg=180293

Men om du har hela serien med svenskt tal, så lägg väldigt gärna upp den på Archive! Om den är nerladdad från SVT Play så tidigt som 2017 kanske den också har "ren bild"? Jag minns inte säkert när det var SVT började "förorena" bilden med kanalloggan även på SVT Play.

Är det någon som har de svenska texterna till serien?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 april 2024 kl. 11:07:04Är det någon som har de svenska texterna till serien?
Jag skulle också väldigt gärna vilja ha den svenska textningen för hörselskadade till Pakten. Det grämer mig att jag inte laddade hem alla avsnitt 2011, utan bara det sista avsnittet; och då mest troligt även utan text... :(

Adam Larsson

Daniel tänkte du aldrig på ladda ner den från SVT Play för att få den i bättre kvalitet? För dina inspelnigar är väl i 576p

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 22 april 2024 kl. 12:13:38Daniel tänkte du aldrig på ladda ner den från SVT Play för att få den i bättre kvalitet? För dina inspelnigar är väl i 576p
På den tiden var det inte bättre kvalitet, då SVT Play 2011 var uppskalad på ett fult sätt; så att äkta 576p såg betydligt bättre ut än SVT Plays uppskalade 720p...

Det har blivit bättre med tiden, men på den tiden hade SVT Play vid merparten inte äkta HD utan uppskalat.

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2024 kl. 12:16:19På den tiden var det inte bättre kvalitet, då SVT Play 2011 var uppskalad på ett fult sätt; så att äkta 576p såg betydligt bättre ut än SVT Plays uppskalade 720p...

Det har blivit bättre med tiden, men på den tiden hade SVT Play vid merparten inte äkta HD utan uppskalat.
Jag tänkte på om du skulle ersatt den med en verison från Svt Play typ 2017

Jonas9881

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 april 2024 kl. 11:07:04Men om du har hela serien med svenskt tal, så lägg väldigt gärna upp den på Archive! Om den är nerladdad från SVT Play så tidigt som 2017 kanske den också har "ren bild"? Jag minns inte säkert när det var SVT började "förorena" bilden med kanalloggan även på SVT Play.

Är det någon som har de svenska texterna till serien?
Tror det var år 2020 då jag har jämfört med 2019 och 2021 och runt början 2020 så började dom använda SVT logotyp i högra hörnet, men jag vet även att vid ett tillfälle så reagerade jag på att logotypen var längre till vänster, men fortfarande i högra hörnet vid någon serie runt början när SVT lade till logotypen.

Ska ta tag i Pakten denna vecka och förhoppningsvis blir klar med alla avsnitt.
Hade inte svensk undertext med i filen ser jag men har iallafall en bild på 1280x720, som är bättre en Daniels och också utan logotyp.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

gstone

Nu när ni säger det svara Daniel aldrig på mina PM eller Gmail heller  :'(

Ogillar han mig ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 22 april 2024 kl. 21:27:08Nu när ni säger det svara Daniel aldrig på mina PM eller Gmail heller  :'(

Ogillar han mig ?
Men om han inte svarar på flera så är det väl snarare något problem än att han försöker undvika dig...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 22 april 2024 kl. 21:27:08Nu när ni säger det svara Daniel aldrig på mina PM eller Gmail heller  :'(

Ogillar han mig ?
Inte alls, men du anar inte hur mycket PM och mail jag får. Det handlar om ungefär 8 - 10 PM och runt 200 - 250 mail om dagen. Nu är visserligen mycket mail spam, men det måste ju likväl gås igenom; och risken ökar att jag råkar missa legitima mail som råkar komma samtidigt som mycket spam...

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 april 2024 kl. 21:31:43Men om han inte svarar på flera så är det väl snarare något problem än att han försöker undvika dig...
Jag hoppas och tror att det inte är något tekniskt problem, utan är nog snarare den mänskliga faktorn - får jag ett dussintal PM samma dag är det nästan omöjligt för mig att hinna svara på alla dessa, och skulle det sedan komma mycket även de nästföljande dagarna hamnar jag på efterkälken. Efter ett tag hamnar helt enkelt dessa PM för långt ner i Inkorgen, och risken ökar att jag glömmer bort ärendena...

Med e-post är risken ännu större, där det också kommer en massa spam, nyhetsbrev och diverse annat; så att legitima mail ibland "försvinner i mängden".

I fallet med Jonas9881 så hade jag fått PMet och kommit ihåg det, men inte hunnit svara då jag vid hög arbetsbelastning oftast prioriterar snabba och enkla frågor som går snabbt att svara på.