Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Kortfilmer på Archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 12 februari 2022 kl. 17:42:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 12 november 2022 kl. 02:13:47Uppdatering: Tyvärr verkar jag inte ha just den här volymen av The Fabulous Fleischer Folio, utan verkar bara ha volym 1 och 2 - det här ser ut att vara del 4, av vad jag kan läsa mig till.  :(

Så om Daniel eller någon annan har den rätta VHS-filmen och möjlighet att digitalisera skulle jag verkligen uppskatta det, för det känns som en mycket passande kortfilm för ändamålet.
Nu har jag letat och har lyckats hitta åt Rudolf med röda mulen i bokhyllan, så det stämde att jag hade den VHS-kassetten - och det stämde också att det är volym 4 av The Fabulous Fleischer Folio. :)

Ingen suverän dubbning, men de flesta kortfilmerna på kassetten verkar inte vara lektordubbade och är några olika skådespelare med, så inte direkt dålig heller. Dubbad av Urmas Plunt och Gothenburg Sound i Göteborg, men tyvärr ganska dåligt mixad där dialogen inte helt sällan dränks av musik och effektljud... :(

Jag försöker att digitalisera VHS-kassetten inom de närmaste dagarna, och skickar till dig. :)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2022 kl. 20:44:00Nu har jag letat och har lyckats hitta åt Rudolf med röda mulen i bokhyllan, så det stämde att jag hade den VHS-kassetten - och det stämde också att det är volym 4 av The Fabulous Fleischer Folio. :)

Ingen suverän dubbning, men de flesta kortfilmerna på kassetten verkar inte vara lektordubbade och är några olika skådespelare med, så inte direkt dålig heller. Dubbad av Urmas Plunt och Gothenburg Sound i Göteborg, men tyvärr ganska dåligt mixad där dialogen inte helt sällan dränks av musik och effektljud... :(

Jag försöker att digitalisera VHS-kassetten inom de närmaste dagarna, och skickar till dig. :)
Den första Rudolf med röda mulen har du sett tvåan också? ^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 16 november 2022 kl. 20:52:45Den första Rudolf med röda mulen har du sett tvåan också? ^^
Det här är inte långfilmen Rudolf med röda mulen som åsyftas, utan är kortfilmssamlingen med samma namn som Super Film & Video i Göteborg gav ut och som innehöll diverse Public Domain-kortfilmer av bröderna Dave och Max Fleischer - däribland just 1948 års kortfilm Rudolf med röda mulen.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2022 kl. 20:55:37Det här är inte långfilmen Rudolf med röda mulen som åsyftas, utan är kortfilmssamlingen med samma namn som Super Film & Video i Göteborg gav ut och som innehöll diverse Public Domain-kortfilmer av bröderna Dave och Max Fleischer - däribland just 1948 års kortfilm Rudolf med röda mulen.
Eftersom jag samlar på bröderna Fleischer och har en hel del digitaliserade 8mm och 16mm samt några större format. Vore det trevligt om jag får ta del av dem också.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 16 november 2022 kl. 21:24:59Eftersom jag samlar på bröderna Fleischer och har en hel del digitaliserade 8mm och 16mm samt några större format. Vore det trevligt om jag får ta del av dem också.
Jag kommer att lägga upp hela VHS-filmen på Archive.org, men för att inte förstöra för mycket för Josefin avvaktar jag tills efter att hon har lagt upp Resan till julstjärnan med den kortfilmen. :)

Jag är ganska säker på att jag också har volym 3 av The Fabulous Fleischer Folio, som hade titeln Hunky och Spunky, medan jag tyvärr saknar volym 1 och 2.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 november 2022 kl. 01:09:17Jag kommer att lägga upp hela VHS-filmen på Archive.org, men för att inte förstöra för mycket för Josefin avvaktar jag tills efter att hon har lagt upp Resan till julstjärnan med den kortfilmen. :)

Jag är ganska säker på att jag också har volym 3 av The Fabulous Fleischer Folio, som hade titeln Hunky och Spunky, medan jag tyvärr saknar volym 1 och 2.
Ah, för jag är lite sugen på att synka i hd-digitaliseringarna, men det får vänta. Hinner nog inte innan jul heller. Dåligt döpta filer så får gå igenom massor.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 16 november 2022 kl. 21:24:59Eftersom jag samlar på bröderna Fleischer och har en hel del digitaliserade 8mm och 16mm samt några större format. Vore det trevligt om jag får ta del av dem också.
Nu har jag även hittat åt volym 2 av The Fabulous Fleischer Folio, som i Sverige hade titeln Åsnan Spunky, och som också innehåller Public Domain-kortfilmer från bröderna Fleischer. Jag kan digitalisera den också om det är av intresse. :)

Fast den gissar jag att Josefin förmodligen redan har, i och med att den volymen också innehåller Greedy Humpty Dumpty (1936) som hon använde som bonus till Tryggare kan ingen vara - gissningsvis är det samma dubbning, även om jag inte har kollat på kassetten än...

Volym 1 och 3 har jag dock tyvärr inte - de verkar ha hetat Fartfyllda drömmar respektive Orkestern i Sverige. Jag köpte Fartfyllda drömmar från Boavideo häromdagen, men fick tyvärr precis mail att de inte hittar åt den filmen utan den verkar trots allt inte finnas hos dem... :(

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2022 kl. 21:12:05Nu har jag även hittat åt volym 2 av The Fabulous Fleischer Folio, som i Sverige hade titeln Åsnan Spunky, och som också innehåller Public Domain-kortfilmer från bröderna Fleischer. Jag kan digitalisera den också om det är av intresse. :)

Fast den gissar jag att Josefin förmodligen redan har, i och med att den volymen också innehåller Greedy Humpty Dumpty (1936) som hon använde som bonus till Tryggare kan ingen vara - gissningsvis är det samma dubbning, även om jag inte har kollat på kassetten än...

Volym 1 och 3 har jag dock tyvärr inte - de verkar ha hetat Fartfyllda drömmar respektive Orkestern i Sverige. Jag köpte Fartfyllda drömmar från Boavideo häromdagen, men fick tyvärr precis mail att de inte hittar åt den filmen utan den verkar trots allt inte finnas hos dem... :(
https://www.tradera.com/item/302150/333827392/fartfyllda-drommar-vhs-tecknad-film-svenskt-tal-60-min-



Will Siv

Kunde ni lägga upp original dubbningen av Långben filmen "Motor Mania"?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Stewart skrivet 27 november 2022 kl. 18:09:03Kunde ni lägga upp original dubbningen av Långben filmen "Motor Mania"?  :)
Finns det verkligen mer än en svensk dubbning av Motor Mania...? Det har i så fall helt gått mig förbi. Den enda dubbning jag känner till kommer ursprungligen från biofilmen Janne Långben i H-trafiken från 1967, som senare även visats i andra kortfilmsprogram på bio och släpptes på VHS i kortfilmssamlingen Långbens snurriga värld 1990.

Det verkar i alla fall inte finnas fler utgåvor på VHS eller DVD som har med kortfilmen överhuvudtaget (bortsett från Walt Disney Treasures förstås, som ju uteslutande var i textad originalversion), och jag har inget minne av att filmen har sänts på Disney Channel.

I och för sig uppger Svensk Filmdatabas dock att Motor Mania censurgranskades i Sverige i november 1950 som fristående kortfilm (distribuerad av RKO Radio Films AB och blev barntillåten utan censurklipp); oklart för vilket sammanhang - därför är det väl inte omöjligt att filmen var dubbad redan då och i så fall dubbades om 1967, men jag tror det är mer sannolikt att kortfilmen var i textad originalversion 1950.


När jag fått till min Macrovision-eliminator kan jag i alla fall gärna digitalisera VHS-filmen Långbens snurriga värld och lägga upp på Archive.org, om det är av intresse. :)

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 november 2022 kl. 20:15:09Finns det verkligen mer än en svensk dubbning av Motor Mania...? Det har i så fall helt gått mig förbi. Den enda dubbning jag känner till kommer ursprungligen från biofilmen Janne Långben i H-trafiken från 1967, som senare även visats i andra kortfilmsprogram på bio och släpptes på VHS i kortfilmssamlingen Långbens snurriga värld 1990.

Det verkar i alla fall inte finnas fler utgåvor på VHS eller DVD som har med kortfilmen överhuvudtaget (bortsett från Walt Disney Treasures förstås, som ju uteslutande var i textad originalversion), och jag har inget minne av att filmen har sänts på Disney Channel.

I och för sig uppger Svensk Filmdatabas dock att Motor Mania censurgranskades i Sverige i november 1950 som fristående kortfilm (distribuerad av RKO Radio Films AB och blev barntillåten utan censurklipp); oklart för vilket sammanhang - därför är det väl inte omöjligt att filmen var dubbad redan då och i så fall dubbades om 1967, men jag tror det är mer sannolikt att kortfilmen var i textad originalversion 1950.


När jag fått till min Macrovision-eliminator kan jag i alla fall gärna digitalisera VHS-filmen Långbens snurriga värld och lägga upp på Archive.org, om det är av intresse. :)
Jag skrev fel, menade bara den dubbnigen

 ( om det inte finns en till ändå ).

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Stewart skrivet 27 november 2022 kl. 18:09:03Kunde ni lägga upp original dubbningen av Långben filmen "Motor Mania"?  :)
Lustigt att du skulle nämna just Dåren i trafiken/Motor Mania, för den står faktiskt med på min "att göra"-lista - tillsammans med ytterligare en kortfilm från Janne Långben i H-trafiken (1967).

Fast båda dessa kan dröja lite, för just nu fokuserar jag på att bli klar med de säsongsberoende filmerna - det vill säga Musse Piggs julsaga och Resan till julstjärnan måste bli klara och läggas ut före jul - varför ej tidsberoende filmer hamnar längre ner på prioritetslistan.

Därför får Daniel gärna ladda upp en VHS-version så länge, så att ni har någonting att se tills min synkning blir klar.

Daniel Hofverberg

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 12 november 2022 kl. 02:13:47Uppdatering: Tyvärr verkar jag inte ha just den här volymen av The Fabulous Fleischer Folio, utan verkar bara ha volym 1 och 2 - det här ser ut att vara del 4, av vad jag kan läsa mig till.  :(

Så om Daniel eller någon annan har den rätta VHS-filmen och möjlighet att digitalisera skulle jag verkligen uppskatta det, för det känns som en mycket passande kortfilm för ändamålet.
Jag har tyvärr lite problem med min utrustning, och har därför inte lyckats digitalisera Rudolf med röda mulen än. Men jag jobbar på saken, och hoppas få ordning på allt inom kort. :)

Jag hoppas du har annat att jobba med under tiden, så att du inte blir hängandes i luften av att jag inte lyckats digitalisera kortfilmen än...?

Oscar Isaksson

#179
På tal om julfilmer och julspecialer, hur ligger det till med den amerikanska novellfilmen Frosty the Snownan från 1969.

Finns det en eller flera dubbningar till den här filmen?

Vet att det bla finns en VHS som heter Frosty snögubben.