Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Vilka gjorde rösterna i Sandokan och Willy Fogg?

Startat av Jim Ström, 14 oktober 2012 kl. 21:53:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jim Ström

Hade nyligen en diskussion med en vän om gamla tv-serier och dessa båda kom upp, jag kan visserligen minnas några röster, men karaktärerna dom hör till är som bortblåsta.

Från Sandokan kände jag igen:

Per Sandborgh
Hasse Johnsson

Från Willy Fogg kände jag igen:

Gunnar Ernblad
Per Sandborgh
Staffan Hallerstam

Skulle vara trevligt om någon med bättre minne kunde fylla i lite.

Erika

Jag har aldrig sett "Sandokan" på svenska (bara spanska) så där kan jag inte hjälpa dig. Däremot har jag sett "Jorden runt med Willy Fog", men det verkar finnas några olika dubbningar.

GSP Films dubbning verkar vara den äldsta, de dubbade åtta avsnitt av originalserien och de medverkande i den dubben var:

Hans Ernback - Willy Fog
Peter Harryson - Passepartout
Staffan Hallerstam - Tico, Bully
Bert-Åke Varg - Sullivan, Inspektör Dix
Gunnar Ernblad - Transfer
Beatrice Järås - Diverse småroller

Om jag inte minns helt fel så visades både originalserien och uppföljaren även på TV3 och det verkar vara den dubben du minns.

Sedan har BRB Internacional även klippt om båda tv-serierna till tre filmer och dessa visades, enligt Svensk mediedatabas, på TV1000. Tyvärr vet jag inget om svenska röster.
Däremot släpptes första "filmen" på dvd av Salut och om jag inte minns helt fel så medverkade bl. a. Kenneth Milldoff och Håkan Mohede i dvd-dubben.     

Daniel Hofverberg

Hur många VHS-filmer var det egentligen som Select Video släppte av Willy Fogg? Jag har lyckats hitta åt 3 VHS-volymer, men den sista avslutas med "Fortsättning följer"...

Jag har sett de tre omklippta långfilmerna med Willy Fogg (Jorden runt på 80 dagar, Resan till jordens medelpunkt och En världsomsegling under havet) på TV1000, och jag tror att jag ska ha åtminstone ett par av dem inspelade. Senast jag såg dem kände jag inte igen några röster, men jag ska se om jag lyckas att hitta åt någon av inspelningarna för att ta en ny titt.

Det fanns tyvärr inga utsatta dubbcredits till någon av filmerna på TV1000. Jag vill dock minnas att en av filmerna hade översatt ledmotiv i början, medan de andra två hade kvar engelskspråkigt ledmotiv. Jag har inte lyckats få tag i DVD-releasen av den första filmen, och vet därför inte om det var en ny dubbning eller samma som på TV1000.

Jag har också ett mycket svagt minne av att ha sett TV-serien Jorden runt med Willy Fogg på TV3, men jag minns ingenting om dubbningen som användes där. Men den borde väl troligtvis ha dubbats av Mediadubb International...? Minns jag inte fel, så tror jag att det på TV3 stod utsatt dubbcredits under förtexterna, där TV3 hade klämt in svenska, norska och danska credits mellan originaltextskyltarna under vinjetten. Sen minns jag tydligt att båda serierna (Willy Fog och Willy Fog 2) visats på Children's Channel (TCC) i början av 1990-talet, men där var serierna odubbade och såvitt jag kan minnas även otextade.

Erika

Jag har också bara lyckats hitta tre VHS-volymer, men finns det även en annan utgåva? De jag har är utgivna av Trefa Video och Esselte. 

Jag kommer ihåg att jag har sett ett svenskdubbad avsnitt av "Jorden runt med Willy Fogg" på TV3, men jag tror det var tidigt 90-tal som jag såg det avsnittet. Tyvärr minns jag inte mer än så. Annars brukade jag se tv-serien i engelskdubbad version på TCC. 

Daniel Hofverberg

Jag tror att exakt samma VHS-volymer med samma dubbning har släppts av flera olika distributörer. Det var sannolikt Trefa Video som ursprungligen gav ut dem - om jag inte är felunderrättad var det rentav Lasse Svensson som ägde Trefa Video på den tiden - men både Select Video och Esselte tror jag gav ut nyreleaser av samma kassetter.

Citat från: Erika skrivet 23 oktober 2012 kl. 13:28:10
Jag kommer ihåg att jag har sett ett svenskdubbad avsnitt av "Jorden runt med Willy Fogg" på TV3, men jag tror det var tidigt 90-tal som jag såg det avsnittet. Tyvärr minns jag inte mer än så. Annars brukade jag se tv-serien i engelskdubbad version på TCC.
Samma här. Jag gissar att det bör ha varit runt 1992 - 1993 som TV3 sände serien, och jag minns tyvärr heller inte mycket fastän jag tror att jag såg några avsnitt.

TCC sände båda serierna flitigt under ganska stora delar av 1990-talet (åtminstone fram tills 1995 - 1996), och där var det som sagt i engelskdubbad form och såvitt jag kommer ihåg utan text. Jag brukade också följa serierna rätt slaviskt på TCC (för övrigt en väldigt bra kanal, som jag verkligen saknar).

Erik Friman

Jag kommer också ihåg Willy Fog från TCC som jag såg på nästan varje dag även jag inte kunde eller förstod engelska då, men älskade serien mycket. En gång några år senare såg jag uppföljaren på svenska om jag möjligtvis såg den på tv3 eller någon annan kanal. Jag har aldrig hört intron på svenska och undrar om det möjligtvis går att ladda fram den?

Erik Friman

Willy Fog hade visats på tv3 1988 med ett par klipp tv3:s reklamfilmer som jag har hittat. (Dessvärre fick man inte höra hela ledmotivet som tycks ha spelades över vid 2.32, första klippet.)


http://www.youtube.com/watch?v=w31N3_T1Afc

http://www.youtube.com/watch?v=IxzpfEAd3OE

Erika

Citat från: Erik Friman skrivet 12 mars 2013 kl. 16:47:35
Willy Fog hade visats på tv3 1988 med ett par klipp tv3:s reklamfilmer som jag har hittat. (Dessvärre fick man inte höra hela ledmotivet som tycks ha spelades över vid 2.32, första klippet.)


http://www.youtube.com/watch?v=w31N3_T1Afc

http://www.youtube.com/watch?v=IxzpfEAd3OE

Tack för länkarna. :)

Synd att inte hela ledmotivet fanns med, men av det lilla som vi fick höra så lät det som exakt samma ledmotiv som användes i GSP Films dubbning av "Jorden runt med Willy Fog".

Daniel Hofverberg

Onekligen intressant. Jag håller med Erika att det låter som samma ledmotiv som i GSP Films/Trefa Videos VHS-dubb - det är åtminstone samma sångtexter, och det låter någorlunda som samma sångare också.

Det faktum att serien visades på TV3 så pass tidigt som 1988 innebär ju att TV3s dubb inte kan vara gjord av Mediadubb International, som jag tidigare trott, utan måste ha dubbats av Lasse Svenssons Media Dubb. Det innebär följaktligen att Lasse Svensson var inblandad i båda dubbningarna, så därför kanske TV3s dubb rentav hade samma röster som i VHS-dubben...?

Serien måste för övrigt ha gått länge på TV3, för jag hade inte kanalen 1988, utan när jag såg Willy Fogg på TV3 bör det ha varit runt 1991 - 1993.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 mars 2013 kl. 19:44:07
Det faktum att serien visades på TV3 så pass tidigt som 1988 innebär ju att TV3s dubb inte kan vara gjord av Mediadubb International, som jag tidigare trott, utan måste ha dubbats av Lasse Svenssons Media Dubb. Det innebär följaktligen att Lasse Svensson var inblandad i båda dubbningarna, så därför kanske TV3s dubb rentav hade samma röster som i VHS-dubben...?

Det är nog mycket möjligt, även om någon enstaka röst kan ha byts ut. Som ett exempel kan jag nämna den spansk-japanska tv-serien "D'Artakan" som har dubbats av både GSP Film och Media Dubb.
I GSP Films VHS-dubb medverkade Hans Ernback, Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Beatrice Järås, Peter Harryson och Bert-Åke Varg. Något år senare dök tv-serien upp på TV3 och alla, förutom Hans Ernback, återvände plus två nya röstskådespelare (Per Sandborgh och Jan Nygren).
Nu har inte jag sett Media Dubbs omdubbning, men jag kan tänka mig att de flesta repriserade sina roller medan Per Sandborgh och Jan Nygren antagligen tog över Hans Ernbacks roller.

Daniel Hofverberg

Det låter logiskt, och det kan mycket väl vara något liknande med Willy Fogg. Jag gissar att Hans Ernback kanske inte medverkade i Media Dubbs dubbning - han var ju som mest aktiv runt mitten av 1980-talet - men många av de återstående kan säkert ha repriserat sina roller från VHS-dubben.

Man kan ju som sagt inte vara säker - det har ju förekommit undantag; som exempelvis Bananmannen där Eurotroll valde helt andra röster än gamla Media Dubb. Men att VHS och TV3 verkar ha haft samma ledmotiv förstärker ju teorin att det sannolikt var åtminstone delvis samma röster.

AlexanderM

Jag kanske är ute och cyklar nu men jag kom på nåt som gått och "skräpat" långt bak i skallen ett tag. Är det inte Malin Nilsson/Berghagen som gjorde den kvinnliga huvudpersonens röst (vad hon nu hette? Mariana?) i Sandokan?

Fan jag minns ännu hur jag och brorsan låg uppe på jullovsmornarna 95 och njöt av det här, men minnena av rösterna är svagare. Per Sandborgh har suttit med ett bra tag, liksom den där kvinnliga rösten.

Nån som kan komma på några fler röster?
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Oliver Twist

Angående Willy Fog 2 så visades serien på TV1000 och har samma dubbning som TV-filmerna som också gick på TV1000. Det är nog också den dubbning som du tänker på.

Samma intro sång som i detta klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=bro4sUqCkxo

svenska röster:
Annelie Berg
Gunnar Ernblad
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson
Magnus Rongedahl
Per Sandborgh
Peter Sjöquist
Kim Sulocki

svensk översättning:
Stefan Smedius

Svensk produktion:
Mediadubb International


norska:
Hallvard Lydvo
Harald Mæle
Ivar Nørve
Morten Røhrt
Guri Schanke

norsk översättning:
Kjersti Gravklev

norsk produktion:
Sun Studio

Elios