Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vem är sämst som...

Startat av Elios, 26 november 2019 kl. 22:32:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Undrar lite varför det ens har funnits såna här ämnen här på forumet!?
För längesen känns det som dom har accepterats men nu noll tolerans mot dem.
Men är glad ändå att Daniel har valt att stänga av dem när dem väl har hittats.  :D

Lilla My

Ja den här tråden vad absolut nödvändig

E

Men guuuuuud vilken onödig tråd, det räcker med att fråga Tonytonka via PM om varför han startade "Vem är sämst som Velma"

Daniel Hofverberg

Jag kan tyvärr inte svara för hur jag resonerade på den tiden (runt 2011), då jag tydligen tillät ett flertal "Vem är sämst som..."-trådar - jag hittar totalt 8 sådana genom åren, där de flesta skapades 2011.

Då jag skrivit i flera av dem har jag bevisligen uppmärksammat dem, så jag har tyvärr inget bra svar på hur jag tänkte då. :(

Nu ska i alla fall alla sådana trådar vara låsta och inte längre gå att skriva i. Det är olyckligt att sådana trådar ens har tillåtits, för som jag skrivit på senare tid är risken överhängande att sådana trådar resulterar i personangrepp och att skådespelare som nämns i trådarna tar illa vid sig (om de fortfarande är i livet och besöker forumet) - framförallt då sådana trådar sällan resulterar i mycket till diskussion, utan de flesta bara svarar på omröstningen och/eller skriver kortfattat vem som är sämst; men vanligtvis utan att motivera varför.

Egentligen är jag inte jätteförtjust i "Vem är bäst som..." heller, då sådana inte heller brukar locka till någon vidare diskussion, men det kan jag hellre acceptera i och med att motiveringar alltid är viktigare vid negativ feedback än vid positiv feedback - om någon skådespelare får läsa att de är bäst, så lär de förmodligen inte ta illa vid sig... ;)

Men exakt varför trådarna skapats till att börja med får du förstås fråga respektive trådskapare om, för jag har aldrig skapat någon sådan tråd.

Alexander

Ett bättre namn på sådana trådar kan vara "Vem tycker du om som ... (roll)?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 november 2019 kl. 10:44:33
Egentligen är jag inte jätteförtjust i "Vem är bäst som..." heller, då sådana inte heller brukar locka till någon vidare diskussion, men det kan jag hellre acceptera i och med att motiveringar alltid är viktigare vid negativ feedback än vid positiv feedback - om någon skådespelare får läsa att de är bäst, så lär de förmodligen inte ta illa vid sig... ;)

Men exakt varför trådarna skapats till att börja med får du förstås fråga respektive trådskapare om, för jag har aldrig skapat någon sådan tråd.

Det håller jag med om. För egen del brukar jag inte spilla mycket tid på att läsa sådana trådar, om jag alls läser dem. Och röstar gör jag så gott som aldrig. Det finns kanske högst 4-5 rollfigurer som jag själv skulle kunna ge ett omdöme om vem jag tycker dubbar dem bäst. Resten har jag absolut ingen aning om. Kanske jag någon enstaka gång fastnar för någon skådespelare som jag tycker är speciellt duktig i en viss roll, men det betyder ju inte att jag kan uttala mig om någon annan som gör samma roll.

Elios

Vet att det kom ett ämne för några år sedan som hette i stil med Vem vill du inte höra som...
Och den låstes direkt. Bra! Snyggt!  ;D
Där är det ju bättre med att fråga vem dem hade velat se. Mycket mer glädjande för den delen och betydligt mer intressant också.  :D

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 november 2019 kl. 09:07:30
Men guuuuuud vilken onödig tråd, det räcker med att fråga Tonytonka via PM om varför han startade "Vem är sämst som Velma"

Ja det är iallafall bättre än att ha ett riktigt ämne med t.ex. "Vem är sämst som Shaggy?"
Detta ämne handlar ju inte om någon som är sämst utan om trådarna här på forumet förstås!

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 27 november 2019 kl. 16:17:29
Vet att det kom ett ämne för några år sedan som hette i stil med Vem vill du inte höra som...
Och den låstes direkt. Bra! Snyggt!  ;D
Där är det ju bättre med att fråga vem dem hade velat se. Mycket mer glädjande för den delen och betydligt mer intressant också.  :D
I det fallet var det ingenting att ens fundera över, i och med att det då gällde vem man inte vill se i en roll av alla i världen - d.v.s. inte bara de som faktiskt har spelat en roll. Då är det liksom i stort sett omöjligt att kunna undvika personangrepp, och det är omöjligt att kunna hålla diskussionen på en sansad nivå... :(

Ärligt talat ser jag gärna att man överlag håller teoretiska diskussioner om dubbningar som inte existerar (såsom önskerollbesättning till filmer och dylikt) till en högst begränsad nivå, då jag tycker det är ganska ointressant med teoretiska dubbningar som aldrig kommer hända. Jag accepterar tråden "Hur skulle din dubbning se ut?", men ser gärna att dylika diskussioner inte sprids till särskilt många fler trådar än så.

Då är det betydligt mer intressant med dubbningar som faktiskt existerar, eller åtminstone har en chans att kunna inträffa (om det gäller filmer/serier som inte börjat dubbas än finns det ju åtminstone en teoretisk chans att dubbningsstudiorna kan läsa inläggen och inspireras av förslagen).

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2019 kl. 15:05:02
I det fallet var det ingenting att ens fundera över, i och med att det då gällde vem man inte vill se i en roll av alla i världen - d.v.s. inte bara de som faktiskt har spelat en roll. Då är det liksom i stort sett omöjligt att kunna undvika personangrepp, och det är omöjligt att kunna hålla diskussionen på en sansad nivå... :(

Ärligt talat ser jag gärna att man överlag håller teoretiska diskussioner om dubbningar som inte existerar (såsom önskerollbesättning till filmer och dylikt) till en högst begränsad nivå, då jag tycker det är ganska ointressant med teoretiska dubbningar som aldrig kommer hända. Jag accepterar tråden "Hur skulle din dubbning se ut?", men ser gärna att dylika diskussioner inte sprids till särskilt många fler trådar än så.

Då är det betydligt mer intressant med dubbningar som faktiskt existerar, eller åtminstone har en chans att kunna inträffa (om det gäller filmer/serier som inte börjat dubbas än finns det ju åtminstone en teoretisk chans att dubbningsstudiorna kan läsa inläggen och inspireras av förslagen).

Det var bra. Där är det som sagt bättre med vem man hade önskat i en sån roll.  ;D

Elios

Är det inte bättre att ta bort ämnet då?  ???