Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern i TV3 - genom åren 1988 - 1996

Startat av Jabberjaw, 23 januari 2022 kl. 23:48:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

Har länge tyckt väldigt mycket om TV3:s barnprogram. Och på senare tid sökt igenom gamla arkiv och egna inspelningar och hittat mer information. Tänker att alla kan få söka i sina "minnen" och se om dom kommer ihåg några särskilda detaljer kring utformningen på dessa julkalendrar. Och fylla i luckorna på det som saknas. Allting är som sagt sökt via tidningsarkiven och eller egna VHS inspelningar från TV3.


1988
Disney Julegave
Kalle som postmästare tillsammans med hans vän Postmannen. Tecknade kortfilmer från Disney i bland annat CBS programmet Walt Disney's Mickey and Donald på Svenska och Norska. Studioinslag och brev uppläsning från tittare i Sverige & Danmark ev även Norge.


1989
Disney Julegave 89
Kalle och Krut. Tecknade inslag med Donald Duck & Långben och alla de andra vännerna.
Brevuppläsning med tecknade ritade kort från barn i Skandinavien (Sverige Norge & Danmark).



1990
Skurts Jultåg (Titelskylt; Skurts Julkalender)
Notera att det på bilden skapad av Youtube kanalen Skurt står fel årtal. Enligt tidningsarkivens inskannade artiklar framgår det tydligt att Skurts jultåg sändes -90. Tecknade inslag och serier och luciatåg besök på olika platser.



1991
Skurts Julkalender med Ingamay
Tecknade serier och studio pyssel.


1992
Skurts Julpyssel, Juldagen Skurts Hemmajul
Tecknade serier såsom Ducktales, Star Kids (Star street) och många fler. Julsånger på Svenska och Norska. Studio inslag med julpyssel, gäster, julklappar och och rimm. Besök på olika jul evenemang.



1993
Okänt


1994
Måsse & Mickes Adventskalender
Tecknade inslag såsom Sandokan och studio inslag med räven Måsse och älgen Micke.



1995


1996


1997

Sabelöga

#1
Citat från: Jabberjaw skrivet 23 januari 2022 kl. 23:48:04
1988
Disney Julegave 1988 - Kalle som postmästare tillsammans med hans vän Postmannen.

https://www.youtube.com/watch?v=gRBbJbBbHU4


1989
Disney Julegave 1989 - Kalle och Krut

https://www.youtube.com/watch?v=9F1r3U03YtE
Disney Julegave är en bokmåls/dansk titel så antagligen det den hette i Norge och Danmark, men hette den verkligen det i tablån när den sändes i Sverige? Förresten, varför sluta vid 1996?

Här finns förresten hela Skurts julkalender
https://www.youtube.com/watch?v=EMA9qy6cOe4 (förutom avsnitt 10 och 12)
Houba !

Erika

Fick in träffar när jag söker på Disneys julgåva, dock enbart 1989 års julkalender. När jag söker på Disneys julegave så får jag in betydligt fler träffar, både 1988 och 1989 års julkalendrar. 

Kan inte hitta något som ens antyder att TV3 sände någon julkalender julen 1996, däremot gjorde ZTV det. 1994 och 1995 verkar TV3 även sänt Julens goda, ett matlagningsprogram som sändes som julkalender. Osäkert om TV3 sände någon julkalender (för barn) 1995, dock.

Källa: https://tidningar.kb.se/.

TecknatÄlskare

Måsse och Mickes julkalender screenshot, såvitt jag vet är det enda klippet jag har av julkalendern samt att det inte verkar finnas något klipp på YouTube med de två heller. Sandokan sändes i samband med julkalendern samt andra Disney serier.



Jabberjaw

Citat från: TecknatÄlskare skrivet 14 januari 2023 kl. 00:59:48Måsse och Mickes julkalender screenshot, såvitt jag vet är det enda klippet jag har av julkalendern samt att det inte verkar finnas något klipp på YouTube med de två heller. Sandokan sändes i samband med julkalendern samt andra Disney serier.



Fantastiskt roligt att du hittat detta. Uppdaterat tråden med credits. Trodde nästan att dom skrivit fel i tablåerna och menade Musse & Kalle först. Men nu finns det bevis. Har du möjlighet lägga upp klipp på hur dom låter på Youtube? :D :)

TecknatÄlskare

Citat från: Jabberjaw skrivet 14 januari 2023 kl. 01:42:10Fantastiskt roligt att du hittat detta. Uppdaterat tråden med credits. Trodde nästan att dom skrivit fel i tablåerna och menade Musse & Kalle först. Men nu finns det bevis. Har du möjlighet lägga upp klipp på hur dom låter på Youtube? :D :)

Det ska jag nog kunna fixa!

TecknatÄlskare

Citat från: Jabberjaw skrivet 14 januari 2023 kl. 01:42:10Fantastiskt roligt att du hittat detta. Uppdaterat tråden med credits. Trodde nästan att dom skrivit fel i tablåerna och menade Musse & Kalle först. Men nu finns det bevis. Har du möjlighet lägga upp klipp på hur dom låter på Youtube? :D :)

https://www.youtube.com/watch?v=29bFMa5BWOo

Upplagt ett avsnitt nu!

Erika

Hittade lite mer information via KB:s tidningstjänst angående Måsse och Mickes adventskalender. I vanlig ordning är det endast förhandstitt.

tv3 julkalender.png


Jabberjaw

Tack till alla svaren. Jag har sent men nog uppdaterat tråden med egen information och den nya som ni bidraget med. :)
Jag undrar dock fortfarande vilken julkalender som sändes 1993 på TV3. Och om någon vet exakt vilka tecknade serier som ingått i Disney Julegave 1988 och -89.


En avstickare är även att Filmnet PLUS+ visade sin egen julkalender i blocket K-T.V.
CitatJulkalendern med Rupert, Tjilp och BANANAS IN PYJAMAS
Här vet jag dock inte om fler tecknade serier visades.