Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

skurkröster i Superman och Justice League

Startat av jim ström, 26 mars 2013 kl. 23:39:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Citat från: Erika skrivet  1 mars 2014 kl. 13:06:45
Jag har inte sett "Stålmannen" på mycket länge, men jag har för mig att Andreas Nilsson gjorde rösten till Jax-Ur och Charlotte Ardai Jennefors gjorde rösterna till Mala och Mercy Graves. Utöver detta vill jag minnas att Johan Hedenberg gjorde rösten till Steppenwolf, Hasse Jonsson gjorde Granny Goodness röst, Peter Sjöquist gjorde Desaads röst medan Mattias Knave gjorde rösten till Kalibak. Jag har även ett mycket svagt minne av att Annelie Berg spelade både Stompa och Mad Harriet.

Dessa (osäkra) uppgifter gäller alltså för Eurotrolls dubbning av "Stålmannen".
Jag har för mig att det var Vicki Benckert som gjorde Mala. Men jag kan ha fel.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Jag kan lägga till en ytterligare utöver det Erika skrev, och det är att Johan Hedenberg spelade Weather Wizard. Eftersom jag för inte så länge sedan hittade det avsnittet i min VHS-samling så är det minnet åtminstone färskt.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Citat från: Anders skrivet 26 mars 2014 kl. 17:37:55
Jag har för mig att det var Vicki Benckert som gjorde Mala. Men jag kan ha fel.

Nej, du har säkert rätt. Jag har ju inte, som bekant, sett "Stålmannen" på många år, så jag har börjat glömma bort flera röster.

jimstrom

Anders minns du några flera röster från det avsnittet, jag har mest gissningar, och minsta roll hjälper till.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Om du menar Flash-avsnittet så gjorde Peter Sjöquist rösten till Weather Wizards bror. För att komma på fler måste jag nog leta upp bandet igen.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

jimstrom

Ja jag menar det avsnittet, framförallt skulle jag vilja veta vem som dubbade Flash i det avsnittet, också ifall det var Sun Studio eller Eurotroll som dubbade det avsnittet.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Erika

Citat från: jimstrom skrivet 27 mars 2014 kl. 19:05:40
Ja jag menar det avsnittet, framförallt skulle jag vilja veta vem som dubbade Flash i det avsnittet, också ifall det var Sun Studio eller Eurotroll som dubbade det avsnittet.

Jag har för mig att Niclas Wahlgren gjorde Flashs röst. 

jimstrom

Tack för dom uppgifterna, nu undrar jag: vilka är det som gör dessa röster under andra säsongen?


Jimmy Olsen
Perry White
Professor Hamilton
Angela Chen
Jonathan Kent
Martha Kent
Dan Turpin
Maggie Sawyer
Polischef Henderson
Ron Troupe


är tacksam för alla svar.

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Erika

Om jag inte minns helt galet gjordes Jimmy Olsens röst av Måns Eriksson. Jag har för mig att Hans Wahlgren spelade Professor Hamilton, Jonathan Kent och Dan Turpin medan Vicki Benckert spelade Martha Kent och Maggie Sawyer. Johan Hedenberg gjorde Perry Whites röst. Jag är osäker på Angela Chen, men jag har något minne av att hennes röst gjordes av antingen Annelie Berg, Charlotte Ardai Jennefors eller Vicki Benckert.

De andra två rollfigurerna kommer jag inte ens ihåg.

jimstrom

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

#26
Jag laddade ner det första (tredelade) svenska avsnittet av Stålmannen, dubbat av Sun Studio. Dessa är de viktigaste rösterna som jag har identifierat.

Stålmannen/Clark Kent/Kal-El – Fredrik Dolk
Lois Lane – Gizela Rasch
Lex Luthor – Mikael Roupé
Jimmy Olsen – Stefan Frelander
Perry White – Kenneth Milldoff
Jonathan Kent – Thomas Engelbrektson
Martha Kent – Lena Ericsson
Lana Lang – Lena Ericsson
Brainiac – Kenneth Milldoff
Jor-El – Mikael Roupé
Lara – Lena Ericsson
Sul-Van – Fredrik Dolk
John Corben – Stefan Frelander
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Citat från: Erika skrivet  1 mars 2014 kl. 13:06:45
Jag har inte sett "Stålmannen" på mycket länge, men jag har för mig att Andreas Nilsson gjorde rösten till Jax-Ur och Charlotte Ardai Jennefors gjorde rösterna till Mala och Mercy Graves. Utöver detta vill jag minnas att Johan Hedenberg gjorde rösten till Steppenwolf, Hasse Jonsson gjorde Granny Goodness röst, Peter Sjöquist gjorde Desaads röst medan Mattias Knave gjorde rösten till Kalibak. Jag har även ett mycket svagt minne av att Annelie Berg spelade både Stompa och Mad Harriet.

Dessa (osäkra) uppgifter gäller alltså för Eurotrolls dubbning av "Stålmannen".
Ja, jag vill minnas att du har rätt när det gäller att Charlotte gjorde rösten till Mercy i Eurotrolls dubbning.  :)

Minns du vem som gjorde det i Sun Studios? Jag tror inte jag minns så många framträdanden med henne där, tyvärr.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

jimstrom

Hej Anders, jag har lika lite att gå på som dig, men i ett avsnitt är både Lois Lane och Mercy Graves med, och inga andra större kvinnliga karaktärer meverkar i avsnittet, därför så tror jag att Lena Ericsson spelar Mercy Graves för att skilja på rösterna mellan Lois Lane och Mercy.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Kanske, men man vet aldrig. Förvisso verkar det som att Lena gjorde betydligt fler röster än Gizela när jag tittar på de tre första avsnitten. Bortsett från Lois så gjorde Lena nästan alla nämnvärda kvinnliga röster där. När jag kollade igenom den första säsongen på engelska så vill jag minnas att Mercy endast pratade i avsnitten "A Little Piece of Home" och "My Girl". Jag saknar dessvärre båda dessa avsnitt med svenskt tal, och jag lyckas inte hitta dem på nedladdning.

Avsnitten jag har inspelade med svenskt tal från den första säsongen är "Fun and Games", "Feeding Time",  "Stolen Memories" och "The Main Man, del 1".
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!