Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 juli 2022 kl. 19:53:19
Okej, nu är det alltså tisdag så jag är nyfiken på hur det har gått?  :)
Med tanke på att jag även har ett ordinarie arbete på dagarna, så har jag totalt hunnit titta på det i 5 minuter. Och riktigt så snabbt kommer det inte gå...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juli 2022 kl. 20:50:51
Med tanke på att jag även har ett ordinarie arbete på dagarna, så har jag totalt hunnit titta på det i 5 minuter. Och riktigt så snabbt kommer det inte gå...

Kommer det alltså att dröja till hösten med andra ord?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 juli 2022 kl. 19:19:35
Kommer det alltså att dröja till hösten med andra ord?
Nej, definitivt inte. Men programmeringsproblem är svårberäkneliga, som ibland kan gå blixtsnabbt och ibland kan ta evigheter. Så någonstans mellan 10 minuter och 10 timmar effektiv tid, skulle jag gissa på. Och sen beror det förstås på hur ofta och länge jag kan sitta vid datorn - jag har ju ett ordinarie arbete också, plus en fingerskada som gör att jag inte kan sitta alltför långa stunder utan värk. Plus att det förstås också påverkar hur vädret är; är det strålande sol och jättevarmt vill man ju inte sitta inne vid datorn hela dagarna...

Men som sagt, allting med programmering är väldigt svårt att beräkna hur lång tid det kan ta. Som exempel kan vi ta ett problem jag har stångats blodig med på jobbet på sistone, som har tagit veckor och som var så svårlöst att jag räknade kallt med att det skulle ta någon månad till att fixa. Men sen plötsligt hittade jag idag en fiffig lösning på problemet, och jag kunde lösa allt på några minuter. Bra det, då jag går på semester efter imorgon och det är väldigt skönt om man hinner klart det man håller på med så man inte har halvfärdiga projekt liggandes när man kommer tillbaka från semestern. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juli 2022 kl. 21:05:36
Nej, definitivt inte. Men programmeringsproblem är svårberäkneliga, som ibland kan gå blixtsnabbt och ibland kan ta evigheter. Så någonstans mellan 10 minuter och 10 timmar effektiv tid, skulle jag gissa på. Och sen beror det förstås på hur ofta och länge jag kan sitta vid datorn - jag har ju ett ordinarie arbete också, plus en fingerskada som gör att jag inte kan sitta alltför långa stunder utan värk. Plus att det förstås också påverkar hur vädret är; är det strålande sol och jättevarmt vill man ju inte sitta inne vid datorn hela dagarna...

Men som sagt, allting med programmering är väldigt svårt att beräkna hur lång tid det kan ta. Som exempel kan vi ta ett problem jag har stångats blodig med på jobbet på sistone, som har tagit veckor och som var så svårlöst att jag räknade kallt med att det skulle ta någon månad till att fixa. Men sen plötsligt hittade jag idag en fiffig lösning på problemet, och jag kunde lösa allt på några minuter. Bra det, då jag går på semester efter imorgon och det är väldigt skönt om man hinner klart det man håller på med så man inte har halvfärdiga projekt liggandes när man kommer tillbaka från semestern. :)

Förlåt min fasta nyfikenhet men ungefär när tror du att du senast ska ha det klart?  :)

TonyTonka

Du kanske borde skriva om strulet på creditssidan på din startsida så ingen får för sig att du övergett sajten? Bara en tanke. 

Och hur många opublicerade listor har du nu? Sist var det ju typ 15. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 15 juli 2022 kl. 17:10:04
Du kanske borde skriva om strulet på creditssidan på din startsida så ingen får för sig att du övergett sajten? Bara en tanke. 
Ingen dum idé, nu är det gjort. :)

Citat från: TonyTonka skrivet 15 juli 2022 kl. 17:10:04
Och hur många opublicerade listor har du nu? Sist var det ju typ 15. :)
Om jag inte räknat fel får jag det till 27 svenska creditlistor, plus sammanlagt 166 norska creditlistor. :)

Disneyfantasten

Kom att tänka på det, kan det vara så att några av de norska creditlistorna är DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Nest Family Entertainment, 20th Century Fox, Blue Sky Studios, Universal, Illumination Entertainment också?  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 juli 2022 kl. 09:34:16
Kom att tänka på det, kan det vara så att några av de norska creditlistorna är DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, Nest Family Entertainment, 20th Century Fox, Blue Sky Studios, Universal, Illumination Entertainment också?  :)
De norska creditlistorna är huvudsakligen avskrivna från Disney+ och Netflix, plus en del TV-serier från NRK TV (d.v.s. Norges motsvarighet till SVT Play, enkelt uttryckt). Ett fåtal creditlistor kommer också från Viaplay och C More (*), som ibland har utsatta dubbcredits men som inte helt sällan saknar det.
(*): Sedan februari i år har C More lagts ned i Norge, utan har numera köpts upp och dess innehåll integrerats med TV2 Norge. Men många filmer och serier på C More har ändå norska ljudspår, och rör sig om sådant som i Norge återfinns på TV2 Play.

Det innebär alltså att det tyvärr finns en hel del luckor bland produktioner som inte finns på Disney+ eller Netflix, och majoriteten av det från Netflix lär väl röra sig om deras egenproduktioner. Där skulle jag behöva hjälp att täppa till en del hål, men jag har inte haft ork att plocka fram Blu-Ray-utgåvor bara för att skriva av dubbcredits - och på DVD är det ju tyvärr inte helt ovanligt att det är separata utgåvor för Sverige/Finland och Norge/Danmark så att de svenska utgåvorna saknar norska ljudspår.

För att inte tala om det faktum att DVD-utgåvor från andra bolag än Buena Vista (Disney) relativt ofta helt saknar utsatta dubbcredits. Warner Bros. är ju exempelvis ökända för att aldrig sätta ut dubbcredits på DVD och Blu-Ray, så där lär jag behöva hjälp från annat håll för att kunna få tag i norska dubbcredits... :(

Disneyfantasten

Kanske lite brytande från ämnet men har du händelsevis några planerade uppdateringar av nuvarande rollistor på g också?

gstone

Chloe      Linn Ehrner
Liam      Adam Portnoff
Zook      Magnus Mark
Trogg      Christian Hedlund
Brittany   Ester Sjögren
Catherine   Anna Sahlene
Zamfeer      Rolf Lydahl
Quicksilver   Claes Ljungmark
Bravo      Jakob Stadell
Alfa      Jakob Stadell
Charlie      Jakob Stadell
Trey      Melker Duberg
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Efter mycket möda och stort besvär tror jag nu äntligen att jag har lyckats lösa problemen med mitt interna credits-system; så att jag kan uppdatera Svenska röster och credits igen och kan börja lägga in alla creditlistor för Norske stemmer og credits. Lösningen blev inte så elegant kodmässigt som jag hade hoppats på, men det verkar fungera även om det måste testas lite mer. :)

Fredag och lördag lär jag vara upptagen merparten av tiden, då jag kommer vara på Trästockfestivalen (Sveriges största gratisfestival, som arrangeras i Skellefteå varje år) - det innebär att nästa uppdatering troligen kommer ske på söndag, eller senast på måndag.


Nu när Disney+ även har en hel del 20th Century Fox-titlar har jag skrivit av norska creditlistor för Alvin og gjengen 1 - 3 och Istid 1 - 5 (som är den norska titeln på Ice Age) samt Buck Wilds äventyr - den svenska creditlistan för den sistnämnda är ju tyvärr kraftigt ofullständig, men den norska ser komplett ut. Så nu är jag uppe i 179 norska creditlistor, men förmodligen finns det mer att hämta på Disney+.

Det stora dilemmat är Warner Bros. filmer och serier, i och med att Warner aldrig har utsatt dubbcredits på DVD eller Blu-Ray, och HBO Max (som har Warners filmer) heller aldrig sätter ut dubbcredits för något språk. Så där vet jag inte riktigt hur jag ska få tag i norska creditlistor...

Så för Warner Bros. filmer har jag i dagsläget en enda ynka norsk creditlista, nämligen Harry Potter och de vises sten; av den anledningen att jag råkar ha den norska VHS-utgåvan av den filmen (och på VHS fanns det utsatt dubbcredits, till skillnad från DVD/Blu-Ray). :(

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 juli 2022 kl. 07:39:05
Kanske lite brytande från ämnet men har du händelsevis några planerade uppdateringar av nuvarande rollistor på g också?
Den enda befintliga rollista som jag vet att jag har uppdaterat på sistone är Tintin - Solens tempel (mer detaljerad rollista för omdubben). :)

Citat från: gstone skrivet 18 juli 2022 kl. 16:09:51
Chloe      Linn Ehrner
Liam      Adam Portnoff
Zook      Magnus Mark
Trogg      Christian Hedlund
Brittany   Ester Sjögren
Catherine   Anna Sahlene
Zamfeer      Rolf Lydahl
Quicksilver   Claes Ljungmark
Bravo      Jakob Stadell
Alfa      Jakob Stadell
Charlie      Jakob Stadell
Trey      Melker Duberg
Vad är det här för något...? Vilken film eller serie syftar du på? Det låter i alla fall inte särskilt norskt... ;)

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2022 kl. 02:39:07
Vad är det här för något...? Vilken film eller serie syftar du på? Det låter i alla fall inte särskilt norskt... ;)
Det ser ut som den svenska röstlistan till Gnom-patrullen (Gnome Alone). Men den finns ju redan i en mera fullständig version under Svenska röster och credits, så jag förstår inte varför gstone har lagt in den här...?

https://www.dubbningshemsidan.se/credits/gnom-patrullen/

Erika

#87
Av någon okänd anledning postade (eller rättare sagt spammade) gstone just den creditlistan i flera trådar, tog bort de inläggen. Det inlägget missade jag, dock.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 juli 2022 kl. 02:39:07
Efter mycket möda och stort besvär tror jag nu äntligen att jag har lyckats lösa problemen med mitt interna credits-system; så att jag kan uppdatera Svenska röster och credits igen och kan börja lägga in alla creditlistor för Norske stemmer og credits. Lösningen blev inte så elegant kodmässigt som jag hade hoppats på, men det verkar fungera även om det måste testas lite mer. :)

Fredag och lördag lär jag vara upptagen merparten av tiden, då jag kommer vara på Trästockfestivalen (Sveriges största gratisfestival, som arrangeras i Skellefteå varje år) - det innebär att nästa uppdatering troligen kommer ske på söndag, eller senast på måndag.


Nu när Disney+ även har en hel del 20th Century Fox-titlar har jag skrivit av norska creditlistor för Alvin og gjengen 1 - 3 och Istid 1 - 5 (som är den norska titeln på Ice Age) samt Buck Wilds äventyr - den svenska creditlistan för den sistnämnda är ju tyvärr kraftigt ofullständig, men den norska ser komplett ut. Så nu är jag uppe i 179 norska creditlistor, men förmodligen finns det mer att hämta på Disney+.

Det stora dilemmat är Warner Bros. filmer och serier, i och med att Warner aldrig har utsatt dubbcredits på DVD eller Blu-Ray, och HBO Max (som har Warners filmer) heller aldrig sätter ut dubbcredits för något språk. Så där vet jag inte riktigt hur jag ska få tag i norska creditlistor...

Så för Warner Bros. filmer har jag i dagsläget en enda ynka norsk creditlista, nämligen Harry Potter och de vises sten; av den anledningen att jag råkar ha den norska VHS-utgåvan av den filmen (och på VHS fanns det utsatt dubbcredits, till skillnad från DVD/Blu-Ray). :(
Den enda befintliga rollista som jag vet att jag har uppdaterat på sistone är Tintin - Solens tempel (mer detaljerad rollista för omdubben). :)
Vad är det här för något...? Vilken film eller serie syftar du på? Det låter i alla fall inte särskilt norskt... ;)

Hur är det då med Warner Bros filmerna på 1990-talet, t.ex. Free Willy trilogy, Space Jam, The Magic Sword Quest For Camelot, The Iron Giant, ect.?

(sedan ägs de numera av Fox men hur har det gått med Thumbelina, A Troll In Central Park och The Pebble and The Penguin?)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 juli 2022 kl. 07:58:56
Hur är det då med Warner Bros filmerna på 1990-talet, t.ex. Free Willy trilogy, Space Jam, The Magic Sword Quest For Camelot, The Iron Giant, ect.?

(sedan ägs de numera av Fox men hur har det gått med Thumbelina, A Troll In Central Park och The Pebble and The Penguin?)
Ingen av dem har jag tyvärr norska dubbcredits till, då DVD-utgåvorna av Rädda Willy, Space Jam, Det magiska svärdet och Järnjätten saknade dubbcredits medan Trollet i parken och Pingvinen och lyckostenen inte släppts alls på DVD i Norge. :(

Enda sättet att få tag i dessa gissar jag är om man får tag i de norska VHS-utgåvorna av alla dessa filmer, där det bör finnas en hyfsad chans att det står utsatt dubbcredits. Jag har dock ingen av dessa i min samling (endast de svenska VHS-utgåvorna), men möjligtvis kanske TrondM eller någon annan av våra norska vänner på forumet har de norska VHS-utgåvorna...?
(Det har ju inte blivit så roligt att köpa från Norge längre sedan de nuvarande momsreglerna trädde i kraft, då Norge inte är medlemmar i EU så att man måste betala moms och PostNords ockeravgift på 75 kr på alla försändelser därifrån - annars hade jag själv försökt få tag i dessa från någon lämplig second hand-butik i Norge)