Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Eurovision Song Contest

Startat av Experten, 2 juli 2012 kl. 07:50:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Eriksson

Citat från: Experten skrivet 14 februari 2013 kl. 07:32:26
Om jag minns rätt så kommer Islands bidrag att vara på isländska i år...
Glad nyhet för Eriksson på forumet.
Visst var det det! Men det borde ju vara en självklarhet att man sjunger på sitt eget språk.

Jag håller helt med Fantasygold. Det skall vara låtar på ländernas eget språk och som representerar landet. Vad är det annars för vits med att låta olika länder tävla mot varandra?

Visst kan det vara bra ändå. The Arks låt tycker jag var fantastiskt bra (märkligt att den inte vann hela alltet), men hade den verkligen varit sämre om de hade sjungit på svenska?

Och hade Charlott Nilsson och Loreen inte kunnat vinna om de hade sjungit på svenska?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Lilla My

Citat från: Experten skrivet 14 februari 2013 kl. 07:32:26
Om jag minns rätt så kommer Islands bidrag att vara på isländska i år...
Glad nyhet för Eriksson på forumet.

Det skulle dem ha förra året också, vinnarlåten var på isländska. Men dem översatte den i alla fall. Usch!

Experten

Montenegros artist sjunger på montenegriska.
Cyperns artist på grekiska.
Kroatiens artist på kroatiska.
Albaniens artist på albanska.
Islands artist på isländska.
Så här långt vet jag om de länder som sjunger på sitt lands orginalspråk... :-\

Experten

Och de år Portugal hittills deltagit har de BARA sjungit på portugisiska.

Experten


Experten

Och Cascada (mest kända för Everytime we Touch) skall representera Tyskland i år.

Experten

San Marinos artist från 2012 och Bulgariens representant från 2007 tävlar igen...

Elios

Citat från: Experten skrivet 15 februari 2013 kl. 07:31:47
Och Cascada (mest kända för Everytime we Touch) skall representera Tyskland i år.

Hon har även gjort Miracle.

Experten

Just ja...
Att jag glömde bort det, tack för att du påpekade Elios.

Lilla My

Citat från: Experten skrivet 15 februari 2013 kl. 07:29:22
Montenegros artist sjunger på montenegriska.
Cyperns artist på grekiska.
Kroatiens artist på kroatiska.
Albaniens artist på albanska.
Islands artist på isländska.
Och Frankrike på franska.

Frankrike, Spanien, Grekland och Portugal brukar alltid sjunga på sina orginalspråk.
Frankrike har däremot sjungit på engelska minst en gång, och så 2007 då dem sjöng blandad franska - engelska.
Tyskland gjorde så förut, men har mer och mer gått över till engelska dem också.
Italien likaså, då dem 2012 faktiskt översatte sin låt som från början var på italienska.
Albanien växlar då dem 7 av 9 gånger sjungt helt eller mestadels på engelska.
Island är inte säkert ännu, dem kan lika väl översätta årets låt också precis som dem gjorde förra året.

Experten

Vad tycker ni föressten om att Malmö arrangerar Eurovision Song Contest 2013?

Experten

Kuriosa:
Kjell Jennstig (som skrev Ravaillacz bidrag tillsammans med Leif Goldkuhl och Henrik Dorsin) har fyra gånger deltagit som låtskrivare i den lettiska uttagningen till Eurovision Song Contest och skrev Lettlands bidrag Questa Notte 2007.

Lilla My

Citat från: Experten skrivet 28 februari 2013 kl. 07:47:00
Vad tycker ni föressten om att Malmö arrangerar Eurovision Song Contest 2013?

Tycker det är skitkul att dem vågar kliva utanför Stockholm.

Experten

Och vad tycker ni om att Petra Mede ska bli programledare för hela Eurovision i Malmö?

Elios

Hemskt. Fattar inte hur det har gått till. Hon var verkligen inte bra år 2009 och hon är långt ifrån min favorit kan jag säga. Tyckte verkligen Kristian Luuk borde fått uppdraget istället. Kanske med Charlotte Perrelli.  ;D