Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Don Bluths filmer

Startat av gstone, 15 januari 2016 kl. 15:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Vilka är distributörerna till Brisby, Änglahund och Rock-A-Doodle nuförtiden? (jag frågade det förut men fick inget svar)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 mars 2022 kl. 22:48:29
Såhär listar jag personligen Don Bluths filmer;

(jag har valt att borträkna uppföljare och spin-offs)

1.   Pingvinen och Lyckostenen
2.   Tummelisa
3.   Anastasia
4.   Resan Till Amerika
5.   Änglahund
6.   Rock-A-Doodle
7.   Trollet i Parken
8.   Landet För Längesedan
9.   Brisby och NIMHs Hemlighet
10. Titan A.E.

Med detta sagt så är Titan A.E. den enda av dem som jag inte gillar, resten är både välgjorda och sevärda.
Trollet I Parken e den sämsta filmen,absolut int välgjord & sevärd.Bara dum,dålig & äcklig

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 16 mars 2022 kl. 21:36:32
Trollet I Parken e den sämsta filmen,absolut int välgjord & sevärd.Bara dum,dålig & äcklig

Vilken tycker du då är den bästa filmen?

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 16 mars 2022 kl. 21:36:32
Trollet I Parken e den sämsta filmen,absolut int välgjord & sevärd.Bara dum,dålig & äcklig

Hur tycker du då med Titan A.E.?

moviefan

Citat från: MOA skrivet 16 mars 2022 kl. 21:36:32
Trollet I Parken e den sämsta filmen,absolut int välgjord & sevärd.Bara dum,dålig & äcklig

Jag tycker att Trollet i Parken, är helt okej. Fast Tummelisa är ännu bättre.  Även Bluth själv hatar Trollet, har jag hört. 

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 mars 2022 kl. 21:42:08
Hur tycker du då med Titan A.E.?
Aldrig sett
Citat från: moviefan skrivet 17 mars 2022 kl. 08:28:05
Jag tycker att Trollet i Parken, är helt okej. Fast Tummelisa är ännu bättre.  Även Bluth själv hatar Trollet, har jag hört. 
Tummelisa e också dålig

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 mars 2022 kl. 12:23:17
Vilka är distributörerna till Brisby, Änglahund och Rock-A-Doodle nuförtiden? (jag frågade det förut men fick inget svar)
Jag förmodar att du menar själva filmerna och inte dess svenska dubbningar...? I så fall verkar alla tre distribueras av Metro-Goldwyn-Mayer nuförtiden; åtminstone i de flesta länder. MGM har sedan länge inget kontor i de nordiska länderna, men deras titlar ges i Sverige, Norge, Danmark och Finland ut av SF Studios, även fast authoring/mastring av DVD/Blu-Ray och liknande fortfarande görs av MGM centralt (SF ger alltså bara ut färdiga produkter, så att säga).

Men MGM har förstås inga rättigheter till de svenska dubbningarna. Originaldubben av Brisby och NIMHs hemlighet bör Warner Bros. äga, medan TV3/NENT Group förstås äger rättigheterna till omdubben. Dubbningarna av Änglahund och Rock-a-Doodle beställdes av Sonet Film. Det företaget finns inte kvar längre, men alla filmrättigheter som Sonet Film innehade köptes upp av Svensk Filmindustri (SF Studios) 2008 - det borde innefatta dubbningsrättigheter också, men det har jag inga definitiva belägg för.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 17 mars 2022 kl. 13:29:00
Tummelisa e också dålig

Håller INTE med! Den är oerhört välgjord och sevärd! Samma med Pingvinen och Lyckostenen, Rock-A-Doodle och Änglahund!

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 mars 2022 kl. 13:32:11
Jag förmodar att du menar själva filmerna och inte dess svenska dubbningar...? I så fall verkar alla tre distribueras av Metro-Goldwyn-Mayer nuförtiden; åtminstone i de flesta länder. MGM har sedan länge inget kontor i de nordiska länderna, men deras titlar ges i Sverige, Norge, Danmark och Finland ut av SF Studios, även fast authoring/mastring av DVD/Blu-Ray och liknande fortfarande görs av MGM centralt (SF ger alltså bara ut färdiga produkter, så att säga).

Men MGM har förstås inga rättigheter till de svenska dubbningarna. Originaldubben av Brisby och NIMHs hemlighet bör Warner Bros. äga, medan TV3/NENT Group förstås äger rättigheterna till omdubben. Dubbningarna av Änglahund och Rock-a-Doodle beställdes av Sonet Film. Det företaget finns inte kvar längre, men alla filmrättigheter som Sonet Film innehade köptes upp av Svensk Filmindustri (SF Studios) 2008 - det borde innefatta dubbningsrättigheter också, men det har jag inga definitiva belägg för.

Jag menade självfallet distributionerna överlag!

Tummelisa, Trollet i Parken och Pingvinen och Lyckostenen distribuerades alla ursprungligen av Warner Bros (även om den sistnämnda endast distribuerades av Warner internationellt och i USA distribuerades av MGM) men till senare utgåvor distribueras de istället av Fox.

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 mars 2022 kl. 13:34:58
Håller INTE med! Den är oerhört välgjord och sevärd! Samma med Pingvinen och Lyckostenen, Rock-A-Doodle och Änglahund!

Håller icke med.

Erika

#130
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 mars 2022 kl. 22:48:29
Såhär listar jag personligen Don Bluths filmer;

(jag har valt att borträkna uppföljare och spin-offs)

1.   Pingvinen och Lyckostenen
2.   Tummelisa
3.   Anastasia
4.   Resan Till Amerika
5.   Änglahund
6.   Rock-A-Doodle
7.   Trollet i Parken
8.   Landet För Längesedan
9.   Brisby och NIMHs Hemlighet
10. Titan A.E.

Med detta sagt så är Titan A.E. den enda av dem som jag inte gillar, resten är både välgjorda och sevärda.

Den enda Bluth-filmen jag har färskt i minnet är Brisby och NIMHs hemlighet, och den är utan tvekan sevärd. Utöver det vill jag minnas att Landet för längesedan, Änglahund, Resan till Amerika, Titan A.E. och Anastasia är helt okej filmer medan resten minns jag som bristfälliga...   

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 16 mars 2022 kl. 21:36:32
Trollet I Parken e den sämsta filmen,absolut int välgjord & sevärd.Bara dum,dålig & äcklig
Jag har inget emot Trollet i parken. Visst, den är absolut inte i klass med Brisby och NIMHs hemlighet, men är ändå ganska välgjord och trevlig.

Citat från: MOA skrivet 17 mars 2022 kl. 13:29:00
Tummelisa e också dålig
Det håller jag definitivt inte med om. Nu var det i och för sig flertalet år sedan jag såg den, men vad jag kommer ihåg har jag alltid tyckt att det varit en riktigt bra och minnesvärd film.


Min personliga favorit är utan tvekan Brisby och NIMHs hemlighet, men Resan till Amerika och Landet för länge sedan var också mycket bra. Det är bara synd att Landet för länge sedan urholkats genom femtioelva betydligt sämre uppföljare, som förstås har påverkat även den första filmens rykte (Den andra filmen var det väl inget direkt fel på, men desto större brister med film nr 3 och framåt som uppenbarligen mest har gjorts för att tjäna enkla pengar)... :(

Änglahund var också riktigt bra, även fast jag tvärtemot de flesta andra varit ännu mer förtjust i tvåan. Pingvinen och lyckostenen och Rock-a-Doodle tyckte jag om på den tiden det begav sig, men det var för länge sedan jag såg dem för att jag ska kunna ge en rättvis bild av vad jag anser idag. Anastasia tyckte jag också om, men när jag inte sett den på nästan 20 år kan jag inte med rättvisa säga vad jag tycker idag.

Den enda av Don Bluths filmer som jag aldrig riktigt lyckats se någon direkt poäng eller tjusning med är Titan A.E., som jag tyckt varit tämligen tråkig och intetsägande, men jag har bara sett den en gång så det är inte omöjligt att jag skulle ändra åsikt om jag ser om den.

MOA


gstone

Citat från: MOA skrivet 16 mars 2022 kl. 21:36:32
Trollet I Parken e den sämsta filmen,absolut int välgjord & sevärd.Bara dum,dålig & äcklig
Jag tycker om Trollet i parken.

Men du får så klart ha din åskit :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: MOA skrivet 17 mars 2022 kl. 13:29:00
Aldrig settTummelisa e också dålig

Jag ÄLSKAR Tummelisa !!!!!!!!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.