Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Mest inkomstbringande Film

Startat av moviefan, 2 februari 2017 kl. 17:36:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

Läste på wikipedia att Frost drog in 1,27 miljarder dollar världen över. (efter Avatar och Titanic). Vi får se hur det går för Moana/Vaiana. Jag kan tänka mig att både Sagan Om Ringen trilogin och Star Wars drog in en massa också.
Vilka filmer har det gått dåligt för ? Vilka vet ni ?

Alexander

Några Disneyfilmer som det har gått dåligt för är Taran och den magiska kitteln, Bernard och Bianca i Australien, Atlantis, Skattkammarplaneten,  Kogänget, Den gode dinosaurien och Nalle Puhs film -Nya äventyr i Sjumilaskogen.  :-\

Filmer som Pinocchio, Fantasia,  Bambi, Alice i Underlandet och Törnrosa gick det också dåligt för när de kom på bio för första gången, men har sen under åren blivit mer populärare och är idag ansedda som riktiga klassiker.  ;)




Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  2 februari 2017 kl. 18:40:25
Några Disneyfilmer som det har gått dåligt för är Taran och den magiska kitteln, Bernard och Bianca i Australien, Atlantis, Skattkammarplaneten,  Kogänget, Den gode dinosaurien och Nalle Puhs film -Nya äventyr i Sjumilaskogen.  :-\

Filmer som Pinocchio, Fantasia,  Bambi, Alice i Underlandet och Törnrosa gick det också dåligt för när de kom på bio för första gången, men har sen under åren blivit mer populärare och är idag ansedda som riktiga klassiker.  ;)

Taran och Den Magiska Kitteln innehåller massor av skräckscener som anses skrämmande för de yngre barnen, så den fungerar nog bättre för ungdomar än för rena barn, jag tror att det var därför det gick dåligt för den.

Jaså, nu förstår jag varför det inte gjorts något mer med Nalle Puh efter 2011 (fast det framöver ska komma en spelfilm i det temat).

Ja, att de filmer du nämnde i den nedre raden blev mer populärare under åren och idag anses som riktiga klassiker tror jag beror på att de gjordes under Walts tid (dvs, när han fortfarande levde).

Men Lejonkungen var en gång Disneys mest inkomstbringande film innan Frost blev det.

moviefan

Ska bli intressant, att se hur det går för Vaiana. 

Alexander

#4
Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 februari 2017 kl. 23:27:10

Jaså, nu förstår jag varför det inte gjorts något mer med Nalle Puh efter 2011 (fast det framöver ska komma en spelfilm i det temat).

Ja, Nalle Puhs film-Nya äventyr i Sjumilaskogen fick det inte lätt. Inte nog med att filmen fick väldigt lite marknadsföring, den fick även tävla emot Harry Potter och dödsrelikerna del 2 om bio publikens uppmärksamhet. Och ni kan nog gissa vilken film det var de flesta ville se.  ::)

Här är en lista på de 10 Disney filmerna som har kännat mest pengar när de gick på bio ( Jag har endast tagit med Disneyklassiker i listan).   :)

1. Frost ( 1,276 miljarder dollar)
2. Zootropolis ( 1,024 miljarder dollar)
3. Lejonkungen ( 968,5 miljoner dollar)
4. Big Hero 6 ( 657,8 miljoner dollar)
5. Trassel ( 591,8 miljoner dollar)
6. Vaiana ( Går fortfarande på bio men har hittils tjänat 533,7 miljoner dollar)
7. Aladdin ( 504,1 miljoner dollar)
8. Röjar-Ralf ( 471,2 miljoner dollar)
9. Tarzan (448,2 miljoner dollar)
10. Skönheten och Odjuret ( 425 miljoner dollar)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  3 februari 2017 kl. 22:19:07
Ja, Nalle Puhs film-Nya äventyr i Sjumilaskogen fick det inte lätt. Inte nog med att filmen fick väldigt lite marknadsföring, den fick även tävla emot Harry Potter och dödsrelikerna del 2 om bio publikens uppmärksamhet. Och ni kan nog gissa vilken film det var de flesta ville se.  ::)

Här är en lista på de 10 Disney filmerna som har kännat mest pengar när de gick på bio ( Jag har endast tagit med Disneyklassiker i listan).   :)

1. Frost ( 1.276 biljoner dollar)
2. Zootropolis ( 1.024 biljoner dollar)
3. Lejonkungen ( 968.5 miljoner dollar)
4. Big Hero 6 ( 657.8 miljoner dollar)
5. Trassel ( 591.8 miljoner dollar)
6. Vaiana ( Går fortfarande på bio men har hittils tjänat 533.7 miljoner dollar)
7. Aladdin ( 504.1 miljoner dollar)
8. Röjar-Ralf ( 471.2 miljoner dollar)
9. Tarzan (448.2 miljoner dollar)
10. Skönheten och Odjuret ( 425 miljoner dollar)

Jag kan tänka mig det, Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Zootropolis och Vaiana är de datoranimerade klassiker som det har gått bäst för och de är i samma klass som de handanimerade klassikerna.

Hur ser det ut hos Pixar?

Att det gick dåligt för Den Gode Dinosaurien kanske beror på att den konkurrerade med Insidan Ut 2015 som vann över den, även om det var flera månaders avstånd mellan premiärerna, rätta mig gärna om jag har fel.

Hur kommer det sig att det inte gick så bra för Bernard och Bianca i Australien?

Alexander

#6
Citat från: Disneyfantasten skrivet  3 februari 2017 kl. 23:20:06
Jag kan tänka mig det, Trassel, Röjar-Ralf, Frost, Big Hero 6, Zootropolis och Vaiana är de datoranimerade klassiker som det har gått bäst för och de är i samma klass som de handanimerade klassikerna.

Hur ser det ut hos Pixar?

Att det gick dåligt för Den Gode Dinosaurien kanske beror på att den konkurrerade med Insidan Ut 2015 som vann över den, även om det var flera månaders avstånd mellan premiärerna, rätta mig gärna om jag har fel.

Hur kommer det sig att det inte gick så bra för Bernard och Bianca i Australien?

När Bernard och Bianca i Australien kom ut under sin första vecka tjänade den in väldigt lite pengar. Av alla filmerna som hade premiär under den veckan kom Bernard & Bianca i Australien sist med flera kronors mellanrum. Disney ordföranden Jeffrey Katzenberg var inte nöjd med att filmen knappt tjänade in några pengar, och därför stoppade han all marknadsföring och halverade tiden som Bernard & Bianca i Australien visades i biograferna. Detta gjorde han så att företaget inte skulle gå med jättestor förlust.

Varför folk inte ville se Bernard & Bianca i Australien kan jag tyvärr inte svara exakt på, faktumet var bara att filmen inte tjänade in samma siffror som den förra filmen,  Den lilla sjöjungfrun.  :(


Även om det gick helt okej för Den gode dinosaurien så var den inte i närheten av att tjänade in samma summor som de andra Pixar filmerna. En stor bidragande faktor kan ju var alla de negativa recensionerna filmen fick av kritiker, bloggar m.m. vilket säkert gjorde att färre personer ville se den. Med marknadsföringen kostade filmen 350 miljoner dollar att göra. Och den tjänade in i slutändan 332 miljoner dollar över hela världen, vilket betyder att Pixar gick med 18 miljoner dollar i förlust och är den Pixar filmen som har tjänat in minst pengar.

( Vilket jag tycker är synd, eftersom jag riktigt tycker om den här filmen.)  :(

Här är listan över vilka Pixar filmer som har tjänat mest pengar. Eftersom de inte har gjort för många filmer så tog jag med alla.  :)

1. Toy Story 3 ( 1,067 miljarder dollar)
2. Hitta Doris ( 1,028 miljarder dollar)
3. Hitta Nemo ( 940,3 miljoner dollar)
4. Insidan ut ( 857,6 miljoner dollar)
5. Monsters University ( 744,2 miljoner dollar)
6. Upp ( 735,1 miljoner dollar)
7. Superhjältarna ( 633 miljoner dollar)
8. Råtatouille ( 620,7 miljoner dollar)
9. Monsters Inc ( 577,4 miljoner dollar)
10. Bilar 2 ( 562,1 miljoner dollar)
11. Modig ( 540,4 miljoner dollar)
12. Wall-e ( 533,3 miljoner dollar)
13. Toy Story 2 ( 497,4 miljoner dollar)
14. Bilar ( 462,2 miljoner dollar)
15. Toy Story ( 373,3 miljoner dollar) ( Idag kanske det är lite pengar, men då 1995 var det ett bra resultat, med tanke på att ingen hade hört talas om Pixar tidigare.)
16. Ett småkryps liv ( 363,3 miljoner dollar)
17. Den gode dinosaurien ( 332 miljoner dollar)

Alexander

Även DisneyToon studios har haft filmer som det inte har gått så bra för heller. De senaste exemplena är ju Tingeling 6: Legenden om önskedjuret och Flygplan 2: Räddningstjänsten. Vilket är varför Disney beslöt sig för att sluta göra fler Flygplan och Tingeling filmer.  :(

Anders M Olsson

#8
En liten översättningsmiss gör vissa av summorna tusen gånger för stora:
Billion på engelska heter miljard på svenska, inte biljon.
(Biljon på svenska heter trillion på engelska.)

Dessutom ska det vara kommatecken som decimalavskiljare i svenskan, inte punkt.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  4 februari 2017 kl. 11:41:22
Även DisneyToon studios har haft filmer som det inte har gått så bra för heller. De senaste exemplena är ju Tingeling 6: Legenden om önskedjuret och Flygplan 2: Räddningstjänsten. Vilket är varför Disney beslöt sig för att sluta göra fler Flygplan och Tingeling filmer.  :(

2019 ska DisneyToon Studios ge ut en ny film, det ska bli intressant att se hur den kommer att se ut eftersom titeln inte har kommit än.

DisneyToon Studios planerade att göra en långfilm till Räddningspatrullen 1991, men iden skrotades efter att det inte gick så bra för Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan 1990.

Och DuckTales är den enda TV-serien från Disney som fått en långfilm (om inte Janne Långben The Movie och En Extremt Långbent Film räknas).

Att det gick dåligt för Atlantis, Skattkammarplaneten och Kogänget kan nog bero på att på den tiden när de hade premiär så gjordes inte så många populära filmer.

Citat från: Alexander skrivet  4 februari 2017 kl. 09:07:26
När Bernard och Bianca i Australien kom ut under sin första vecka tjänade den in väldigt lite pengar. Av alla filmerna som hade premiär under den veckan kom Bernard & Bianca i Australien sist med flera kronors mellanrum. Disney ordföranden Jeffrey Katzenberg var inte nöjd med att filmen knappt tjänade in några pengar, och därför stoppade han all marknadsföring och halverade tiden som Bernard & Bianca i Australien visades i biograferna. Detta gjorde han så att företaget inte skulle gå med jättestor förlust.

Varför folk inte ville se Bernard & Bianca i Australien kan jag tyvärr inte svara exakt på, faktumet var bara att filmen inte tjänade in samma siffror som den förra filmen,  Den lilla sjöjungfrun.  :(


Även om det gick helt okej för Den gode dinosaurien så var den inte i närheten av att tjänade in samma summor som de andra Pixar filmerna. En stor bidragande faktor kan ju var alla de negativa recensionerna filmen fick av kritiker, bloggar m.m. vilket säkert gjorde att färre personer ville se den. Med marknadsföringen kostade filmen 350 miljoner dollar att göra. Och den tjänade in i slutändan 332 miljoner dollar över hela världen, vilket betyder att Pixar gick med 18 miljoner dollar i förlust och är den Pixar filmen som har tjänat in minst pengar.

( Vilket jag tycker är synd, eftersom jag riktigt tycker om den här filmen.)  :(

Här är listan över vilka Pixar filmer som har tjänat mest pengar. Eftersom de inte har gjort för många filmer så tog jag med alla.  :)

1. Toy Story 3 ( 1.067 biljoner dollar)
2. Hitta Doris ( 1.028 biljoner dollar)
3. Hitta Nemo ( 940.3 miljoner dollar)
4. Insidan ut ( 857.6 miljoner dollar)
5. Monsters University ( 744.2 miljoner dollar)
6. Upp ( 735.1 miljoner dollar)
7. Superhjältarna ( 633 miljoner dollar)
8. Råtatouille ( 620.7 miljoner dollar)
9. Monsters Inc ( 577.4 miljoner dollar)
10. Bilar 2 ( 562.1 miljoner dollar)
11. Modig ( 540.4 miljoner dollar)
12. Wall-e ( 533.3 miljoner dollar)
13. Toy Story 2 ( 497.4 miljoner dollar)
14. Bilar ( 462. 2 miljoner dollar)
15. Toy Story ( 373.3 miljoner dollar) ( Idag kanske det är lite pengar, men då 1995 var det ett bra resultat, med tanke på att ingen hade hört talas om Pixar tidigare.)
16. Ett småkryps liv ( 363.3 miljoner dollar)
17. Den gode dinosaurien ( 332 miljoner dollar)


Jag tror att det som du säger låter rimligt, att Bernard och Bianca i Australien inte blev lika framgångsrik som Den Lilla Sjöjungfrun som kom ut året innan.

Det var synd att det inte gick så bra för den, eftersom jag tycker att det är en riktigt bra film, faktiskt bättre än första filmen. Det är också den enda uppföljaren som räknas som en Disneyklassiker.

Jag skulle gärna vilja ta upp en lista över mina personliga favoritfilmer från Disney med förklaringar (jag har förövrigt själv valt mina favoriter), men det hade blivit för mycket, så för de som är nyfikna, skicka gärna PM till mig.  :)

Alexander

Citat från: Anders M Olsson skrivet  4 februari 2017 kl. 14:47:25
En liten översättningsmiss gör vissa av summorna tusen gånger för stora:
Billion på engelska heter miljard på svenska, inte biljon.
(Biljon på svenska heter trillion på engelska.)

Dessutom ska det vara kommatecken som decimalavskiljare i svenskan, inte punkt.

Du har nog rätt, ska ändra det.  :)

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet  3 februari 2017 kl. 22:19:07
Här är en lista på de 10 Disney filmerna som har kännat mest pengar när de gick på bio ( Jag har endast tagit med Disneyklassiker i listan).   :)

1. Frost ( 1,276 miljarder dollar)
2. Zootropolis ( 1,024 miljarder dollar)
3. Lejonkungen ( 968,5 miljoner dollar)
4. Big Hero 6 ( 657,8 miljoner dollar)
5. Trassel ( 591,8 miljoner dollar)
6. Vaiana ( Går fortfarande på bio men har hittils tjänat 533,7 miljoner dollar)
7. Aladdin ( 504,1 miljoner dollar)
8. Röjar-Ralf ( 471,2 miljoner dollar)
9. Tarzan (448,2 miljoner dollar)
10. Skönheten och Odjuret ( 425 miljoner dollar)

Hur mycket har Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Svärdet i Stenen, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Bernard och Bianca, Micke och Molle, Taran och Den Magiska Kitteln, Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Fantasia 2000, DinosaurierKejsarens Nya Stil, Atlantis, Lilo och Stitch, Skattkammarplaneten, Björnbröder, Kogänget, Prinsessan och Grodan och Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen tjänat in sammanlagt? (tog inte med Filmen om Nalle Puh i listan eftersom den aldrig visats på svenska biografer).

Alexander

#12
Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 augusti 2017 kl. 15:06:07
Hur mycket har Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Svärdet i Stenen, Djungelboken, AristoCats, Robin Hood, Bernard och Bianca, Micke och Molle, Taran och Den Magiska Kitteln, Mästerdetektiven Basil Mus, Oliver och Gänget, Den Lilla Sjöjungfrun, Bernard och Bianca i Australien, Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Mulan, Fantasia 2000, DinosaurierKejsarens Nya Stil, Atlantis, Lilo och Stitch, Skattkammarplaneten, Björnbröder, Kogänget, Prinsessan och Grodan och Nalle Puhs Film - Nya Äventyr i Sjumilaskogen tjänat in sammanlagt? (tog inte med Filmen om Nalle Puh i listan eftersom den aldrig visats på svenska biografer).

Till de äldre klassikerna är det endast hur mycket de har tjänat in i USA som finns dokumentbevarat, så hur mycket de har tjänat in världen över kan nog ingen riktigt svara på.  :(
Jag tar några styckna först och fortsätter sen med resten senare för annars blir det här inlägget väldigt långt.  :) När jag kommer till de nyare klassikerna (borde vara runt slutet på 80 talet och uppåt) då kan jag skriva hur mycket de har tjänat in världen över.
Om man ser på alla gånger de har kommit upp på bio genom åren i USA så har följande filmerna tjänat in sammanlagt:  ;)


1. Snövit och de sju dvärgarna 418,2 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 9 gånger)
2. Pinocchio 84,2 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 8 gånger)
3. Fantasia 83,3 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 10 gånger)
4. Dumbo Hur mycket Dumbo har tjänat in genom åren finns inte bevarat, endast hur mycket den tjänade in första gången 1941 som var 1,6 miljoner dollar som var ett bra resultat på den tiden när kriget var igång. (Dumbo har iallafall i USA kommit upp på bio 5 gånger)
5. Bambi 267,4 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 7 gånger)
:)

Alexander

#13
6. Askungen 263,6 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 6 gånger)
7. Alice i Underlandet ca 9,4 miljoner dollar, exakta siffror finns inte. Filmen tjänade in 2,4 miljoner dollar 1951 och sen över 7 miljoner när den släpptes på nytt (Har i USA gått upp på bio 3 gånger)
8 Peter Pan 87,4 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 6 gånger)
9. Lady och Lufsen 93,6 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 5 gånger)
10. Törnrosa 51,6 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 5 gånger)

Alexander

#14
Kan även tillägga eftersom jag inte har sagt det här innan, men resultaten är en sammanställning av hur mycket filmen tjänade in efter varje gång den kom ut på bio och motsvarar därför inte riktigt dem pengarnas pengavärde idag.  :) T.ex 205 miljoner dollar runt 1990-talet var mycket mer värt då än vad det är idag.

11. Pongo och de 101 dalmatinerna 215,8 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 5 gånger)
12. Svärdet i stenen 22,2 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 3 gånger)
13. Djungelboken Filmen har sammanlagt i USA tjänat in 141 miljoner dollar (Har i USA gått upp på bio 4 gånger) Och har över hela världen tjänat in totalt 205 miljoner dollar.
14. Aristocats 55,7 miljoner dollar (Har i USA gått upp på 3 gånger )
15. Robin Hood 32 miljoner dollar ( Har i USA gått upp på bio 2 gånger)