Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios


Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 17 oktober 2022 kl. 03:58:39Något nytt på intervjufronten?  :)
Jag har legat lågt ett tag, i och med att min stationära dator ju lade av för en tid sedan - och även fast jag kan använda laptopen för själva inspelningarna, så orkar den nog inte med redigering av intervjuer (och har hursomhelst inte nödvändiga program installerade). Plus att jag heller inte haft mycket till ork efter en väldigt långvarig postcovid, så att nästan hela våren därför gått bort...

Men nu har jag precis köpt en ny stationär dator, och håller på att installera alla nödvändiga programvaror och dylikt. Så förhoppningsvis är jag snart up and running igen.

Så nu ska jag sätta igång och kontakta Robert Cronholt, Lizette Pålsson, Maria Rydberg och Maria Weisby igen, och höra om de fortfarande är intresserade och ställer upp på intervju - och i så fall kanske rentav kunna boka tider för intervjuerna. :)

Så håll alla tummar som finns att alla fortfarande ställer upp, så att vi inte "går miste" om någon på grund av att det tagit alldeles för lång tid...

Sen är min förhoppning att det framöver ska rulla på med intervjuer kontinuerligt, med någorlunda jämna mellanrum och utan alltför långa uppehåll - nu när det sker på digital väg istället för fysiska intervjuer blir det ju trots allt enklare  och snabbare för alla inblandade, varför inte allting ska behöva ta lika lång tid (nog för att fysiska intervjuer fortfarande ger en liten annan känsla än "Skype-intervjuer" (*), men det är tveksamt om det är värt besväret - och hursomhelst är det inget alternativ för mig, som bor nästan 100 mil från Stockholm)
(*): Det kommer inte att ske via just Skype, men bara för att använda en liknelse som de allra flesta känner till.

Citat från: Elios skrivet 17 oktober 2022 kl. 08:58:04Hur blev det med Lizette Pålsson? ^^
Jag ska SMSa henne nu i veckan, och hoppas att hon fortfarande ställer upp. :)

Adam Larsson

Lizette Pålsson ska vara med i Röstskådespelarna så det kanske bättre att ta någon annan.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 17 oktober 2022 kl. 09:24:37Lizette Pålsson ska vara med i Röstskådespelarna så det kanske bättre att ta någon annan.
Hon hade ju redan tackat ja till intervju med mig tidigare, så jag ser ingen anledning att inte fortfarande fråga henne.

Jag ser ingen anledning att anpassa mig till Röstskådespelarna och deras eventuella schema, utan tänker att vi kör på var sitt håll och jag kör mitt eget race oberoende av Röstskådespelarna. De lär väl förmodligen ändå inte fråga just de frågor som jag samlat in från forumets användare, och de frågor som jag har - och så länge de inte ska fråga exakt samma frågor, så blir det ju inte samma sak. :)

Om Lizette däremot inte längre tackar ja på grund av Röstskådespelarna, utan känner att en intervju räcker, så är det en helt annan femma - men då är det ju inte mig det hänger på...

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2022 kl. 09:30:37Hon hade ju redan tackat ja till intervju med mig tidigare, så jag ser ingen anledning att inte fortfarande fråga henne.

Jag ser ingen anledning att anpassa mig till Röstskådespelarna och deras eventuella schema, utan tänker att vi kör på var sitt håll och jag kör mitt eget race oberoende av Röstskådespelarna. De lär väl förmodligen ändå inte fråga just de frågor som jag samlat in från forumets användare, och de frågor som jag har - och så länge de inte ska fråga exakt samma frågor, så blir det ju inte samma sak. :)

Om Lizette däremot inte längre tackar ja på grund av Röstskådespelarna, utan känner att en intervju räcker, så är det en helt annan femma - men då är det ju inte mig det hänger på...
Hoppas dom fortfarande e intresserade över 1 år senare

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2022 kl. 21:32:24Hoppas dom fortfarande e intresserade över 1 år senare
Ja, det hoppas jag också...


MOA

Jag kom på en till fråga till Lizette Pålsson:Hur var de att spela Taylors Morsa i Pinsamheter?

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 17 oktober 2022 kl. 21:43:54Jag kom på en till fråga till Lizette Pålsson:Hur var de att spela Taylors Morsa i Pinsamheter?
Jag skriver upp den, under förutsättning att det fortfarande blir av med intervjun. :)

Steffan Rudvall

Hur var det att spela den och den är inte så bra frågor att ställa i såna här intervjuer då vissa gjort så mycket att de lätt glömmer och då blir det ju bara konstigt av det hela.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 oktober 2022 kl. 21:47:25Hur var det att spela den och den är inte så bra frågor att ställa i såna här intervjuer då vissa gjort så mycket att de lätt glömmer och då blir det ju bara konstigt av det hela.
Det har du i och för sig rätt i, men det är ju faktiskt inte värre än att jag kan klippa bort frågan och svaret om jag inte får något vettigt svar på en fråga... Det kommer ju faktiskt inte vara direktsänt, utan jag kommer ju redigera intervjuerna efteråt.

Men ska man fråga om specifika roller är det ju absolut bäst om det rör sig om stora/långvariga roller eller av annan anledning väldigt minnesvärda rollfigurer, som sannolikheten är liten att någon glömmer bort - exempelvis finns det ju inte en chans i världen att Lizette Pålsson glömt bort hur det är att spela Mimmi Pigg... ;)

(Detsamma gäller ju för övrigt också specifika översättningsinsatser för Robert Cronholt, då han ju översatt väldigt mycket genom åren och säkert inte kommer ihåg allting om det inte varit något särskilt med översättningen eller filmen/serien)

TonyTonka

En fråga, det har ju gått väldigt många år sedan de första intervjuerna, så jag undrar om det i framtiden kan bli aktuellt att intervjua dem på nytt? I alla fall Dick Eriksson, han har ju inte varit med i röstskådespelarna ännu*.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 oktober 2022 kl. 09:30:37Jag ser ingen anledning att anpassa mig till Röstskådespelarna och deras eventuella schema, utan tänker att vi kör på var sitt håll och jag kör mitt eget race oberoende av Röstskådespelarna. De lär väl förmodligen ändå inte fråga just de frågor som jag samlat in från forumets användare, och de frågor som jag har - och så länge de inte ska fråga exakt samma frågor, så blir det ju inte samma sak. :)

Om Lizette däremot inte längre tackar ja på grund av Röstskådespelarna, utan känner att en intervju räcker, så är det en helt annan femma - men då är det ju inte mig det hänger på...

Även om du ska köra ditt eget race är jag nyfiken på om du ändå kommer att prioritera personer som blivit intervjuade i röstskådespelarna lägre än de som inte blivit intervjuade alls? Det kanske vore klokt att i alla fall inte intervjua för många av de som Christian och Linn redan pratat med för rätt intill varandra, då det kanske blir tjatigt, men jag kan ha fel. ^^

*Om man inte räknar livepanelen på Comic-Con.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

MOA

Citat från: TonyTonka skrivet 19 oktober 2022 kl. 17:21:26En fråga, det har ju gått väldigt många år sedan de första intervjuerna, så jag undrar om det i framtiden kan bli aktuellt att intervjua dem på nytt? I alla fall Dick Eriksson, han har ju inte varit med i röstskådespelarna ännu*.
Även om du ska köra ditt eget race är jag nyfiken på om du ändå kommer att prioritera personer som blivit intervjuade i röstskådespelarna lägre än de som inte blivit intervjuade alls? Det kanske vore klokt att i alla fall inte intervjua för många av de som Christian och Linn redan pratat med för rätt intill varandra, då det kanske blir tjatigt, men jag kan ha fel. ^^

*Om man inte räknar livepanelen på Comic-Con.
Tyvärr e de så dåligt ljud i den videon

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 19 oktober 2022 kl. 17:21:26En fråga, det har ju gått väldigt många år sedan de första intervjuerna, så jag undrar om det i framtiden kan bli aktuellt att intervjua dem på nytt? I alla fall Dick Eriksson, han har ju inte varit med i röstskådespelarna ännu*.
Ja, det vore kanske ingen dum idé med en tilläggsintervju i en del fall där mycket hunnit hända sedan intervjuerna gjordes. Jag är inte säker om jag har någon kontaktinformation till Dick Eriksson, men kan kolla upp saken och försöka få tag i honom efter att jag har hört av mig till de fyra som redan tackat ja till intervjuer för något år sedan. :)

Citat från: TonyTonka skrivet 19 oktober 2022 kl. 17:21:26Även om du ska köra ditt eget race är jag nyfiken på om du ändå kommer att prioritera personer som blivit intervjuade i röstskådespelarna lägre än de som inte blivit intervjuade alls? Det kanske vore klokt att i alla fall inte intervjua för många av de som Christian och Linn redan pratat med för rätt intill varandra, då det kanske blir tjatigt, men jag kan ha fel. ^^
Att döma av hur svårt det var för Daniel Åhs Karlsson att för 10 år sedan försöka få tag i skådespelare och få dem att tacka ja (*), så gissar jag att skådisar inte lär stå i kö för att vilja vara med i Dubbningshemsidans intervjuer... Därför kommer intervjuerna sannolikt att bygga mer på vilka som faktiskt ställer upp än på hur jag prioriterar.

Men med det sagt, så kan det absolut finnas en poäng i att det är klokare att prioritera att kontakta skådespelare som inte redan medverkat i Röstskådespelarna nyligen före man kontaktar de som medverkat på senare tid. I synnerhet om det skett väldigt nära inpå tidsmässigt så kan det upplevas som "tårta på tårta" för intervjuoffren.

Jag har dock inte sett alla avsnitt av den och har inte 100-procentig koll på vilka som har medverkat, så finns det någon tydlig översikt över alla som medverkat och när respektive avsnitt publicerats?


(*): Men med lite tur kanske det blir enklare att få folk att ställa upp nu när intervjuerna sker digitalt istället för fysiskt. Trots allt sparar det ju en hel del tid för skådespelarna, när de inte behöver resa någonstans utan kan koppla upp sig hemifrån utan direkta förberedelser. Då blir det lättare att ta sig tid, när de bara behöver avvara 15 - 30 minuter av sin dag; kan vara viktigt då många skådespelare är väldigt upptagna. Det kan också upplevas lättsammare när man inte behöver klä upp sig, ta buss/tunnelbana/bil och mötas någonstans, utan bara kan koppla upp sig via webbkameran på samma sätt som många svenskar gjort dagligen under pandemin när många jobbat hemifrån.
(Däremot tycker jag fortfarande att det är bättre med fysiska intervjuer sett till slutresultatet, då det blir en viss annan närvarokänsla av sådana - men jag är inte längre lika säker på att fördelarna överväger nackdelarna. Och så länge ingen i Stockholmstrakten kan ställa upp på att genomföra intervjuer och har nödvändig teknisk utrustning så är det hursomhelst inget alternativ, då jag inte direkt kan resa 100 mil för varje intervju...)

Steffan Rudvall

#343
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2022 kl. 09:02:28Jag har dock inte sett alla avsnitt av den och har inte 100-procentig koll på vilka som har medverkat, så finns det någon tydlig översikt över alla som medverkat och när respektive avsnitt publicerats?


Säsong 1 (2015-2016)

Annica Smedius
Lasse Svensson
Andreas Nilsson
Anders Öjebo
Annelie Berg Bagahvan
Gunnar Ernblad
Sharon Dyall
Bert-Åke Varg
Per Sandborgh
Mattias Knave

Live föreställningar på Comic Con

2017:

Sharon Dyall
Louise Raeder
Dick Eriksson
Annika Herlitz
Daniel Sjöberg

2018:

Annica Smedius
Matilda Smedius

Specialavsnitt 2018

John Kristiansson
Erika Soldh Ahlström

Säsong 2 (2021)

Irene Lindh & Magnus Ehner
Joakim Jennerfors & Charlotte Ardai Jennerfors
Steve Kratz & Jesper Adefelt
Peter Harryson & Oscar Harryson
Mikaela Tidermark Nelson & Joakim Tidermark (Februari 2022)

Säsong 3 (2022-2023?, Pågående

Norea Sjöquist & Peter Sjöquist
Dominique Pålsson Wiklund & Lizette Pålsson
Josefina Hylén & Nicklas Berglund
Bjarne Hauser & Hasse Jonsson
Jennie Jahns & Ole Ornered

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2022 kl. 09:53:48Säsong 1 (2015-2016)

Annica Smedius
Lasse Svensson
Andreas Nilsson
Anders Öjebo
Annelie Berg Bagahvan
Gunnar Ernblad
Sharon Dyall
Bert-Åke Varg
Per Sandborgh
Mattias Knave

Dessa intervjuer borde nog göras om
Dom får vara riktigt glada att dom hann intervjua Gunnar Ernblad innan hans tragiska bortgång(Även om hon dom hade hunnit under förra året)