Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 16 november 2023 kl. 22:14:14Kan du framföra till Robert C att han är ett geni  ? ???
Visst. Jag skulle kanske inte använda exakt de orden, men Robert är utan tvekan en av de bästa översättarna vi har i det här landet - i synnerhet av dialog, jag tycker kanske inte riktigt att han är lika vass på sångtexter alla gånger.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2023 kl. 23:00:32Visst. Jag skulle kanske inte använda exakt de orden, men Robert är utan tvekan en av de bästa översättarna vi har i det här landet - i synnerhet av dialog, jag tycker kanske inte riktigt att han är lika vass på sångtexter alla gånger.
Att anlita två olika översättare vid dialog och sång kan nog vara det bästa beslutet  :D

Men jag skulle gissa filmbolag tycker det är en onödigt extra utgift.

Dock vilja jag minnas att Disney gör det ofta  :D ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Nu kan vi säga att vi ersätter Röstskådespelarna(Fast inte på samma sätt)

Daniel Hofverberg

Det här blev visst inte så lätt som jag trodde. När jag hade planerat intervjuerna ifjol hade jag förberett mig på Zencastr, som fungerade bra för att spela in varje video/webbkamera för sig och gratis - och så sent som för några månader sedan lovade de att versionen med 720p alltid skulle vara gratis. Men nu upptäckte jag till min stora förvåning att de för några dagar sedan har tagit bort alla inspelningsmöjligheter på gratisversionen, och deras betaltjänst är inte billig... :(

Så nu vet jag inte hur jag ska lösa det här, när jag nu måste hitta en lösning inom en dryg vecka; så ju inspelningen av intervjun med Robert Cronholt ska ske den 29 november...

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2023 kl. 22:44:47Det här blev visst inte så lätt som jag trodde. När jag hade planerat intervjuerna ifjol hade jag förberett mig på Zencastr, som fungerade bra för att spela in varje video/webbkamera för sig och gratis - och så sent som för några månader sedan lovade de att versionen med 720p alltid skulle vara gratis. Men nu upptäckte jag till min stora förvåning att de för några dagar sedan har tagit bort alla inspelningsmöjligheter på gratisversionen, och deras betaltjänst är inte billig... :(

Så nu vet jag inte hur jag ska lösa det här, när jag nu måste hitta en lösning inom en dryg vecka; så ju inspelningen av intervjun med Robert Cronholt ska ske den 29 november...
När jag googlar videointervjuinspelare så kommer det här upp kanske det kan vara något?

https://riverside.fm

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 november 2023 kl. 22:49:33När jag googlar videointervjuinspelare så kommer det här upp kanske det kan vara något?

https://riverside.fm
Riverside såg bra ut vid en första anblick, tills man kollade mer ordentligt på deras Pricing-sida. Där ser man att deras gratistjänst bara innefattar 2 timmar inspelning som en engångserbjudande (d.v.s. inte per månad, utan bara en enda gång), och dessutom står det "Watermark on exported files" vilket inte lät särskilt roligt...

Om det inte vore för vattenstämpeln skulle tjänsten säkert duga för denna enda intervju, för intervjun med Robert Cronholt kommer ju inte upp i närheten av två timmar, men knappast som någon långsiktig lösning för även kommande intervjuer. Men är det en påtaglig synlig vattenstämpel i bild duger det kanske inte ens för den intervjun... Deras billigaste betaltjänst kostar tydligen 19 amerikanska dollar per månad, vilket innebär ungefär 200 svenska kronor med dagens valutakurs.

Tyvärr verkar de flesta liknande tjänster jag hittar åt kosta runt 20 dollar per månad, vilket säkert är en struntsumma om man exempelvis livnär sig på att spela in podcasts professionellt och använder tjänsten dagligen. Men för en eller max två intervjuer per månad, och en del månader säkert inte en enda, rör det sig om ganska mycket pengar - i synnerhet då Dubbningshemsidans reklamintäkter redan nu inte täcker in alla utgifter, så att jag måste punga ut med pengar ur egen ficka varje månad; så att då behöva betala runt 200 kr ytterligare ur egen ficka är ganska mycket pengar... :(

(Om det kniper går det förstås att använda en sådan tjänst och säga upp tjänsten mellan varven - så att man alltså abonnerar en månad för en intervju, säger upp tjänsten innan månaden är över och sen tecknar nytt abonnemang när det är klart för nästa intervju; men inte låter abonnemanget löpa på hela tiden. Men även 200 kr de månader när det används är ingen obetydlig struntsumma, plus att det blir ganska bökigt att hålla på att säga upp och teckna nytt abonnemang flera gånger...)

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 oktober 2022 kl. 09:53:48Säsong 3 (2022-2023?, Pågående

Norea Sjöquist & Peter Sjöquist
Dominique Pålsson Wiklund & Lizette Pålsson
Josefina Hylén & Nicklas Berglund
Bjarne Hauser & Hasse Jonsson
Jennie Jahns & Ole Ornered
Nu har vi alla hört att Hasse blir sista intervjun! Alla andra utom dom som redan släppts e nedlagda,troligen på grund av tidsbrist

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 23 november 2023 kl. 19:41:45Nu har vi alla hört att Hasse blir sista intervjun! Alla andra utom dom som redan släppts e nedlagda,troligen på grund av tidsbrist
Inte tidsbrist, men de vill inte kräva communityt på pengar i sådana här tider.

Daniel Hofverberg

Kom ihåg att skicka in era frågor att ställa till Robert Cronholt, för nu är det ju under en vecka kvar innan intervjun preliminärt ska bli av. :)

Jag kommer givetvis att ställa de "obligatoriska" frågorna i anslutning till Önskan - hur lång tid översättningen har fått ta, hur mycket riktlinjer, krav och liknande han får "uppifrån" vid sådana stora dubbningar, o.s.v. - men därutöver behöver jag tips på frågor att ställa.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2023 kl. 20:37:39Kom ihåg att skicka in era frågor att ställa till Robert Cronholt, för nu är det ju under en vecka kvar innan intervjun preliminärt ska bli av. :)

Jag kommer givetvis att ställa de "obligatoriska" frågorna i anslutning till Önskan - hur lång tid översättningen har fått ta, hur mycket riktlinjer, krav och liknande han får "uppifrån" vid sådana stora dubbningar, o.s.v. - men därutöver behöver jag tips på frågor att ställa.
Har du hittat något program att spela in i?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 23 november 2023 kl. 20:40:02Har du hittat något program att spela in i?
Jag har hittat en tänkbar kandidat, men är lite skeptisk till om systemkraven räcker till. Närmare bestämt Ennuicastr, som visserligen är en betaltjänst men som till skillnad från övriga inte bara har abonnemang per månad utan även per timme (1 dollar per timme):
https://ennuicastr.com/

Men med min laptop verkar tjänsten inte alls orka med, och det gick inget vidare - jag ska prova med min jobbdator, som är lite kraftfullare, och se om det duger.

Om inte, så får jag i värsta fall betala för en månad med den gamla tjänsten Zencastr; så klarar jag mig för den här gången och får leta vidare till nästa intervju. Just för att det inte finns så mycket tid att spela på, så att jag inte har tid att leta vidare när den här intervjun redan är bokad...

Daniel Hofverberg

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2023 kl. 00:39:40Jag har hittat en tänkbar kandidat, men är lite skeptisk till om systemkraven räcker till. Närmare bestämt Ennuicastr, som visserligen är en betaltjänst men som till skillnad från övriga inte bara har abonnemang per månad utan även per timme (1 dollar per timme):
https://ennuicastr.com/

Men med min laptop verkar tjänsten inte alls orka med, och det gick inget vidare - jag ska prova med min jobbdator, som är lite kraftfullare, och se om det duger.
Tyvärr sprack planerna med Ennuicastr, som inte alls fungerade bra. Under inspelning försvann bilden periodvis, så att man bara såg en stillbild på personen man pratade med. Och inspelningen av min video blev under all kritik, då bilden blev ungefär 2 - 3 bilder per sekund; inte ens i närheten av att gå att titta på... :(

Så den här gången får jag lov att köra på betalversionen av Zencastr, då det helt enkelt inte finns tid att leta fram något annat. Inte så farligt för en gångs skull, men ingen långsiktigt hållbar lösning...

Kom ihåg att föreslå frågor att ställa till Robert Cronholt - nu är det ju inte lång tid kvar, och jag håller på att sammanställa frågor - just nu är jag uppe i 13 frågor till honom. Men än finns det lite tid kvar om någon av er har frågor som kan vara intressanta att ställa till honom. :)

Min målsättning är att den färdiga intervjun ska bli någonstans mellan 10 och 30 minuter, men det beror förstås på hur många frågor man får ihop och hur pratglad han är. Beroende på vad han svarar kan det förstås också passa att ställa naturliga följdfrågor, så att det kan bli fler frågor än vad som är uppskrivet.

Daniel Hofverberg

Sista chansen att bidra med frågor till Robert Cronholt! Imorgon räknar jag med att intervjun blir av, då jag inte hört något om motsatsen - så idag behöver jag få in era frågor, för att det ska hinnas med.

Mathilda Gustafsson

Jag tror någon annan nämnde det innan men hur förhåller han sig till låttexter till reamakes och så? 

Hur förhåller han sig till att bearbeta en äldre text?

Ibland har han gjort förändringar som inte ändrats i originalet små kanske obetydliga ändringar men varför?

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 november 2023 kl. 21:18:53Jag tror någon annan nämnde det innan men hur förhåller han sig till låttexter till reamakes och så?

Hur förhåller han sig till att bearbeta en äldre text?

Ibland har han gjort förändringar som inte ändrats i originalet små kanske obetydliga ändringar men varför?
Great minds think alike... Jag kom precis att tänka på det fem minuter innan du skrev ditt inlägg, och har nu skrivit upp ett par frågor kring det.

Nu är jag uppe i 23 frågor, så det bör bli en hyfsad längd på intervjun - ger han inte väldigt korta svar, så gissar jag att vi bör komma upp i ungefär en halvtimme; eller rentav lite över. :)