Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: A skrivet 10 december 2023 kl. 20:14:38Jag ska komma dessa intervjuerna bara komma i samband med att filmer har premiär?
Den första delen av intervjun med Robert Cronholt kommer så fort som möjligt - jag har klippt den delen färdig, men återstår fortfarande att gå igenom och justera volymen så att det blir någorlunda jämn volym genom hela intervjun.

Den första delen blir 32 minuter lång - lite för mycket för min smak, men det passade bäst att ta med även Det var en gång en filmstudio i den första delen, då det passade in bäst narrativt och dessutom är någorlunda högaktuell fortfarande. :)

Sen kommer nästa del så fort som möjligt, men gissningsvis inom en vecka eller så - resten av intervjun innehåller nämligen inget tidskänsligt på samma sätt och inget som är speciellt för i år; utan mer generella frågor eller frågor som berör äldre produktioner än i år.

Kommande intervjuer vet jag ingenting om än, då inga datum är spikade och inga frågor är färdigställda - jag kan inte ens vara säker på att de som tidigare tackat ja fortfarande ställer upp. Men jag bokar inte in intervjuer just med hänsyn till specifika filmer, men skulle delar av intervjuerna beröra aktuella filmer lär jag även då prioritera att lägga ut de delar av respektive intervju som är mest tidskänsliga först.
(Men det är förstås möjligt att någon skådespelare vill boka in en intervju med hänvisning till att en aktuell storfilm ska ha premiär, ungefär på samma sätt som Robert ville ta intervjun strax innan premiären av Önskan, och skulle någon annan resonera på samma sätt respekterar jag givetvis det)

BPS

Jag ser att första delen lagts upp, den verkar inte gå att spela just nu dock.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 15 december 2023 kl. 10:33:54Jag ser att första delen lagts upp, den verkar inte gå att spela just nu dock.
Jag satte på uppladdning till servern när jag gick och lade mig, och det verkade ta en väldig tid - mest troligt hände någonting under tiden, så att uppladdningen inte fullföljdes. :(

Jag kollar upp det när jag kommer hem från jobbet. Jag uppdaterade nämligen intervju-sidan och lade till själva HTML-koden för den nya intervjun innan jag laddade upp själva videofilen (just för att allt förhoppningsvis skulle fungera när själva videon kom upp); därav att vi nu hamnat i detta skumma mellanläge där koden finns men inte själva videon...
(Videon är nämligen på nästan 1 GB, så kanske inte så konstigt att den tar sin lilla tid att ladda upp till servern i Helsingfors)

Daniel Hofverberg

Nu har jag åtgärdat problemet, och den första delen av intervjun med Robert Cronholt är publicerad och spelbar. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/intervjuer/robert_cronholt.php

Den här delen blev som sagt 32 minuter i färdigredigerat skick. Beroende på hur mycket som behöver/bör klippas bort från resten innebär det antingen en eller två delar till för intervjun, då råmaterialet klockade in på 1 timme 17 minuter.

Jag hoppas hinna få ut en del till av intervjun före jul, och när julhelgerna är över ska jag börja ta kontakt med de skådespelare som tidigare tackat ja till intervju för att höra om de (förhoppningsvis) fortfarande är intresserade. Av ekonomiska skäl ska jag i så fall försöka boka in två intervjuer samma månad, i och med att Zencastr har en relativt hög månadskostnad; som jag ogärna vill betala för fler månader än nödvändigt...

Sen finns det säkerligen fler skådespelare, regissörer och översättare som man borde kontakta angående intervju - förslag på sådana...? Vore förstås ännu bättre om det är personer som inte redan intervjuats på annat håll i närtid, men vilket som går bra.

Erika

Oscar Isaksson

Har kollat nu och det ger väldigt mycket mersmak! ;D

Anders M Olsson

Mycket trevligt, och det gav också flera intressanta insikter.

En observation var att Robert hade den bästa bilden, medan du Daniel hade det bästa ljudet. Undrar varför Robert lät så "burkig"?

Jag råkade se idag att det finns en app till iPhone och iPad för Zencastr. Kanske är det ett lättare och bättre sätt för kommande "intervjuoffer" att ansluta sig om de har sådan utrustning? Det kan väl också ge en viss garanti för bild- och ljudkvalitén. Apple brukar aldrig fuska med sånt.

Dock har Zencastr ingen app för Android, i alla fall inte ännu.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 december 2023 kl. 19:00:29En observation var att Robert hade den bästa bilden, medan du Daniel hade det bästa ljudet. Undrar varför Robert lät så "burkig"?
Robert nämnde innan intervjun att han inte var säker på att den skulle gå att genomföra, då han hade haft problem med sin utrustning så att han vid sina senaste Teams-möten inte hade fått något ljud alls - var det kanske någon efterverkning av de problemen som fortfarande levde kvar...?

Jag blev också besviken över att min bild var så markant sämre än Roberts, trots att jag använde en extern webbkamera från Kjell & Co - när jag testade med min laptops inbyggda webbkamera var bilden mycket sämre. Kanske var det för dålig belysning, men jag hade tyvärr inga fler lampor att tända i vardagsrummet.

Det kan också ha påverkat att det låg ett fönster bredvid, så att det blev en liten aning motljus - det ser man också att det är någon millimeter av ett fönster som syns till höger i bild; något jag tyvärr inte upptäckte i tid då Zencastrs förhandsvisning av webbkameran tydligen beskär bilden en liten aning (så att det såg ut som att fönstret inte skulle komma med i bild när en liten del av det ändå gjorde det). :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 december 2023 kl. 19:00:29Jag råkade se idag att det finns en app till iPhone och iPad för Zencastr. Kanske är det ett lättare och bättre sätt för kommande "intervjuoffer" att ansluta sig om de har sådan utrustning? Det kan väl också ge en viss garanti för bild- och ljudkvalitén. Apple brukar aldrig fuska med sånt.

Dock har Zencastr ingen app för Android, i alla fall inte ännu.
Helt klart tråkigt att Zencastr inte har någon app för Android, för det kan ju vara svårt att veta i förväg vilken utrustning som intervjuoffren har. Jag tror också att iPhone-appen säkert fungerar bra, men jag har ingen iPhone som jag kan testa med.

Vi får hoppas att de lägger till en Android-app snart, för vi kan nog vara 99% säker på att alla som ska intervjuas har en någorlunda modern telefon som antingen kör Android eller iPhone (jag tror inte att skådespelare eller andra i den här branschen har jättegamla halvfungerande telefoner, som i synnerhet pensionärer ibland sitter med).

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 december 2023 kl. 15:30:19Har kollat nu och det ger väldigt mycket mersmak! ;D
Roligt att höra, och det kommer mer i nästa del av intervjun... ;)

Steffan Rudvall

Mycket mycket bra och också lärorik intervju! :) En sak som var lite förvånande var att tidsskådorna är i helsekunder jag hade bilden av att man var mer exakt för att få in synken.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 15 december 2023 kl. 21:18:43En sak som var lite förvånande var att tidsskådorna är i helsekunder jag hade bilden av att man var mer exakt för att få in synken.
Jag är också lite förvånad över att det tydligen räcker med hela sekunder för tidskoder i manuset - betyder det att regissören och skådespelaren kollar upp noggrannare vid själva inspelningstillfället...? För det borde ju ändå göra ganska stor skillnad på början eller slutet av en sekund, när det gäller att tajma början av en replik...?
(Jag menar: man kan ju liksom inte låta en rollfigur röra på munnen i tre fjärdedelar av en sekund innan den svenska repliken börjar...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2023 kl. 13:30:11Nu har jag åtgärdat problemet, och den första delen av intervjun med Robert Cronholt är publicerad och spelbar. :)
https://www.dubbningshemsidan.se/intervjuer/robert_cronholt.php

Den här delen blev som sagt 32 minuter i färdigredigerat skick. Beroende på hur mycket som behöver/bör klippas bort från resten innebär det antingen en eller två delar till för intervjun, då råmaterialet klockade in på 1 timme 17 minuter.

Jag hoppas hinna få ut en del till av intervjun före jul, och när julhelgerna är över ska jag börja ta kontakt med de skådespelare som tidigare tackat ja till intervju för att höra om de (förhoppningsvis) fortfarande är intresserade. Av ekonomiska skäl ska jag i så fall försöka boka in två intervjuer samma månad, i och med att Zencastr har en relativt hög månadskostnad; som jag ogärna vill betala för fler månader än nödvändigt...

Sen finns det säkerligen fler skådespelare, regissörer och översättare som man borde kontakta angående intervju - förslag på sådana...? Vore förstås ännu bättre om det är personer som inte redan intervjuats på annat håll i närtid, men vilket som går bra.
Varför är den i ljud isälletför text form ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Citat från: gstone skrivet 15 december 2023 kl. 21:59:25Varför är den i ljud isälletför text form ?
Varför skulle den vara i textform? Det är mycket bättre med bild och ljud

Lillefot

Flikar in med att instämma att intervjun blev riktigt intressant att lyssna och titta på, och det framkom mycket information som jag själv inte hade full koll på innan.

Exempelvis med Roberts motivering av använda "Päls och ludd!" i Det var en gång en filmstudio, istället för "Åh, typiskt".

Jag ser redan fram emot den andra delen, och det är tydligt att du har lagt ner mycket arbete med intervjun, Daniel. :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 december 2023 kl. 21:59:25Varför är den i ljud isälletför text form ?
Tanken har aldrig varit att intervjun skulle vara i textform - var har du fått det ifrån? Skriftliga intervjuer tycker jag är ganska tråkiga, då man kan säga mycket mer med hjälp av rösten tillsammans med gester och minspel än vad som kan framgå via en lång skriftlig text. Dessutom känns det som att en så här lång intervju skulle bli evighetslång i text; typ flera dussin A4-sidor...

Ingen av de tidigare intervjuerna har ju heller varit i textform, så varför skulle plötsligt den här vara det...?

För tillgänglighetens skull har jag dock tänkt att försöka ordna (valbar) svensk textning för personer med nedsatt hörsel till videon, men då det inte direkt går på nolltid kommer det tyvärr dröja ett tag; men min ambition är absolut att det tids nog ska finnas på plats både till den här och till de äldre intervjuerna. :)

Citat från: Lillefot skrivet 16 december 2023 kl. 01:46:02Exempelvis med Roberts motivering av använda "Päls och ludd!" i Det var en gång en filmstudio, istället för "Åh, typiskt".
Ja, jag måste medge att jag blev förvånad över att han verkar ha fått fria händer där, utan att någon har lagt sig i - i synnerhet som Monica Forsberg på 1990-talet berättade för mig att Kirsten Saabye hade insisterat på att "Bother!" skulle översättas med "Typiskt!".

Ska vi tolka det här som att nuvarande kreativa ledaren Michael Rudolph inte är inne och pillar så mycket i detaljer som hans föregångare, utan låter översättarna få lite mer fria händer...? Eller så insåg även Kirsten Saabye med åren att det är ohållbart att vara inne och pilla så mycket i detaljer för alla produktioner; i synnerhet när man har fem språk man ansvarar för...

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 december 2023 kl. 21:47:11Jag är också lite förvånad över att det tydligen räcker med hela sekunder för tidskoder i manuset - betyder det att regissören och skådespelaren kollar upp noggrannare vid själva inspelningstillfället...? För det borde ju ändå göra ganska stor skillnad på början eller slutet av en sekund, när det gäller att tajma början av en replik...?
(Jag menar: man kan ju liksom inte låta en rollfigur röra på munnen i tre fjärdedelar av en sekund innan den svenska repliken börjar...)
Vid själva inspelningen behöver det kanske inte vara exakt men teknikern bör ju ha koll på när exakt man ska lägga den svenska repliken.