Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Intervjuer på Dubbningshemsidan

Startat av Daniel Hofverberg, 23 augusti 2008 kl. 11:42:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 10 april 2024 kl. 11:46:10Tänk om man kan intervjua Dick Eriksson igen efter 15 år, det är nog bara en hög tanke men har Röstskådespelarna redan intervjuat honom?
Tekniskt sätt men inte bara han...

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 april 2024 kl. 12:16:09Tekniskt sätt men inte bara han...

Dom andra har nog ingen enskild intervju & nu blir det aldrig av heller. Så kan det gå

TBT_STR_QR

Det vore intressant ifall Daniel kunde intervjua Hedlund.  :)
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Mathilda Gustafsson

Citat från: MOA skrivet 10 april 2024 kl. 17:26:47Dom andra har nog ingen enskild intervju & nu blir det aldrig av heller. Så kan det gå
Jo, Sharon har en.

Daniel Hofverberg

Citat från: TBT_STR_QR skrivet 10 april 2024 kl. 17:28:45Det vore intressant ifall Daniel kunde intervjua Hedlund.  :)
Varför inte...? Jag är på om han är det. :)

Citat från: MOA skrivet 10 april 2024 kl. 11:46:10Tänk om man kan intervjua Dick Eriksson igen efter 15 år, det är nog bara en hög tanke men har Röstskådespelarna redan intervjuat honom?
Ja, det vore kanske en idé att kontakta Dick Eriksson igen för att höra om han ställer upp på en kompletterande intervju; fast den här gången på distans. Mycket lär ju ha hänt efter 15 års tid, och dessutom ställde Daniel Åhs Karlsson kanske inte samma frågor som jag hade ställt...

Men jag kommer förstås prioritera nya personer som inte redan har blivit intervjuade, även om det sen också vore intressant att gå tillbaka till dessa som intervjuades för så länge sedan. Intervjuer är ju trots allt åtminstone delvis en färskvara, och världen har ju inte stått stilla sedan 2009. :)

Hampus.J

Hade inte kollat av hemsidan på ett bra tag men ser nu att det ännu ej publicerats några fler intervjuer. Kommer det snart eller hur ligger det till? Ber om ursäkt om det framgått tidigare på något sätt. Har inte varit särskilt aktiv senaste, således kan säkert missat info. 
In Donaldismo Veritas

Daniel Hofverberg

Citat från: Hampus.J skrivet 30 april 2024 kl. 02:08:37Hade inte kollat av hemsidan på ett bra tag men ser nu att det ännu ej publicerats några fler intervjuer. Kommer det snart eller hur ligger det till? Ber om ursäkt om det framgått tidigare på något sätt. Har inte varit särskilt aktiv senaste, således kan säkert missat info.
Tyvärr har det varit så fullt upp med mitt ordinarie arbete, jobbet med Dubbningshemsidan, datorproblem och annat, så att jag fortfarande inte har hunnit få klar den andra halvan av intervjun med Robert Cronholt. Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för, och nu när det blir en ledig dag imorgon hoppas jag hinna påbörja det; så med lite tur kan den publiceras innan veckans slut.

Jag har ännu inte kontaktat någon annan angående fler intervjuer, då jag helst vill få den intervjun ur världen innan jag genomför fler - annars finns risken att man blandar ihop olika personer och liknande...

Så fort som Robert Cronholt-intervjun är klar, eller åtminstone så gott som klar, ska jag kontakta fler personer. Mikaela Ardai Jennefors har visat intresse för intervju för inte så länge sedan, så henne ska jag kontakta snart. Sen ska jag kontakta de andra personer som tidigare tackat ja, men som börjar vara länge sedan, för att se om de fortfarande är intresserade - d.v.s. Lizette Pålsson, Maria Rydberg och Maria Weisby. Sen finns det säkerligen fler skådespelare, regissörer och översättare som kan vara intressanta att vända sig till och försöka få till skott intervjuer; det ska jag försöka titta på framöver. :)

Nackdelen är att jag inte hittat någon avgiftsfri tjänst som fungerar bra med inspelning av intervjuer, utan numera abonnemangsbaserade Zencastr (som tidigare var gratis) verkar vara enda som fungerar någorlunda klanderfritt med min dator. Inte för att 220 kr i månaden (som tjänsten kostar) är något hemmansköp direkt, men det är tillräckligt mycket pengar för att jag inte ska vilja abonnera på tjänsten oavbrutet - således måste jag teckna nytt abonnemang för en månad när det är aktuellt med någon intervju, och då gärna hinna med mer än en intervju under samma månad; för att sen säga upp abonnemanget när månaden är över o.s.v...
(Inte minst som annonsintäkterna i dagsläget inte täcker Dubbningshemsidans utgifter, så att jag därför måste gå in med pengar ur egen ficka de flesta månader - och i det läget är 220 kr per månad inte lite pengar trots allt)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2024 kl. 09:20:08Tyvärr har det varit så fullt upp med mitt ordinarie arbete, jobbet med Dubbningshemsidan, datorproblem och annat, så att jag fortfarande inte har hunnit få klar den andra halvan av intervjun med Robert Cronholt. Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för, och nu när det blir en ledig dag imorgon hoppas jag hinna påbörja det; så med lite tur kan den publiceras innan veckans slut.

Jag har ännu inte kontaktat någon annan angående fler intervjuer, då jag helst vill få den intervjun ur världen innan jag genomför fler - annars finns risken att man blandar ihop olika personer och liknande...

Så fort som Robert Cronholt-intervjun är klar, eller åtminstone så gott som klar, ska jag kontakta fler personer. Mikaela Ardai Jennefors har visat intresse för intervju för inte så länge sedan, så henne ska jag kontakta snart. Sen ska jag kontakta de andra personer som tidigare tackat ja, men som börjar vara länge sedan, för att se om de fortfarande är intresserade - d.v.s. Lizette Pålsson, Maria Rydberg och Maria Weisby. Sen finns det säkerligen fler skådespelare, regissörer och översättare som kan vara intressanta att vända sig till och försöka få till skott intervjuer; det ska jag försöka titta på framöver. :)

Nackdelen är att jag inte hittat någon avgiftsfri tjänst som fungerar bra med inspelning av intervjuer, utan numera abonnemangsbaserade Zencastr (som tidigare var gratis) verkar vara enda som fungerar någorlunda klanderfritt med min dator. Inte för att 220 kr i månaden (som tjänsten kostar) är något hemmansköp direkt, men det är tillräckligt mycket pengar för att jag inte ska vilja abonnera på tjänsten oavbrutet - således måste jag teckna nytt abonnemang för en månad när det är aktuellt med någon intervju, och då gärna hinna med mer än en intervju under samma månad; för att sen säga upp abonnemanget när månaden är över o.s.v...
(Inte minst som annonsintäkterna i dagsläget inte täcker Dubbningshemsidans utgifter, så att jag därför måste gå in med pengar ur egen ficka de flesta månader - och i det läget är 220 kr per månad inte lite pengar trots allt)
Kanske Google Meet skärminspelning? Det är sämre men gratis.

Hampus.J

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2024 kl. 09:20:08Tyvärr har det varit så fullt upp med mitt ordinarie arbete, jobbet med Dubbningshemsidan, datorproblem och annat, så att jag fortfarande inte har hunnit få klar den andra halvan av intervjun med Robert Cronholt. Det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för, och nu när det blir en ledig dag imorgon hoppas jag hinna påbörja det; så med lite tur kan den publiceras innan veckans slut.

Tack för utförligt svar! 
In Donaldismo Veritas

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2024 kl. 09:20:08Så fort som Robert Cronholt-intervjun är klar, eller åtminstone så gott som klar, ska jag kontakta fler personer. Mikaela Ardai Jennefors har visat intresse för intervju för inte så länge sedan, så henne ska jag kontakta snart. Sen ska jag kontakta de andra personer som tidigare tackat ja, men som börjar vara länge sedan, för att se om de fortfarande är intresserade - d.v.s. Lizette Pålsson, Maria Rydberg och Maria Weisby. Sen finns det säkerligen fler skådespelare, regissörer och översättare som kan vara intressanta att vända sig till och försöka få till skott intervjuer; det ska jag försöka titta på framöver. :)
Kommer bli intressant, båda Maria har nog inte haft någon kontakt med Röstskådespelarna

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2024 kl. 09:20:08Nackdelen är att jag inte hittat någon avgiftsfri tjänst som fungerar bra med inspelning av intervjuer, utan numera abonnemangsbaserade Zencastr (som tidigare var gratis) verkar vara enda som fungerar någorlunda klanderfritt med min dator. Inte för att 220 kr i månaden (som tjänsten kostar) är något hemmansköp direkt, men det är tillräckligt mycket pengar för att jag inte ska vilja abonnera på tjänsten oavbrutet - således måste jag teckna nytt abonnemang för en månad när det är aktuellt med någon intervju, och då gärna hinna med mer än en intervju under samma månad; för att sen säga upp abonnemanget när månaden är över o.s.v...
Zoom finns väl och ser ibland att SVT använder det när dom intervjuar folk på distans.

Sedan finns det väl andra också, men ska ta reda på detta så du slipper det då du har annat att göra ;D 

Hittade snabbt denna sida: 
from r/podcasting

https://www.reddit.com/r/podcasting/comments/17a2958/zencastr_no_longer_free_where_to_go/
Och tydligen fick en person Creator+ plan gratis när han/hon ansökte om det, troligen texten härifrån: https://zencastr.ghost.io/free-is-becoming-creator/ och sedan mail till dom.

Något du kan testa iallafall att fråga om :)
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 april 2024 kl. 09:20:08Nackdelen är att jag inte hittat någon avgiftsfri tjänst som fungerar bra med inspelning av intervjuer, utan numera abonnemangsbaserade Zencastr (som tidigare var gratis) verkar vara enda som fungerar någorlunda klanderfritt med min dator. Inte för att 220 kr i månaden (som tjänsten kostar) är något hemmansköp direkt, men det är tillräckligt mycket pengar för att jag inte ska vilja abonnera på tjänsten oavbrutet - således måste jag teckna nytt abonnemang för en månad när det är aktuellt med någon intervju, och då gärna hinna med mer än en intervju under samma månad; för att sen säga upp abonnemanget när månaden är över o.s.v...
Var det Zencastr som du använde under intervjun med Robert Cronholt?
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  1 maj 2024 kl. 00:08:33Var det Zencastr som du använde under intervjun med Robert Cronholt?
Ja, det var det - men då under deras försöksperiod med 14 dagar gratis.

Daniel Hofverberg

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 mars 2024 kl. 20:58:44Kommer det en fortsättning på Robert Cronholt eller var materialet inte användbart?
14 minuter av den andra delen av intervjun med Robert Cronholt är nu färdigredigerad, och jag ser att råmaterialet som återstår efter det som redan publicerats är på cirka 45 minuter. Svårt att säga hur mycket som måste klippas bort av dessa 45 minuter, men jag vet att åtminstone två partier behöver klippas bort. Min bästa gissning är därför att det användbara materialet är på någonstans mellan 35 och 42 minuter.

Så den stora frågan är nu: Ska jag dela upp det kvarvarande i två delar (så att den slutliga intervjun alltså kommer att bli i tre delar), eller ska jag köra allt återstående som en enda lång del? Den återstående längden känns som ett gränsfall, då bara en del blir lite för lång medan två delar för kvarvarande istället blir i kortaste laget...  Med bara en del till för allt blir det alltså på någonstans mellan 35 och 42 minuter, och med två återstående delar bör det bli ca 15 - 25 minuter per del.
(Hade det varit möjligt hade det perfekta varit tre lika stora delar, men när nu den första delen blev aningen för lång då det inte gick att avbryta mitt i ett ämne, så hamnar vi i det här lite besvärliga mellanläget)

Med tre delar för allt (d.v.s. två delar till) tar det aningen längre tid totalt, då jag måste göra inledning och avslutning två gånger - fördelen är istället att nästa del kan publiceras snabbare, då jag inte behöver klippa färdigt allt; i så fall är nästa del snart klar. Så både för- och nackdelar med båda alternativen, med andra ord.

Hur känner ni? Vilket alternativ föredrar ni andra - en lång del till (2 totalt) eller två korta delar till (3 totalt)?

Lillefot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 maj 2024 kl. 11:28:4114 minuter av den andra delen av intervjun med Robert Cronholt är nu färdigredigerad, och jag ser att råmaterialet som återstår efter det som redan publicerats är på cirka 45 minuter. Svårt att säga hur mycket som måste klippas bort av dessa 45 minuter, men jag vet att åtminstone två partier behöver klippas bort. Min bästa gissning är därför att det användbara materialet är på någonstans mellan 35 och 42 minuter.

Så den stora frågan är nu: Ska jag dela upp det kvarvarande i två delar (så att den slutliga intervjun alltså kommer att bli i tre delar), eller ska jag köra allt återstående som en enda lång del? Den återstående längden känns som ett gränsfall, då bara en del blir lite för lång medan två delar för kvarvarande istället blir i kortaste laget...  Med bara en del till för allt blir det alltså på någonstans mellan 35 och 42 minuter, och med två återstående delar bör det bli ca 15 - 25 minuter per del.
(Hade det varit möjligt hade det perfekta varit tre lika stora delar, men när nu den första delen blev aningen för lång då det inte gick att avbryta mitt i ett ämne, så hamnar vi i det här lite besvärliga mellanläget)

Med tre delar för allt (d.v.s. två delar till) tar det aningen längre tid totalt, då jag måste göra inledning och avslutning två gånger - fördelen är istället att nästa del kan publiceras snabbare, då jag inte behöver klippa färdigt allt; i så fall är nästa del snart klar. Så både för- och nackdelar med båda alternativen, med andra ord.

Hur känner ni? Vilket alternativ föredrar ni andra - en lång del till (2 totalt) eller två korta delar till (3 totalt)?
Personligen går båda alternativen bra. Däremot känner jag spontant att två lite kortare delar kan göra det lättare för tittaren att koncentrera sig och ta in informationen, än om det sker i en lång del.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

+ svensk Kapten Sabeltand-fantast och skaparen av I Wani Hug That Gator!s svenska översättning.