Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppgradering av forumprogramvaran

Startat av Daniel Hofverberg, 16 juli 2022 kl. 03:19:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lillefot

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 14:49:54
Den går att använda för allt. Orkade inte skriva om hela texten (körde print screen)
Ah, jag förstår.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

#16
Så här då. :P






Adam Larsson

Om hemsidan ska byta logga så bör den bytas till den här


TonyTonka

Citat från: Adam Larsson skrivet 16 juli 2022 kl. 15:16:30
Om hemsidan ska byta logga så bör den bytas till den här



Är inte det originalloggan?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Goliat

Citat från: Adam Larsson skrivet 16 juli 2022 kl. 15:16:30
Om hemsidan ska byta logga så bör den bytas till den här



Har du gjort den själv? Eller vart kommer den ifrån?

Adam Larsson

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 16:11:56
Har du gjort den själv? Eller vart kommer den ifrån?
Fick fram den via Wayback Machine

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 16:11:56
Har du gjort den själv? Eller vart kommer den ifrån?
Det där var den äldre loggan som jag använde innan den nuvarande - inte den äldsta, utan "mittimellan"-loggan från flertalet år sedan.

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 14:49:54
Den går att använda fonten för allt. Orkade inte skriva om hela texten (körde print screen)
Vad är det för typsnitt du använt?

Lillefot

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 15:05:58
Så här då. :P






Ursäkta det sena svaret, men det där flyter ihop mycket bra.  :)
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2022 kl. 17:16:32
Det där var den äldre loggan som jag använde innan den nuvarande - inte den äldsta, utan "mittimellan"-loggan från flertalet år sedan.
Vad är det för typsnitt du använt?

Du har fått ett PM med information om fonten om du vill använda den. :D

Citat från: Lillefot skrivet 16 juli 2022 kl. 17:23:35
Ursäkta det sena svaret, men det där flyter ihop mycket bra.  :)

Visst gör det och ändå så behåller hemsidan sin charm med upplägget med bara små förändringar. :)

BPS

Jag måste säga att Goliat design är riktigt bra, Det är inte något direkt fel på den nuvarande men den känns lite omodern på samma sätt som vissa delar av sidan känns outdated. Jag menar inget illa till Daniel.

Goliat

.nymeny a, .nymeny a:visited {
display: block;
width: 124px;
border: 1px solid #FF9933;
}


samt

.nymeny a, .nymeny a:visited {
display: block;
width: 124px;
border: 1px solid #FF9933;
font-family: 'Manrope', sans-serif;
font-size: 0.9em;


sedan ta bort:

background-image: url(nymeny_bg.jpg);

sedan byta alla till:

<link rel="preconnect" href="https://fonts.googleapis.com">
<link rel="preconnect" href="https://fonts.gstatic.com" crossorigin>
<link href="https://fonts.googleapis.com/css2?family=Manrope:wght@300&display=swap" rel="stylesheet">


font-family: 'Manrope', sans-serif;

Sedan bilden.

Så blir den så här:

Goliat

Citat från: BPS skrivet 16 juli 2022 kl. 17:44:01
Jag måste säga att Goliat design är riktigt bra, Det är inte något direkt fel på den nuvarande men den känns lite omodern på samma sätt som vissa delar av sidan känns outdated. Jag menar inget illa till Daniel.

Tror det handlar lite om "Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" som används flitigt, det är något som var väldigt vanligt att man använde runt 2005-2010. Den är ju läsbar men den känns lite "outdated" som du säger när man tänker på andra webbsidor. Upplägget har jag inte något problem med alls, tycker den faktiskt är lite mysig. Därför jag försökte behålla så original som möjligt med enbart små förändringar.

Jag pushar så klart inte på, det är upp till Daniel hur han vill göra. Jag gör gärna förändringar också om han är intresserad i loggan också. :D

Zebastian

Undrar vad Daniel tycker om allt det här

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet 16 juli 2022 kl. 17:52:12
Tror det handlar lite om "Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" som används flitigt, det är något som var väldigt vanligt att man använde runt 2005-2010. Den är ju läsbar men den känns lite "outdated" som du säger när man tänker på andra webbsidor. Upplägget har jag inte något problem med alls, tycker den faktiskt är lite mysig. Därför jag försökte behålla så original som möjligt med enbart små förändringar.

Jag pushar så klart inte på, det är upp till Daniel hur han vill göra. Jag gör gärna förändringar också om han är intresserad i loggan också. :D
Det finns en anledning till att många sajter använder just Verdana, då det är välkänt för att vara väldigt lättläst på skärmar (Arial och Helvetica är ju bara reservtypsnitt som anges om man mot förmodan inte skulle ha Verdana installerat).

Manrope är utan tvekan snyggt, men jag är spontant lite osäker om den verkligen är lika lättläst som Verdana. Jag måste undersöka saken. :)
(Jag är av åsikten att lättläst text är viktigare är snygg text)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2022 kl. 20:31:13
Det finns en anledning till att många sajter använder just Verdana, då det är välkänt för att vara väldigt lättläst på skärmar (Arial och Helvetica är ju bara reservtypsnitt som anges om man mot förmodan inte skulle ha Verdana installerat).

Manrope är utan tvekan snyggt, men jag är spontant lite osäker om den verkligen är lika lättläst som Verdana. Jag måste undersöka saken. :)
(Jag är av åsikten att lättläst text är viktigare är snygg text)

LIGHT300 (Manrope) är väldigt tydlig på de flesta skärmar, däremot är den tunnare gränsfall beroende på storlek som mobil, men just LIGHT300 fungerar utmärkt. Har själv testat den vid flera tillfällen, om man har en gammal dålig mobilskärm som är väldigt liten skulle nog REGULAR400 rekommenderas. Den är väldigt lätt att se och jag kan till och med läsa Manrope utan glasögon (vilket jag har svårt med andra typsnitt).

Den är lätt att läsa också på skärm, däremot blir den tråkig i lång bokform men det är för jag föredrar "a" med utsväng.

Sedan är Helvetica, mest använd i dagens läge på grund av hur den är att läsa, Manrope är relativt lik och lika lätt, skulle jag säga. Om jag inte missminner mig bytte väl Wikipedia till just Helvetica på grund av att den var lätt att läsa på flesta skärmar. Även min läsplatta har Helvetica pga läsbarheten (finns dock ett par till).

Sedan är det ju din hemsida och förstår att du vill ha det praktiskt och lätt att hitta, det är ju din sida. Jag gjorde mest detta för skojs skull då jag blev lite inspirerad av loggan, fick en bild av hur den skulle kunna se ut förenklad. Så gjorde inget av kritik, utan bara bibehålla så likt originalet med små förändringar för skojs skull. Jag gillar din sida som den är! :)