Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Frågesport

Startat av Daniel Hofverberg, 14 juli 2006 kl. 11:55:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nu inleds betatestningen av den nyaste avdelningen på Dubbningshemsidan - en frågesport med kunskapsfrågor om bl.a. dubbningar, skådespelare, filmer, serier, m.m. Detta är något som flera personer frågat efter och föreslagit genom åren, men fram tills nu har jag inte haft tillräcklig programmeringskunskap för att kunna åstadkomma det.

I dagsläget består databasen av ca 100 frågor, varav 10 slumpvis utvalda visas i varje omgång. Jag hoppas dock kunna utöka antalet frågor innan avdelningen öppnas för allmänheten.

Det finns givetvis en topplista med de bästa resultaten.

För att prova frågesporten, gå till denna adress:
http://www.dubbningshemsidan.com.ru/fragesport/

Observera att ni måste vara inloggade på forumet för att kunna följa länken - annars kommer ni bara att vidareskickas tillbaka till inloggningssidan på forumet. Till skillnad från de tidigare betatestningarna, behöver ni alltså inte längre särskilda lösenord och liknande för att komma åt testningen, utan så länge som ni är inloggade på forumet så är det bara att gå till ovanstående adress och börja.

För er som fortfarande vill bidra med frågor till frågesporten, så är det inte för sent än. Skicka förslag på frågor (med ev. alternativ) till . Jag tar emot frågor åtminstone tills dess att betatestningen avslutas.

Skriv gärna synpunkter, klagomål, idéer och buggrapporter i denna tråd.

Det här ämnet skrevs under tiden som betatestningen pågick. Nu när avdelningen öppnats för allmänheten har jag valt att flytta ut ämnet till vanliga forumet, så att alla kan se ämnet - ni är välkomna att fortsätta använda samma ämne för alla nuvarande frågor, buggrapporter och kommentarer om frågesporten.

ddubbning

Bra frågesport!

Hittade dock en möjlig felaktighet:

Som svar på frågan vem som spelat Magica de Hex anges Siw Malmkvist och Birgitta Fernström.På denna sajt anges ju mycket riktigt dessa två som röster till Magica men på webbsidan Disneyanias sida om DuckTales http://disneyania.tonakaistudio.com/tv/ducktales.htm anges inte Birgitta Fernström som en av Magicas röster utan de som anges där är Siw Malmkvist och Lena Ericsson.

Daniel Hofverberg

Jag tycker absolut inte att det låter som Lena Ericsson, så jag tror att Disneyanias uppgifter är felaktiga. Men om någon annan kan bekräfta eller dementera det, så skulle jag uppskatta det.

Erika

Det var Birgitta Fernström som var den andra skådespelerskan att spela Magica i Ducktales. Fast å andra sidan kan Lena Ericsson ha hoppat in för Siw Malmkvist vid något tillfälle i Media Dubbs version, men annars vad jag vet har karaktären bara spelas av Siw Malmkvist (Media Dubbs version) och Birgitta Fernström (KM Studios version).   

ddubbning

#4
Citat från: Erika skrivet 14 juli 2006 kl. 22:50:03
Det var Birgitta Fernström som var den andra skådespelerskan att spela Magica i Ducktales. Fast å andra sidan kan Lena Ericsson ha hoppat in för Siw Malmkvist vid något tillfälle i Media Dubbs version, men annars vad jag vet har karaktären bara spelas av Siw Malmkvist (Media Dubbs version) och Birgitta Fernström (KM Studios version).   
Ja, det kan ju vara så att Lena Ericsson hoppade in för Birgitta Fernström någon gång.Men som Daniel skrev kan det naturligtvis lika väl vara så att det står fel på Disneyanias webbsida.
Själv minns jag två olika röster till Magica,en av dem var Siw Malmkvist, något jag är säker på.Vem den andra är (eller om det var två andra röster som i mitt minne blivit en annan röst) vet jag dock inte.

Förresten ,frågan "Vem gör titelrollen i Disneys Törnrosa ?" behöver nog förtydligas med vilken dubbning du menar/att du menar båda dubbningarna.När man ser svaren syns ju att både Liz-Beth Olsson och Birgitta Larsson ska nämnas men det framgår  inte riktigt av frågan tycker jag.

PAAATE

Magica är ju bara med i ett avsnitt i säsong två, så jag tror nog inte hon spelas av flera personer i KMs dubbning.  ;)

Väldigt rolig frågesport förresten. :P

Fast det skulle jag säga om alla frågesporter, så... :S
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Det verkar nog mest sannolikt att uppgifterna på Disneyania är felaktiga (det finns ju fler sådana exempel bland deras TV-seriecredits...) - om Lena Ericsson verkligen hoppat in någon gång i Media Dubbs avsnitt, så tycker jag att Lasse Svensson borde ha kommit ihåg det. Och själv kan jag i alla fall inte minnas någon annan röst än Siw Malmkvist bland säsong 1-avsnitten.

Citat från: ddubbning skrivet 15 juli 2006 kl. 16:36:08
Förresten ,frågan "Vem gör titelrollen i Disneys Törnrosa ?" behöver nog förtydligas med vilken dubbning du menar/att du menar båda dubbningarna.När man ser svaren syns ju att både Liz-Beth Olsson och Birgitta Larsson ska nämnas men det framgår  inte riktigt av frågan tycker jag.
Nja, vilket som helst av namnen går bra - det behöver inte alls vara båda dubbningarna. Men visst kan frågan förtydligas i alla fall - med exempelvis "någon av de befintliga dubbningarna" inom parentes.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 juli 2006 kl. 03:37:33
Det verkar nog mest sannolikt att uppgifterna på Disneyania är felaktiga (det finns ju fler sådana exempel bland deras TV-seriecredits...) - om Lena Ericsson verkligen hoppat in någon gång i Media Dubbs avsnitt, så tycker jag att Lasse Svensson borde ha kommit ihåg det. Och själv kan jag i alla fall inte minnas någon annan röst än Siw Malmkvist bland säsong 1-avsnitten.
Ja, det kan nog som sagt vara så att Disneyania har (delvis) fel uppgifter när det gäller Magicas röster.Så det bästa är nog att behålla svarsalternativen på Magica-frågan som de är.
CitatMen visst kan frågan förtydligas i alla fall - med exempelvis "någon av de befintliga dubbningarna" inom parentes.
Ja,det var just det jag menade .

chribbe

Lena Ericsson har spelat magica i åtminstonde avsnitt 13. "Dime Enough for Luck". Det är jag 100% säker på. Dubbat av media dubb. Jag skrev lena ericsson som svar på frågan men blev smått konfunderad när det blev fel. Hon borde finnas med som ett tredje alternativ, även fast hon bara varit inhoppare.

Daniel Hofverberg

#9
Verkligen? Senast jag såg serien, tyckte jag inte att det lät som någon avvikande röst för Magica i något avsnitt av Media Dubbs version, utan tyckte att det lät som Siw Malmkvist för samtliga.

Men jag litar på dig, och ska ta och ändra i frågan...

Inga andra problem med frågesporten? Ni har inte hittat några buggar, eller andra felaktigheter? Anser ni att frågesporten fungerar tillräckligt väl för att öppnas för allmänheten?

Carl Barks lover

Kan man inte få se topplistan även om man har svarat fel?

Daniel Hofverberg

Hmm, det var ingen dum idé... Jag ska undersöka om det går att lösa utan att krångla till koden alltför mycket.

Tack för tipset.  :)

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen lyckats få det att funka att alltid visa topplistan, även om man inte kommit med - precis som Sun Studio föreslog. Jag har också rättat till de problematiska frågor ni tipsat om här.

Jag skulle uppskatta om någon kunde prova frågesporten en gång till, för att se om allt är okej innan jag öppnar upp den för allmänheten. Annars har jag tänkt att släppa ut den offentligt imorgon eller på onsdag (äntligen!).

Erika

Går det fortfarande bra att skicka in nya frågor? För i så fall skickar jag några senare idag.

Annars tycker jag att frågesporten fungerar bra, bra variation på frågorna (ingen samma fråga hela tiden) och jag har inte stött på några buggar.

Daniel Hofverberg

#14
Jovisst går det fortfarande bra att bidra med nya frågor. Du är varmt välkommen att skicka dessa.

Roligt att höra att det funkar bra. Jag har gått igenom serverns loggfiler av de som svarat på sistone, och har heller inte kunnat hitta några konstigheter (förutom en fråga där samma alternativ förekom två gånger, vilket nu är fixat). Så om ingen annan har något de tycker behöver ändras, så antar jag att frågesporten är klar att öppnas för allmänheten?

I så fall, så lägger jag ut den vid nästa uppdatering av sajten, vilket förmodligen blir imorgon (söndag) kväll. Så bara jag får frågorna innan dess, så kommer de med när avdelningen börjar användas skarpt. För övrigt finns det i dagsläget ca 120 frågor i databasen just nu.

Erika

Mina frågor är ivägskickade nu! Får hoppas att någon av frågorna var tillräckligt bra.

Det är en sak till och det har med själva topplistan med att göra, går det fixa andra färger?
Den vita texten på ljusgula bakgrunden gör det svårt att läsa texten, vita texten på gröna bakgrunden är dock inte fullt lika farlig. 


Daniel Hofverberg

Nu förstår jag inte alls vad du menar... Jag ser ingen vit text på topplistan. För mig är texten svart mot alternerande ljusgul och grön bakgrund, och det är också meningen. Jag har dubbelkollat i både Internet Explorer och Firefox, och texten är inte vit i någon av dem.

Vad använder du för webbläsare? Skulle du kunna göra en skärmdump på hur topplistan ser ut för dig, och bifoga här?

Är det någon annan som har detta problem?

Erika

Jag kom på felet, jag hade färgschemat "Vit text mot svart bakgrund" inställt. Det gjorde att det blev vit text på topplistan.

Men så här såg det ut för mig:


Daniel Hofverberg

Aha! Jag hade fullständigt glömt bort de där alternativa färgscheman - det måste jag kolla upp, och försöka få att funka med alla färgscheman.

Det där såg sannerligen inte snyggt eller läsligt ut; då förstår jag vad du menade...

ddubbning

Hittade en möjlig felaktighet när jag testade frågesporten idag.En fråga löd "Vilken/Vilka av följande skådisar sjunger något i den svenska dubbningen av High School Musical ?" och svaret ska tydligen vara Amanda Renberg.Men det rätta svaret borde väl vara att ingen sjunger något i den svenska versionen ? Enligt din recension av High School Musical är ju sångerna inte dubbade vilket torde innebära att personerna så att säga sjunger med sina originalröster ?

Daniel Hofverberg

Den där frågan är lurig, men den är faktiskt korrekt. De vanliga sångerna är visserligen inte dubbade, men det förekommer en kort sekvens när Sharpay (Amanda Renbergs karaktär) sjunger och nynnar en kort snutt på 4 - 5 sekunder, och den är faktiskt dubbad. Det inträffar direkt efter att Sharpay har sökt upp fröken Darbus och övertalat henne att skjuta upp provspelningen - när hon går därifrån sjunger hon ett par textrader.

Jag har inte brytt mig om att nämna den korta snutten i recensionen, eftersom de allra flesta inte lär tänka på det, och det heller inte har någon betydelse för filmen. Musikalnumren och de vanliga sångerna är som sagt inte dubbade, utan där är originalskådisarna kvar.

ddubbning

#21
Aha, då förstår jag.
Jag har inte sett filmen i fråga och visste därför inte hur det förhöll sig med den saken.

Daniel Hofverberg

Att fixa till de konstiga färgerna vid alternativa färgscheman visade sig vara svårare än jag trodde - men jag vill fixa till det innan jag släpper avdelningen för allmänheten, vilket är anledningen till att det inte skett än...

Förhoppningsvis får jag ordning på allt idag eller imorgon, och kan lägga ut frågesporten då. Under tiden är ni mer än välkomna att fortsätta betatesta, för att eventuellt hitta fler konstigheter, buggar eller felaktiga svar.

Daniel Hofverberg

Det senaste dryga halvåret har inte mycket hänt med frågesporten, och jag har inte ens lagt till nya frågor på länge. Men nu börjar det äntligen hända saker.

En nyhet är att jag nu håller på att lägga till ljudklipp till frågor i frågesporten, så att man på vissa frågor alltså får lyssna på korta ljudklipp och svara utifrån det. Det programmeringsmässiga är nästan klart, och jag håller på att lägga till sådana frågor med tillhörande ljudklipp. Vill någon har något lämpligt ljudklipp (i MP3-format), som ni tycker passar att användas i någon fråga, så får ni gärna skicka dessa. Det bör röra sig om relativt korta ljudfiler, för att inte bryta mot lagen om citaträtt - ca 10 - 20 sekunder känns lämpligt i de flesta fall, eller max 30 sekunder om det skulle behövas.

En annan nyhet är att äldre resultat i topplistan nu automatiskt kommer att tas bort - resultaten kommer att tas bort efter en månad på topplistan, för att vara säker på att det fortfarande är intressant och fullt möjligt att komma med på topplistan. Fram tills nu har jag försökt att radera topplistan manuellt då och då, men det har visat sig vara svårt att komma ihåg och därför har det bara skett sporadiskt. Men fr.o.m. nu kommer detta att ske automatiskt via en programmeringsmässig lösning, och därför finns det alltså ingen risk att det glöms av. Förhoppningsvis är det uppskattat, så att det inte blir svårare och svårare att komma med på topplistan.

ddubbning

Jag fick frågan om "Vem som gör Kalle Ankas röst i detta ljudklipp" men dock fanns inget ljudklipp utlagt där.

Daniel Hofverberg

Tack för att du sa till. Jag har kollat i databasen, och mycket riktigt var det en av frågorna med "Vem är det som gör rösten till Kalle Anka i detta ljudklipp" som saknade ljudklipp. Jag har fixat till det nu, så nu borde allt vara som det ska.

Men jag tar förstås tacksamt emot rapporter om andra fel, plus nya frågor om någon vill bidra med det.

ddubbning

Varsågod, bra att du har ordnat till det.

Daniel Hofverberg

Som parentes kan jag förresten nämna att det finns fyra frågor i frågesporten om vem som gör Kalle Ankas röst i ljudklippet (alla med samma fråga och svarsalternativ), med var sin person som rätt svar...

Just därför var det inte helt enkelt att hitta åt den felaktiga här, men jag lyckades genom att gå in i databasen och söka på ordet "Kalle Anka" - det förekom så pass få gånger, så att jag lyckades att hitta åt den felaktiga frågan.

Mysan

tycker också frågesporten är kul. dock alldelles för svår för mig haha 8)

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2008 kl. 15:26:56
Som parentes kan jag förresten nämna att det finns fyra frågor i frågesporten om vem som gör Kalle Ankas röst i ljudklippet (alla med samma fråga och svarsalternativ), med var sin person som rätt svar...

Just därför var det inte helt enkelt att hitta åt den felaktiga här, men jag lyckades genom att gå in i databasen och söka på ordet "Kalle Anka" - det förekom så pass få gånger, så att jag lyckades att hitta åt den felaktiga frågan.


Aha, där ser man.

Daniel Hofverberg

Jag har tyvärr hittat en bugg i administrationsverktyget för frågesporten, som resulterat i att vissa frågor registrerats med felaktiga svar i databasen. Det gäller i synnerhet frågor av flersvarstyp (där mer än ett alternativ kan vara rätt), där vissa frågor registrerats som om inget av alternativen är rätt där det i själva verket inte stämmer.

Om ni hittar frågor där svaren inte verkar stämma, så skulle jag uppskatta om ni meddelar detta här eller via e-post. Även om ni inte är säkra men är misstänksamma på att något inte stämmer, så meddela det. Det gäller i synnerhet flersvarsalternativ, där ni bör vara mycket misstänksamma om det på resultatsidan meddelas att inget av alternativen är rätt (det finns visserligen ett fåtal sådana frågor, men i de flesta fall är minst ett av alternativen rätt). I så fall, posta den exakta formuleringen av frågan här eller via e-post, så jag kan kolla upp det.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 januari 2008 kl. 02:35:37
Jag har tyvärr hittat en bugg i administrationsverktyget för frågesporten, som resulterat i att vissa frågor registrerats med felaktiga svar i databasen. Det gäller i synnerhet frågor av flersvarstyp (där mer än ett alternativ kan vara rätt), där vissa frågor registrerats som om inget av alternativen är rätt där det i själva verket inte stämmer.

Om ni hittar frågor där svaren inte verkar stämma, så skulle jag uppskatta om ni meddelar detta här eller via e-post. Även om ni inte är säkra men är misstänksamma på att något inte stämmer, så meddela det. Det gäller i synnerhet flersvarsalternativ, där ni bör vara mycket misstänksamma om det på resultatsidan meddelas att inget av alternativen är rätt (det finns visserligen ett fåtal sådana frågor, men i de flesta fall är minst ett av alternativen rätt). I så fall, posta den exakta formuleringen av frågan här eller via e-post, så jag kan kolla upp det.


På en bildfråga där man ska ange vilka som gör de svenska rösterna till Zack & Cody i "The suite life of Zach & Cody" verkar detta fel finnas. Jag markerade två namn men i facit var inget namn markerat.

Daniel Hofverberg

Tack för tipset, jag har fixat till den nu. Jag har även tagit mig tiden att gå igenom alla frågor jag lagt till i databasen den senaste månaden (frågor äldre än så verkar inte ha påverkats), och har rättat till ett dussintal felaktiga frågor. Jag tror att jag ska ha hittat åt alla flersvarsfrågor där inget av alternativen står som rätt, men jag kan tänkas ha missat någon. Så hittar ni fler såna frågor, uppskattar jag om ni säger till.

Dock har jag även hittat åt enstaka frågor av andra typer (främst sådana där bara ett alternativ kan vara rätt), där fel svar finns registrerat. Exempelvis en "Vem sjunger i detta ljudklipp?"-fråga, där Maria Rydberg stått som rätt svar där det skulle ha varit Louise Raeder. Jag hoppas att det rör sig om den mäskliga faktorn att jag helt enkelt råkat markera fel svar när jag lade in frågorna, så att det inte rör sig om skriptfel någonstans (då skriptfel mest troligt innebär att många frågor drabbats). Såna frågor är svårare att hitta åt genom att gå igenom databasen, så ni får gärna säga till om ni misstänker att någon fråga kan tänkas ha fel svar registrerat (även om ni inte är säkra).

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 januari 2008 kl. 15:18:10
Tack för tipset, jag har fixat till den nu. Jag har även tagit mig tiden att gå igenom alla frågor jag lagt till i databasen den senaste månaden (frågor äldre än så verkar inte ha påverkats), och har rättat till ett dussintal felaktiga frågor. Jag tror att jag ska ha hittat åt alla flersvarsfrågor där inget av alternativen står som rätt, men jag kan tänkas ha missat någon. Så hittar ni fler såna frågor, uppskattar jag om ni säger till.

Dock har jag även hittat åt enstaka frågor av andra typer (främst sådana där bara ett alternativ kan vara rätt), där fel svar finns registrerat. Exempelvis en "Vem sjunger i detta ljudklipp?"-fråga, där Maria Rydberg stått som rätt svar där det skulle ha varit Louise Raeder. Jag hoppas att det rör sig om den mäskliga faktorn att jag helt enkelt råkat markera fel svar när jag lade in frågorna, så att det inte rör sig om skriptfel någonstans (då skriptfel mest troligt innebär att många frågor drabbats). Såna frågor är svårare att hitta åt genom att gå igenom databasen, så ni får gärna säga till om ni misstänker att någon fråga kan tänkas ha fel svar registrerat (även om ni inte är säkra).


Varsågod. Bra att du rättat till de fel som fanns.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 oktober 2006 kl. 12:06:13
För övrigt finns det i dagsläget ca 120 frågor i databasen just nu.

Hur många frågor finns det idag, c.a 5 år senare?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Har det kommit in några nya frågor till då frågesporten dem senaste åren?