Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Zootropolis

Startat av gstone, 18 januari 2016 kl. 18:15:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Här tänket jag att vi kunde diskutera rösterna i Disneys kommande film Zootropolis.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elias Prenbo

Bra att du tog upp det, jag har väntat jättelänge på filmen, men snart är väntan äntligen över, filmen har premiär i USA 2016-03-04, i Storbritannien 2016-03-25, i Frankrike 2016-02-10 och i Sverige 2016-02-24 (att en Disneyfilm har premiär i Sverige innan USA är extremt sällsynt). Själv ska jag se den i mars, helst innan påsken.


Jag har sett trailern, men den enda röst jag kände igen var Benke Skoghult (som spelade Noshörningen Konstapel McHorn), så jag undrar om någon vet vilka de övriga rösterna i trailern görs av?

Elias Prenbo

Det är förresten rätt coolt att se djur som klär sig som människor, den första Disneyfilmen i det temat sedan Robin Hood 43 år tidigare.

gstone

Jag skulle bli väldigt glad om någon la upp den completa röst listan för Zootropolis i den här tråden så fort dom har sätt filmen.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elias Prenbo

Jag också, filmen har biopremiär den 24 februari och jag hade tänkt att se den antingen den 5 eller 19 mars, högst sannolikt det sistnämnda datumet, då jag har planer att se den innan påsken.

Daniel Hofverberg

Nu har jag precis fått en komplett creditlista till Zootropolis från Disney. Jag håller på att skriva in den nu, och hoppas kunna lägga ut den på sajten imorgon. :)

Daniel Hofverberg

Jag såg Zootropolis igår (biografen i Skellefteå var vänlig nog att ordna en visning speciellt för mig), och jag tycker det är en riktigt bra film. Absolut värd att se för i stort sett alla, och passar bra för både vuxna och barn.

Ett par timmar före premiären ligger nu både min recension och en komplett svensk creditlista ute på sajten. :)
http://www.dubbningshemsidan.se/credits/zootropolis/
http://www.dubbningshemsidan.se/recensioner/Zootropolis/

Tyvärr var den svenska bildversionen dock inte så mycket att hurra för. Tidigt under eftertexterna visades svenska röster (som ersatte amerikanska röstcreditsen), men övriga röster och studiocredits visades först efter alla sluttexter. Och i övrigt var det ingen svensk bildversion alls, utan förtexter och samtliga titelskyltar stod på engelska. Dock stod det Zootropolis och inte Zootopia på alla textskyltar, så mest troligt har Disney spelat in och producerat två versioner av filmen; en version avsedd för Europa (där originalskådespelarna säger "Zootropolis" i dialogen) och en version för resten av världen.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Intressant. Såg en version online igår inspelad från en biograf (väldigt lagligt och fint) där all text som fanns i filmen var på spanska. Undrade lite hur pass generösa de vart med det där.

Tack för rösterna! Och jag håller med, filmen var riktigt bra. Längtar efter att få se den i biograf med bra kvalité ;) Var filmen bra dubbad förresten? Är osäker på om jag ska se den engelska igen eller våga mig på att se den dubbade.

Elias Prenbo

Jag hade tänkt att se filmen 19 mars, vilket jag redan har planerat och när jag sett filmen ska jag säga vad jag tyckte om den och dess dubbning.


Förresten, Daniel, vad tycker du om de svenska dubbningarna av Insidan Ut och Den Gode Dinosaurien, själv tycker jag att de var riktigt bra.

Elias Prenbo

Jo, förresten, jag är mycket imponerad över att du lyckats recensera filmen samma dag som dess premiär.


Nu passar jag också på och frågar: hur går det med Big Hero 6, Insidan Ut och Den Gode Dinosaurien?

Daniel Hofverberg

Citat från: Elias Prenbo skrivet 24 februari 2016 kl. 19:42:23
Jo, förresten, jag är mycket imponerad över att du lyckats recensera filmen samma dag som dess premiär.

Nu passar jag också på och frågar: hur går det med Big Hero 6, Insidan Ut och Den Gode Dinosaurien?
Jag såg Zootropolis igår vid lunchtid, så merparten av recensionen skrev jag under eftermiddagen och kvällen igår. Jag hade tänkt lägga ut den igår, men blev för trött så det fick vänta tills idag.

För övrigt är det en lite speciell känsla att sitta helt ensam i en stor biosalong och se på bio... ;)

Tyvärr blev det ingen pressvisning på Den gode dinosaurien i Skellefteå, så det blir tyvärr ingen recension på den förrän den släpps på DVD och Blu-Ray. Förhoppningsvis får jag recensionsex på den då, så jag kan recensera den.

Insidan ut är på gång, och jag har skrivit en del av recensionen på den; men tyvärr har mycket kommit emellan då jag håller på att flytta till en ny lägenhet och därför har fullt upp. Men den kommer förhoppningsvis snart! Den hade en riktigt bra dubbning, i mina ögon (och öron!).

Jag såg Big Hero 6 på pressvisning och hade börjat på recension, men tyvärr råkade jag ut för datorstrul och hann aldrig göra klar den; och jag kunde tyvärr inte få recensionsexemplar på den filmen. Den recensionen ligger därför tyvärr i malpåse just nu - förhoppningsvis har jag möjlighet att köpa filmen vid tillfälle och därigenom göra klar recensionen, men i dagsläget räcker inte min tid till för att kunna recensera filmer jag inte fått recensionsex på, utan jag måste fokusera på de filmer som jag får recensionsex på (eller som jag ser på pressvisning på bio). Jag har tillräckligt svårt att hinna hålla efter ändå, då jag har ett par dussin filmer här hemma som jag fått men inte hunnit se eller recensera än...

Lilla My: Jag tyckte att dubbningen var riktigt bra, men så har jag i och för sig inte sett originalversionen (den går inte upp på bio i Skellefteå), så jag har inget att jämföra med.

Citat från: gstone skrivet 24 februari 2016 kl. 17:44:49
Vem är David Inghamn ?
Det vet jag tyvärr inte; har aldrig ens hört talats om honom.

Elias Prenbo

Idag såg jag Zootropolis op bio och den var riktigt bra och hade en mycket bra dubbning.


Jag har sett framemot filmen ända sen i somras och äntligen har jag sett den.


Jag hade gärna velat höra Anders Öjebo, Roger Storm, Monica Forsberg, Andreas Nilsson, Steve Kratz, Ingemar Carlehed, Mikael Roupé, Charlie Elvegård, Gunnar Ernblad, Bert-Åke Varg, Myrra Malmberg, Lizette Pålsson, Johannes Brost, Johan Hedenberg, Pernilla Wahlgren, Dan Ekborg, Johan Ulvesson, Jan Modin, Allan Svensson och Peter Harryson, men annars är dubbningen bara bra.


Jag hade gärna velat höra Gazelle sjunga på svenska i dubbningen, men detta får jag nog leva med.


Jag tycker att de svenska rösterna passade karaktärerna riktigt bra, speciellt Hilda Henze som Judy Hopps och Jakob Stadell som Nick Wilde.


Jag tycker att Joakim Jennefors och Mats Wänblad gjorde ett riktigt bra jobb när de dubbade filmen.


Vet någon när filmen ska släppas på DVD och Bluray i Sverige?

Cadpig

Citat från: Elias Prenbo skrivet 18 januari 2016 kl. 20:13:40
Det är förresten rätt coolt att se djur som klär sig som människor, den första Disneyfilmen i det temat sedan Robin Hood 43 år tidigare.



Jaså? Så vad är då;


"The Rescuers" (1977)
"The Great Mouse Detective" (1986)
"The Rescuers Down Under" (1990)
... och främst av allt "Chicken Little" (2005) som är rena prototypen för "Zootopia".


"Zootopia" var för övrigt en mild besvikelse. Helt okej, men Disney har tyvärr inte kvar magin längre. Den ena plankpolerade tomma filmen efter den andra.
Man blir inte hänförd längre. Pixar har gått samma väg.
Det sista riktigt bra Disney gjorde var "Bambi 2".


Elias Prenbo

När jag skrev "djur som klär sig som människor" så menade jag ENBART djur som klär sig som människor. I Bernard och Bianca, Mästerdetektiven Basil Mus och Bernard och Bianca i Australien förekommer faktiskt även djur som är som vanliga djur.


Förresten så tycker jag att alla de datoranimerade klassikerna som gjorts från Trassel och framåt håller väldigt hög klass, faktiskt så tycker jag att de håller samma höga klass som de traditionellt animerade klassikerna. Klassikerna från 2005-2008 hör inte till mina favoriter, men är okej för en stunds underhållning om man inte har något annat för sig.


Jag tycker förresten att även alla Pixars filmer är bra.


Den svenska dubbningen av Zootropolis har enmassa härliga röstskådisar på, i synnerhet Hilda Henze och Jakob Stadell gör enastående rollinsatser som Judy Hopps respektive Nick Wilde.