Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 januari 2021 kl. 21:41:35
Biden kommer rädda oss  :D :D :D :D
I det här fallet vet jag inte hur mycket som går att påverka från politiskt håll, framförallt inte för oss som inte bor i USA.

Men det är för all del mycket positivt att USA fått en ny president som i alla fall inte verkar vara spritt språngande galen (till skillnad från den förra)...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 januari 2021 kl. 21:49:19
I det här fallet vet jag inte hur mycket som går att påverka från politiskt håll, framförallt inte för oss som inte bor i USA.

Men det är för all del mycket positivt att USA fått en ny president som i alla fall inte verkar vara spritt språngande galen (till skillnad från den förra)...

Jag gillar Biden :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Tror ni att regeringen kommer bli utröstat valet 2022?

Jabberjaw

Jag vill inte vara den som är den men..  :P ::)  Förstår att det här med "Pandemi" är ett väldigt trevligt ord att använda som fått stor spridning efter att media maffian började använda dessa termer. Alla som bor i en storstad vet att detta nästan börjar likna ett skämt. Om viruset är så dödligt så borde ju vid det här laget alla som vistats i en ICA storbutik eller Willys och olika gallerior i Göteborg och Stockholm bli infekterade som flugor. Där har det fram tills nu trots allt varit ganska så orestriktivt och t.om personalen arbetar tätt och inpå varandra utan minsta skydd.

Säger inte att det är så, men tycker alla som förespråkar dessa vaccin skall tänka till en extra gång innan ni trycker i andra att man bör ta det. Fas 3 studier inom den kliniska delen och medicinska slutsatser m.m. görs efter 2023. Fram tills dess är jag tyvärr rädd att ALLA som tar vaccinen är testpatienter. Vi lever som tur är i ett land med demokrati och mänskliga rättigheter. För all dell ta vaccinet , mass vaccinera era kroppar med detta snabbutvecklade vaccinet några gånger om halvåret och se vad som händer om 5, 10, 15 år. Kanske händer ingenting, kanske får det förödande konsekvenser om en majoritet av befolkningen tar det, det vet ingen i nuläget.

Har ni klarat er såhär långt så skulle jag istället rekommendera att ni fortsätter att göra som tidigare. Håll avstånd, tvätta er i varmt vatten och tvål. Och försök att leva som vanligt en stund. Och sluta oroa er att ni ska dö som flugor så fort ni lämnar hemmet. Hur tror ni alla som jobbar på sjukhusen gör? Är en bråkdel av all personal som följer rekommendationer och avstånd till punkt och pricka. Tänk själva och sluta luslösa aftonbladet efter information.



Jabberjaw

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 januari 2021 kl. 17:52:35
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/intensivvardslakaren-lilian-darfor-tar-jag-vaccinet

En iva läkare? Ser inte den där länken som någon som helst källa på någonting egentligen.

Hon vet inte ett dugg om vaccinet. Dom kliniska testerna och studier på detta kommer att börja 2023. Innan dess är det bara en massa spekulationer och hittepå. Det är just därför man har efterforskning och olika slutfaser som man i detta fallet helt har gjort undantag för.  ;) :)

Skall jag länka till olika sidor också? Annars finns det att läsa på Pfizers egna sida, och på diverse myndigheters egna sidor och läkemedelsverket. Citerar i korthet en summering istället dock eftersom det är väldigt mycket sidor av text och info annars som skulle ta upp bedrövligt med plats i tråden och som ingen endå skulle förstå sig på.

Citatdec 2020.. BioNTech vaccine was under evaluation for emergency use authorization (EUA) for widespread use by several medical regulators globally. Emergency authorization is required as its Phase III clinical trials are still ongoing: monitoring of the primary outcomes will continue until August 2021, while monitoring of the secondary outcomes will continue until January 2023

återigen.... ni är TEST PATIENTER.

TrondM

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 januari 2021 kl. 22:04:42återigen.... ni är TEST PATIENTER.

La meg minne deg på at 1 av 1000 svensker er nå døde av Covid 19.


Scoobydoofan1

Citat från: TrondM skrivet 23 januari 2021 kl. 00:58:42
La meg minne deg på at 1 av 1000 svensker er nå døde av Covid 19.
Du kan tacka vår regering för det. Ni i Norge gjorde bra med att stänga mer landet som Danmark.

Daniel Hofverberg

#548
Citat från: Jabberjaw skrivet 22 januari 2021 kl. 15:43:12
Säger inte att det är så, men tycker alla som förespråkar dessa vaccin skall tänka till en extra gång innan ni trycker i andra att man bör ta det. Fas 3 studier inom den kliniska delen och medicinska slutsatser m.m. görs efter 2023. Fram tills dess är jag tyvärr rädd att ALLA som tar vaccinen är testpatienter.
Nu måste du ha missuppfattat något här...? Fas 3-studierna för de nu godkända vaccinen utfördes under hösten, och är alltså klara sedan länge. Det är ett krav för att något läkemedel eller vaccin ska bli godkänt. Det är också den sista fasen för vaccin och läkemedel, så vad du syftar på ska hända 2023 förstår jag inte alls... Självklart kommer man fortsätta utreda alla vaccin för att följa inrapporterade biverkningar och sådant, men det är inte samma sak som att fas 3-studierna inte är klara.

Fas 3-studierna innebär ju att ungefär 40 000 "testpersoner" vaccineras, varav hälften får det riktiga vaccinet och hälften får placebo (verkningslös saltlösning); där varken de själva eller läkarna vet vem som fått vad. Det är utifrån resultat från fas 3-studierna som vaccin och läkemedel blir godkända, så de vaccin som inte slutfört fas 3 har heller inte blivit godkända än.

Redan de 40 000 personerna är ju ganska många, så de flesta biverkningar borde redan ha uppstått bland den gruppen. Och i de länder som godkände vaccinen långt innan EU (bl.a. Storbritannien och Israel) har ju betydligt fler än så hunnit vaccineras. Så innan vi som inte tillhör riskgrupper ens kommer bli erbjuden vaccin lär åtskilliga miljoner personer världen över ha funnit få vaccinen - och det bör ju räcka för att allt utom de allra ovanligaste biverkningarna ska ha upptäckts.

Citat från: Jabberjaw skrivet 22 januari 2021 kl. 15:43:12
Har ni klarat er såhär långt så skulle jag istället rekommendera att ni fortsätter att göra som tidigare. Håll avstånd, tvätta er i varmt vatten och tvål. Och försök att leva som vanligt en stund. Och sluta oroa er att ni ska dö som flugor så fort ni lämnar hemmet.
Problemet är ju bara det att om inte en tillräckligt stor andel av befolkningen vaccinerar sig så kommer inte pandemin ta slut, utan kommer då fortsätta tills i stort sett alla blivit smittade... :(

Och då kan man i stort sett aldrig återgå till att leva ett vanligt liv utan restriktioner.

Dessutom bör du ju tänka på alla de som tillhör riskgrupper och riskerar att bli svårt sjuka eller t.o.m. dö. Och även om du skulle vara fullt frisk, så är det ändå inga garantier för att du inte blir svårt sjuk av Covid-19 - även om det är väldigt ovanligt, så har det trots allt förekommit fullt friska personer som ändå har dött till följd av Covid-19. Och även om du förmodligen inte skulle dö, så lär det inte vara så kul att ligga på sjukhus länge eller få långvariga besvär i flera månader heller (som trots allt har förekommit hos en del)... :(

Jag är i och för sig också lite orolig över biverkningar - det lär väl alla vara efter tragedin med svininfluensavaccinet 2009 - men jag tänker ändå ta vaccinet när jag blir erbjuden, då jag vill kunna återgå till ett normalt liv och inte vill att varken jag eller anhöriga ska bli svårt sjuka. :) Självklart finns det alltid risker, men i det här fallet bör ändå fördelarna väga över riskerna. Du får förstås göra som du vill, det är alltid frivilligt att vaccinera sig, men jag hoppas och tror att många fler tänker ungefär som jag.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 januari 2021 kl. 03:10:56
Du kan tacka vår regering för det. Ni i Norge gjorde bra med att stänga mer landet som Danmark.
Riktigt så enkelt är det nog inte, i och med att många länder stängde ner mer än Norge och ändå har drabbats hårdare än Sverige. Så än så länge finns inget tydligt samband mellan exakt vilka åtgärder som har haft effekt i olika länder och inte, då det åtminstone delvis verkar bero på slumpen... Kanske får man tids nog veta vad som var rätt åtgärd att sätta in, men det är för tidigt för sådana slutsatser än.

Dessutom är ju alla experter och myndigheter i världen överens om att majoriteten av all smittspridning sker i hemmen och på arbetsplatser, och det är ju svårt att komma åt genom nedstängningar - trots allt är det svårt att kunna tvinga arbetsgivare att låta alla jobba hemifrån, och det är långt ifrån alla som har sådana yrken där det ens är möjligt att jobba hemifrån.

Norge och Finland tillhör helt klart några av de fåtal länder i Europa som lyckats ovanligt bra, utifrån de data som finns att tillgå. Men man ska som sagt vara försiktig med jämförelser mellan olika länder, då alla länder mäter dödsfall på olika sätt; och antal smittade ju förstås är beroende av hur många som provtas och under vilka premisser.

Jag har inte lyckats få fram något om Norge mäter dödsfall på samma sätt som Sverige - d.v.s. antal personer som bekräftats smittad och därefter avlider oavsett dödsorsak - eller om Norge mäter på något annat sätt. Det kanske TrondM vet mer om? För om Norge mäter och definierar dödsfall på samma sätt, så har de helt klart lyckats bättre än de allra flesta länder i världen - men varför kan nog ingen svara på än.

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 22 januari 2021 kl. 12:14:04
Tror ni att regeringen kommer bli utröstat valet 2022?
Det är alldeles för tidigt att kunna spekulera om det nu - mycket lär hinna hända under de ett och ett halvt år som återstår innan nästa val...

Än så länge vet vi ju inte ens vad alternativet till nuvarande regering är. Både Moderaterna och Kristdemokraterna har ju än så länge sagt att de inte är beredda att regera med Sverigedemokraterna, utan "bara" samarbeta med dem i vissa sakfrågor - men det lär ju knappast Sverigedemokraterna nöja sig med, utan lär kräva en hel del för att de ska rösta för Ulf Kristersson som statsminister; kanske t.o.m. ministerposter... Och även om både Moderaterna och Kristdemokraterna skulle göra väldigt bra ifrån sig i nästa val är sannolikheten minimal att de skulle få någon egen majoritet utan att vara beroende av Sverigedemokraterna.

Vi vet inte ens om nuvarande konstellation kommer kunna fortgå efter nästa val, då Liberalerna inte verkar vara överens om hur de vill ha det; då vissa inom partiet vill fortsätta med Januariavtalet och vissa vill ha Ulf Kristersson som statsminister (vilket med all säkerhet skulle innebära med stöd av Sverigedemokraterna). För att inte tala om att nuvarande opinionssiffror starkt antyder att Liberalerna mycket väl kan hamna under 4-procentsspärren och därmed åka ur riksdagen, om inget drastiskt förändras innan hösten 2022... Däremot verkar ju Centerpartiet vara överens om att de inte är beredd att vara beroende av stöd från Sverigedemokraterna.

Trots allt finns det ju så många partier representerade i riksdagen nuförtiden, så att det är i stort sett omöjligt för något parti att kunna få ensam majoritet. Och det är långt ifrån så enkelt att det parti som fått flest röster "vinner", då det fortfarande förutsätter att en majoritet av riksdagens ledamöter godkänner (eller rättare sagt inte röstar emot) förslaget på regering och statsminister. Det blev ju inte minst uppenbart efter kaoset i samband med det förra valet 2018, då Sverige var utan regering i flera månader efter valet... :(


Jag vet heller inte exakt vilka fler åtgärder som någon annan regering hade kunnat vidta vad gäller coronapandemin, i och med att nedstängning på samma sätt som i andra länder inte är tillåten enligt svensk lag; och att ändra lagar går inte på nolltid. Först nu i januari har ju en tillfällig pandemilag gått igenom, så att Sverige får möjlighet att kunna stänga ned affärer, köpcentrum, kollektivtrafik och restauranger om det anses nödvändigt.

Inga politiker brukar vara jättesnabba när det gäller lagändringar, inte minst i och med de remissinstanser och liknande som krävs, så oavsett regering hade Sverige knappast haft möjlighet till någon form av nedstängning förrän tidigast för 1 - 2 månader sedan. Och då var det väl ärligt talat för sent för många åtgärder...

Anders M Olsson

#549
Citat från: Jabberjaw skrivet 22 januari 2021 kl. 22:04:42
En iva läkare? Ser inte den där länken som någon som helst källa på någonting egentligen.

Du frågade hur vi tror att alla som jobbar på sjukhusen gör. Videon förklarar hur en läkare som verkligen jobbar där tycker och tänker. Själv behöver jag egentligen inte tro någonting, eftersom jag själv har jobbat på ett sjukhus i 13 år. Jag är visserligen pensionerad nu, men känner många aktiva som jag får förstahandsinformation från.

Baserat på seriös information (inte pladder och sladder på internet) tänker jag ta vaccinet så fort det ges tillfälle, liksom jag har tagit vaccinet mot säsongsinfluensan varje år.

Det spelar nog ingen roll hur väl utprovat och säkert ett vaccin är, så finns det ändå folk som oroar sig för hemska biverkningar. Vad vi ser nu, och inte behöver tveka om, är gott om hemska (bi-)verkningar av själva sjukdomen. Förutom de som faktiskt dör finns det många som överlever, men får bestående men.

Visst kan man minska risken att få sjukdomen genom att stanna hemma, hålla avstånd, inte åka kollektivt, bära munskydd osv. osv. Men hur kul är det i längden att inte få umgås på nära håll med vänner och kollegor? Inte få tillfälle att lära känna nya människor? Inte kunna resa ut i världen? Inte kunna gå på bio, teater, konserter, sportevenemang, restauranger, fester m.m.?

Tänk också på hur överansträngd vården är just nu vilket i sin tur gör att folk lider eller t.o.m. dör av helt andra sjukdomar som skulle kunna botas eller lindras, men där det inte finns kapacitet att göra det nu.

För att inte tala om de ekonomiska konsekvenserna - arbetslöshet och företag som går i konkurs och måste lägga ner.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 januari 2021 kl. 04:01:47
Nu måste du ha missuppfattat något här...? Fas 3-studierna för de nu godkända vaccinen utfördes under hösten, och är alltså klara sedan länge. Det är ett krav för att något läkemedel eller vaccin ska bli godkänt. Det är också den sista fasen för vaccin och läkemedel, så vad du syftar på ska hända 2023 förstår jag inte alls... Självklart kommer man fortsätta utreda alla vaccin för att följa inrapporterade biverkningar och sådant, men det är inte samma sak som att fas 3-studierna inte är klara.

Fas 3-studierna innebär ju att ungefär 40 000 "testpersoner" vaccineras, varav hälften får det riktiga vaccinet och hälften får placebo (verkningslös saltlösning); där varken de själva eller läkarna vet vem som fått vad. Det är utifrån resultat från fas 3-studierna som vaccin och läkemedel blir godkända, så de vaccin som inte slutfört fas 3 har heller inte blivit godkända än.

Redan de 40 000 personerna är ju ganska många, så de flesta biverkningar borde redan ha uppstått bland den gruppen. Och i de länder som godkände vaccinen långt innan EU (bl.a. Storbritannien och Israel) har ju betydligt fler än så hunnit vaccineras. Så innan vi som inte tillhör riskgrupper ens kommer bli erbjuden vaccin lär åtskilliga miljoner personer världen över ha funnit få vaccinen - och det bör ju räcka för att allt utom de allra ovanligaste biverkningarna ska ha upptäckts.
Problemet är ju bara det att om inte en tillräckligt stor andel av befolkningen vaccinerar sig så kommer inte pandemin ta slut, utan kommer då fortsätta tills i stort sett alla blivit smittade... :(

Och då kan man i stort sett aldrig återgå till att leva ett vanligt liv utan restriktioner.

Dessutom bör du ju tänka på alla de som tillhör riskgrupper och riskerar att bli svårt sjuka eller t.o.m. dö. Och även om du skulle vara fullt frisk, så är det ändå inga garantier för att du inte blir svårt sjuk av Covid-19 - även om det är väldigt ovanligt, så har det trots allt förekommit fullt friska personer som ändå har dött till följd av Covid-19. Och även om du förmodligen inte skulle dö, så lär det inte vara så kul att ligga på sjukhus länge eller få långvariga besvär i flera månader heller (som trots allt har förekommit hos en del)... :(

Jag är i och för sig också lite orolig över biverkningar - det lär väl alla vara efter tragedin med svininfluensavaccinet 2009 - men jag tänker ändå ta vaccinet när jag blir erbjuden, då jag vill kunna återgå till ett normalt liv och inte vill att varken jag eller anhöriga ska bli svårt sjuka. :) Självklart finns det alltid risker, men i det här fallet bör ändå fördelarna väga över riskerna. Du får förstås göra som du vill, det är alltid frivilligt att vaccinera sig, men jag hoppas och tror att många fler tänker ungefär som jag.
Riktigt så enkelt är det nog inte, i och med att många länder stängde ner mer än Norge och ändå har drabbats hårdare än Sverige. Så än så länge finns inget tydligt samband mellan exakt vilka åtgärder som har haft effekt i olika länder och inte, då det åtminstone delvis verkar bero på slumpen... Kanske får man tids nog veta vad som var rätt åtgärd att sätta in, men det är för tidigt för sådana slutsatser än.

Dessutom är ju alla experter och myndigheter i världen överens om att majoriteten av all smittspridning sker i hemmen och på arbetsplatser, och det är ju svårt att komma åt genom nedstängningar - trots allt är det svårt att kunna tvinga arbetsgivare att låta alla jobba hemifrån, och det är långt ifrån alla som har sådana yrken där det ens är möjligt att jobba hemifrån.

Norge och Finland tillhör helt klart några av de fåtal länder i Europa som lyckats ovanligt bra, utifrån de data som finns att tillgå. Men man ska som sagt vara försiktig med jämförelser mellan olika länder, då alla länder mäter dödsfall på olika sätt; och antal smittade ju förstås är beroende av hur många som provtas och under vilka premisser.

Jag har inte lyckats få fram något om Norge mäter dödsfall på samma sätt som Sverige - d.v.s. antal personer som bekräftats smittad och därefter avlider oavsett dödsorsak - eller om Norge mäter på något annat sätt. Det kanske TrondM vet mer om? För om Norge mäter och definierar dödsfall på samma sätt, så har de helt klart lyckats bättre än de allra flesta länder i världen - men varför kan nog ingen svara på än.
Det är alldeles för tidigt att kunna spekulera om det nu - mycket lär hinna hända under de ett och ett halvt år som återstår innan nästa val...

Än så länge vet vi ju inte ens vad alternativet till nuvarande regering är. Både Moderaterna och Kristdemokraterna har ju än så länge sagt att de inte är beredda att regera med Sverigedemokraterna, utan "bara" samarbeta med dem i vissa sakfrågor - men det lär ju knappast Sverigedemokraterna nöja sig med, utan lär kräva en hel del för att de ska rösta för Ulf Kristersson som statsminister; kanske t.o.m. ministerposter... Och även om både Moderaterna och Kristdemokraterna skulle göra väldigt bra ifrån sig i nästa val är sannolikheten minimal att de skulle få någon egen majoritet utan att vara beroende av Sverigedemokraterna.

Vi vet inte ens om nuvarande konstellation kommer kunna fortgå efter nästa val, då Liberalerna inte verkar vara överens om hur de vill ha det; då vissa inom partiet vill fortsätta med Januariavtalet och vissa vill ha Ulf Kristersson som statsminister (vilket med all säkerhet skulle innebära med stöd av Sverigedemokraterna). För att inte tala om att nuvarande opinionssiffror starkt antyder att Liberalerna mycket väl kan hamna under 4-procentsspärren och därmed åka ur riksdagen, om inget drastiskt förändras innan hösten 2022... Däremot verkar ju Centerpartiet vara överens om att de inte är beredd att vara beroende av stöd från Sverigedemokraterna.

Trots allt finns det ju så många partier representerade i riksdagen nuförtiden, så att det är i stort sett omöjligt för något parti att kunna få ensam majoritet. Och det är långt ifrån så enkelt att det parti som fått flest röster "vinner", då det fortfarande förutsätter att en majoritet av riksdagens ledamöter godkänner (eller rättare sagt inte röstar emot) förslaget på regering och statsminister. Det blev ju inte minst uppenbart efter kaoset i samband med det förra valet 2018, då Sverige var utan regering i flera månader efter valet... :(


Jag vet heller inte exakt vilka fler åtgärder som någon annan regering hade kunnat vidta vad gäller coronapandemin, i och med att nedstängning på samma sätt som i andra länder inte är tillåten enligt svensk lag; och att ändra lagar går inte på nolltid. Först nu i januari har ju en tillfällig pandemilag gått igenom, så att Sverige får möjlighet att kunna stänga ned affärer, köpcentrum, kollektivtrafik och restauranger om det anses nödvändigt.

Inga politiker brukar vara jättesnabba när det gäller lagändringar, inte minst i och med de remissinstanser och liknande som krävs, så oavsett regering hade Sverige knappast haft möjlighet till någon form av nedstängning förrän tidigast för 1 - 2 månader sedan. Och då var det väl ärligt talat för sent för många åtgärder...
Tror att det blir kaos i Sverige utan regering igen. Förra gången så vad det som du sa runt 6 månader utan regering.

E

Nån här som också kommer ta vaccinet när det blir tillgängligt??? Jag är i Fas 4 så jag får nog det i mars-april

MOA

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 27 januari 2021 kl. 15:31:40
Nån här som också kommer ta vaccinet när det blir tillgängligt??? Jag är i Fas 4 så jag får nog det i mars-april
Kommer göra de men vet int när

Daniel Hofverberg

Jag kommer absolut att ta vaccinet, så fort som jag blir erbjuden det. Folkhälsomyndigheten har väl fortfarande inte spikat någon slutgiltig lista på vilka riskgrupper som ska höra till fas 3, men förmodligen tillhör jag ingen riskgrupp utan hamnar då i sista fasen.

Problemet är väl bara när tillräckligt stora mängder av vaccinen blir tillgängliga. Pfizer och Moderna är ju än så länge uppe i väldigt små volymer, och nu har ju AstraZeneca (vars vaccin beräknas bli godkänt av EU-kommissionen imorgon) rapporterat att de inte ens kommer kunna leverera hälften av vad de tidigare utlovat. :( Blir det inte löst, så lär det ju bli svårt att kunna hålla tidsplanen att alla som vill ska bli erbjuden vaccin innan midsommar...

Inget av det här är ju unikt för Sverige, utan alla EU-länder (plus Norge och Island, som köper vaccin via Sverige) får ju in lika mycket vaccin av respektive tillverkare i förhållande till folkmängden. Därigenom är det väl inte kört än att EU-kommissionen kan sätta press på AstraZeneca, för att förhoppningsvis kunna lösa det på något sätt; men det ser onekligen inte så lovande ut...

E

Om man kollar på siffrorna i Sverige just nu ser man att det dödsfallen har minskat rejält och över 140 000 svenskar har vaccinerats. Igår var det 95 inrapporterade dödstal och idag var det 75 och jag vet att det e eftersläpningar på helger men ändå.

Det kanske finns en chans att dom stora biograferna öppnar snart