Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Barntrean Old School

Startat av Cadpig, 15 maj 2006 kl. 23:28:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Igthorn

Har foer mig att jag saett noagra av de ovan naemda visas poa Jetix (fd. Foxkids) foer ett tag sedan, de kanske fortfarande goar daer aennu?
Det goar inte att poavaerka Trean att boaerja reprisera gamla "old school" saker? Eller blir det massa kroangel med raettigheter foer dem doa?

Daniel Hofverberg

TV3 har mig veterligen inte kvar visningsrätter till någon av de här serierna. Men jag tror inte det vore omöjligt för TV3/Viasat att köpa in nya rättigheter, om de skulle vilja. Så visst kan det vara värt ett försök att kontakta TV3, men knappast alltför stor chans...

Generellt sett går det att köpa in rättigheter till alla serier som inte just nu visas på andra kanaler (av andra ägare). Det förekommer vissa fall där flera kanaler kunnat köpa in samma serier samtidigt, men oftast brukar distributörerna vilja teckna exklusivavtal.

Sen finns det ju några enstaka serier som av olika skäl inte går att köpa in längre, exempelvis vissa serier gjorda av bolag som inte finns längre och som ingen längre äger rättigheterna till. Men dessbättre är det sällsynt...

Igthorn

Loater som vaersta svart hoal med gamla serier med andra ord. Noagot exempel poa en soadan serie?

Daniel Hofverberg

#18
På rak arm kommer jag inte ihåg någon TV-serie som inte längre går att köpa in av sådana skäl. Däremot finns det ett klassiskt exempel på en film som lider av det problemet - tecknade Trolltyg i tomteskogen (originaltitel: Gnomes) från 1980, som SVT brukade visa för många år sedan. Det holländska produktionsbolaget som gjorde den filmen har gått i konkurs, och de flesta inblandade lever inte längre. Såvitt man kan avgöra finns det därför inte längre någon som äger rättigheterna. Det gör att filmen inte går att köpa in, men den är fortfarande upphovsrättsskyddad (och kan alltså inte visas kostnadsfritt). Alltså kan den inte visas/släppas/distribueras offentligt överhuvudtaget tills dess att upphovsrätten går ut.

Lemanic

Som hängivet Sonic-fan ger jag Sonic hela 5/5 taggar av mig och jag vill se den serien igen.
Då blir det Tårta för TV3 från mig.

Lemanic

ÄR det INGEN som kommer ihåg dom sexiga katterna i SWAT Kats: the Radical Squadron a.k.a Katter med Klös?
Själv tycker jag dom är värda att titta på än idag. En nutida berättelse FÖRE Internets intåg d.v.s tidigt 90-tal.

Erika

Jag kommer väl ihåg Swat Kats, ganska bra tv-serie. :)

TonyTonka

Vilka gör rösterna i Tre små Spöken?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

robin

Är det någon som kommer ihåg ett program om en lila utomjording som bodde i en grotta?

Daniel Hofverberg

Kan det vara Widget du syftar på...? Den kommer jag mycket väl ihåg, och det var en rätt trevlig serie.

Erika

#25
Citat från: Tonytonka skrivet  1 mars 2009 kl. 19:02:33
Vilka gör rösterna i Tre små Spöken?

Det är ett tag sedan man såg den tv-serien, men jag gör ett försök.  ;)

Annelie Berg som Sally
Nick Atkinson som Bulan
Linus Wahlgren som Kipper*
Irene Lindh som Tanten som Sally bor hos
Annica Smedius som Sallys lärare
Johan Hedenberg som Rektorn på Sallys skola
Maria Rydberg som Bulans tjejkompis

Utöver det minns jag att Staffan Hallerstam, Gunnar Ernblad, Mattias Knave och ett gäng till medverkade.


*Är lite osäker på om han verkligen hette så.

Citat från: Cadpig skrivet 11 juni 2006 kl. 22:22:29

Ivanhoe




Blev lite nyfiken, var det den här "Ivanhoe" som TV3 visade: http://www.planete-jeunesse.com/sources/show_fiche.php3?cle=1303?


Dessutom blir jag lite ledsen när jag läser den här tråden. Varför slutade TV3 att visa barnprogram? Dåliga tittarsiffror? Eller något annat? Jag tycker de kan åtminstone visa lite tecknat på helgerna i stället för tråkiga komediserier.  :'(

Magnus Bertilsson

Jag var också ett stort fan av barntrean och har funderat över en serie jag inte kommer på namnet till och tror inte den finns med på wikipedia sidan för barntrean. Va en serie om två killar den ena va alltid klädd i rött och den andra i blått och så hade de någon äldre man med som bodde på en gård. Minns att i vinjetten så följde man huvudpersonen som var klädd i rött som i en serietidning från ruta till ruta. Har inget minne av vad serien handlade om eller om den var bra. Har inte hittat något namn på den efter googlande och ni verkar ha lite bättre koll. Någon som vet vilken serie jag pratar om??


TonyTonka

Jag har en video hemma inspelad 2001 med serier från Barntrean, bland annat Familjen Vavaddå, Bob i Flaskan och Katten Eek.

Jag gjorde ett klipp av Bob i Flaskans signaturmelodi, den serien tyckte jag nog bäst om på den tiden. Var det Mediadubb International som dubbade serien?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag är inte 100% säker, men utifrån kanalen och tidsperioden förutsätter jag att det nästan garanterat måste ha varit Mediadubb International som dubbade den serien; och de andra två serierna du nämner.

Nästan alla serier på TV3 och Fox Kids efter 1992 som inte tidigare gått på andra kanaler bör Mediadubb International ha dubbat.

Erika

Citat från: Magnus Bertilsson skrivet 17 september 2009 kl. 18:37:12
Jag var också ett stort fan av barntrean och har funderat över en serie jag inte kommer på namnet till och tror inte den finns med på wikipedia sidan för barntrean. Va en serie om två killar den ena va alltid klädd i rött och den andra i blått och så hade de någon äldre man med som bodde på en gård. Minns att i vinjetten så följde man huvudpersonen som var klädd i rött som i en serietidning från ruta till ruta. Har inget minne av vad serien handlade om eller om den var bra. Har inte hittat något namn på den efter googlande och ni verkar ha lite bättre koll. Någon som vet vilken serie jag pratar om??

Det här inlägget hade jag helt missat. Jag tror tv-serien du letar efter kan vara Nickelodeon-serien "Kablam!".

TonyTonka: Tack för "Bob i flaskan"-signaturmelodin. Mycket svängig och härlig låt. :)