Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hur vanligt är det med Dubb credits

Startat av gstone, 18 oktober 2018 kl. 22:14:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag undrar hur vanligt är det med dubbnings credits på filmer ? Har några det ? Eller är det dom flesta eller rent av bara få ? Har alla Disney och Pixar filmerna credits. Finns credits på dvder och Blu rays och står det utsatte i svenska credits vem som spelar vem eller bara alla röster tillsammans ? Min gissning är att det varierar mellan film och att atomäre filmer har vem som spelar vem och mindre filmer bara visar vilka rösterna. Också jag är så sur på dvd av Agent Freddie ! Hade inga credits alls och bara svenskt tal, vilket skräp !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Menar du att det finns sammanställt officiella creditlistor, eller menar du att det står utsatt dubbcredits på bio/VHS/DVD/Blu-Ray? Jag gissar på det sistnämnda.

I så fall varierar det väldigt mycket beroende på distributör/filmbolag. På bio står det oftast utsatt dubbcredits från de flesta distributörer. Där är det i stort sett bara från de minsta distributörerna (bl.a. Lucky Dogs) som det ofta saknas.

På DVD och Blu-Ray är det generellt betydligt sämre ställt, och det varierar mycket mellan olika företag. Men överlag har det blivit en tydlig försämring gentemot VHS, där det var fler som satte ut svenska credits. Vid filmer som Disney distribuerar finns utsatta dubbcredits på nästan alla DVD- och Blu-Ray-utgåvor - det är bara något enstaka fall genom alla år där det saknats. 20th Century Fox har oftast utsatta credits efter sluttexterna numera, medan det var sämre ställt förut. Sony Pictures har ofta utsatta dubbcredits, och Universal Pictures har det ibland (där känns det ungefär som 50/50 utifrån en grov uppskattning, taget ur luften). SF Studios/SF Video har ganska sällan utsatta dubbcredits, och Nordisk Film har det ibland. Scanbox har ibland satt ut credits, och likaså Pan-Vision på sin tid (numera uppköpt av Scanbox). Warner Bros. har aldrig utsatta dubbcredits på DVD och Blu-Ray (medan de ganska ofta hade det på VHS). Mindre bolag såsom Noble Entertainment, Lucky Dogs, m.fl. har sällan eller aldrig utsatta dubbcredits, utifrån min erfarenhet.

Med reservation för att jag förstås inte sett på alla DVD- och BD-filmer från respektive filmbolag, så jag ber om ursäkt om det skulle vara så att det ser annorlunda ut på de filmer jag inte sett på. Jag tycker dock att jag har tillräckligt många filmer i min samling för att det ska kunna ge en hyfsat rättvis fingervisning.

Det är dock väldigt sällan att det på DVD eller Blu-Ray används samma svenska bildversioner som ofta förekommer på bio (med svenskspråkiga titlar och/eller förtexter, m.m.). Det har förekommit ibland vid nyare animerade filmer från Disney, och ibland från Nordisk Film; men i övrigt är det ytterst sällsynt... :( Från Warner Bros. har det förekommit en enda gång (som jag känner till); närmare bestämt Polarexpressen på DVD (som hade en välgjord svensk bildversion, med många svenska textskyltar).

gstone

Brukar ViaPlay ha dubb credits ?

Mer specifikt brukar dom hade det på sina Nickelodeon  program ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 26 mars 2020 kl. 22:14:03
Brukar ViaPlay ha dubb credits ?

Mer specifikt brukar dom hade det på sina Nickelodeon  program ?
Som regel inte. Viaplay har haft utsatta dubbcredits (på svenska, norska och danska efter varandra) på en del Disney-serier och ett mindre antal andra produktioner, men inte på det mesta och såvitt jag vet inte på någonting från Nickelodeon. :(

Elios

Det man ju iallafall aldrig behöver förberedda sig på är ju om Cartoon Network har dubbcredits efter programmen. Det händer väl aldrig!?
Fast det hade väl hänt en gång vet jag att du har nämnt här Daniel!? Stämmer det bra?  :o 8)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 oktober 2018 kl. 12:07:44
Menar du att det finns sammanställt officiella creditlistor, eller menar du att det står utsatt dubbcredits på bio/VHS/DVD/Blu-Ray? Jag gissar på det sistnämnda.

I så fall varierar det väldigt mycket beroende på distributör/filmbolag. På bio står det oftast utsatt dubbcredits från de flesta distributörer. Där är det i stort sett bara från de minsta distributörerna (bl.a. Lucky Dogs) som det ofta saknas.

På DVD och Blu-Ray är det generellt betydligt sämre ställt, och det varierar mycket mellan olika företag. Men överlag har det blivit en tydlig försämring gentemot VHS, där det var fler som satte ut svenska credits. Vid filmer som Disney distribuerar finns utsatta dubbcredits på nästan alla DVD- och Blu-Ray-utgåvor - det är bara något enstaka fall genom alla år där det saknats. 20th Century Fox har oftast utsatta credits efter sluttexterna numera, medan det var sämre ställt förut. Sony Pictures har ofta utsatta dubbcredits, och Universal Pictures har det ibland (där känns det ungefär som 50/50 utifrån en grov uppskattning, taget ur luften). SF Studios/SF Video har ganska sällan utsatta dubbcredits, och Nordisk Film har det ibland. Scanbox har ibland satt ut credits, och likaså Pan-Vision på sin tid (numera uppköpt av Scanbox). Warner Bros. har aldrig utsatta dubbcredits på DVD och Blu-Ray (medan de ganska ofta hade det på VHS). Mindre bolag såsom Noble Entertainment, Lucky Dogs, m.fl. har sällan eller aldrig utsatta dubbcredits, utifrån min erfarenhet.

Med reservation för att jag förstås inte sett på alla DVD- och BD-filmer från respektive filmbolag, så jag ber om ursäkt om det skulle vara så att det ser annorlunda ut på de filmer jag inte sett på. Jag tycker dock att jag har tillräckligt många filmer i min samling för att det ska kunna ge en hyfsat rättvis fingervisning.

Det är dock väldigt sällan att det på DVD eller Blu-Ray används samma svenska bildversioner som ofta förekommer på bio (med svenskspråkiga titlar och/eller förtexter, m.m.). Det har förekommit ibland vid nyare animerade filmer från Disney, och ibland från Nordisk Film; men i övrigt är det ytterst sällsynt... :( Från Warner Bros. har det förekommit en enda gång (som jag känner till); närmare bestämt Polarexpressen på DVD (som hade en välgjord svensk bildversion, med många svenska textskyltar).

Tror du Ice Age en mammut jul  har credits på dvd:n ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios


gstone

Har  Nötknäpparen credis för dubbningen utsatta ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag köpt en Disney film idag, Tror ni den har credits ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 18 april 2020 kl. 16:54:17
Jag köpt en Disney film idag, Tror ni den har credits ?

Ingen aning, beror kanske på vilken film det är
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 18 april 2020 kl. 17:01:49
Filmen är "Sppoky Buddies´"  :D

Om den har utsatta credits vet jag tyvärr inte, men någon annan kanske vet det
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 18 april 2020 kl. 17:05:22
Om den har utsatta credits vet jag tyvärr inte, men någon annan kanske vet det

Santa Buddies hade det !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 18 april 2020 kl. 17:09:30
Santa Buddies hade det !

Då kanske den där också har det, men det vet inte jag. Har alla de tidigare och senare haft utsatta credits är väl chansen ganska stor
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 18 april 2020 kl. 16:54:17
Jag köpt en Disney film idag, Tror ni den har credits ?
99% av alla Disney-filmer har dubbcredits utsatta via programmerade uthopp efter sluttexterna, så jag skulle bli mycket förvånad om den här inte har det.

Det har hänt en eller två gånger att Disney-filmer helt saknat dubbcredits, men nästan alltid har det stått utsatt; även om det varierar hur utförliga de är.