Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Reboot av Disneyfantastens egna "Vem är bäst?" omgångar

Startat av Disneyfantasten, 10 mars 2022 kl. 10:30:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Här hade jag tänkt att påbörja mina reboot-omgångar av "Vem är bäst?", genom att lägga upp nya planer.

Jag gör såhär att jag börjar med att lista titlar på universum, i nästa tar jag karaktärerna i mitt första universum, och i nästa tar jag första karaktären!

Det är så att min nuvarande tråd; https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=7436.0 är rena rama äggröran just nu och det är därför jag planerar att göra förnyade omgångar (men trots det tycker jag ändå att den gamla kan få vara kvar dels som stöd för mina uppdaterade omgångar och dels som ett minne)

Här är min planerade lista;

Disney (inkl. Pixar & Mupparna);

>Musse Piggs Universum (inkluderar även Krigsfilmerna gjorda på 1940-talet)

>Nalle Puh

>Snövit och De Sju Dvärgarna

>Pinocchio

>Fantasia

>Dumbo

>Bambi

>Askungen

>Alice i Underlandet

>Peter Pan

>En Världsomsegling Under Havet

>Lady och Lufsen

>Old Yeller Klarar Allt

>Törnrosa

>Pollyanna

>Skeppsbrott i Söderhavet

>Pongo och De 101 Dalmatinerna (inkluderar även de två spelfilmerna)

>Föräldrafällan

>Babes In Toyland

>I Kapten Grants Sölvatten

>Summer Magic

>Svärdet i Stenen

>Mary Poppins

>Djungelboken (inkluderar även Lilla Djungelboken)

>Herbie

>AristoCats

>Sängknoppar och Kvastskaft

>Robin Hood

>Bernard och Bianca

>Peter och Draken Elliot

>Micke och Molle

>Tron

>Wuzzlarna

>Bumbibjörnarna

>Taran och Den Magiska Kitteln

>Mästerdetektiven Basil Mus

>DuckTales (inkluderar även Farbror Joakim och Knattarna i Jakten på Den Försvunna Lampan)

>Vem Satte Dit Roger Rabbit

>Oliver och Gänget

>Piff & Puff Räddningspatrullen

>Den Lilla Sjöjungfrun

>Luftens Hjältar

>Bernard och Bianca i Australien

>Darkwing Duck

>Skönheten och Odjuret

>Långbens Galna Gäng

>Aladdin

>Bonkers & Raw Toonage

>Den Otroliga Vandringen

>Mupparna (inkluderar även Sesam, Fragglarna och Nalle Har Ett Stort Blått Hus)

>The Nightmare Before Christmas

>Lejonkungen (inkluderar även Timon och Pumbaa)

>Pocahontas

>Nu Är Det Jul Igen

>Toy Story

>Janne Långben The Movie & En Extremt Långbent Film

>Gordy

>Tom och Huck

>Ringaren i Notre Dame

>Djungel Till Djungel

>James och Jättepersikan

>Herkules

>Djungel George

>Flubber

>Lånarna

>Mulan

>Föräldrafällan

>Ett Småkryps Liv

>Joe Jättegorillan

>Tarzan

>Fantasia 2000

>Dinosaurier

>Kejsarens Nya Stil

>Spy Kids

>Atlantis

>Monsters Inc (inkluderar även Monsters University & Monster På Jobbet)

>Snow Dogs

>Lilo och Stitch

>Skattkammarplaneten

>The Country Bears

>Pirates of The Caribbean

>Hitta Nemo (inkluderar även Hitta Doris)

>Björnbröder

>Spökhuset

>Kogänget

>Musse, Kalle & Långben De Tre Musketörerna

>Superhjältarna

>Bilar

>Råttatouille

>Förtrollad

>Buddies

>Chihuahuan Från Beverly Hills

>Bedtime Stories

>Tingeling

>WALL-E

>Upp

>Prinsessan och Grodan

>Tim Burton's Alice i Underlandet

>Trassel

>Modig

>Röjar-Ralf

>Sofia Den Första

>Flygplan

>Frost

>Maleficent

>Big Hero 6

>Berättelsen om Askungen

>Insidan Ut

>Zootropolis

>Elena Från Avalor

>Vaiana

>Coco

>Röjar-Ralf Kraschar Internet

>Dumbo (2019)

>Framåt

>Mira Kunglig Detektiv

>Själen

>Raya och Den Sista Draken

>Cruella

>Luca

>Encanto

>Röd

DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, osv.;

>Wallace och Gromit

>Prinsen av Egypten

>Antz

>Vägen Till El Dorado

>Flykten Från Hönsgården

>Josef Drömmarnas Konung

>Shrek (inkluderar även Mästerkatten i Stövlar)

>Spirit Hästen Från Vildmarken

>Sinbad Legenden om De Sju Haven

>Hajar som Hajar

>Madagaskar (inkluderar även Pingvinerna Från Madagaskar)

>På Andra Sidan Häcken

>Bortspolad

>Bee Movie

>Kung Fu Panda

>Monsters vs Aliens

>Draktränaren

>Megamind

>De Fem Legenderna

>Croodarna

>Turbo

>Herr Peabody och Sherman

>Home

>Trolls

>Förfärlige Snömannen

>Spirit Vild och Fri

>Brisby och NIMHs Hemlighet

>Resan Till Amerika

>Landet För Längesedan

>Änglahund

>Rock-A-Doodle

>Tummelisa

>Trollet i Parken

>Pingvinen och Lyckostenen

>Anastasia (inkluderar även Bartok En Riktig Hjälte)

>Looney Tunes

>Scooby-Doo

>Batman

>Familjen Flinta

>Yogi Björn

>Top Cat

>Jetsons

>Droopy

>Rädda Willy

>Den Lilla Pandan

>Katter Dansar Inte

>Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot

>Järnjätten

>Storkarna

>Smallfoot

>Svanprinsessan

>Ice Age

>Robotar

>Horton

>Rio

>Epic Skogens Hemliga Rike

>Ferngully

>Pagemaster Den Magiska Resan

>Dumma Mej (inkluderar även Minioner)

>Lorax

>Husdjurens Hemliga Liv

>Sing

>Grinchen

>Rex och Hans Vänner

>Babe

>Balto

>Hotell Transylvanien

>Trollkarlen Från Oz (1939)

>Willy Wonka och Chokladfabriken (1971)

>Zuper-Zebran

>Stuart Little

>Spindelmannen

>Zorro

>Teenage Mutant Ninja Turtles

>Smurfarna

>Katten Gustaf

>Prinsessan Zelda

>Sonic

>Mario

>Unge Robin Hood

Jag kommer göra så i varje omgång att jag även inkluderar röster i bl.a. trailers, musiksagor, spel, osv. då jag anser att en svensk röst är en svensk röst oavsett vad den kommer ifrån, dessutom så kommer jag även att inkludera personer som var påtänkta, var inne i studion och som testade för rollerna, samt även lägga till personer som jag tror hade passat i rollerna, allt detta för helhetens skull.

Fortsättning följer i nästa inlägg!

Disneyfantasten

Disney;

Walt Disney föddes 1901-12-05 och gick bort 1966-12-21, han startade sin studio 1923.

Musse Piggs Universum;

Först ut är alltså Musse Piggs Universum, som alltså var det första som startades i Walt Disneys karriär.

Karaktärer;

>Musse Pigg

>Kalle Anka

>Långben

(Pluto hoppas över då han inte alls talar)

>Mimmi Pigg

>Kajsa Anka

>Svartepetter

>Joakim Von Anka

>Ludwig Von Anka

>Klarabella Ko

>Klasse Häst

>De Tre Små Grisarna

>Stora Stygga Vargen

>Piff & Puff

>Knatte, Fnatte & Tjatte

>Max

>PJ

>Mortimer

>Alexander Lukas

>Farmor Anka

>Mårten Gås

>Clarice

>Klara Kluck

>Skogsvaktaren

>Björnen Humpe

>Park-Björnar

>Professor Uggla

>Peter Gris

>Sköldpaddan

>Haren

>Kaninen Oswald

>Katten Ortensia

>Kommissarie Karlsson

>Inspektör Klovén

>Ankan Dennis

>Lille Hiawatha

>Tyra Trollpacka

>Kikki, Pippi & Titti

>Prinsessan Umpa

>Folke Fiskmås

>Korpus

>Professor Terbius

>Indiana Jöns

>Gilbert

>Gröngölingsledaren/Storemogulen

>Moby Anka

>Kusin Knase

>Klotterlund

>Grannen Olsson

>De Hemsökte Spökena

>Von Pluring

>Snorre Snabel

>Emil Örn

>Putte & Knölen

>Advokat Fusky

>Borstis

>Dum-Dum

>Ex, Dublex & Triplex

>Lejonet Lambert

>Mamma Får

>Tjuren Ferdinand

>Den Fula Ankungen

>Svanungarna

>Mamma Svan

>Mamma Anka

>Ankungarna

>Pappa Anka

>Ben Buzzard

>Oppfinnar-Jocke

>Magica De Hex

>Guld-Ivar Flinthjärta

>Spökplumpen

(Sjölejonet Saltis, Sjölejonen, Kycklingarna, Elefanten Dolores, Katten Milton, Taxen Dinah, Biet Surr-Surr, Herr Pettersson, Hästen Tanglefoot, Guldfisken Bianca, Katten Leeza, Elefantungen Bobo, Strutsen Oscar, Guldfisken Gubbles, Fågeln Tuppence, Bo-Bo Kyckling, Hunden Bolivar, Katten Tabby, Åsnan Jenny, Känguruungen Joey, Kon Clementine, Skunken Lille Stinker, Guldfisken Blub-Blub, Strutsen Hortensia, Hunden Bowser, Hästen Percy, Hunden Fifi, Kängurun Hoppy, Kanariefågeln Frankie, Kattungen Trixie, Elefantungen Bubblan, Giraffen Långhals, Kaninen Lilla Hopp-6-Skutt, Papegojan Nellie, Bältan, Sköldpaddan, Tvättbjörnen, Bulldoggen Butch, Prärievargen Kroksvans, Bergslejonet Louie, Tigern, Björnen, Emun Ester, Geten Gunther och Noshörningen & Oxhackaren kan inte kommenteras eftersom de inte talar, samma sak gäller även Teddi & Freddi, Milli & Melodi och Lilla Vargen eftersom de är barnkaraktärer)

>Den Fredliga Draken

>Sir Giles

>José Carioca

>Panchito

>Pingvinen Pablo

>Fågeln Sasha

>Ankan Sonya

>Katten Ivan

>Peters Farfar

>Valen Willy

>Whitey Fiskmås

>Henry Coy

>Grace Martin

>Casey Jones

>Fru Casey

>Caseyetterna

>Bror Kanin

>Bror Räv

>Bror Björn

>Bongo

>Lulubelle

>Klumpkäft

>Jätten Ville

>Sjungande Harpan

>Johnny Äppelfrö

>Pecos Bill

>Slue-Foot Sue

>Lille Tut

>Joe

>Jenny

>Herr Padda

>Mullvaden

>Vattenråttan

>Herr Grävling

>Ichabod

>Katrina Van Tassel

>Huvudlöse Ryttaren

>Brom Bones

(Pojken, Flygande Gauchito och Peter kan inte kommenteras eftersom de är barn, samma sak med Aracuan, Burrito, Vargen, Windowmaker, Svarta Lammet Danny, Cyril, Ichabods Häst och Huvudlöse Ryttarens Häst eftersom de är stumma)

Disneyfantasten

#2
Musse Pigg (eng: Mickey Mouse);

Karaktären skapades 1928 när han gjorde sin debut i den svartvita filmen "Steamboat Willie (1928)", sedan moderniserades karaktärens utseende i samband med storfilmen "Fantasia (1940)", där det ursprungligen var tänkt att karaktären Toker ur Snövit och De Sju Dvärgarna skulle vara med, men med oro för att Musse Pigg skulle bli mindre populär så introducerade Walt Musses moderniserade utseende i denna film.

Musse Piggs nuvarande officiella svenska röst Anders Öjebo fyller idag 56 år, vilket ger mig anledning till detta tillfälle, så stort grattis till Anders!

I original har karaktären haft följande röster;
- Walt Disney gjorde rollen officiellt fram till 1947 men gjorde senare karaktärens röst enstaka gånger
- Carl W. Stalling i kortfilmen "Wild Waves (1929)"
- Clarence Nash i kortfilmen "The Dognapper (1934)" (Walt Disney var vid tillfället för upptagen för att hinna göra Musses röst)
- Joe Twerp i vissa avsnitt av radioserien Mickey Mouse Theatre on The Air
- J. Donald Wilson i vissa avsnitt av radioserien Mickey Mouse Theatre on The Air
- John Hiestrand i vissa avsnitt av radioserien Mickey Mouse Theatre on The Air
- James MacDonald i de flesta sammanhangen sedan från 1947 fram till 1960-talet
- Stan Freberg i LP-skivan Mickey Mouse's Birthday från 1954
- Alan Young i LP-skivan Mickey's Christmas Carol från 1974 som senare var inspirationen till kortfilmen med samma namn 1983, i vilken Alan Young introducerades som Joakim Von Anka
- Peter Renaday i LP-skivor och kassettband från 1980-talet
- Jack Wagner i parader och shower på Disneyland under 1970 & 1980-talen
- Wayne Allvine i de flesta sammanhang från 1983 fram till hans död 2009
- Les Perkins i några specialprogram från 1980-talet
- Quinton Flynn i inhopp i vissa avsnitt av Musses Verkstad
- Bret Iwan i de flesta sammanhang sedan Wayne Allvines död 2009
- Chris Diamantopoulos i Musse Pigg serien från 2013 och diverse andra tillfällen, anledningen till detta för att man ville ha någon som lät mer lik Walt Disneys Musse-röst

Med det i åtanke ska vi nu gå igenom karaktärens svenska röster;

Innan jag börjar vill jag först påpeka att det kan eventuellt kan finnas fler svenska röster till denna karaktär, dokumentationerna över svenska dubbningar som gjordes under mitten av 1980-talet och bakåt är i regel ofta väldigt bristfällig, i synnerhet när det kommer till kortfilmer.

Rune Halvarson;

Den första svenska rösten är alltså Rune Halvarson som gjorde rollen i 1950-års originaldubbning av Pank och Fågelfri, han föddes 1911-07-30 i Stockholm och avled 1969-08-03.

Halvarsson var till yrket imitatör och skådespelare och inom sin dubbnings-karriär har han tre bekräftade dubbningsroller; hans första var 1942-års originaldubbning av kortfilmen "Kalle som Kock (Chef Donald) (1941)", en dubbning som mig veterligen inte finns tillgänglig överhuvudtaget, hans andra är Musse Pigg i 1950-års originaldubbning av Pank och Fågelfri och hans tredje och sista blev Hjalle (den tjocke boven) i 1961-års originaldubbning av "Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961)" (vars ursprungliga svenska titel var Pongo och Valptjuvarna)

Pank och Fågelfri dubbades först 1950 i regi av Per-Axel Branner som ansvarade för de allra flesta svenska Disney-dubbningarna gjorda 1938-1953, dock dubbades andra halvan av denna film om 2003 i samband med VHS & DVD-releasen 2004-01-21 i regi av Anna Nyman och inspelning hos KM Studio, det gäller alltså det senare inslaget Musse Pigg och Bönstjälken medan Bongo Cirkusbjörnen har fått behålla sin originaldubbning.

Pank och Fågelfri är den enda bekräftade gången som Rune någonsin spelat Musse, men jag kan inte utesluta att det kan finnas fler.

Denna insatsen är ganska intressant, av de tre huvudpersonernas svenska insatser så är denna insats bättre, rösten påminner en del om Walt Disney (troligen för att han var imitatör) och har även vissa likheter med Sven-Erik Vikström som gjorde rollen 1983-1991, men skillnaden är att det är något med Musses röst som är lite "off" här, och inlevelsen är inte heller hundraprocentig, i skrivande stund har jag dock inte sett originaldubbningen i sin helhet.

Hans Lindgren;

För att hitta nästa svenska Musse-röst måste vi nu alltså hoppa på tåget och åka 21 år fram i tiden, nämligen fram till året 1971, innan dess hade Musse ingen fast svensk röst, faktum är att det var först 1983 som Musse hade en ordentlig svensk röst, från slutet av 1960-talet fram till andra halvan av 1980-talet brukade Disney nämligen producera olika kortfilmsprogram för bio. Doreen Denning, enligt mig och många andra alla dubbningars gudmoder (som under 1969-1992 ansvarade för merparten av de svenska Disney-dubbningarna) fick vid de första åren av sin regi-karriär dessa direktiv att om ingen blivit godkänd som de större Disney-karaktärerna (Musse Pigg, Mimmi Pigg, Långben, Kalle Anka, Kajsa Anka, Knattarna, ect.) så skulle de lämnas odubbade, vilket innebär att många av kortfilmerna var på engelska, medan andra var halvdubbade. Den enda karaktären (som vi kommer till framöver) som hade en fast svensk skådespelare var Långben. Eftersom Doreen Denning sorgligt nog gick bort 2007-04-07 så kommer vi troligtvis aldrig att få någon förklaring, men vid vissa enstaka sammanhang valde Doreen Denning att "smygdubba" karaktärerna, trots att hon antagligen inte fick. Under denna tidsperioden var nämligen inte dubbningarna så hört övervakade som de senare skulle komma att bli, Musse var därmed stum i alla kortfilmssamlingar, alla utom en, nämligen "Pluto, Ferdinand och Tre Små Grisar" från 1971, som förövrigt är den kortfilmssamling där dubbningen av Tjuren Ferdinand som vi hör på julafton för första gången förekom. I denna kortfilmssamlingen ingår den klassiska kortfilmen "Lend A Paw (1941)", där Musses röst faktiskt dubbades. I kortfilmssamlingen är det ingen mindre än Hans Lindgren som fick äran att göra Musses röst. Hans Lindgren föddes 1932-01-06 i Stockholm och är en av de största legendarerna inom dubbning, han började skådespela redan som barn och hans första dubbningsroll (såvitt jag kunnat hitta åt) är 1953-års originaldubbning av den 14:e Walt Disney Klassikern "Peter Pan" där han spelade två karaktärer; den ena är Cubby som är pojken med björndräkt, det är inte känt vilken den andra är, enligt vissa källor spelade han Herr Smee redan då, men faktum är att Smee i originaldubbningen spelades av Jan Molander och i denna dubbning hette Smil, senare rullade han på med fler roller; Pongo i 1961-års originaldubbning av "Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961)", Sir Pelinor i "Svärdet i Stenen (1963; svenskdubbad 1964)", Sorken i "Nalle Puh" vid samtliga dubbningar av film/serie-sammanhang 1966-2005 (gjorde även Kanin under 1966-1985), Hertigen i 1967-års omdubbning av "Askungen (1950)", Långbens röst 1967-1996, Kaa i "Djungelboken (1967; svenskdubbad 1968)", Roquefort i "AristoCats (1970; svenskdubbad 1971)", berättarrösten i 1971-års dubbning av kortfilmen "Tjuren Ferdinand (1938)", Herr Stork i 1972-års (betydligt bättre) andra omdubbning av "Dumbo (1941)", Dumdum och Sixten i "Robin Hood (1973; svenskdubbad 1974)", Bernard i såväl "Bernard och Bianca (1977; svenskdubbad 1978)" som "Bernard och Bianca i Australien (1990; svenskdubbad 1991)", Dinky i "Micke och Molle (1981)", Glader i 1982-års omdubbning av "Snövit och De Sju Dvärgarna (1937)", Bävern i 1989-års omdubbning av "Lady och Lufsen (1955)", Herr Smee i 1992-års omdubbning av "Peter Pan (1953)", Vita Kaninen i 1998-års omdubbning av "Alice i Underlandet (1951)", Fflewddur Fflam i 1998-års omdubbning av "Taran och Den Magiska Kitteln (1985)", med flera. Hans dubbnings-karriär fortsatte ända fram till mitten av 2000-talet då han spelade Farfar Joe i Warner Bros spelfilm "Kalle och Chokladfabriken (2005)". Inom dubbning är han mest känd som berättarrösten i julaftonsdubbningen av Tjuren Ferdinand, tätt följd av sin mångåriga roll som Långben som han gjorde i nästan 30 års tid, som Sorken i Nalle Puh och som Kaa i Djungelboken. Tyvärr gick Hans Lindgren bort 2012-11-02.

Denna insats fick jag höra talas om först 2020 och det var först i höstas som jag hörde den, på pappret är kanske inte Långbens röst lämplig kandidat för Musse, men rösten är överraskande bra och fungerar bättre än det låter, han lyckas matcha originalrösten mycket bra och talar med bra inlevelse.

Ted Åström;

Tio år senare spelades det in en LP-skiva som hette "Sångpartaj i Ankeborg" som enligt uppgift spelades in under december 1981 i Solna, och släpptes senare även som kassettband, i denna är det bara två skådespelare. En av dem är Ted Åström som föddes 1945-05-28 i Stockholm, han är antagligen mest känd som Olyckan i TV-programmet "Trazan Apansson & Banarne" som ursprungligen började sändas julen 1976 och har även synts i bland annat 1979-års julkalender Trolltider (som Kotte), "Sällskapsresan (1980)" (som Lasse Lundberg), "Madicken-filmerna 1979-1980" (som Sotaren), med flera. Inom dubbning har han bl.a. medverkar i "Björnbröder 2 (2006)" & "Familjen Robinson (2007)".

I ärlighetens namn är "Sångpartaj i Ankeborg" en salig blandning mellan insatserna, en del fungerar helt okej medan en del balanserar på gränsen till skämskudde, tyvärr är Åströms insats som Musse på tok för gäll för att passa och är också rätt så konstlad och låter mer som mössen i Askungen än som Musse. (och ifall vissa undrar; nej! Ted har mig veterligen aldrig spelat mössen i Askungen)

Peter Wanngren;

Under 1980-talet började KM Studio med Monica Forsberg i spetsen att producera ett antal musiksagor, och i några av dem (vissa ska vara svenska originalproduktioner) så spelas Musse av Peter Wanngren som föddes 1952-05-29 i Lund. Peter är en av de som räknas till den verkliga KM-stammen tillsammans med bl.a. Ingemar Carlehed, Christel Körner, Bertil Engh, Ulf Källvik, Ulf Peder Johansson, Bo Maniette, Hans Gustafsson, Jan Koldenius, med flera. Under 1980-talet gjorde Peter inte bara Musses svenska röst utan också karaktärer som bland annat Långben, Joakim Von Anka, Benjamin Syrsa, Jim Kråka, Casey Junior, Vita Kaninen, Hattmakaren, Filurkatten, Roger Radcliffe, Översten, Bagheera, Överste Hathi, Kanin, Ior, Uggla, Gramse, med flera. I filmer och TV-serier har han gjort roller som bland annat titelrollen i "Lucky Luke", Tragicomix och Caius Trubbius i "Asterix Gallernas Hjälte", Aping i "Wuzzlarna", Nidvin i "Bumbibjörnarna", Tiger i Nalle Puh dubbningar 1990-1998, George Darling i 1992-års omdubbning av "Peter Pan (1953)", Svenska Kocken i "Mupparnas Julsaga (1992; svenskdubbad 1993)", Brutish i "Ringaren i Notre Dame (1996)", Francis i 1997-års omdubbning av "Oliver och Gänget (1988)", Sam Beauregarde i "Willy Wonka och Chokladfabriken (1971; troligtvis svenskdubbad ca 1997-1998)". Dessutom så kunde man också höra honom i ett antal Disney-VHS-reklamer under 1990-talet, han var även Frollo i en tidig teaser av Ringaren i Notre Dame. Troligen var Peter aldrig officiellt godkänd som Musse och har heller inte gjort rollen sedan 1988.

Tyvärr är denna insats inte så värst lyckad då den är både pipig och gäll och lite väl ansträngd, det ska tilläggas att Wanngren inte varit så värst lyckad de flesta gånger han medverkat i musiksagor, han var dock överraskande lyckad som bland annat Benjamin Syrsa.

Sven-Erik Vikström;

Under 1983 så utfördes originaldubbningen av Musse Piggs Julsaga, i vilken Musse fick sin första ordentliga svenska röst, nämligen Sven-Erik Vikström, det var även Per-Erik Hallins debut som Kalle Anka. Sven-Erik Vikström föddes 1927-07-08 i Borlänge och är operasångare till yrket, men var även verksam som röstskådespelare, han dubbade Digit i "Resan Till Amerika (1986; svenskdubbad 1987)", Joe, Taxi och Pedro i 1989-års omdubbning av "Lady och Lufsen (1955)", Petrie i "Landet För Längesedan (1988; svenskdubbad 1989)" och Frank i "Bernard och Bianca i Australien (1990; svenskdubbad 1991)". Rollen som Musse gjorde han som sagt med start 1983, sedan gjorde han även rollen i kortfilmerna förekommande på VHS-filmerna "Musse Pigg Superstjärnan" och "Pluto Superstjärnan" som gavs ut 1990 av Egmont, sedan gjorde han även rollen i musiksagan "Mysteriet Med Musse och Kalle" från 1991, men strax därefter blev han utbytt då dubbningarna är utförda av KM Studio i Karlskoga och Sven-Erik helst av allt ville koncentrera sig på operasång, sista gången Sven-Erik var Musse var TV-serien "Bonkers (1993-1994)", där han gjorde rollen i blott ett avsnitt, den serien dubbades av Eurotroll. Sven-Erik gick bort 2002-09-28.

Sven-Eriks insats har bra inlevelse, passar någorlunda karaktären och liknar någorlunda originalrösterna, även om jag ändå får säga att Anders Öjebo överträffar honom.

Steve Kratz;

I "Grattis Musse", som visades på TV under 1992, som verkar ha skötts av både KM Studio och Mediadubb International alt. Eurotroll, så spelas Musse av dubbningsveteranen Steve Kratz.

Steve föddes den 26 september 1961, han debuterade i dubbning hos MediaDubb 1987 när han dubbade Smurfarna och DuckTales, och har senare även medverkat i mängder av dubbningar, t.ex. som Tigger i MediaDubbs version av Nya Äventyr Med Nalle Puh, som Tävlingskommentatorn i Änglahund, Puff i MediaDubbs version av Piff & Puff Räddningspatrullen, Wilbur i Bernard och Bianca i Australien, Stubbs i Ferngully Den Sista Regnskogen, titelrollen i Bo-Ko, Haroud, Mekanikles, Nefir och Omar i Aladdin TV-serien, Red i Änglahund 2, Rocco i Noaks Ö, General Mandible i Antz, titelrollen i Dr Dolittle, Falken i Stuart Little 2, Blixten i De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London, Frankie i Hajar som Hajar, Sure Bill i Röjar-Ralf, Skalman i tre Bamse-filmer, och mycket mera.

Steve lyckas göra en förvånansvärt bra tolkning som Musse och lyckas bibehålla röstkaraktären på samma sätt som Hans Lindgren.

Anders Öjebo;

Året 1991 blev mannen, myten, legenden Anders Öjebo godkänd som Musse. Han föddes 1966-03-10 i Göteborg (idag är alltså hans 56 födelsedag, så grattis!), men flyttade redan i tidiga år till Karlskoga där han huvudsakligen sysslade med musik. Under mitten av 1980-talet utbildade han sig dock som ljudtekniker och fick jobb som det på KM Studio 1988 där han sedan fick dubba en rollfigur i Bumbibjörnarna, vilket ledde till att han i princip dubbade lika mycket som han var tekniker. Inom sin karriär har Anders även dubbat bland annat Bubba och björnbusen Fläng i DuckTales, Vårtan i Piff & Puff Räddningspatrullen, Dijon i "Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan (1990; svenskdubbad 1991)", Vildkatt i Luftens Hjältar, titelrollen i Darkwing Duck, titelrollen i 1992-års omdubbning av "Peter Pan (1953)", Sebastian i "Den Lilla Sjöjungfrun franschisen (dock ej i första filmen)", PJ i "Långbens Galna Gäng", Jago i Aladdin-franschisen, Kermit, Miss Piggy, med flera i "Mupparnas Julsaga (1992; svenskdubbad 1993)", Timon och Banzai i "Lejonkungen-franschisen" (Timon gjorde han dock ej i varesig första filmen eller 3an), Pongo i 1995-års omdubbning av "Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961)", Timothy Mus i 1996-års andra omdubbning av "Dumbo (1941)", Hermes i "Herkules (1997)", Cecil i "Lilla Djungelboken", Tweedle Dee & Tweedle Dum plus diverse andra roller i 1998-års omdubbning av "Alice i Underlandet (1951)", Jacques i "Hitta Nemo (2003)", Basse i "Madagaskar-franschisen", Ernesto De La Cruz i "Coco (2017)", och många flera. Under 2005 slutade Anders som tekniker på KM och har nu mest dubbat hos Eurotroll i Stockholm (dit han flyttade 2001). Förutom sina många dubbningsroller så har Anders även sjungit introt till bland annat Nya Äventyr Med Nalle Puh, Luftens Hjältar, Darkwing Duck, Långbens Galna Gäng, Quack Pack, med flera. I skrivande stund har Anders haft rollen i snart 31 år.

Det råder ingen tvekan om att Musse Pigg är Anders absolut bästa roll under hans karriär och den ultimata Musse-rösten, han är den röst som ligger närmast originalrösterna och bibehåller också den rätta karaktären och känslan i rösten på ett riktigt bra sätt och talar med riktigt bra inlevelse. Enligt honom själv på Christian Hedlunds podcast har han troligen börjat låta lite annorlundare på senare år, men å andra sidan är Anders i skrivande stund 56 år, så därför är det inte så konstigt om det inte blir lättare med åren, men förhoppningsvis får Anders fortsätta ett tag till iallafall.

Övrigt;

Personligen tror jag att Andreas Nilsson hade kunnat göra en bra tolkning av Musse eftersom han gjort aningen ljusa röster.

Nu har vi alltså kommit fram till topplistan;
1.   Anders Öjebo
2.   Sven-Erik Vikström
3.   Steve Kratz
4.   Hans Lindgren
5.   Rune Halvarson
6.   Peter Wanngren
7.   Ted Åström

Vad tycker ni om mina åsikter? Håller ni med?  :)

Nästa karaktär: Kalle Anka

Will Siv

Kan du lägga till Steve Kratz som Musse i "Den Modiga Lilla Skrädaren" från "Grattis Musse"?

Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet 14 maj 2022 kl. 14:37:06
Kan du lägga till Steve Kratz som Musse i "Den Modiga Lilla Skrädaren" från "Grattis Musse"?

Nu är det gjort!


Disneyfantasten

Citat från: Will Stewart skrivet  5 juni 2022 kl. 11:37:36
Blir det nåt mer här?

Jag lovar att det kommer att bli av tids nog, jag kan bara inte säga exakt när ännu, det kommer när det kommer!  :)