Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Hjälp mig hitta avsnitten!

Startat av Goliat, 6 april 2022 kl. 14:03:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Jag håller på att synka in svensk dubb och lyckats hitta reda på ett par (svartvita) med svensk dubb (Uppdaterad 2022-04-12):

Mickey's Follies (August 28, 1929)
Plane Crazy (March 17, 1929)
The Cactus Kid (May 10, 1930)
The Gorilla Mystery (September 22, 1930)
The Moose Hunt (April 30, 1931)
Mickey's Good Deed (December 17, 1932)
Mickey's Nightmare (August 13, 1932)
The Klondike Kid (November 12, 1932)
Orphan's Benefit (11 August 1934)
Shanghaied (January 13, 1934)
Two-Gun Mickey (December 15, 1934)
Mickey's Steamroller (June 16, 1934)

(för att inte förväxla, årtalen är själva originalutgivningen, inte dubben vilket är ny, 80-90-tal, lite osäker på när, undrar också vilka som dubbat, så skickar med två röster i ett klipp, Svarte-Petter och Musse)

Hjälp mig identifiera vilka avsnitt dessa skärmbilder kommer ifrån:

1 On Ice - 1935


2 Two Gun Mickey - 1934


3 Building a Building - 1933


4 Mickey's Birthday Party (7 February 1942)


5 Mickey's Fire Brigade (3 August 1935)


Steffan Rudvall

#1
Citat från: Goliat skrivet  6 april 2022 kl. 14:03:43
Jag håller på att synka in svensk dubb och lyckats hitta reda på ett par med svensk dubb:

Mickey's Follies (August 28, 1929)
Plane Crazy (March 17, 1929)
The Cactus Kid (May 10, 1930)
The Gorilla Mystery (September 22, 1930)
The Moose Hunt (April 30, 1931)
Mickey's Good Deed (December 17, 1932)
Orphan's Benefit (11 August 1934)

(för att inte förväxla, årtalen är själva originalutgivningen, inte dubben vilket är ny, 80-90-tal, lite osäker på när, undrar också vilka som dubbat, så skickar med två röster i ett klipp, Svarte-Petter och Musse)

Hjälp mig identifiera vilka avsnitt dessa skärmbilder kommer ifrån:

1


2


3


4


5


6

Musse Pigg är ju iallafall Anders Öjebo osäker på Petter men det kanske är Jan Koldenius...

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 april 2022 kl. 14:11:57
Musse Pigg är ju iallafall Anders Öjebo osäker på Petter men det kanske är Jan Koldenius...

Aha. Är det Anders Öjebo som låter så. Har inte placerat den rösten med honom. :)

Steffan Rudvall

Bilden på Kalle med elden bör komma från Mickey's Fire Brigade.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 april 2022 kl. 15:51:36
Bilden på Kalle med elden bör komma från Mickey's Fire Brigade.

Jo jag uppdaterade listan för en stund sedan, nu det bara de svartvita jag inte lyckas hitta åt.

Rotwang

Nr 3 är "Building a Building" (1933).
Nr 1 är "On Ice" (1935) (fast själva filmen är i färg).

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 april 2022 kl. 14:11:57
Musse Pigg är ju iallafall Anders Öjebo osäker på Petter men det kanske är Jan Koldenius...

Isåfall skulle det förklara varför Jan Koldenius står felaktigt angiven i Musse Pigg Åker Tåg trots att det faktiskt är Hans Gustafsson som gör rösten.

Jag tänker såhär; antingen kan man ha blandat ihop kortfilmerna Musse Pigg Åker Tåg och den andra kortfilmen, eller så kan Jan Koldenius ha varit förstahandsval i Musse Pigg Åker Tåg men fått förhinder, dessutom så har ju faktiskt Hans Gustafsson dubbat Petter i de kortfilms-dubbningar som utfördes 1991 till VHS-filmer.

Iallafall så tycker jag utifrån klippet att Jan Koldenius gör en ganska bra insats som Petter.

Förövrigt så har felcreditering skett även i andra fall, till exempel det där med Konstapel McHorn i Zootropolis, den officiella creditlistan anger felaktigt Benke Skogholt, som visserligen gör rollen i trailern, men i filmen är det istället Adam Fietz som gör rösten, jag tror att man antingen blandat ihop med trailerrösten eller så kan Benke även där ha varit förstahandsval men fått förhinder.

Även i fallet med Farbror Joakim och Knattarna i Jakten På Den Försvunna Lampan så crediteras Gunnar Ernblad som Albert, men till skillnad från TV-serien så stämmer detta inte, utan i filmen så är det Roger Storm som gör rösten...

Goliat

Citat från: Rotwang skrivet  6 april 2022 kl. 20:09:11
Nr 3 är "Building a Building" (1933).
Nr 1 är "On Ice" (1935) (fast själva filmen är i färg).

Va märkligt med On Ice, det förklarar varför jag inte hittade den, den är ju i färg som du säger. Tittade enbart på de svartvita.  ::)

Building a Building är det ja. Toppen, då blir det en till svartvit kortfilm med svenskt tal.

Då är det 2 som är kvar. Undrar om den också kanske är i färg egentligen, märkligt att de var svartvita som klipp.

Steffan Rudvall

Har den svartvita versionen av Orphan's Benefi ens dubbats?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 april 2022 kl. 20:40:12
Har den svartvita versionen av Orphan's Benefi ens dubbats?
Jag tror inte det - åtminstone har jag inte hittat något som tyder på det, och den har inte funnits med i någon kortfilmssamling i Sverige; vare sig på VHS eller DVD.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 april 2022 kl. 20:43:45
Jag tror inte det - åtminstone har jag inte hittat något som tyder på det, och den har inte funnits med i någon kortfilmssamling i Sverige; vare sig på VHS eller DVD.
Jag antar att färgversionens dubbning inte passar med den svartvita filmen.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 april 2022 kl. 20:45:26
Jag antar att färgversionens dubbning inte passar med den svartvita filmen.
Teoretiskt sett borde det passa, då det finns uppgifter på nätet om att det engelska ljudspåret från den svartvita versionen bibehölls till färgversionen; så att de bara animerade om och moderniserade utseendet på karaktärerna. I så fall borde det gå att använda färgversionens dubbning till den svartvita, men jag har inte själv testat för att se om teorin håller i praktiken.

Goliat

#12
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 april 2022 kl. 20:40:12
Har den svartvita versionen av Orphan's Benefi ens dubbats?

Tekniskt inte dubbad nej, men däremot är den i färg det, jag har faktiskt synkat in färgversionens dubb till den svartvita.  :P

Goliat

Ett till avsnitt jag inte lyckas lista ut vilket det är.



se film online

Steffan Rudvall

#14
Citat från: Goliat skrivet 11 april 2022 kl. 12:35:28
Ett till avsnitt jag inte lyckas lista ut vilket det är.



se film online
Det är Mickey's Steamroller jag har för mig att den faktiskt finns i färg också.