Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ducktales (2017)

Startat av Hampus.J, 25 maj 2015 kl. 20:18:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2017 kl. 22:53:23
Jo, Disney brukar ofta underkänna röster, då de ofta gör ny granskning när en karaktär ska vara med i något nytt sammanhang (en ny film, o.s.v.).

Helt säker kan förstås ingen annan än Disney (och möjligen KM Studio) vara, men då John Harryson varit med i så många dubbningar genom åren är det högst osannolikt att han inte skulle ha ställt upp; så det mest sannolika är definitivt att John Harryson underkändes som Joakim von Anka. Det blir än mer uppenbart när man hör hans ersättarröst (Guy de la Berg), som objektivt var mer lik originalrösten och bibehöll mer originalets irländska ton gentemot John som gjorde en mer egen tolkning.

Jag skulle tro att Robert Gustafsson fortfarande är godkänd som Mike, men att han helt enkelt inte hade tid. Han har ju många järn i elden, och som TonyTonka skriver var ju det här ungefär samtidigt som Hundraåringen spelades in (och den spelades ju delvis in utomlands, varför det inte lär ha varit möjligt att kombinera med någon dubbningsinsats).

Så av samma anledning kan alltså Disney ha underkänt ex vis Stephan Karlsén som Svartepetter och Thomas Hellberg som Tiger?

Visserligen var John Harryson inte helt lik originalrösten då han gjorde en egen tolkning, men han bibehöll iallafall Joakims röstkaraktär på ett mycket bra sätt. Vad jag har för mig ser Disney på röstkaraktären lika väl som faktiskt röstlikhet, men det kanske inte gällde i det fallet.

Jag håller med om att man ska försöka att få rösten efterlikna originalet, men jag tycker också att man samtidigt ska försöka bibehålla karaktärens andemening. Exempelvis John Smith, där Tommy Nilsson visserligen inte är alltför lik originalrösten, men han bibehåller iallafall rätt röstkaraktär, vilket jag tycker är viktigare än exakt röstlikhet.

Sen så är det också i och för sig sant att röstbyten också beror på tillgänglighet och ekonomi.

Jag kanske missförstod dig när du tidigare skrev "det är sällsynt att Disney underkänner röster som relativt nyligen godkänts"
(Apro på det, så verkar Jan Jönsson fortfarande vara godkänd av Disney som Puh, för jag såg förra veckan ett avsnitt av "Doktor McStuffins" bara för att kolla om Puh hade en annan röst och till min stora besvikelse var det Jan Jönsson som gjorde Nalle Puhs röst, visseligen en duktig skådespelare, men i just den här rollen passar han inte, det ska dock bli intressant att se vem som kommer att göra rösten i den kommande spelfilmen "Christopher Robin", som ska ha premiär nästa år)

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet  5 oktober 2017 kl. 22:25:59
Vad gäller Jan Rippe, så tycker jag mig minnas att Erika här på forumet någon gång nämnde att hon hört honom i någon tecknad serie, men minnet kan svika mig. ^^

Stämmer bra. :) Han var med i en "Rasmus Nalle"-serie som kom på 90-talet. Men om han har dubbat någon mer tv-serie, vet jag inte.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2017 kl. 22:53:23
Helt säker kan förstås ingen annan än Disney (och möjligen KM Studio) vara, men då John Harryson varit med i så många dubbningar genom åren är det högst osannolikt att han inte skulle ha ställt upp; så det mest sannolika är definitivt att John Harryson underkändes som Joakim von Anka. Det blir än mer uppenbart när man hör hans ersättarröst (Guy de la Berg), som objektivt var mer lik originalrösten och bibehöll mer originalets irländska ton gentemot John som gjorde en mer egen tolkning.

Nu är det här väldigt länge sedan (omkring 2005-2006) och jag kan minnas fel, men var det inte någon på Magic Movies forum som kontaktade KM Studio och frågade varför John Harryson inte gjorde rösten till Joakim von Anka i "Musses jul i Ankeborg"? Och fick svaret att John Harryson var sjuk vid tillfället och kunde därför inte medverka.

Disneyfantasten

Ja, det kan också vara så att John Harryson blev sjuk (altenativt gick i pension) när dubbningen skulle spelas in, med tanke på att han ersattes fyra år innan han gick bort. (när jag tänker på det bytte Nalle Puh röst från Guy De La Berg till Jan Jönsson tre år innan han gick bort och i det fallet blev ju Guy för sjuk för att kunna fortsätta)

SebastianSandberg

Har följt nya Ducktales sedan den började gå i USA och gillar den skarpt.

Tänkte bara flika in med att Darkwing Duck har bekräftats (faktiskt förvånad att läsa igenom tråden och se att det inte omnämndes) för ett gästspel i nya Ducktales. Premiäravsnittet nämnde även Cape Suzette (Luftens Hjältar) och Spoonerville (Långbens Galna Gäng), så det är inte helt osannolikt att ett nytt "Disney Afternoon Cinematic Universe" tar sig form.

Såklart att man inte kan anta något, men med tanke på att Jim Cummings (Darkwing Duck) är snudd på bekräftad att han får återkomma till rollen han skapade...
https://www.youtube.com/watch?v=oUORUnP9sUo (hoppa till 1:29 i videon)

Om Anders Öjebo, som fortfarande är aktiv dubbare hos Disney, vill och får chans att komma tillbaka till karaktären...

Personligen så skulle detta göra mig till barn på nytt.

Alexander

#124
Citat från: SebastianSandberg skrivet 12 oktober 2017 kl. 15:21:45
Har följt nya Ducktales sedan den började gå i USA och gillar den skarpt.

Tänkte bara flika in med att Darkwing Duck har bekräftats (faktiskt förvånad att läsa igenom tråden och se att det inte omnämndes) för ett gästspel i nya Ducktales. Premiäravsnittet nämnde även Cape Suzette (Luftens Hjältar) och Spoonerville (Långbens Galna Gäng), så det är inte helt osannolikt att ett nytt "Disney Afternoon Cinematic Universe" tar sig form.

Såklart att man inte kan anta något, men med tanke på att Jim Cummings (Darkwing Duck) är snudd på bekräftad att han får återkomma till rollen han skapade...
https://www.youtube.com/watch?v=oUORUnP9sUo (hoppa till 1:29 i videon)

Om Anders Öjebo, som fortfarande är aktiv dubbare hos Disney, vill och får chans att komma tillbaka till karaktären...

Personligen så skulle detta göra mig till barn på nytt.

Jo, det ska bli kul att Darkwing Duck ska dyka upp. Undra hur Sigge komma reagera när det händer, om han ens vid tidpunkten känner till Darkwing sen innan? Jag har förresten en egen Disney blogg SacredGold där jag skrev det på, men vet inte hur många som har sett det, men som sagt är det roliga nyheter!  ;D Längtar

http://nouw.com/sacredgold/disney-nytt-11-2017-coco-aladdin-live-ac-31091243

simon.bjorling

Igår visade dom en smygtitt på nya ducktales på svenska.
Det som man då märkte var att knattarna hade nya röster, även Signe och Joakim då av naturliga skäl.
Var väl egentligen bara kalle man kände igen från Andreas Nilsson. Känner igen Joakims nya röst men kommer inte på vad personen heter. Det kanske går att ladda upp en snutt här om intresse finns.

simon.bjorling

Sigge skulle det förstås stå.



Citat från: simon.bjorling skrivet 14 oktober 2017 kl. 06:47:11
Igår visade dom en smygtitt på nya ducktales på svenska.
Det som man då märkte var att knattarna hade nya röster, även Signe och Joakim då av naturliga skäl.
Var väl egentligen bara kalle man kände igen från Andreas Nilsson. Känner igen Joakims nya röst men kommer inte på vad personen heter. Det kanske går att ladda upp en snutt här om intresse finns.

GregKat

Citat från: simon.bjorling skrivet 14 oktober 2017 kl. 06:47:11
Igår visade dom en smygtitt på nya ducktales på svenska.
Det som man då märkte var att knattarna hade nya röster, även Sigge och Joakim då av naturliga skäl.
Var väl egentligen bara kalle man kände igen från Andreas Nilsson. Känner igen Joakims nya röst men kommer inte på vad personen heter. Det kanske går att ladda upp en snutt här om intresse finns.

Om du inte menar att de har haft olika röster i de olika smygtittarna, så har du fel i att Sigge ska få en "ny" röst.
I alla fall i en av de tidigare smygtittarna spelade Sigge av Per Sandborgh, som ju dubbade Sigge i första säsongen av originalserien. Dock dubbades ju säsong 2 (+ 3 avsnitt av säsong 1) av KM Studio, och då dubbades Sigge istället av Ulf Källvik. Sen spelade ju Ulf även Sigge i Darkwing Duck, men det blir ändå lite fel att påstå att Per skulle vara ny i rollen, om det inte råkar vara så att det bara var för smygtitten.

Jag kände dock också igen flera av rösterna i de andra smygtittarna, men minns tyvärr inte vilka de var just nu, så kan inte bidra med mer info än så...

Erika

Citat från: GregKat skrivet 16 oktober 2017 kl. 12:38:30
Om du inte menar att de har haft olika röster i de olika smygtittarna, så har du fel i att Sigge ska få en "ny" röst.
I alla fall i en av de tidigare smygtittarna spelade Sigge av Per Sandborgh, som ju dubbade Sigge i första säsongen av originalserien. Dock dubbades ju säsong 2 (+ 3 avsnitt av säsong 1) av KM Studio, och då dubbades Sigge istället av Ulf Källvik. Sen spelade ju Ulf även Sigge i Darkwing Duck, men det blir ändå lite fel att påstå att Per skulle vara ny i rollen, om det inte råkar vara så att det bara var för smygtitten.

Jag kände dock också igen flera av rösterna i de andra smygtittarna, men minns tyvärr inte vilka de var just nu, så kan inte bidra med mer info än så...

Är det sant? Kul!  ;D

Skulle gärna vilja se dessa (svenskdubbade) smygtittar, men de verkar inte finnas på internet (?)...

TBT_STR_QR

#129
Om någon video, smygtitt eller heltavsnitt, med den svenska dubbningen av nya Ducktales släpps, hoppas jag att någon kan länka den här. 
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: GregKat skrivet 16 oktober 2017 kl. 12:38:30
Om du inte menar att de har haft olika röster i de olika smygtittarna, så har du fel i att Sigge ska få en "ny" röst.
I alla fall i en av de tidigare smygtittarna spelade Sigge av Per Sandborgh, som ju dubbade Sigge i första säsongen av originalserien.
I den längre smygtitten (6 minuter) som Disney Channel sände i fredags, som en schemalagd programpunkt direkt efter Descendants 2, tycker jag personligen inte att det låter som Per Sandborgh som spelar Sigge.

Däremot håller jag med att det lät som Per i en av de korta 1-minutsteasers som Disney Channel och Disney XD sänt lite då och då.

Citat från: Erika skrivet 16 oktober 2017 kl. 13:15:14
Skulle gärna vilja se dessa (svenskdubbade) smygtittar, men de verkar inte finnas på internet (?)...
Jag har spelat in 6-minuterssmygtitten i fredags, och lägger upp den väldigt tillfälligt:
http://www.dubbningshemsidan.se/DuckTales_smygtitt.ts

TBT_STR_QR

Vad menar du med "väldigt tillfälligt"?

Vilket program kan man använda för att spela upp videon? VLC Media Player?
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Erika

Tack för videon, Daniel. Håller med om att det inte låter som Per Sandborgh. 

TBT_STR_QR

#133
Det jag undrar är varför Disney gjorde en Ducktales reboot, istället för att animera Don Rosas serier om Joakim von Anka.

Det nya Ducktales vill verkar vara hipp och trending med den "moderna" publiken, som verkar stereotypiseras. Det är åtminstone min uppfattningen av smygtitten, eftersom det är vad som projekteras främst. 

Istället för att använda namnet "Ducktales" i sin marknadsföring, tror jag att Disney hade kännat mer på att animera Don Rosas serie, eftersom det skulle nå ut till en större målgrupp. Inte bara som gillade Ducktales skulle se serien då, utan även fans av serierna av Rosa. Men det är bara min åsikt, och det är spekulation än något annat. 
Dubbningshemsidan DISCORD:
https://discord.gg/TwgqftwGxC

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 16 oktober 2017 kl. 16:34:14
Tack för videon, Daniel. Håller med om att det inte låter som Per Sandborgh.
Skönt att höra att det inte bara är jag som hört så fel, men väldigt tråkigt.

Däremot är jag nästan hundra på att det var Per Sandborgh som spelade Sigge i en av de korta enminutersteaser som sänts lite då och då, så frågan är då vilken av de båda rösterna som det faktiskt kommer att vara i den "riktiga" serien...? Då 6-minuterssmygtitten ser ut som en del av pilotavsnittet misstänker jag tyvärr att den har samma röster och samma dubbning som den faktiska serien, men jag hoppas att jag har fel då Per definitivt är bättre än vem det nu än är i den längre smygtitten...