Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Senaste inlägg

#1
Filmer och TV-serier / SV: Nordiska julkalendrar på A...
Senaste inlägg av Will Siv - Idag kl. 11:45:02
Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet Idag kl. 02:21:35Dessvärre ingen framgång med det hittills saknade avsnittet av Regnbågslandet (avsnitt 7: Trollkarlen och hans lössläppta förtrollningar - Del 1), och jag har inte lyckats få något definitivt besked om avsnittet finns bevarat hos SVT eller inte då jag får olika bud hela tiden. :( Men alla andra avsnitt har jag fått och gått igenom, listat ut vad som är vad och märkt upp - och dom finns tillgängliga här hos mig. :)

 Så här ser det ut med övriga avsnitt:

Avsnitt 1 och 2: Osynkat, och bild och ljud stämmer inte alls överens. Vid avsnitt 2 saknas även bild vid luckklistringssekvensen i slutet.

Avsnitt 1, 2, 10 och 12: Har fel färger som ser gulblekt ut - behöver korrigeras. I övrigt hel och ren bild, utan tidskoder och till synes kompletta.

Avsnitt 3 - 6, 8 - 9, 11, 13 - 14 samt 18 - 25: Finns bara bevarad som arbetskopia med tidskod i bild, men har däremot korrekta färger som troligen inte behöver korrigeras (möjligen småjusteras en aning).

Avsnitt 15 - 17 och 26: Har funnits på Öppet Arkiv, och har bra bild och ljud - kompletta utan tidskoder.

Så summa summarum behöver 4 avsnitt korrigeras färg på för att få rätt, och 2 av dessa behöver en större översyn med redigering och omstuvning för att få bild och ljud att stämma överens. Jag är lite osäker vad problemet är, men där skulle någon behöva gå igenom och försöka bli klok på vad problemet är och hur det ska åtgärdas. Jag hoppas att @Lilla My är rätt kvinna för jobbet, som tidigare erbjudit sig att hjälpa till? Annars kanske någon annan här är duktig på redigering och/eller färgkorrigering?

Avsnitten med inbrända tidskoder kan möjligen behöva småjusteras färgerna på, men i övrigt finns nog inte mycket att göra - tidskoder som är inbränd i bilden kan man knappast bli av med?
Men är alla avsnitten faktiskt kompletta?  ???

För så verkade det inte, enligt Daniel:
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 november 2022 kl. 01:52:45Tyvärr tror jag inte det är realistiskt att få tag i mer än de fyra avsnitt som SVT Play har haft uppe. :(
 
Ifjol julas satt jag faktiskt på biblioteket och tittade igenom ganska många avsnitt av Regnbågslandet, och det var minst sagt varierande kvalitet och skick. Det verkar som att det SVT har bevarat är någon slags arbetskopior, som inte motsvarar de faktiska TV-sändningarna. På vissa avsnitt slutade bilden efter halva avsnittet, medan ljudet fortsatte. På andra var bild och ljud kraftigt osynkade (typ flera minuter ifrån varandra!), och på ytterligare en del avsnitt hade de tydligen satt ihop allting fel så att de sista fem minuterna visades först följt av början av avsnittet...!

Till råga på allt verkar det som att SVT har avsnitten felmärkta i sitt arkiv, för utifrån lucköppningen var det ganska uppenbart att avsnitten var helt uppåt väggarna - i det de kallar för "avsnitt 1" öppnades exempelvis lucka 7 och liknande, så fastän alla avsnitt fanns i SVTs arkiv så är det uppenbarligen inte de avsnitt som SVT tror att det är... :(

Men med det sagt är det uppenbart att det SVT anser som "bristande teknisk kvalitet" på resterande avsnitt inte betyder samma för alla, för betydligt fler än de 4 avsnitt som SVT Play haft uppe har enligt min bedömning varit tillräckligt okej för att kunna publiceras (*) - om inte annat, så åtminstone med en brasklapp om att bättre kvalitet än så inte finns bevarat.

Om SVT lägger ner lite detektivarbete och lite pysselarbete, för att klippa om de felklippta avsnitten och lista ut vilket avsnitt som är vilket, så borde majoriteten av avsnitten gå att publiceras på SVT Play - säkerligen inte alla (avsnitt som delvis saknar bild lär väl exempelvis orsaka mer irritation än glädje), men säkert mer än hälften i alla fall. Problemet är väl bara det att de knappast har tiden eller orken för att faktiskt gå igenom allt och lista ut hur det ska vara... :'(
 
(*)
: Då ska vi ha i beaktande att det som skickas ut till biblioteken är kraftigt nedkomprimerade kopior i minimal filstorlek, som inte representerar hur det faktiskt ser ut i SVTs arkiv. Ser det någorlunda okej ut med Kungliga Bibliotekets studiekopior bör alltså SVTs original se hyfsat bra ut.
#2
Dubbningar och röster / SV: Skogvaktaren (J. Audubon W...
Senaste inlägg av Will Siv - Idag kl. 11:38:10
Citat från: Lillefot skrivet Igår kl. 22:14:13Senaste jag tittade på kortfilmen via Disney+, så avgjorde jag att det är Hans Lindgren som spelar honom i den kortfilmen. Det var dock ett tag sedan och jag har inte tillgång till tjänsten just nu, så jag kan inte bekräfta det med säkerhet.
Citat från: TonyTonka skrivet Igår kl. 22:11:33Är det någon som vet om någon mer än John Harryson, Roger Storm och den okända rösten i Beezy Bear (där Hans Lindgren spelar Kalle Anka) har spelat skogvaktaren? ^^
Kan bekräfta att det är Hans Lindgren som spelar honom i "Buzzy Bear"
#3
Off-topic / SV: JGF04 på Archive.org
Senaste inlägg av Jonas9881 - Idag kl. 11:37:16
Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:21:36Yes för det finns nog inte på öppet arkiv & det var helt annorlunda från var det är idag
Vad jag minns så var det Morgonshowen som var det jag såg, och vi är ju födda samma år, så bör väl vara det du också såg.

Klädracet, tandborstning, kurragömma, med mera fanns det också i Morgonshowen.

Finns lite klipp på internet, även detta när det liknar....ja du ser nog själv på titeln.

https://www.youtube.com/watch?v=V3ukOoyMQzU&ab_channel=AleksanderNowak
#4
Off-topic / SV: Bolibompa
Senaste inlägg av Jonas9881 - Idag kl. 11:33:18
Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:24:45Deras täckningar syns i flash spelet länkat ovan
Tänker du på dessa teckningarna?
https://web.archive.org/web/20040426014119/http://svt.se/bolibompa/version2/content/drawings_frameset.jsp

För hittar ingen som heter Fanny.
#5
Dubbningar och röster / SV: Ewokerna (ekivåkerna...)
Senaste inlägg av Will Siv - Idag kl. 11:28:48
Citat från: Pangea skrivet Idag kl. 04:08:31Här är endast en replik. Det är karaktären Malani. Någon som känner igen rösten?
Här är några potentiella kandidater från creditlistan:

Monica Forsberg
Karin Glenmark
Johanna Ljungberg
Birgitta Fernström
Anna Lindgren
Maria Lindgren
Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:18:11Låter som någon som är ung så då borde det vara Johanna Ljungberg, Anna eller Maria Lindgren. Dom måste vara syrror. Ingen aning om hur någon av dessa låter så jag kommer inte längre än så här
Jag undrar om Maria Lindgren kanske är Mia Kihl.
#6
Off-topic / SV: Bolibompa
Senaste inlägg av MOA - Idag kl. 11:24:45
Citat från: Jonas9881 skrivet Igår kl. 23:54:12Vem är dessa personer egentligen, har dom varit med i bolibompa?
Deras täckningar syns i flash spelet länkat ovan
Citat från: Lilla My skrivet Idag kl. 00:05:202006 - det enda året Frida var programledare såvitt jag vet.
För ung för att minnas
#7
Off-topic / SV: JGF04 på Archive.org
Senaste inlägg av MOA - Idag kl. 11:21:36
Citat från: Jonas9881 skrivet Igår kl. 23:40:08Innan du föddes?

Ändå nämner du 2010. Då du verkar vara född 2004.

Men tänker du på när du var barn hur det såg ut då?
Yes för det finns nog inte på öppet arkiv & det var helt annorlunda från var det är idag
#8
Citat från: gstone skrivet Idag kl. 09:11:20Jag håller verkligen med dig  :D
Att dubba om Torsten Lilliecrona aka Farbror Melker, Jan Malmsjö, Asta Bolin, Gösta Prüzelius och Annalisa Ericsson och sedan gör den äldre dubbningen omöjlig att se borde ses som ett brott mot mänskligheten.

Har inget emot omdubbningar man det jag irriterar mig på är Disneys jævl@ attityd som är "Det vi dubbar om ska ingen kunna se originaldubben av".
Visserligen så kan du se Snövit och dom originaldubbningarna som blivit hittade "Olagligt" och Dumbo och Alice i Underlandet går att se lagligt om du hittar dom på vhs.

Hade man fått välja vilken dub man vill se så hade det inte gjort mig någonting.
#9
Dubbningar och röster / SV: Ewokerna (ekivåkerna...)
Senaste inlägg av MOA - Idag kl. 11:18:11
Citat från: Pangea skrivet Idag kl. 04:08:31Här är endast en replik. Det är karaktären Malani. Någon som känner igen rösten?
Här är några potentiella kandidater från creditlistan:

Monica Forsberg
Karin Glenmark
Johanna Ljungberg
Birgitta Fernström
Anna Lindgren
Maria Lindgren
Låter som någon som är ung så då borde det vara Johanna Ljungberg, Anna eller Maria Lindgren. Dom måste vara syrror. Ingen aning om hur någon av dessa låter så jag kommer inte längre än så här
#10
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:22:22Jag håller med. Självklart har alla rätt till sin åsikt, men lite mer nyanserade ordval än "skräp" vore väl inte för mycket begärt...? Om man anser att originaldubben av Lady och Lufsen är skräp, vad tycker man då om exempelvis Stålmannen med vänner...? Det är ett av fåtalet fall i Sverige där jag verkligen kan kalla en dubbning för skräp, och den i särklass sämsta dubbningen jag någonsin hört...

Ärligt talat tycker jag överlag att många, inte bara på det här forumet utan överhuvudtaget, har lite för lätt att ta till ytterligheter och superlativ i sina uttryck. Och börjar man slänga sig med ord som "skräp" alltför lättvindigt, vad ska man då ta till när det verkligen dyker upp någon riktig dynga som är omöjligt att ens lyssna på...?
Ja visserligen så finns Ungerska live action lektor dubbningar som denna ⬇️ som knappt går att se på
 Fast av omdubbningar skulle jag personligen vilja säga att Lady & Lufsens omdub är en av dom värsta om man nu inte räknar med Peter Pan, Dumbo och Monicas Forsbergs omdubbningar.

Suzanne Reuter som Lady känns som ett vafan val?
Hon har bara gjort en dubvningsroll fast rösten kopplar man nog på direkten till ett ansikte då hon är med i alla Svenska filmer i princip.