Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Snobben Gothenburg Sound AB/Din Video

Startat av Steffan Rudvall, 8 december 2020 kl. 01:24:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Vilka och hur många av specialerna dubbade Gothenburg Sound AB åt Din Video?

Daniel Hofverberg

Det vet jag faktiskt inte på rak arm. Jag tror att det släpptes 9 VHS-volymer, men jag har inga säkra belägg för det då Svensk Mediedatabas bara uppger att det släpptes 8.

Om det stämmer att det släpptes 9 volymer, så saknar jag i så fall en av dessa; men de återstående åtta har jag i min samling. Jag ska gå igenom och se vilka avsnitt som finns på VHS-kassetterna, så återkommer jag i frågan. :)

Erika

I våras när jag försökte hitta information om en äldre dubbning av ett Snobben-"avsnitt" som ska visats på SVT i början av 90-talet, så snubblade jag över en artikel om denna dubbning. Jag sparade artikeln (vill minnas den är från GT), och i den så nämns faktiskt en nionde volym. Om den verkligen släpptes är en annan femma, dock.   

MOA

Citat från: Erika skrivet  8 december 2020 kl. 06:18:46
I våras när jag försökte hitta information om en äldre dubbning av ett Snobben-"avsnitt" som ska visats på SVT i början av 90-talet, så snubblade jag över en artikel om denna dubbning. Jag sparade artikeln (vill minnas den är från GT), och i den så nämns faktiskt en nionde volym. Om den verkligen släpptes är en annan femma, dock.
Intressant artikel

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  8 december 2020 kl. 06:18:46
I våras när jag försökte hitta information om en äldre dubbning av ett Snobben-"avsnitt" som ska visats på SVT i början av 90-talet, så snubblade jag över en artikel om denna dubbning. Jag sparade artikeln (vill minnas den är från GT), och i den så nämns faktiskt en nionde volym. Om den verkligen släpptes är en annan femma, dock.
Att det släpptes nio volymer är jag 100% säker på, då jag har volym 3 - 9 i min ägo (d.v.s. även volym 9, som enligt SMDb inte existerar). Se bildbevis nedan.

Däremot var jag inte säker på om det hade släppts fler än nio volymer eller inte - men när nu tidningsartikeln uppger nio volymer (7 + 2), samtidigt som en av skådespelarna också ville minnas att det var nio volymer som släppts, så borde vi kunna lita på att det stämmer.

Tyvärr saknar jag dock volym 1 - 2, som jag trots många års letande inte lyckats få tag i... :( Om det är någon här som har volym 1 och/eller 2 och kan tänka sig att antingen sälja VHS-filmen till mig eller kan göra en digital kopia, så vore jag oerhört tacksam. :)

Mycket intressant artikel, framförallt att äntligen få veta vem som spelade respektive rollfigur då ju rösterna bara anges i grupp överallt. :)


Citat från: Steffan Rudvall skrivet  8 december 2020 kl. 01:24:58
Vilka och hur många av specialerna dubbade Gothenburg Sound AB åt Din Video?
Nu har jag gått igenom volym 3 - 9, som jag själv har i original; och har för de två första volymerna som jag saknar utgått ifrån vad som står i Svensk Mediedatabas - deras uppgifter borde stämma, även fast jag förstås inte kan vara 100% säker (men troligare att de gjort fel vad gäller någon av de svenska titlarna än vilka avsnitt det är).

Totalt verkar det vara 19 "avsnitt" som Din Video släppte, där de första 8 volymerna innehöll två avsnitt per kassett och den sista volymen innehöll tre avsnitt. Det här är innehållet, med de svenska titlar som anges på omslaget (exakt så som de står skrivna) samt originaltitlarna:

Snobben 1 (enligt SMDb):
Du är bäst lille Karl / You're the greatest, Charlie Brown
Snobben är på cirkus lille Karl / Life is a circus, Charlie Brown


Snobben 2 (enligt SMDb):
Lille Kalle och stjärngänget / Charlie Brown's all stars
Är det Snobben som trollar lille Karl / It's magic, Charlie Brown


Snobben 3:
Nu är det jul, lille Karl / A Charlie Brown Christmas
Du blir aldrig vald, lille Karl / You're Not Elected, Charlie Brown


Snobben 4:
Snobben är din hund, lille Karl / He Is Your Dog, Charlie Brown
En gång till, lille Karl / Play it Again, Charlie Brown


Snobben 5:
På äventyr med Snobben och gänget / It is An Adventure, Charlie Brown
Vilken mardröm, lille Karl / What a Nightmare, Charlie Brown


Snobben 6:
På hal is, lille Karl / She's a Good Skate, Charlie Brown
Snobben dansar och ler / It's Flashbeagle, Charlie Brown


Snobben 7:
En dag finner du henne lille Karl / Some Day You'll Find Her, Charlie Brown
Var är den stora pumpan lille Karl / It's the Great Pumpkin, Charlie Brown


Snobben 8:
Hjärtligt grattis, lille Karl / Be My Valentine, Charlie Brown
Det är svårt att ta farväl, lille Karl / Is This Goodbye, Charlie Brown


Snobben 9:
Det är en kort sommar, lille Karl / It Was a Short Summer, Charlie Brown
En glad påsk med Snobben och hans vänner / It's the Easter Beagle, Charlie Brown
Din första kyss, lille Karl / It's Your First Kiss, Charlie Brown



På alla VHS-filmerna uppges följande på omslaget:
Talregi: Göran Hagvall
Översättning: Mia Emretsson-Wieth
Producent: Urmas Plunt

Men inga röster alls - fast det stod väl utsatt på själva kassetterna, om inte mitt minne sviker mig...

Steffan Rudvall

#5
Det står i artikeln "Kanske kommer filmerna också att visas på TV i framtiden" Visades de på TV? Dubbade studion fler avsnitt till TV?

Vad tycker ni om Gothenburg Sounds dubbningar? Föredrar ni Eurotroll eller Gothenburg Sound?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 december 2020 kl. 03:01:27
Det står i artikeln "Kanske kommer filmerna också att visas på TV i framtiden" Visades de på TV? Dubbade studion fler avsnitt till TV?
Inte såvitt jag vet, i alla fall.

MOA


Erika

Citat från: MOA skrivet 10 december 2020 kl. 10:54:21
Har denna dubbningsstudio dubbat nåt mer?

Ja, bl. a. Kommissarie Gadget (en äldre vhs-dubb) och flera Rankin-Bass-produktioner. Vill minnas de även dubbade Robotech och Sagostunden - sagor från hela världen. Det är även värt att påpeka att de inte var/är någon dubbningsstudio, utan de var/är en musikstudio - om jag minns rätt. Dubbningar var bara något de gjorde vid sidan om.

MOA

Citat från: Erika skrivet 10 december 2020 kl. 11:22:30
Ja, bl. a. Kommissarie Gadget (en äldre vhs-dubb) och flera Rankin-Bass-produktioner. Vill minnas de även dubbade Robotech och Sagostunden - sagor från hela världen. Det är även värt att påpeka att de inte var/är någon dubbningsstudio, utan de var/är en musikstudio - om jag minns rätt. Dubbningar var bara något de gjorde vid sidan om.
Var de i den dubbningen Ulf Peder Johansson spelade huvudrollen?

Erika

Citat från: MOA skrivet 10 december 2020 kl. 11:40:07
Var de i den dubbningen Ulf Peder Johansson spelade huvudrollen?

Japp, han gjorde Gadgets röst.


Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 10 december 2020 kl. 11:22:30
Det är även värt att påpeka att de inte var/är någon dubbningsstudio, utan de var/är en musikstudio - om jag minns rätt. Dubbningar var bara något de gjorde vid sidan om.
Gothenburg Sound AB finns fortfarande kvar, och har fortfarande samma personal som de haft sedan slutet av 1960-talet. Nu verkar de dock trappa ner, för enligt deras webbsida har de inte längre kvar någon studio eller inspelningsutrustning för ljud/musik. :(

Kanske inte så konstigt dock, då VD:n Urmas Plunt (som ju var producent för alla deras dubbningar) nu är 76 år gammal. Den enda andra personen som jobbar på företaget, lillebror Juha Plunt, är 74 år.

Men jag tror inte att Gothenburg Sound har gjort dubbningar sedan 1990-talet, och även då var det ju som sagt aldrig någon heltidssysselsättning - men de har ju varit mångsysslare, som ägnat sig åt både musikinspelningar, ljudmix, dubbning, DVD-mastring och en massa annat.


jimstrom

Citat från: MOA skrivet 10 december 2020 kl. 15:19:53
Vad e Rankin-Bass?

En animations duo, Arthur Rankin och Jules Bass. Mest kända är dom förmodligen för sina dockfilmer Santa Clause is Coming to town och Rudolph the Red-Nosed Reindeer.

Men i animations väg gjorde dom bla. den tecknade versionen av The Hobbit och Return of the King, Thundercats, Silverhawks och Tigersharks. Dom är betydligt mer kända i amerika.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)