Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

credis som måste bort

Startat av gstone, 22 december 2020 kl. 16:20:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag tycker inte Daniel borde ha credits på Hemsidan för filmer man inte kan få tag i ! >:( >:(

Det gör än bara ledsen att man inte kan få tag i dom

Jag tycker credits för RIDDAREN UTAN NAMN ,TRYGGARE KAN INGEN VARA och PETER FRÅN ALPSKOGEN MÅSTE TAS BORT , Han blir jag så JÄVLA OLYLIG att jag inte kan få tag på dom !!' :'( :'( :'( :'( :'(

SNÄLLA Daniel ta BORT DOM NU !!!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 22 december 2020 kl. 16:20:47
Jag tycker inte Daniel borde ha credits på Hemsidan för filmer man inte kan få tag i ! >:( >:(

Det gör än bara ledsen att man inte kan få tag i dom

Jag tycker credits för RIDDAREN UTAN NAMN ,TRYGGARE KAN INGEN VARA och PETER FRÅN ALPSKOGEN MÅSTE TAS BORT , Han blir jag så JÄVLA OLYLIG att jag inte kan få tag på dom !!' :'( :'( :'( :'( :'(

SNÄLLA Daniel ta BORT DOM NU !!!

Men snälla rara gstone, det är väl inte speciellt rättvist att ta bort credits, allt som är dubbat hör hemma där!  :)  ;)

Elios

80000:e inlägget på forumet blir jag. Men ojojoj. Här får man spel!^^

Erika

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 december 2020 kl. 16:24:09
Men snälla rara gstone, det är väl inte speciellt rättvist att ta bort credits, allt som är dubbat hör hemma där!  :)  ;)

Precis.

Finns absolut ingen anledning till att ta bort credits, enda anledningen skulle väl vara felaktigheter...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Jag ser ingen anledning att ta bort creditlistor, då avdelningen är till för såväl aktuella som historiska filmer - kort sagt en avdelning för så många creditlistor som möjligt, utan att göra något "redaktionellt" urval. Enda undantaget är väl om creditlistor innehåller grava felaktigheter, i vilket fall det kan vara rimligt att tillfälligt plocka ned dem tills det kunnat utredas.

Dessutom är "filmer man inte kan få tag i" ett relativt begrepp, och dessutom något som lätt förändras över tid. Som exempel är det just nu inte möjligt att på laglig väg få tag i Hos Musse, men det kan mycket väl förändras om någon månad eller två (då jag förmodar att det bara är en tidsfråga innan serien dyker upp på Disney+). Det blir oerhört rörigt och svårhanterligt om man då ska börja ta ned creditlistor för att strax därpå lägga tillbaka dem, o.s.v...

För övrigt är det inte svårt att få tag i Tryggare kan ingen vara, som trots allt har släppts på köp-VHS - har man bara en VHS-video får man hålla utkik på Tradera, second hand-affärer, loppisar, o.s.v. så bör man förr eller senare kunna hitta åt den. Tyvärr tror jag sannolikheten är liten att den kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray i Sverige, och nästan lika liten att den kommer dyka upp på streamingtjänster. :(

Då är det värre med Riddaren utan namn, som visades på bio i Sverige 1982 (nio år efter urpremiären) men som av någon outgrundlig anledning aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD - och har såvitt jag vet heller inte visats i svensk TV. Väldigt tråkigt, då det var en bra film... :'(

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 december 2020 kl. 21:39:23
Jag ser ingen anledning att ta bort creditlistor, då avdelningen är till för såväl aktuella som historiska filmer - kort sagt en avdelning för så många creditlistor som möjligt, utan att göra något "redaktionellt" urval. Enda undantaget är väl om creditlistor innehåller grava felaktigheter, i vilket fall det kan vara rimligt att tillfälligt plocka ned dem tills det kunnat utredas.

Dessutom är "filmer man inte kan få tag i" ett relativt begrepp, och dessutom något som lätt förändras över tid. Som exempel är det just nu inte möjligt att på laglig väg få tag i Hos Musse, men det kan mycket väl förändras om någon månad eller två (då jag förmodar att det bara är en tidsfråga innan serien dyker upp på Disney+). Det blir oerhört rörigt och svårhanterligt om man då ska börja ta ned creditlistor för att strax därpå lägga tillbaka dem, o.s.v...

För övrigt är det inte svårt att få tag i Tryggare kan ingen vara, som trots allt har släppts på köp-VHS - har man bara en VHS-video får man hålla utkik på Tradera, second hand-affärer, loppisar, o.s.v. så bör man förr eller senare kunna hitta åt den. Tyvärr tror jag sannolikheten är liten att den kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray i Sverige, och nästan lika liten att den kommer dyka upp på streamingtjänster. :(

Då är det värre med Riddaren utan namn, som visades på bio i Sverige 1982 (nio år efter urpremiären) men som av någon outgrundlig anledning aldrig släppts på vare sig VHS eller DVD - och har såvitt jag vet heller inte visats i svensk TV. Väldigt tråkigt, då det var en bra film... :'(
Ja vissa filmer försvinner för alltid

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 22 december 2020 kl. 23:32:35
Ja vissa filmer försvinner för alltid

Sakta i backarna, nu ska vi inte förhasta oss här, "för alltid" är nog inte rätt uttryckt, man ska aldrig säga aldrig, för det KAN hända att de kommer tillbaka i bilden framöver, så man ska aldrig säga aldrig! Det bästa man kan göra är att hålla hoppet uppe!  ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 22 december 2020 kl. 23:32:35
Ja vissa filmer försvinner för alltid
Förvisso sant, men helt "borta" är inte Riddaren utan namn. Filmen med svenskt tal finns bevarad både hos Svenska Filminstitutet och hos Kungliga Biblioteket. Det är visserligen inget som gemene man kan få tillgång till utan vidare, men för journalister, forskare, m.fl. är det inte så svårt att åtminstone kunna se filmen.

Och bryr man sig inte om svenskt tal, så är filmen i tjeckoslovakisk originalversion lättillgänglig och har bl.a. släppts på DVD i flertalet länder i världen (däribland förstås Tjeckien). Men jag gissar att de på forumet som förstår tjeckiska obehindrat är ganska få...

Sen ska man väl inte helt ge upp hoppet om att filmen kan komma att släppas på DVD och/eller dyka upp på någon streamingtjänst framöver, även fast det onekligen inte ser ljust ut. Riddaren utan namn är faktiskt en av fåtalet långfilmer som distribuerades av Svenska Filminstitutet själva, varför de alltså äger rättigheterna till den svenska dubbningen. Nu brukar väl inte Svenska Filminstitutet släppa DVD-utgåvor själva, plus att de förstås inte längre har rättigheter till själva filmen, men det är i alla fall bättre ställt än med de filmer där de svenska dubbningarna beställdes av företag som sedan länge gått i konkurs eller liknande...

Men allra värst är det förstås med de filmer som helt gått förlorade och inte längre finns bevarade någonstans i världen, men det rör sig ju i de allra flesta fall om betydligt äldre filmer än 1971...

Elios

Skulle man då också behöva ta bort alla originaldubbningar??
Nej helt onödigt att ta bort dem. Det är inte så att man ska ta bort några credits bara för att dem inte går att hitta någonstans.
Ett förslag hade väl isåfall varit att kanske lägga till i själva creditsen att dem kanske är svåra att få tag på eller så.  ::)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 23 december 2020 kl. 07:25:56
Ett förslag hade väl isåfall varit att kanske lägga till i själva creditsen att dem kanske är svåra att få tag på eller så.  ::)
Åtminstone på senare tid har jag försökt att komma ihåg att lägga till som fotnot om en film inte släppts på DVD, eller av annan anledning är ovanligt svår att få tag i. Jag kan dock ha missat att skriva in det i en del fall, och framförallt förr i tiden hade jag kanske inte det i åtanke lika mycket som nu - så om ni upptäcker creditlistor på filmer eller serier som är "omöjliga" eller svåra att få tag i, och där inget står som fotnot till creditlistan, så uppskattar jag om ni kan säga till så skriver jag i så fall till det snarast. :)

Dock kan ju tillgänglighet för filmer och serier lätt förändras över tid, och det är inte möjligt att börja uppdatera creditlistor hela tiden utifrån om en tidigare tillgänglig film plötsligt blir svårare att få tag i; exempelvis om en DVD-utgåva utgår från distributören eller om Disney Channel eller SVT Barn plötsligt slutar sända en serie. Det är orimligt att börja uppdatera hundratals creditlistor varje vecka, så sådana här fotnötter måste begränsa sig till ett lite större/längre perspektiv och inte bara vad som är lättillgängligt just nu - med andra ord har en serie inte sänts på TV under decennier kan det vara värt att påpeka det, men inte att en serie slutat sändas förra veckan...

gstone

Du måste även ta bort credits för POJKEN SOM VILLE VARA ISBJÖRN !

För den går det inte att få tag i eller !! >:( >:(

Ta även bort Lille Virgil och Gusten Grodslukaren

GÖR DET !

Så jag och andra inte behöver vara deprimerad och Ledsna !! :'( :'( :'(

Ha bara kvar credits till filmer man kan få tag  >:( >:(
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 december 2020 kl. 15:07:17
Du måste även ta bort credits för POJKEN SOM VILLE VARA ISBJÖRN !

För den går det inte att få tag i eller !! >:( >:(

Ta även bort Lille Virgil och Gusten Grodslukaren

GÖR DET !

Så jag och andra inte behöver vara deprimerad och Ledsna !! :'( :'( :'(

Ha bara kvar credits till filmer man kan få tag  >:( >:(

Nu får du släppa det där, som sagt så hör allting hemma på hemsidan oavsett vad, jag tycker att allt ska vara kvar som INTE är svenskproducerat, så sluta vara arg nu och var snäll nu, det är ju faktiskt julafton idag!  ;)

gstone

Du kan ha kvar credits på allt som finns på dvd/VHS/eller streaming.

Men SNÄLLA att få tag i !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Oavsett vad du tycker, gstone, är sidorna med dubbningscredits ett värdefullt referensmaterial som man kan ha nytta och glädje av även för titlar som "inte går att få tag på". Man kanske forskar på en viss skådespelare och vill veta vad den personen har medverkat i utan att nödvändigtvis behöva få tillgång till materialet.

Så någon borttagning av sidor av den anledningen lär inte hända.

Och vem bestämmer vad som "inte går att få tag på"? Även om en titel inte just nu finns på den öppna marknaden kan den finnas i privata samlingar, dyka upp som begagnad eller finnas tillgänglig för forskare på KB.