Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Har Sverige någonsin gjort ett animerat verk?

Startat av TBT_STR_QR, 25 augusti 2013 kl. 20:29:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Elios skrivet  3 juli 2023 kl. 22:49:14Hade varit intressant vad hon tyckte om dom dom produktionerna samt då även andra utländska versioner. Vet det kom en rysk film om Emil i Lönneberga till exempel. Den kan hon ju ha sett. ^^
Undra vad hon tyckte om Ryska Pippi

gstone

Jag ogillar hur väldigt beskyddande Astrid Lindgren var av sina verk.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: MOA skrivet  3 juli 2023 kl. 23:35:21Undra vad hon tyckte om Ryska Pippi
Om det kom en rysk Pippi vet jag ingenting om!? Bara Emil. Så har det ju med kommit en anime om Ronja Rövardotter och där är jag väldigt nyfiken på om hon hade tyckt om den. ^^

MOA

Citat från: Elios skrivet  4 juli 2023 kl. 07:41:25Om det kom en rysk Pippi vet jag ingenting om!? Bara Emil. Så har det ju med kommit en anime om Ronja Rövardotter och där är jag väldigt nyfiken på om hon hade tyckt om den. ^^
Exakt 40 år efter Pippi animen blev nedlagd.Vi kommer aldrig få reda på om Astrid Lindgren e nöjd eller om hon vrider sig i graven
Citat från: gstone skrivet  4 juli 2023 kl. 00:20:51Jag ogillar hur väldigt beskyddande Astrid Lindgren var av sina verk.
En del skapare e så,titta bara på Nintendo & Fuskgubben

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  4 juli 2023 kl. 00:20:51Jag ogillar hur väldigt beskyddande Astrid Lindgren var av sina verk.
Hon är ju dock i gott sällskap. Ska vi hårdra saken är det ju ärligt talat mer regel än undantag att författare världen över som sålt filmrättigheter till sina böcker blivit missnöjda med filmerna, så det är inte direkt ovanligt...
(Vilket ju för övrigt inte alls är konstigt, då böcker och filmer är vitt skilda medier så att man ofta måste ta sig relativt stora friheter för att en bok ska fungera som film)

gstone

Jag tenderar att ogilla författare som är för beskyddande mot adaptioner av deras böcker ;)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: MOA skrivet  3 juli 2023 kl. 23:35:21Undra vad hon tyckte om Ryska Pippi
Från vad jag kommer ihåg (kan minnas fel dock) tyckte hon inte om den alls, om hon ens såg den. Men det är inte förvånande då den också tar sig vissa friheter och gjordes helt utan hennes samtycke. Jag tycker personligen om den jättemycket men det är bara för att jag är svag för gamla sovjetiska musikaler, haha. Förstår också Astrid till 100%.


Zebastian

Citat från: Lilla My skrivet  4 juli 2023 kl. 17:06:11Från vad jag kommer ihåg (kan minnas fel dock) tyckte hon inte om den alls, om hon ens såg den. Men det är inte förvånande då den också tar sig vissa friheter och gjordes helt utan hennes samtycke. Jag tycker personligen om den jättemycket men det är bara för att jag är svag för gamla sovjetiska musikaler, haha. Förstår också Astrid till 100%.

Helt utan hennes samtycke? Hur då? Det är ju olagligt!

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet  4 juli 2023 kl. 17:17:00Helt utan hennes samtycke? Hur då? Det är ju olagligt!
De var aldrig så noga med uppehovsrätt i Sovjet.

Lilla My

Citat från: Zebastian skrivet  4 juli 2023 kl. 17:17:00Helt utan hennes samtycke? Hur då? Det är ju olagligt!
Det är diskutabelt. Lagar skiljer sig från land till land och detta var på 80-talet. Astrid visste antagligen inte om något om filmen innan den var klar, och vad ska hon göra då? Det mesta hon kunde gjort var att dra igång en rättsprocess för att få kompensation i pengar och kanske hindra den att säljas, men Astrid var inte så petty.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  4 juli 2023 kl. 17:06:11Från vad jag kommer ihåg (kan minnas fel dock) tyckte hon inte om den alls, om hon ens såg den. Men det är inte förvånande då den också tar sig vissa friheter och gjordes helt utan hennes samtycke. Jag tycker personligen om den jättemycket men det är bara för att jag är svag för gamla sovjetiska musikaler, haha. Förstår också Astrid till 100%.

Blev bara lite förvirrad. Det fanns en nedlagd anime och sen då även den ryska musikalen här ovanför. Men på thumnbnailen så ser det ut som att Pippi är upp emot 20 år. När man ser på själva filmen så är hon ett barn.  ::)

Lilla My

Citat från: Elios skrivet  5 juli 2023 kl. 10:52:21Blev bara lite förvirrad. Det fanns en nedlagd anime och sen då även den ryska musikalen här ovanför. Men på thumnbnailen så ser det ut som att Pippi är upp emot 20 år. När man ser på själva filmen så är hon ett barn.  ::)
Svetlana var 13 år när hon spelade Pippi i den filmen. Inger Nilsson var mellan 10 - 14 år när hon spelade Pippi.

MOA

Citat från: Elios skrivet  5 juli 2023 kl. 10:52:21Blev bara lite förvirrad. Det fanns en nedlagd anime och sen då även den ryska musikalen här ovanför. Men på thumnbnailen så ser det ut som att Pippi är upp emot 20 år. När man ser på själva filmen så är hon ett barn.  ::)
I den första svenska filmen e hon över 20 år

Marcusen

Citat från: Lilla My skrivet  5 juli 2023 kl. 17:52:43Svetlana var 13 år när hon spelade Pippi i den filmen. Inger Nilsson var mellan 10 - 14 år när hon spelade Pippi.
Mellan 10 och 14? Kan väl inte stämma På rymmen med Pippi Långstrump är ju inspelad 1970 och är den senaste filmen

Lilla My

Citat från: Marcusen skrivet  5 juli 2023 kl. 18:06:03Mellan 10 och 14? Kan väl inte stämma På rymmen med Pippi Långstrump är ju inspelad 1970 och är den senaste filmen
Jo. Inger Nilsson är född -59, alltså var hon 11 år 1970.

Hon gjorde dock framträdanden som Pippi ända upp till 1973 - 1974.