Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Den första Disney dvd-utgåvan i Sverige

Startat av Marcusen, 17 juli 2021 kl. 08:34:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 juli 2021 kl. 10:44:39
Räknar man spelfilmerna var det nog Den Otroliga Vandringen filmerna och 101 Dalmatinerna som gavs ut september 1998 och Djungel George som gavs ut november samma år!

Det kan du mycket väl ha rätt i. Själv var jag inte speciellt intresserad av spelfilmerna, så de gick mig antagligen förbi. Dem har jag inga anteckningar om.

Anders M Olsson

En lustig händelse var att när DVD hade funnits något år i Sverige frågade jag innehavaren av en videobutik i Lund om de inte skulle börja hyra ut DVD-skivor.

"Nej, det är inte aktuellt", blev svaret. "DVD-skivor är så lätta att repa, så dem kan man inte ha som hyrfilmer."  ;D

Anders M Olsson

Citat från: King Owl skrivet 17 juli 2021 kl. 10:52:32
Har du någon bild på datum för jag ser bara år 2003 med The Nightmare Before Christmas länk

Vad menar du med "bild på datum"? Det är mina egna anteckningar från tiden när det begav sig, så jag är ganska säker på att det stämmer någorlunda. Jag har skrivit 15 januari 1999.

Discshop anger den 29 januari, så det är inte så långt ifrån. I alla fall samma månad:
https://www.discshop.se/filmer/dvd/nightmare_before_christmas/P29270


Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 juli 2021 kl. 11:59:43
Vad menar du med "bild på datum"? Det är mina egna anteckningar från tiden när det begav sig, så jag är ganska säker på att det stämmer någorlunda. Jag har skrivit 15 januari 1999.

Discshop anger den 29 januari, så det är inte så långt ifrån. I alla fall samma månad:
https://www.discshop.se/filmer/dvd/nightmare_before_christmas/P29270

Där såg man datum. Tänkte mer om det fanns bild på datumet så man kunde verifiera. Jag kunde inte hitta tidigare. :)

moviefan

Är det bra bild och ljud på de första dvd utgåvorna av Herkules, Tarzan, Alice i Underlandet, Pongo samt  Djungelboken ?

Steffan Rudvall

Citat från: moviefan skrivet 17 juli 2021 kl. 14:17:08
Är det bra bild och ljud på de första dvd utgåvorna av Herkules, Tarzan, Alice i Underlandet, Pongo samt  Djungelboken ?
DVD är ju alltid DVD men dvdtekniken har utvecklats sedan dess.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 juli 2021 kl. 14:20:07
DVD är ju alltid DVD men dvdtekniken har utvecklats sedan dess.

Fast det är inte så mycket själva DVD-tekniken som har utvecklats som metoder för inscanning och digital restaurering.

När man började ge ut DVD-filmer utgick man ofta från en befintlig analog inscanning på 1- eller 2-tums videoband. Men senare, efter att HD och Blu-ray hade introducerats, insåg man att det inte var bra nog. Då tog man fram kameranegativen, scannade in dem i digital högupplösning och skapade nya restaureringar som kunde användas både på DVD och Blu-ray.

Trots det finns det enstaka "olycksfall i arbetet" där nya inscanningar är sämre än äldre, t.ex. Svärdet i stenen.

Dock ska det väl sägas att nyare filmer, från mitten 90-talet och framåt, är skapade mer eller mindre helt i datorn, så där finns inga kameranegativ att scanna in. Men det är möjligt att det ändå går att göra vissa förbättringar med modernare digital teknik.

Marcusen

Dubbades Mary Poppins av Sun Studio för att den distribuerades av Warner Home Video Sverige på DVD?

Steffan Rudvall

Citat från: Marcus R skrivet 27 december 2021 kl. 20:10:24
Dubbades Mary Poppins av Sun Studio för att den distribuerades av Warner Home Video Sverige på DVD?
Det skulle jag inte tro eftersom att dubbningen först släpptes på VHS av Disney.

Disneyfantasten

Förresten så har jag aldrig förstått varför Disney överhuvudtaget anlitat Warner för att ge ut sina DVD-utgåvor från allra första början...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 december 2021 kl. 20:30:29
Förresten så har jag aldrig förstått varför Disney överhuvudtaget anlitat Warner för att ge ut sina DVD-utgåvor från allra första början...
Vem skulle annars ha gjort det? Disney verkar ju uppenbarligen inte haft tekniken som krävdes för annars skulle de har gjort de själva...

Varför Disney sedan har valt att återanvända Warner Brothers utgåvor är dock svårare att svara på...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 27 december 2021 kl. 20:31:53Vem skulle annars ha gjort det? Disney verkar ju uppenbarligen inte haft tekniken som krävdes för annars skulle de har gjort de själva...

Varför Disney sedan har valt att återanvända Warner Brothers utgåvor är dock svårare att svara på...

Förlåt att jag svarar så sent...

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 december 2022 kl. 20:07:24Förlåt att jag svarar så sent...

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska svara...
Jag hade glömt detta ämnet, men DVD var fortfarande så nytt i slutet av 90-talet så att alla distributörer antagligen inte hade tekniken för att ge ut DVD. Det förklarar ju att Disney distribuerade sina filmer på DVD med hjälp av Warner Brothers och att dessa skivors innehåll sedan behölls på senare utgåvor kan möjligtvis bero på pengar.

Om jag inte missminner mig så släppte Disney själv utgåvor av samma filmer som marknadsfördes av Warner Brothers bara några år senare i vissa fall antagligen för att få bort anknytningen till just Warner Brothers men då var det väl billigare att pressa nya skivor med samma master.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 22 december 2022 kl. 20:21:40Jag hade glömt detta ämnet, men DVD var fortfarande så nytt i slutet av 90-talet så att alla distributörer antagligen inte hade tekniken för att ge ut DVD. Det förklarar ju att Disney distribuerade sina filmer på DVD med hjälp av Warner Brothers och att dessa skivors innehåll sedan behölls på senare utgåvor kan möjligtvis bero på pengar.

Om jag inte missminner mig så släppte Disney själv utgåvor av samma filmer som marknadsfördes av Warner Brothers bara några år senare i vissa fall antagligen för att få bort anknytningen till just Warner Brothers men då var det väl billigare att pressa nya skivor med samma master.

Det hindrade då inte Disney från att t.ex. släppa nya VHS-utgåvor av sina tecknade klassiker på 1990-talet (samt året 2000) med "nya" innehåll och sedan ha de "orörda" filmerna kvar på kassettbandet.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 22 december 2022 kl. 20:28:45Det hindrade då inte Disney från att t.ex. släppa nya VHS-utgåvor av sina tecknade klassiker på 1990-talet (samt året 2000) med "nya" innehåll och sedan ha de "orörda" filmerna kvar på kassettbandet.
Jag är ingen expert på detta men varje vhs-band var tvunget att spela in men DVD är mycket lättare med en  aster och sen så pressar man diskarna.