Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Sången om Södern

Startat av Disneyfantasten, 28 december 2021 kl. 18:01:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Denna film anses tydligen kontroversiell, men det rör sig mer om försiktiga antydningar och (miss)uppfattningar snarare än hårda fakta...

Filmen har aldrig getts ut på VHS i USA men har funnits i en rad andra länder, t.ex. Sverige, England, Tyskland, Japan, m.fl. och den har aldrig givits ut på DVD någonstans i världen...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2021 kl. 18:01:25
Denna film anses tydligen kontroversiell, men det rör sig mer om försiktiga antydningar och (miss)uppfattningar snarare än hårda fakta...

Filmen har aldrig getts ut på VHS i USA men har funnits i en rad andra länder, t.ex. Sverige, England, Tyskland, Japan, m.fl. och den har aldrig givits ut på DVD någonstans i världen...
Disney låtsas som att filmen inte finns medans de fortfarande använder musik från den.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 december 2021 kl. 18:13:06
Disney låtsas som att filmen inte finns medans de fortfarande använder musik från den.

Till exempel i Disneyland-attraktioner...

Lilla My

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2021 kl. 18:01:25
Denna film anses tydligen kontroversiell, men det rör sig mer om försiktiga antydningar och (miss)uppfattningar snarare än hårda fakta...

Försiktiga antydningar? Nej.

- https://screencrush.com/song-of-the-south-racism/
- https://www.nathanrabin.com/happy-place/2021/7/27/song-of-the-south-is-racist-terrible

Tänk dig att det görs en film om Hitler och judar, där judarna gladligen sjunger och dansar i koncentrationslägren och ler och pratar om hur skönt livet är, hur fantastiskt allt är och hur glada de är hela tiden. Hade det vart okej?

MOA

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 18:45:17
Försiktiga antydningar? Nej.

- https://screencrush.com/song-of-the-south-racism/
- https://www.nathanrabin.com/happy-place/2021/7/27/song-of-the-south-is-racist-terrible

Tänk dig att det görs en film om Hitler och judar, där judarna gladligen sjunger och dansar i koncentrationslägren och ler och pratar om hur skönt livet är, hur fantastiskt allt är och hur glada de är hela tiden. Hade det vart okej?
Självklart ine!

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 18:45:17
Försiktiga antydningar? Nej.

- https://screencrush.com/song-of-the-south-racism/
- https://www.nathanrabin.com/happy-place/2021/7/27/song-of-the-south-is-racist-terrible

Tänk dig att det görs en film om Hitler och judar, där judarna gladligen sjunger och dansar i koncentrationslägren och ler och pratar om hur skönt livet är, hur fantastiskt allt är och hur glada de är hela tiden. Hade det vart okej?

Där har du valt ut ett par artiklar av folk som har bestämt sig för att ge en negativ bild av filmen.
Men det finns många bättre och mera balanserade analyser, t.ex. här:
https://songofthesouth.net/movie/overview/defense.html

Christian Willis, som har ägnat mycket tid åt att seriöst studera filmen, avslutar sin artikel med följande tänkvärda ord:
"I truly respect the opinion of those who find this movie offensive, but I also ask that my opinion is respected as well, for all of the reasons above."

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 december 2021 kl. 19:11:14
Där har du valt ut ett par artiklar av folk som har bestämt sig för att ge en negativ bild av filmen.
Men det finns många bättre och mera balanserade analyser, t.ex. här:
https://songofthesouth.net/movie/overview/defense.html

Christian Willis, som har ägnat mycket tid åt att seriöst studera filmen, avslutar sin artikel med följande tänkvärda ord:
"I truly respect the opinion of those who find this movie offensive, but I also ask that my opinion is respected as well, for all of the reasons above."

Den hemsidan är skapad av folk som vill ge en positiv bild av filmen. Det finns folk som är ett fan av den, ja, men det tar ju inte bort alla negativa spänningar filmen har. Oavsett om några snubbar tycker den är "harmlös" så är den inte det för många.

Anders M Olsson

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 19:37:29
Den hemsidan är skapad av folk som vill ge en positiv bild av filmen. Det finns folk som är ett fan av den, ja, men det tar ju inte bort alla negativa spänningar filmen har. Oavsett om några snubbar tycker den är "harmlös" så är den inte det för många.

Det finns olika åsikter, ja. Det finns folk som är ett fan och så finns det folk som bara målar fan [på väggen]! :)

Därför är det enda vettiga att publicera filmen tillsammans med en lämplig introduktion som förklarar bakgrunden så att folk kan bilda sig en egen uppfattning. Många av de som är negativa till filmen har inte ens sett den. Har du t.ex. själv sett den i sin helhet?

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 december 2021 kl. 19:55:08
Därför är det enda vettiga att publicera filmen tillsammans med en lämplig introduktion som förklarar bakgrunden så att folk kan bilda sig en egen uppfattning. Många av de som är negativa till filmen har inte ens sett den. Har du t.ex. själv sett den i sin helhet?

Precis! Det är ju det jag menar!

Så du får helt enkelt sluta vara så negativ till allting hela tiden och sluta lägga dig i allting och sluta vara så taskig mot allt och alla och sluta ha så tråkig ton och sluta reta alla och sluta vara så kinkig och sluta skriva på forumet överhuvudtaget!

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 december 2021 kl. 19:55:08
Därför är det enda vettiga att publicera filmen tillsammans med en lämplig introduktion som förklarar bakgrunden så att folk kan bilda sig en egen uppfattning. Många av de som är negativa till filmen har inte ens sett den. Har du t.ex. själv sett den i sin helhet?

Att släppa en film som har potentiellt dåligt budskap med en varning är en sak. Att släppa en film som Song of the South där problemet är så mycket djupare än "vi kommer visa en stereotyp" är värre. Det är mer komplicerat, fruktansvärt mer komplicerat.

Dessutom är filmen inte ens så jättebra, det finns betydligt bättre Disney-filmer, både tecknade och live action, som dessutom INTE innefattar att förmedla en skev budskap av slaveri. Ser ingen som helst anledning att visa SotS, det finns bättre filmer. Låt skiten dö och låt istället de som verkligen är intresserade få tag i den på de sätt de kan så de kan se den när man är vuxen och vet vad man kan förvänta sig, men att barn ska se den tycker jag är helt åt helvete.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2021 kl. 20:03:11
Så du får helt enkelt sluta vara så negativ till allting hela tiden och sluta lägga dig i allting och sluta vara så taskig mot allt och alla och sluta ha så tråkig ton och sluta reta alla och sluta vara så kinkig och sluta skriva på forumet överhuvudtaget!

Pratar du med mig? Har jag inte lika mycket plats som dig att uttrycka min åsikt på detta forum, bara för att du anser att mina åsikter är negativa? Jag tycker å andra sidan dina åsikter gällande SotS är otroligt slapp och uppenbarligen har du inte insikt i varför filmen är så laddad som den är.

Men för all del - då gör vi en film som judar också, som jag sa. Glada och glatt sjungandes i koncentrationslägren. Inga problem!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 december 2021 kl. 19:55:08
Därför är det enda vettiga att publicera filmen tillsammans med en lämplig introduktion som förklarar bakgrunden så att folk kan bilda sig en egen uppfattning. Många av de som är negativa till filmen har inte ens sett den. Har du t.ex. själv sett den i sin helhet?
Jag instämmer fullständigt. Det enda förnuftiga vore att publicera filmen på Disney+ (och/eller släppa på DVD/Blu-Ray) tillsammans med en introduktion av någon passande historiker, exempelvis Leonard Maltin (som ju gjorde ett utmärkt jobb med introduktionerna i Walt Disney Treasures-boxarna), som kan förklara bakgrunden och sätta filmen in i rätt historisk kontext.

Det är som sagt inte alls okomplicerat, då många som varit mest negativa kring filmen har missuppfattat när den egentligen utspelas - många tror ju att filmen utspelas före det amerikanska inbördeskriget, och att de svarta i filmen är slavar, men i själva verket utspelas filmen efter att slaveriet avskaffats i sydstaterna. Det var kanske underförstått 1946, men lätt att missförstå i dagens läge då filmen ju inte innehåller någon skylt om årtal - men enligt uppgift ska tidsperioden föreställa 1870-talet, vilket ju också stämmer överens med de litterära förlagorna.

Om filmen hade utspelats innan slaveriet avskaffats hade saker och ting hamnat i ett helt annat läge, och det hade varit tämligen solklart att den vore rasistisk, men när så inte är fallet blir saker och ting betydligt mer komplicerade och subtila...

Självklart kan man fortfarande hitta olämpliga saker om man ser på filmen med dagens glasögon och man letar tillräckligt noga, men det kan man nog å andra sidan med nästan alla filmer i världen som har mer än några decennier på nacken - attityder och uppfattningar förändras med åren, och framförallt användning av stereotyper åldras väldigt snabbt. Och det finns knappast en enda film i världen som inte innehåller stereotyper.

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 20:35:40
Men för all del - då gör vi en film som judar också, som jag sa. Glada och glatt sjungandes i koncentrationslägren. Inga problem!
Men ditt exempel antyder ju återigen att filmen utspelas före inbördeskriget och medan slaveriet fortfarande fanns. En mer rättvis jämförelse vore i så fall att göra en film som utspelas 10 år efter att andra världskriget slutade och koncentrationslägen lagts ned. Och det är väl inte konstigt om judar som fortfarande levde 10 år efter att kriget tog slut var glada på 1950-talet...?

Disneyfantasten

Citat från: Lilla My skrivet 28 december 2021 kl. 20:35:40
Pratar du med mig? Har jag inte lika mycket plats som dig att uttrycka min åsikt på detta forum, bara för att du anser att mina åsikter är negativa? Jag tycker å andra sidan dina åsikter gällande SotS är otroligt slapp och uppenbarligen har du inte insikt i varför filmen är så laddad som den är.

Det är absolut inte dina åsikter som det handlar om utan dina tröttsamma attityder och att du alltid lägger dig i...

Lilla My

Min poäng är att det finns svarta som om och om igen berättar hur de mår dåligt av filmen och blir illa till mods av dels dess budskap och dels allt trassel bakom den, och om och om igen kommer det vita snubbar som tycker sig veta bättre och säger att "men den är helt okej, tagga ned".

Filmen finns att få tag i för de som är nyfikna, den är inte förbjuden. Men den behöver inte vara tillgänglig för barn. That's my point and I will stand by it.

Lilla My

#14
Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2021 kl. 20:57:50
[...] dina tröttsamma attityder

Förklara.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 december 2021 kl. 20:57:50
[...] och att du alltid lägger dig i...

Åter igen - Så jag får inte ge min åsikt? Hur ska jag kunna uttrycka min åsikt utan att skriva ett inlägg och där igenom "lägga mig i?" Så jag ska alltså INTE posta vad jag anser? Jag ska alltså hålla käft?

Men för all del, jag kan dra ifrån detta forum om alla tröttnat på mig så mycket.