Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

DVD Spelare?

Startat av Scoobydoofan1, 23 april 2023 kl. 12:05:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 mars 2024 kl. 16:34:39Förstår inte riktigt det där med HDMI då DVD:en spelas i spelaren på TV:en.
Hur tror du tv:n får bilden från spelaren då? Med HDMI-kabel såklart.

Jag förstår dock fortfarande inte den här kommer konversationen. Det där med att strömkabeln skulle vara borttagbar och utbytbar är ju bara onödigt det enda sättet en strömkabel skulle gå sönder är väl om någon med mening försökte.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  3 mars 2024 kl. 16:34:39Själv förstår jag inte honom, men själv har jag ju en DVD-spelare som man kan ta bort alla sladdar ifrån.
Vet du möjligtvis vad det är för modell? Om alla sladdar går att ta bort så låter det nästan som det han vill komma åt...

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2024 kl. 16:43:34Vet du möjligtvis vad det är för modell? Om alla sladdar går att ta bort så låter det nästan som det han vill komma åt...
Tyvärr vet jag inte, men kan kolla upp det imorgon.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2024 kl. 16:42:42Hur tror du tv:n får bilden från spelaren då? Med HDMI-kabel såklart.

Jag förstår dock fortfarande inte den här kommer konversationen. Det där med att strömkabeln skulle vara borttagbar och utbytbar är ju bara onödigt det enda sättet en strömkabel skulle gå sönder är väl om någon med mening försökte.
Jag menar att jag inte använder en extra isåfall, då jag inte visste att det redan var en HDMI-kabel inkopplad från dvd-spelaren till TV:en.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 mars 2024 kl. 16:43:34Vet du möjligtvis vad det är för modell? Om alla sladdar går att ta bort så låter det nästan som det han vill komma åt...
Har nu kollat och är 100% att det går att ta bort alla kablar från DVD-spelaren. Det är en LG och liknar denna fast kan inte se siffrorna på min och finns ingen färg på LG-symbolen.
https://www.lg.com/se/video/lg-HR935N

Själv trodde jag att det gick att kolla på TV utan dvd-spelare men testade att dra ut en sladd och då försvann bilden, så jag har alltså använt TV:en hur länge som helst utan att rekflektera över att en DVD-spelare behövs för att titta på TV. ;D

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 09:09:52Har nu kollat och är 100% att det går att ta bort alla kablar från DVD-spelaren. Det är en LG och liknar denna fast kan inte se siffrorna på min och finns ingen färg på LG-symbolen.

Själv trodde jag att det gick att kolla på TV utan dvd-spelare men testade att dra ut en sladd och då försvann bilden, så jag har alltså använt TV:en hur länge som helst utan att rekflektera över att en DVD-spelare behövs för att titta på TV. ;D
Såklart kan man se på TV utan DVD spelare men tvärt om går inte.
Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 09:09:52Har nu kollat och är 100% att det går att ta bort alla kablar från DVD-spelaren. Det är en LG och liknar denna fast kan inte se siffrorna på min och finns ingen färg på LG-symbolen.
Så det är alltså inte en DVD-spelare du har utan en Blu-Ray spelare...

Fred

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2024 kl. 09:20:01Såklart kan man se på TV utan DVD spelare men tvärt om går inte.Så det är alltså inte en DVD-spelare du har utan en Blu-Ray spelare...
Det finns ju datorer som har DVD-spelare så det går nog bra att kolla på DVD-filmer utan TV.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2024 kl. 09:20:01Såklart kan man se på TV utan DVD spelare men tvärt om går inte.
Testade att dra ut ena och då försvann allt på TV:en och sedan andra kabeln och då stod det att jag skulle kolla antennanslutningen och lagrade kanaler.

Så tydligen kan inte jag se på TV utan min spelare.
Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2024 kl. 09:20:01Så det är alltså inte en DVD-spelare du har utan en Blu-Ray spelare...
Det funkar ju utmärkt att spela DVD som jag enbart har gjort, så själv säger jag DVD-spelare men är väl inte korrekt rätt, då det står Bluray.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 09:35:31Testade att dra ut ena och då försvann allt på TV:en och sedan andra kabeln och då stod det att jag skulle kolla antennanslutningen och lagrade kanaler.

Så tydligen kan inte jag se på TV utan min spelare.Det funkar ju utmärkt att spela DVD som jag enbart har gjort, så själv säger jag DVD-spelare men är väl inte korrekt rätt, då det står Bluray.
Har ingenting med själva spelaren att gör bara att TV:n inte får någon input/output.
Citat från: Fred skrivet  4 mars 2024 kl. 09:33:38Det finns ju datorer som har DVD-spelare så det går nog bra att kolla på DVD-filmer utan TV.
Ja men av tråden framkommer det att de menas faktiska DVD-spelare inte DVD brännare.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2024 kl. 09:41:46Ja men av tråden framkommer det att de menas faktiska DVD-spelare inte DVD brännare.
Men det heter ju DVD-spelare som man kan spela sin DVD i datorn.

Alltså ingen inkopplad spelare utan en inbyggd och då är det väl en DVD-spelare i datorn?

Finns ju inte på nya datorer men inte ovanligt att det fanns för 10 årsen i datorerna. Då dom är lite tjockare för att få plats med en spelare i.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 09:47:16Men det heter ju DVD-spelare som man kan spela sin DVD i datorn.

Alltså ingen inkopplad spelare utan en inbyggd och då är det väl en DVD-spelare i datorn?

Finns ju inte på nya datorer men inte ovanligt att det fanns för 10 årsen i datorerna. Då dom är lite tjockare för att få plats med en spelare i.
I praktiken är det väl det, men det kallas DVD Burner/DVD brännare eftersom att de flesta också kan skriva till DVD det vill säga bränna skivor.

Vanliga fristående DVD spelare används ju främst för att spela upp även fast det finns vissa DVD Recorder modeller som också kan skriva till DVD.

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 mars 2024 kl. 09:41:46Har ingenting med själva spelaren att gör bara att TV:n inte får någon input/output.
Så du menar att det inte har med spelaren att göra?

Hur kommer det sig då att när jag drar ut sladden från DVD-spelaren som är kopplad till TV:en så slutar TV:en att fungera om det inte har med spelaren att göra?

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 10:57:32Så du menar att det inte har med spelaren att göra?

Hur kommer det sig då att när jag drar ut sladden från DVD-spelaren som är kopplad till TV:en så slutar TV:en att fungera om det inte har med spelaren att göra?
Den slutar inte fungera men den har inget att spela upp då du inte verka ha några tv-kanaler installerade.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet  4 mars 2024 kl. 09:47:16Men det heter ju DVD-spelare som man kan spela sin DVD i datorn.

Visst kan man kalla det för det, men det mest vedertagna är nog att det man kopplar till/installerar i datorn kallas för antingen DVD-läsare eller DVD-brännare, beroende på om den har skrivmöjligheter eller bara läsmöjligheter.
(Eller motsvarande Blu-Ray-läsare respektive Blu-Ray-brännare, för Blu-Ray)

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  4 mars 2024 kl. 11:26:44Den slutar inte fungera men den har inget att spela upp då du inte verka ha några tv-kanaler installerade.
Har ju antenn på vinden. Så...

Har nu kollat hur kablarna är inkopplade och DVD-spelaren är kopplad till antennen på vinden och TV:en kopplad till spelaren, så det förklarar saken. Fattar inte varför jag inte sett det innan.