Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Encanto (2021)

Startat av gstone, 18 juni 2020 kl. 15:42:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 13 december 2021 kl. 17:17:51
Dom kanske skrev fel.
Fel kan förekomma, Men mycket sällan när det gäller huvudkaraktären. Men jag är 100 % säker på att det är Sandra.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 december 2021 kl. 17:27:31
Fel kan förekomma, Men mycket sällan när det gäller huvudkaraktären. Men jag är 100 % säker på att det är Sandra.

Jag är fortfarande konfunderad att rollen gick till Sandra med tanke på att hon knappast är känd överhuvudtaget, i dubbningssammanhang är hon det absolut, men på scen är hon raka motsatsen till känd, jag är nästan helt säker på att hon har dubbning som extraknäck och har något annat bakom, men hon har aldrig någonsin framträtt varken som "synlig" skådespelare, i Medolifestivalen, i Idol, i Så Ska Det Låta, i Fångarna På Fortet, i Skansen, i Dobidoo, i Så Mycket Bättre, i Så Ska Det Låta, eller liknande...

Om man ser till tidigare Disney-Hjältinnor sedan Prinsessan och Grodan (inkl. Pixar) så har tjej-huvudrollen haft kända röster;
- Tiana: Pauline Kamusewu
- Rapunzel: Molly Sandén
- Merida: Amy Diamond
- Anna: Mimmi Sandén
- Vaiana: Wiktoria Johansson
- Raya: Ellen Bergström

Därför hade jag gett rollen till Clara Henry!

Steffan Rudvall

#214
Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 17:44:00
Jag är fortfarande konfunderad att rollen gick till Sandra med tanke på att hon knappast är känd överhuvudtaget, i dubbningssammanhang är hon det absolut, men på scen är hon raka motsatsen till känd, jag är nästan helt säker på att hon har dubbning som extraknäck och har något annat bakom, men hon har aldrig någonsin framträtt varken som "synlig" skådespelare, i Medolifestivalen, i Idol, i Så Ska Det Låta, i Fångarna På Fortet, i Skansen, i Dobidoo, i Så Mycket Bättre, i Så Ska Det Låta, eller liknande...

Om man ser till tidigare Disney-Hjältinnor sedan Prinsessan och Grodan (inkl. Pixar) så har tjej-huvudrollen haft kända röster;
- Tiana: Pauline Kamusewu
- Rapunzel: Molly Sandén
- Merida: Amy Diamond
- Anna: Mimmi Sandén
- Vaiana: Wiktoria Johansson
- Raya: Ellen Bergström

Därför hade jag gett rollen till Clara Henry!
Så du skulle ge Clara rollen för att hon är kändare? Jag trodde du tyckte att kändhet inte hade något att göra med insatsen.

Sen så är ju inte Sandra direkt helt okänd hon har en filmografi och hon har också spelat ganska mycket teater.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sandra_Kassman

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 december 2021 kl. 17:49:49
Så du skulle ge Clara rollen för att hon är kändare? Jag trodde du tyckte att kändhet inte hade något att göra med insatsen.

Sen så är ju inte Sandra direkt helt okänd hon har en filmografi och hon har också spelat ganska mycket teater.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sandra_Kassman
Och det är ju till och med stora teatrar utomlands så att kalla henne okänd är absolut nonsens

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 december 2021 kl. 17:49:49
Så du skulle ge Clara rollen för att hon är kändare? Jag trodde du tyckte att kändhet inte hade något att göra med insatsen.

Det gör jag inte heller och står fortfarande fast vid det, men jag hade gett rollen till Clara för att hon hade varit långt mycket mer exemplarisk för den rollen!

(samma sak känner jag även med Madame Medusa, Herr Snoops, Ella-Maj, Sköldpaddan, Ugglan, Kaninen, Mullvaden och TV-reportern i första Bernard och Bianca)

Dessutom så dubbar ju Clara för sällan enligt min åsikt, Sandra förknippar jag endast med Lilo och ingen annan, så insatsen som Lilo är betydligt bättre (som också är hennes enda riktigt bra roll) men som film är Encanto betydligt bättre! (Lilo och Stitch är visserligen en bra film, men för mig är historien med den komplex)

(fast insatsen i Allt om Djur är också väldigt bra)

För att ta ett konkret exempel; Peter Jöback är makalös som Aladdin, men det beror inte på hans kändisstatus utan på insatsen, samma med bl.a. Rikard Wolff som Scar, m.fl.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 17:44:00
Jag är fortfarande konfunderad att rollen gick till Sandra med tanke på att hon knappast är känd överhuvudtaget, i dubbningssammanhang är hon det absolut, men på scen är hon raka motsatsen till känd, jag är nästan helt säker på att hon har dubbning som extraknäck och har något annat bakom, men hon har aldrig någonsin framträtt varken som "synlig" skådespelare, i Medolifestivalen, i Idol, i Så Ska Det Låta, i Fångarna På Fortet, i Skansen, i Dobidoo, i Så Mycket Bättre, i Så Ska Det Låta, eller liknande...

Om man ser till tidigare Disney-Hjältinnor sedan Prinsessan och Grodan (inkl. Pixar) så har tjej-huvudrollen haft kända röster;
- Tiana: Pauline Kamusewu
- Rapunzel: Molly Sandén
- Merida: Amy Diamond
- Anna: Mimmi Sandén
- Vaiana: Wiktoria Johansson
- Raya: Ellen Bergström

Därför hade jag gett rollen till Clara Henry!
Håller helt med !

Någon passande kändis borde väl gå att hitta !?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Clara Henry skulle säkert ha gjort en väldigt bra insats men jag ser dock inga som helst problem med Sandras insats. Det kan ju handla om erfarenhet också Disney kanske ville arbeta med någon som är mer erfaren inom dubbning.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 13 december 2021 kl. 18:26:30
Clara Henry skulle säkert ha gjort en väldigt bra insats men jag ser dock inga som helst problem med Sandras insats. Det kan ju handla om erfarenhet också Disney kanske ville arbeta med någon som är mer erfaren inom dubbning.

Det skulle förklara Molly Sandéns tidiga utbytande i Trassel Serien...

Jag ser heller inga problem med Sandras insats, både inlevelsen och sångrösten är jättebra och röstlikheten med Stephanie Beatriz likaväl som röstkaraktären fungerar väl, jag säger inte att insatsen är värdelös, bara att jag hellre hade valt någon annan för just den här rollen...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 17:44:00
Därför hade jag gett rollen till Clara Henry!

Dessutom hade jag även valt Leila Trulsen som Isabel, men annars är jag nöjd!

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 18:44:08
Dessutom hade jag även valt Leila Trulsen som Isabel, men annars är jag nöjd!
Hon från Barnkanalen?

Disneyfantasten


Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 18:56:26
Ja, det är hon!  :)
Då trodde jag rätt.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 december 2021 kl. 18:44:08
Dessutom hade jag även valt Leila Trulsen som Isabel, men annars är jag nöjd!
Jo, hon skulle nog passa.

Marcusen

Men när det gäller Isabelle vill man väl mer ha en Disneyprinsessröst typ Lizette Pålsson eller Myrra Malmberg.