Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Victory Through Air Power

Startat av Zebastian, 9 augusti 2022 kl. 01:40:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Zebastian

Har disneyfilmen Victory Through Air Power dubbats?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet  9 augusti 2022 kl. 01:40:41Har disneyfilmen Victory Through Air Power dubbats?
Nej, såvitt jag vet har filmen aldrig ens släppts eller visats i Sverige överhuvudtaget - varken i dubbad eller textad form.

Filmen blev totalförbjuden av den svenska filmcensuren 1944, så den kunde inte visas på bio här.

Marcusen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 augusti 2022 kl. 01:45:05Nej, såvitt jag vet har filmen aldrig ens släppts eller visats i Sverige överhuvudtaget - varken i dubbad eller textad form.

Filmen blev totalförbjuden av den svenska filmcensuren 1944, så den kunde inte visas på bio här.
Så det finns alltså en Disney klassiker mellan Saludos Amigos och Tre Caballeros? ??? :o

Steffan Rudvall

Citat från: Marcusen skrivet  9 augusti 2022 kl. 01:52:11Så det finns alltså en Disney klassiker mellan Saludos Amigos och Tre Caballeros? ??? :o
Disneyklassiker är en väldigt stor överdrift.

Daniel Hofverberg

Citat från: Marcusen skrivet  9 augusti 2022 kl. 01:52:11Så det finns alltså en Disney klassiker mellan Saludos Amigos och Tre Caballeros? ??? :o
Om man vill kalla det för en klassiker är väl en definitionsfråga, då filmen är delvis spelfilm och delvis tecknad. Dessutom släpptes filmen ursprungligen inte av Disney själva (som producerade den), utan av United Artists. Det var också United Artists som skulle ha distribuerat filmen i Sverige och lämnade in den för censurgranskning i januari 1944, men det blev alltså tyvärr inget med det då Statens Biografbyrå totalförbjöd filmen.

Men det finns ju inga tydliga definitioner för vad som egentligen är en klassiker, då alla länder gör sina egna tolkningar på den punkten - så det skulle inte förvåna mig om vissa länder i världen vid något skede har definierat den som en klassiker...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2022 kl. 20:50:02Varför blev den totalförbjuden  ?
Gjord med pengar från amerikanska staten under andra världskriget, det är nog ganska förståeligt varför.

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 augusti 2022 kl. 20:51:20Gjord med pengar från amerikanska staten under andra världskriget, det är nog ganska förståeligt varför.
Även om Disney gjorde en del kortfilmer på uppdrag av amerikanska försvaret har jag för mig att just den här filmen gjordes med Disneystudions eller Walt Disneys egna pengar p.g.a. att det var Walts personliga övertygelse att budskapet måste föras fram.

Citat från: gstone skrivet 14 augusti 2022 kl. 20:50:02Varför blev den totalförbjuden  ?
Har du sett filmen? Om inte finns den här:
 https://archive.org/details/VictoryThroughAirPower
Sverige var neutralt under andra världskriget. En film på de svenska biograferna om hur de allierade skulle besegra Tyskland skulle kunna reta Hitler och äventyra neutraliteten.