Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Årtal dubbning - På creditlistor (önskning)

Startat av Jabberjaw, 6 juli 2018 kl. 08:12:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

 :) Hade tyckt det var roligt och intressant om årtalet dubbningen producerades samt om möjligt översättnings period skrevs ut på TV-serier / creditlistor

Är detta möjligt i framtiden att alltid ha med och att försöka fylla på där det nu saknas?

Med vänliga hälsningar// Jabberjaw

TonyTonka

Jag håller med Jabberjaw om att det hade varit intressant att se årtalet när dubbningen producerades på creditslistorna. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Jag håller med att det vore intressant att veta när dubbningar producerats. Problemet är förstås att det i många fall är svårt eller omöjligt att kunna veta, om man inte har kontakter på dubbningsstudiorna som kan lämna sådant. Man kan i och för sig ofta göra kvalificerade gissningar, genom när serierna började sändas eller när filmerna hade premiär, men i många fall kan ju serier och filmer dubbas ganska lång tid innan de släpps/sänds, så det är ju inte säkert att det blir samma år.

Vid serier på Disney-kanalerna, Boomerang, Cartoon Network och Nickelodeon är det ju inte ens oproblematiskt att kunna se när exakt som serier började sändas, i och med att dessa kanaler inte finns med i exempelvis Svensk Mediedatabas och det är ont om tablåsajter där man kan söka bakåt i tiden.

Men har någon tips på sajter där man kan se när serier började sändas för första gången, så är jag idel öra.

Går det att lösa administrativt, praktiskt och tekniskt håller jag dock med att det vore intressant. I dagsläget har jag åtminstone försökt att skriva in som fotnot på creditlistorna i de fall som dubbningarna gjordes väldigt lång tid efter filmens/seriens produktionsår; såsom exempelvis fallet var med Mary Poppins som under flera decennier enbart återgavs i textad originalversion.