Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Discshop läggs ner

Startat av Anders M Olsson, 21 oktober 2021 kl. 10:07:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Jag fick alldeles nyss mail från Discshop att de lägger ner verksamheten, och att CDON tar över deras varulager.

Det är tragiskt, och betyder ett ställe mindre att handla DVD och Blu-ray på i fortsättningen. Alltså ytterligare en spik i kistan för skivorna nu när flera av de fysiska butikerna redan har slutat sälja dem.

Med färre och färre ställen att sälja produkterna betyder det väl också mindre orsak för filmbolagen att överhuvud taget ge ut några DVD och Blu-rayskivor.

Simon Axelsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:07:54
Med färre och färre ställen att sälja produkterna betyder det väl också mindre orsak för filmbolagen att överhuvud taget ge ut några DVD och Blu-rayskivor.

Gör det verkligen det?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Hur ska vi nu kunna samla upp info om DVD & Bluray-utgivningar "bakåt i tiden"...

Allt på grund av de här sabla streamingstjänsterna!  >:(

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:16:21
Allt på grund av de här sabla streamingstjänsterna!  >:(

Även om jag tycker att det är väldigt långsökt att beskylla streamingtjänsterna för allt, kan just detta mycket väl bero på att vi lever i en mer och mer digital era. Jag tror att anledningen till att CDON fortfarande finns kvar är för att de säljer lite allt möjligt och inte bara skivor. Dessutom erbjuder CDON tydligen köp av digitala produkter vilket också är ett ekonomiskt plus i den digitala eran.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Eriksson

Jag fick samma meddelande. Jag har alltid ansett Discshop vara den bästa nätbutiken för DVD i Sverige, så det var verkligen ett sorgligt besked! Märkligt nog kan jag dock inte se att det står någonting om nedläggningen på hemsidan...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:16:21
Hur ska vi nu kunna samla upp info om DVD & Bluray-utgivningar "bakåt i tiden"...

Någon som har svaret på detta?

Daniel Hofverberg

Jag har också fått samma mail idag, och det var verkligen sorgliga nyheter. Med Discshop borta innebär ju det att det i Sverige i stort sett bara finns CDON och Ginza kvar, och de sistnämnda har ju ett tämligen begränsat utbud bland nyare filmer (men däremot ofta bra priser bland äldre filmer). Med färre butiker ökar ju också risken att priserna stiger, då det blir mindre konkurrens. :(

Det blir också en stor nackdel vad gäller att hitta åt saker och ting, då CDON har ett sämre gränssnitt när det gäller att bläddra bland titlar. På CDON finns exempelvis ingen möjlighet att visa alla titlar sorterat på releasedatum, eller att se alla titlar från en viss distributör; som varit Discshops starkaste sidor. På CDON finns det heller inte kvar utgångna titlar, så man kan se information om och releasedatum för titlar som inte längre går att köpa; som gör att det blir betydligt svårare att få fram uppgifter om gamla utgångna DVD-utgåvor; eller ens att se vilka filmer som har släppts på DVD respektive Blu-Ray i Sverige. :(

Dessutom var jag platinakund hos Discshop, vilket framförallt innebär billigare fraktkostnad (10 kr för en vara och 20 kr för två eller fler varor) - allt detta går man ju miste om nu, och det blir dyrare fraktkostnad framöver...

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:07:54
Med färre och färre ställen att sälja produkterna betyder det väl också mindre orsak för filmbolagen att överhuvud taget ge ut några DVD och Blu-rayskivor.
Ja, tyvärr finns det en viss risk att filmbolag kan se detta som ett tecken att röra sig mer och mer bort från fysisk försäljning, vilket vore oerhört tragiskt...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 oktober 2021 kl. 10:16:21
Allt på grund av de här sabla streamingstjänsterna!  >:(
I det här fallet kan man nog inte skylla på streamingtjänster, utan som de också skrivit i ett av de två mailen beror det här nog huvudsakligen på att Adlibris har ägt Discshop de senaste åren - och de vill nu tydligen fokusera på sin kärnverksamhet, som förstås är böcker.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:04:47
I det här fallet kan man nog inte skylla på streamingtjänster, utan som de också skrivit i ett av de två mailen beror det här nog huvudsakligen på att Adlibris har ägt Discshop de senaste åren - och de vill nu tydligen fokusera på sin kärnverksamhet, som förstås är böcker.

Fast ytterst är det nog ändå så att streamingtjänsterna har mycket stor del i beslutet att lägga ner. Om det hade varit stora volymer och mycket lönsamt att sälja film på skiva hade Adlibris säkert inte sålt av den verksamheten. Men folk går helt enkelt över till andra sätt att titta på film nu så volymerna, och därmed också lönsamheten, minskar hela tiden.

Det är sannerligen inte första gången jag hör klyschan om "kärnverksamhet" som ursäkt för hur man behandlar sina kunder.

När ett företag gör radikala försämringar brukar jag lite elakt säga att "Nu ska de fokusera på sin kärnverksamhet, nämligen att ta betalt!"  ;)

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:04:47
Jag har också fått samma mail idag, och det var verkligen sorgliga nyheter. Med Discshop borta innebär ju det att det i Sverige i stort sett bara finns CDON och Ginza kvar, och de sistnämnda har ju ett tämligen begränsat utbud bland nyare filmer (men däremot ofta bra priser bland äldre filmer). Med färre butiker ökar ju också risken att priserna stiger, då det blir mindre konkurrens. :(

Det blir också en stor nackdel vad gäller att hitta åt saker och ting, då CDON har ett sämre gränssnitt när det gäller att bläddra bland titlar. På CDON finns exempelvis ingen möjlighet att visa alla titlar sorterat på releasedatum, eller att se alla titlar från en viss distributör; som varit Discshops starkaste sidor. På CDON finns det heller inte kvar utgångna titlar, så man kan se information om och releasedatum för titlar som inte längre går att köpa; som gör att det blir betydligt svårare att få fram uppgifter om gamla utgångna DVD-utgåvor; eller ens att se vilka filmer som har släppts på DVD respektive Blu-Ray i Sverige. :(

Dessutom var jag platinakund hos Discshop, vilket framförallt innebär billigare fraktkostnad (10 kr för en vara och 20 kr för två eller fler varor) - allt detta går man ju miste om nu, och det blir dyrare fraktkostnad framöver...
Ja, tyvärr finns det en viss risk att filmbolag kan se detta som ett tecken att röra sig mer och mer bort från fysisk försäljning, vilket vore oerhört tragiskt...
I det här fallet kan man nog inte skylla på streamingtjänster, utan som de också skrivit i ett av de två mailen beror det här nog huvudsakligen på att Adlibris har ägt Discshop de senaste åren - och de vill nu tydligen fokusera på sin kärnverksamhet, som förstås är böcker.
Det här var verkligen dåliga nyheter att höra. Väldigt trist. En till spik på dvd och blu ray.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 21 oktober 2021 kl. 12:40:18
Jag fick samma meddelande. Jag har alltid ansett Discshop vara den bästa nätbutiken för DVD i Sverige, så det var verkligen ett sorgligt besked! Märkligt nog kan jag dock inte se att det står någonting om nedläggningen på hemsidan...

Nu kommer man till CDONs webbplats om man anger www.discshop.se. Discshops egen webbplats tycks därmed vara helt utraderad, och man kommer inte längre åt sin gamla köphistorik, samling, poängstatus m.m.

Man får inte ens veta hur man ska gå tillväga för att logga in på CDONs webbutik. Av allt att döma måste man registrera sig på nytt om man inte redan har ett konto på CDON (vilket jag i.o.f.s. har).

För övrigt fick jag ytterligare ett mail tidigare idag med besked om att alla mina restordrar var anullerade... :(

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 13:04:47
Dessutom var jag platinakund hos Discshop, vilket framförallt innebär billigare fraktkostnad (10 kr för en vara och 20 kr för två eller fler varor) - allt detta går man ju miste om nu, och det blir dyrare fraktkostnad framöver...

Ja, jag var själv nybliven diamantkund och såg fram emot gratis frakt resten av det här året och hela nästa. Av det blev det inget.

Det är väldigt ohederligt att CDON inte tar över kundernas bonusnivåer och uppfyller Discshops åtaganden. :(

Erika

Oerhört trist (och oväntat!) att höra. :( Hade dessutom ett presentkort (fick det för 1½ vecka sedan) som jag aldrig hann utnyttja... 

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet 21 oktober 2021 kl. 19:09:40
Oerhört trist (och oväntat!) att höra. :( Hade dessutom ett presentkort (fick det för 1½ vecka sedan) som jag aldrig hann utnyttja...

Kanske kan det löna sig att kontakta Discshop/CDON och fråga vad som gäller? Det är möjligt att presentkortet fortfarande går att använda hos CDON, eller att du kan få pengarna tillbaka.

Discshop har i alla fall lovat att betala tillbaka pengar för betalda men ej levererade varor, men presentkort är inte riktigt samma sak.

Om du inte får gehör den vägen kanske den som har köpt presentkortet till dig kan reklamera transaktionen hos banken/kreditkortsföretaget om det är köpt på kreditkort.

Det får förstås vägas mot värdet på presentkortet. Om det bara är en struntsumma är det kanske inte lönt att bråka.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 18:04:21
Nu kommer man till CDONs webbplats om man anger www.discshop.se. Discshops egen webbplats tycks därmed vara helt utraderad, och man kommer inte längre åt sin gamla köphistorik, samling, poängstatus m.m.
Jag upptäckte också det, och dålig stil att man inte ens kan komma åt sin gamla köphistorik - för mig som har oerhört mycket filmer brukar jag ofta behöva kolla på vad jag redan har handlat för att undvika dubbelköp, och nu kan man alltså inte längre se sina gamla ordrar... :(

Nu kan man väl förhoppningsvis hitta åt det mesta via orderbekräftelser via mail, men det blir ju bökigare och det finns risk att man kan ha tagit bort vissa gamla mail.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 18:04:21
För övrigt fick jag ytterligare ett mail tidigare idag med besked om att alla mina restordrar var anullerade... :(
Samma här. Om nu CDON tagit över Discshops varulager, så är det ju märkligt att de inte kunnat flytta över restordrar dit så att kvarvarande filmer istället levereras av CDON.

Till råga på allt är en av de aktuella filmerna dyrare hos CDON än vad de var när jag köpte de från Discshop, och de två andra finns inte alls på CDON... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 21 oktober 2021 kl. 18:04:21
Det är väldigt ohederligt att CDON inte tar över kundernas bonusnivåer och uppfyller Discshops åtaganden. :(
Ja, det är fruktansvärt ohederligt gjort att bara ta bort alla poäng och bonusnivåer, t.o.m. utan minsta lilla förvarning - det borde vara en självklarhet att CDON i så fall tar över bonusnivåerna och uppfyller de åtaganden som Discshop hade; så att man åtminstone fått samma fraktpriser på CDON som man hade på Discshop. :(

Jag tycker också det är väldigt märkligt gjort att skicka e-post om att Discshop läggs ner samma dag som den faktiskt försvinner - de måste ju ha vetat om det här ett tag och kan ju omöjligen ha beslutat det på så kort tid, så varför inte upplysa kunderna om det så fort det blev klart...? Hade man fått några veckors förvarning så hade man åtminstone hunnit köpa de filmer som var billigare på Discshop än på CDON, och hunnit utnyttja den lägre fraktkostnaden ett par gånger till. Det här var helt klart väldigt illa skött...


Och som sagt, det finns en risk att filmbolag kan se det här som ett tecken på att successivt lägga ner försäljning av fysiska medier helt och hållet, vilket vore en väldigt tragisk utveckling. Redan nu börjar ju allt fler uteslutande använda sig av streamingtjänster, utan att inse de nackdelar som faktiskt finns där. Min bror och hans familj använder sig exempelvis uteslutande av streamingtjänster, och har gjort sig av med sin gamla Blu-Ray-spelare - han har motiverat det med att det inte finns någon anledning till något annat då "allt finns på streamingtjänsterna"; fram tills dess att hans barns favoritserier plötsligt försvann från Netflix...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 oktober 2021 kl. 20:56:43
Jag upptäckte också det, och dålig stil att man inte ens kan komma åt sin gamla köphistorik - för mig som har oerhört mycket filmer brukar jag ofta behöva kolla på vad jag redan har handlat för att undvika dubbelköp, och nu kan man alltså inte längre se sina gamla ordrar... :(

Nu kan man väl förhoppningsvis hitta åt det mesta via orderbekräftelser via mail, men det blir ju bökigare och det finns risk att man kan ha tagit bort vissa gamla mail.

Precis så brukade jag också göra. Jag har i alla fall mina Blu-rayfilmer i bokstavsordning i hyllorna, men de flesta DVDerna har jag packat ner och ställt undan eftersom jag inte har plats till dem i hyllorna.

Nu måste jag antagligen plocka upp och katalogisera allt, annars har jag ingen ordentlig koll på vad jag har och inte har.

Jag tänker i alla fall fortsättningsvis försöka undvika att handla på CDON så långt det går. När de bär sig åt så här skamligt mot sina kunder tycker jag att man helst inte ska stödja dem.

Jag har idag lagt ordrar hos Ginza, Amazon och Kvarn Video (www.kvarnvideo.se), men inga hos CDON.

Kvarn Video är en gammal anrik videobutik i Malmö som säger sig ha 30 000 DVD-titlar och 6 000 Blu-raytitlar i lager. De hade tidigare en fysisk butik i Malmö, men säljer numera bara över nätet. Jag har känt till dem mycket länge, och hört mycket gott om dem, men aldrig själv handlat där tidigare.