Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Vilka har ni sett på bio?

Startat av Disneyfantasten, 2 januari 2018 kl. 17:04:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Alexander skrivet 27 oktober 2018 kl. 18:04:10
Bernard och Bianca i Australien gjordes av Walt Disney Animation Studios, huvudstudion som också gjort Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas m.fl.
Likaså Fantasia 2000 och Nalle Puhs film-Nya äventyr i Sjumilaskogen gjordes av Walt Disneys Animation Studios.

De övriga uppföljarna gjordes av DisneyToon Studios som från början tog hand om de tecknade TV-serierna.

Men den sistnämnda filmen räknas inte som en Disneyklassiker i Europa...

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 27 oktober 2018 kl. 17:47:32
Nu tänker jag bara som så att man vet ju aldrig om dessa kommer att visas i 3D. Jag tror dem kommer att göra det men man vet ju inte alltid som sagt.  ??? ::)

Men iallafall så dessa Disney/Pixar etc. Filmer har jag sätt på bio vad jag vet:

Om vi då börjar med alla liveaction filmer:
101 Dalmatiner
(vilket var den absolut första filmen jag någonsin såg på bio som mina föräldrar iallafall har sagt.)
Djungel George (varpå jag somnade mitt i filmen. ^^)
102 Dalmatiner
Pirates of The Caribbean 3-5
Trollkarlens Lärling
Maleficent
Djungelboken (2016)
Alice i Spegellandet
Skönheten och Odjuret

Sedan förmodligen också Nalle Puh och Christopher Robin.
Önskar med jag hade sätt Askungen och Alice i Underlandet men anywho så såg jag iallafall uppföljaren av den senaste.  8)
Har dock fortfarande inte sätt Askungen i efterhand.  :( Får göra det snart.  ;D

Dem enligt Wikipedia som heter Disneytoon Studios som då är dem få Disney uppföljarna som gick på bio var:

Tigers Film
Djungelboken 2

Kan tillägga här att jag har inget emot dessa uppföljarna så mycket en del gillar jag faktiskt. Bl. a. Den Lilla Sjöjungfrun 2-Havets Hemlighet och Kejsarens Nya Stil 2-Kronks Nya Stil är med skön.  :D Så helt fel tycker jag dem inte är. Undrar bara varför vissa av dem släpptes på bio och inte direkt till hyrbutiken. 8)

Nu över till Pixar:

Ett Småkryps Liv
Toy Story 2
Monsters, Inc.
Hitta Nemo
Superhjältarna
Bilar
Wall-E
Upp
Toy Story 3
Monsters University
Insidan Ut
Hitta Doris
Bilar 3
Coco
Superhjältarna 2

Var bara mindre än 1 år när Toy Story kom så hade nog ingen större möjlighet då men hade inte tvekat om den hade visats på biografen igen som dem gör men helst utan 3D då förstås. :)

och så över till Disney Filmerna:

Herkules
Mulan (varpå jag kom ihåg endast 4 år gammal att filmen bara stängdes av vid halva men sattes så småningom igång igen.  :o)
Tarzan
Kejsarens Nya Stil
Lilo & Stitch
Skattkammarplaneten
Trassel
Frost
Zootropolis
Vaiana

Andra icke Disney filmer jag ändå sätt har ju varit typ Shrek, Ice Age, Robotar etc.

Men nu till en annan liten sak. Jag undrar varför i Holgers Pipor Bernard och Bianca i Australien räknas in som klassiker då ju detta är en uppföljare som jag btw vet kom tidigare än dem andra uppföljarna men känns ändå som den borde ha varit något annat.
Sedan kom jag med ihåg en sak om Dinosaurier och det är var det så ifrån början att den var barnförbjuden eller varav att den inte tilläts från 11 år och under för jag minns att jag så gärna ville se den men fick inte för mina föräldrar pga vad det nu var men att sen så ändrade dem så att man fick se den i föräldrars sällskap eller hur det nu var för det var något sånt minns jag, men att då var det för sent. Någon annan som minns?  ;D


Och jo PS så återkommer jag med dem jag såg i 3D. Är mest det att jag inte är särskilt förtjust i just 3D dock. :-\

Tekniskt sätt räknas inte Nalle Puh filmerna som uppföljare... (då ju Nalle Puh är speciellt på det viset att det är ett starkt varumärke och dessutom så bestod första filmen från början av tre kortfilmer...)

Erika

Nu ska vi se här...

Av klassikerna har jag har sett följande på bio:

Askungen
Djungelboken
Lejonkungen
Ringaren i Notre Dame
Tarzan
Trassel


Den enda Pixar-film jag har sett på bio:

Ett småkryps liv

Av spelfilmerna har jag sett:

Berättelsen om Askungen
Skönheten och odjuret


Jag har även sett flertalet av Star Wars- och Marvel-filmerna (både Star Wars och Marvel ägs ju av Disney nuförtiden) på bio.   

Sedan har jag även sett flera filmer på bio som inte är Disney (t. ex. Asterix, Batman och Husdjurens hemliga liv).

Disneyfantasten

#33
Citat från: Erika skrivet 27 oktober 2018 kl. 18:43:47
Nu ska vi se här...

Av klassikerna har jag har sett följande på bio:

Askungen
Djungelboken
Lejonkungen
Ringaren i Notre Dame
Tarzan
Trassel


Den enda Pixar-film jag har sett på bio:

Ett småkryps liv

Av spelfilmerna har jag sett:

Berättelsen om Askungen
Skönheten och odjuret


Jag har även sett flertalet av Star Wars- och Marvel-filmerna (både Star Wars och Marvel ägs ju av Disney nuförtiden) på bio.   

Sedan har jag även sett flera filmer på bio som inte är Disney (t. ex. Asterix, Batman och Husdjurens hemliga liv).

Jo, tyvärr ägs både Star Wars och Marvels av Disney nuförtiden, men det är ändå inte Disney (till skillnad från Pixar och Mupparna) och de har inte heller Disney-loggan på sina omslag!

(Jag kommer i varje fall aldrig någonsin att räkna varken Marvels och särskilt inte Star Wars som Disney)

Med Askungen och Djungelboken antar jag förresten att du syftar på nypremiärerna på 1990-talet?

Apro på det, så har faktiskt följande Disneyklassiker haft nypremiärer på bio i Sverige på 1990-talet;
- Snövit och De Sju Dvärgarna (1992-03-27)
- Bambi (1993-07-23)
- Askungen (1991-08-09)
- Peter Pan (1992-07-31; omdubbad)
- Lady och Lufsen (1997-07-25)
- Törnrosa (1995-09-08)
- Pongo och De 101 Dalmatinerna (1995-03-17; omdubbad)
- Djungelboken (1993-03-26)
- AristoCats (1994-03-18)
- Micke och Molle (1995-07-28)
- Den Lilla Sjöjungfrun (1998-01-30, fast å andra sidan hade den ju redan Sverigepremiär 1990-11-30)

Hur kommer det sig förresten att varken Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet, Robin Hood eller Mästerdetektiven Basil Mus haft nypremiär på bio i Sverige på 1990-talet?

TonyTonka

#34
Citat från: Erik Dahlberg skrivet 26 oktober 2018 kl. 21:14:10
Varför såg du Tintin och Insidan Ut 2 gånger

Insidan ut för att jag gillade den så mycket, Tintin för att jag tyckte den var okej, och det fanns inte så mycket annat jag vill se på bio just då. ^^

För övrigt har jag sett ganska få filmer i 3D på bio, jag har nämligen glasögon, och det blir så bökigt att sätta 3D-glasögonen framför sina vanliga glasögon. ^^

Sedan jag postade mitt inlägg i denna tråden har jag för övrigt sett Superhjältarna 2 på bio, och jag kom på också att jag kan ha sett Nanny McPhee på bio, jag minns bara att jag sett den med skolan, och är inte riktigt säker på om det var på DVD eller bio.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 27 oktober 2018 kl. 23:53:12
Sedan jag postade mitt inlägg i denna tråden har jag för övrigt sett Superhjältarna 2 på bio, och jag kom på också att jag kan ha sett Nanny McPhee på bio, jag minns bara att jag sett den med skolan, och är inte riktigt säker på om det var på DVD eller bio.

Var det den första Nancy Mcphee eller tvåan?


Elios

#36
Citat från: Alexander skrivet 27 oktober 2018 kl. 18:04:10
Bernard och Bianca i Australien gjordes av Walt Disney Animation Studios, huvudstudion som också gjort Aladdin, Lejonkungen, Pocahontas m.fl.
Likaså Fantasia 2000 och Nalle Puhs film-Nya äventyr i Sjumilaskogen gjordes av Walt Disneys Animation Studios.

De övriga uppföljarna gjordes av DisneyToon Studios som från början tog hand om de tecknade TV-serierna.

Okej. Men vem kunde egentligen inte ha beslutat att dem skulle ha varit Disneytoons också? Sedan vad är egentligen skillnaden på den första Fantasia och 2000? Jag har iof aldrig sätt dem men är det en uppföljare vilket jag tvivlar starkt på.

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2018 kl. 18:13:24
Tekniskt sätt räknas inte Nalle Puh filmerna som uppföljare... (då ju Nalle Puh är speciellt på det viset att det är ett starkt varumärke och dessutom så bestod första filmen från början av tre kortfilmer...)

Jag förmodar att du kanske vet att jag egentligen syftar på den nya liveaction filmen Christopher Robin och Nalle Puh med Ewan Mcgregor som Christopher Robin som just nu går på bio.
Eller syftade du på Tigers Film?

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 oktober 2018 kl. 18:11:10
Filmen Dinosaurier har såvitt jag vet en 7-års gräns!

PS: Varför gillar du inte 3D?

Jo men jag vill med minnas att det var något också med att barn inte fick se den först. Får väl googla isåfall. ^^

Onödig kostnad och förstår inte meningen med det då det för mig inte är någon skillnad mot vanlig 2D. Okej det är ju skillnad fattar jag väl men det är ju liksom inte något spännande i sig alls tycker jag.
Går hellre på vanlig 2D mycket billigare helt enkelt. Får samma känsla i både 2D och 3D.

TonyTonka

Citat från: Elios skrivet 28 oktober 2018 kl. 00:25:56
Onödig kostnad och förstår inte meningen med det då det för mig inte är någon skillnad mot vanlig 2D. Okej det är ju skillnad fattar jag väl men det är ju liksom inte något spännande i sig alls tycker jag.
Går hellre på vanlig 2D mycket billigare helt  enkelt. Får samma känsla i både 2D och 3D.

Håller fullständigt med!
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Med allting taget hand i hand tar jag tillbaka att Fantasia 2000 inte är en uppföljare vilket jag nu fått reda på. Jag undrade som sagt vad skillnaden på dem båda var. ^^

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 28 oktober 2018 kl. 00:25:56
Jag förmodar att du kanske vet att jag egentligen syftar på den nya liveaction filmen Christopher Robin och Nalle Puh med Ewan Mcgregor som Christopher Robin som just nu går på bio.
Eller syftade du på Tigers Film?

Självklart var det Tigers Film jag syftade på!

Jag har inte sett en enda DisneyToon uppföljare på bio! (men jag har sett både Tigers Film och Nasses Stora Film, vilka inte ens räknas!)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet 27 oktober 2018 kl. 23:53:12
Insidan ut för att jag gillade den så mycket, Tintin för att jag tyckte den var okej, och det fanns inte så mycket annat jag vill se på bio just då. ^^

För övrigt har jag sett ganska få filmer i 3D på bio, jag har nämligen glasögon, och det blir så bökigt att sätta 3D-glasögonen framför sina vanliga glasögon. ^^

Sedan jag postade mitt inlägg i denna tråden har jag för övrigt sett Superhjältarna 2 på bio, och jag kom på också att jag kan ha sett Nanny McPhee på bio, jag minns bara att jag sett den med skolan, och är inte riktigt säker på om det var på DVD eller bio.

Jag har också glasögon, men det hindrar inte mig att sätta på mig 3D-glasögonen över mina egna!  ;)

Alla får göra som de vill, men jag vill säga att jag personligen tycker att det räcker med att se en film på bio en gång, därför har jag aldrig sett varje film jag sett på bio en gång!  :)

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 oktober 2018 kl. 08:36:35
Självklart var det Tigers Film jag syftade på!

Jag har inte sett en enda DisneyToon uppföljare på bio! (men jag har sett både Tigers Film och Nasses Stora Film, vilka inte ens räknas!)
Uppföljare och uppföljare. Har ju aldrig menat dem som uppföljare . Menar snarare kanske spin-offs.  Menade att dem tillhört Disney toons  och en del säger juatt det är iallafall  en fortsättning  på själva klassikern. Och den vet jag att jag har sätt på bio.  ;D

Disneyfantasten

#42
Citat från: Elios skrivet 28 oktober 2018 kl. 17:14:46
                                                                                                                               
Uppföljare och uppföljare. Har ju aldrig menat dem som uppföljare . Menar snarare kanske spin-offs.  Menade att dem tillhört Disney toons  och en del säger juatt det är iallafall  en fortsättning  på själva klassikern. Och den vet jag att jag har sätt på bio.  ;D

Jag förstår hur du tänker, men å andra sidan brukar de aldrig klassas som uppföljare! (likaväl som med Walt Disney Animation Studios och Pixar Animation Studios filmer), dessutom är Filmen om Nalle Puh som sagt ingen vanlig Disneyklassiker, utan en film som består av tre kortfilmer och hela franschisen är ett starkt varumärke och det hade redan gjorts en första uppföljare producerad för video; Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin (1997), som var den första egentliga långfilmen i det temat!

De filmer som klassas som uppföljare är följande;

- Jafars Återkomst (1994)
- Aladdin och Rövarnas Konung (1996)
- Skönheten och Odjuret 2 Den Förtrollade Julen (1997)
- Lejonkungen 2 Simbas Skatt (1998)
- Pocahontas 2 Resan Till En Annan Värld (1998)
- Belles Magiska Värld (1998)
- Den Lilla Sjöjungfrun 2 Havets Hemlighet (2000)
- Lady och Lufsen 2 Ludde på Äventyr (2001)
- Ringaren i Notre Dame 2 (2001)
- Peter Pan 2 Tillbaka Till Landet Ingenstans (2002; biovisad)

- Tarzan och Jane (2002)
- Askungen 2 Drömmen Slår In (2002)
- De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London (2003)
- Djungelboken 2 (2003; biovisad)
- Atlantis 2 Milos Återkomst (2003)
- Stitch Experiment 626 (2003)
- Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2004)
- Mulan 2 (2004)
- Tarzan 2 (2005)
- Lilo och Stitch 2 (2005)

- Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil (2005)
- Bambi 2 (2006; biovisad)
- Björnbröder 2 (2006)
- Leroy och Stitch (2006)
- Micke och Molle 2 (2006)
- Askungen 3 Det Magiska Trollspöet (2007)
- Den Lilla Sjöjungfrun 3 Sagan om Ariel (2008)

Utöver detta var det även uppföljare till Dumbo, AristoCats, Pinocchio, Herkules, Skattkammarplaneten, Lilla Kycklingen och Familjen Robinson som planerades men som aldrig blev av...

(Det är valfritt att räkna Trassel Innan Förevigt (2017) som en uppföljare...)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 28 oktober 2018 kl. 00:25:56
Onödig kostnad och förstår inte meningen med det då det för mig inte är någon skillnad mot vanlig 2D. Okej det är ju skillnad fattar jag väl men det är ju liksom inte något spännande i sig alls tycker jag.
Går hellre på vanlig 2D mycket billigare helt enkelt. Får samma känsla i både 2D och 3D.

Då är det bra att jag använder de 3D-glasögon som jag redan har när jag går på bio!  :)  ;)

Disneyfantasten

Här har jag uppdaterat min lista över Disney-filmer jag sett på bio;

>Tigers Film

>Lilo och Stitch

>Nasses Stora Film

>Hitta Nemo

>Björnbröder

>Frost

>Big Hero 6

>Insidan Ut

>Den Gode Dinosaurien

>Zootropolis

>Hitta Doris

>Vaiana

>Bilar 3

>Coco

>Superhjältarna 2

>Christoffer Robin & Nalle Puh

>Mary Poppins Kommer Tillbaka

>Röjar-Ralf Kraschar Internet

>Dumbo (spelfilmen)