Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Black Beauty(1994)

Startat av gstone, 24 februari 2022 kl. 21:21:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Snälla kan någon ta reda på vilka rösterna är i flmen Black Beauty från 1994 !

Jag skulle så väldgt gärna vilja veta !!!!!!!!!!!!!
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Dubbningen gjordes av Kit & Co. och Videobolaget. Jag har länge försökt att få fram dubbcredits för Black Beauty, men tyvärr hade Kit Sundqvist inte bevarat någon form av dokumentation eller rollistor; och kom heller inte ihåg någonting om rösterna. :(

Kit berättade att han oftast brukade anlita Gunnar Ernblad som översättare, även om det fanns undantag. Men framförallt om Gunnar medverkade som skådis, så var det vanligtvis han som översatte.

Teoretiskt sett bör väl Warner Bros. ha fått någon slags creditlista från Kit & Co. i samband med att de beställde dubbningen, men att få fram den är nog i det närmaste omöjligt efter så många år - även om man mot förmodan skulle få tag i rätt person på Warner Bros, så har de knappast digitaliserat creditlistor från över 25 år gamla dubbningar; och att få någon att leta igenom gamla pappersarkiv är nog hopplöst... :(

Rösterna verkar alltså tyvärr mest troligt bli omöjliga att få fram officiella uppgifter kring, utan där är det nog bara röstidentifiering som gäller. Jag är inte tillräckligt bra på det annat än för vissa specifika skådespelare, men kanske Erika kan göra en insats...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 februari 2022 kl. 22:10:30
Jag är inte tillräckligt bra på det annat än för vissa specifika skådespelare, men kanske Erika kan göra en insats...?

Kan göra ett försök. :)

Oscar Isaksson

Har skummat igenom filmen och hör följande röster:

Torsten Wahlund - Black Beauty (röst) (ink speaker i trailer)
Steve kratz
Staffan Hallerstam
Irene Lindh
Eleonor Telcs-Lundberg
Sture Ström
Gunnar Ernblad

Utöver dessa är det minst två till mansröster som jag inte kan placera, en av dem kan tänkas vara Kit Sundqvist. Sen förkommer det några barnröster.

gstone

Efter båda är dubbade av Kit Sundqvist /Videobolaget i Solna AB betyder det att den här filmen har ganska samma röster som den gamla dubbningen av Brisby och Nimhs hemlighet ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 november 2023 kl. 22:26:53Efter båda är dubbade av Kit Sundqvist /Videobolaget i Solna AB betyder det att den här filmen har ganska samma röster som den gamla dubbningen av Brisby och Nimhs hemlighet ?
Samma röster vet jag inte, men vad jag minns brukade väl Kit & Co. inte ha ett så enormt stort "lager" med skådespelare, så många av deras produktioner rörde sig väl bland ungefär samma ensemble; om än med en del avvikelser.

Även Denver, den siste dinosaurien och Tiny Toons dubbades ju av Kit & Co. under någorlunda samma tidsperiod som Black Beauty. Så sannolikheten är väl i alla fall hyfsad att merparten av ensemblen i Black Beauty är skådespelare som medverkade i någon av de tre nämnda dubbningarna.

Det jag fått veta av Kit Sundqvist är att han oftast brukade anlita Gunnar Ernblad som översättare, om än med vissa undantag, men så verkar inte vara fallet med vare sig Brisby och NIMHs hemlighet eller Tiny Toons (då Kit berättade att Gunnar i så fall som regel brukade medverka som skådis också). Och han och Mikael Berling brukade båda två vara både regissörer, inspelningstekniker och mixtekniker, även om de inte alltid crediterats så. Mikael Berling är för övrigt nuförtiden ljudtekniker på Sveriges Television.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  2 april 2022 kl. 21:38:14Har skummat igenom filmen och hör följande röster:

Torsten Wahlund - Black Beauty (röst) (ink speaker i trailer)
Steve kratz
Staffan Hallerstam
Irene Lindh
Eleonor Telcs-Lundberg
Sture Ström
Gunnar Ernblad

Utöver dessa är det minst två till mansröster som jag inte kan placera, en av dem kan tänkas vara Kit Sundqvist. Sen förkommer det några barnröster.
Vem spelar vem tror du?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 november 2023 kl. 00:32:30Det jag fått veta av Kit Sundqvist är att han oftast brukade anlita Gunnar Ernblad som översättare, om än med vissa undantag, men så verkar inte vara fallet med vare sig Brisby och NIMHs hemlighet eller Tiny Toons (då Kit berättade att Gunnar i så fall som regel brukade medverka som skådis också). Och han och Mikael Berling brukade båda två vara både regissörer, inspelningstekniker och mixtekniker, även om de inte alltid crediterats så. Mikael Berling är för övrigt nuförtiden ljudtekniker på Sveriges Television.
Hon ! :o


Där fick jag lära mig något nytt ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.