Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Nalle Puh och årstiderna (Winnie the Pooh Discovers the Seasons)

Startat av Gustav Jonsson, 25 maj 2019 kl. 21:01:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gustav Jonsson

Har Winnie the Pooh Discovers the Seasons dubbats till svenska om så är fallet var kan man få tag på den

Här har ni en länk så att ni vet vilken jag menar

https://youtu.be/L1bFP0RjkXc

Daniel Hofverberg

Citat från: Gustav Jonsson skrivet 25 maj 2019 kl. 21:01:58
Har Winnie the Pooh Discovers the Seasons dubbats till svenska om så är fallet var kan man få tag på den

Här har ni en länk så att ni vet vilken jag menar

https://youtu.be/L1bFP0RjkXc
Ja, det har den faktiskt. Nalle Puh och årstiderna (som den svenska titeln var) släpptes på VHS och 16 mm-film för skolor en gång i tiden (troligen 1983), och distribuerades huvudsakligen av skolornas Mediecentraler. Den har alltså aldrig släppts i handeln via traditionella kanaler, utan även VHS-utgåvan togs fram speciellt för utbildningsbruk för att visas i skolor.

För några år sedan forskade jag kring dubbningen av filmen, men lyckades tyvärr inte komma speciellt långt. Från Mediecenter i Värmland fick jag veta följande
"I kommentarbladet från SF:s skolfilmavdelning 1983 finns bara att Gösta Lindgren gjort den pedagogiska bearbetningen."

Vad exakt som menas med "pedagogisk bearbetning" verkar ingen veta - har han regisserat den svenska dubbningen, översatt dubbningen eller bara gjort en bearbetning för pedagogiska ändamål...?

Det var i alla fall Jan Nygren som spelade Nalle Puh, men längre än så lyckades jag tyvärr aldrig komma kring rösterna; men ingen av rollfigurerna har samma röster som i andra sammanhang.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2019 kl. 07:38:37
Ja, det har den faktiskt. Nalle Puh och årstiderna (som den svenska titeln var) släpptes på VHS och 16 mm-film för skolor en gång i tiden (troligen 1983), och distribuerades huvudsakligen av skolornas Mediecentraler. Den har alltså aldrig släppts i handeln via traditionella kanaler, utan även VHS-utgåvan togs fram speciellt för utbildningsbruk för att visas i skolor.

För några år sedan forskade jag kring dubbningen av filmen, men lyckades tyvärr inte komma speciellt långt. Från Mediecenter i Värmland fick jag veta följande
"I kommentarbladet från SF:s skolfilmavdelning 1983 finns bara att Gösta Lindgren gjort den pedagogiska bearbetningen."

Vad exakt som menas med "pedagogisk bearbetning" verkar ingen veta - har han regisserat den svenska dubbningen, översatt dubbningen eller bara gjort en bearbetning för pedagogiska ändamål...?

Det var i alla fall Jan Nygren som spelade Nalle Puh, men längre än så lyckades jag tyvärr aldrig komma kring rösterna; men ingen av rollfigurerna har samma röster som i andra sammanhang.

Tänk om någon kunde svara på vilka som gjorde de andra karaktärernas röster...

Inte visste jag att Jan Nygren spelat Nalle Puh, då har alltså karaktären sammanlagt haft sex svenska röster genom åren (de fem andra är Tor isedal, Olli Markenros, Guy De La Berg och Jan Jönsson, samt Ulf Källvik i några musiksagor)

Jag undrar dock hur Jan Nygren låter som Puh, då jag är uppväxt med honom som Jägaren i Snövit och De Sju Dvärgarna, Boris i Lady och Lufsen, Trigger i Robin Hood, Amos Slade i Micke och Molle, Pappa i Resan Till Amerika filmerna och uppläsningen i Nasse... (de där skymningssagorna ni vet)

Gösta Lindgren har jag aldrig hört talas om... (kanske han gjorde en av rösterna i filmen, men tyvärr har jag inga erfarenheter av hans röst)

Daniel Hofverberg

Jag har faktiskt ett ljudklipp på Jan Nygren som Nalle Puh, som fanns kvar på datorn - bifogat här. Flera av de andra rösterna känner man igen från gamla SVT-dubbningar, men jag har inte lyckats placera in någon. Men man kan lugnt påstå att ingen av rösterna i filmen var alltför imponerande...

Jag har heller ingen aning vem Gösta Lindgren är, och namnet är alldeles för vanligt för att det ska gå att hitta något användbart på nätet. Men min bästa gissning är att han kanske jobbade för den ursprungliga distributören, och att det var distributören som dubbade filmen in-house. Under senare decennier har Nalle Puh och årstiderna distribuerats av InterFilm i Danderyd, men det företaget grundades 1989 och var således inte inblandad från första början - tydligen köpte de in filmen (och dubbningen) från något konkurslager, men vilken den ursprungliga distributören var har jag tyvärr inte lyckats ta reda på.

För några år sedan kontaktade jag både InterFilm och ett halvt dussin av skolornas Mediecentraler (numera AV-Media) runt om i Sverige, men jag lyckades alltså tyvärr inte komma längre kring uppgifter om dubbningen än detta. :(

Disneyfantasten

Tack för ljudklippet!

Att döma av klippet tycker jag iallafall att Jan Nygren är absolut bättre än både Olli Markenros, Ulf Källvik och Jan Jönsson, men inte alls i samma höga klass som Guy De La Berg...

TonyTonka

Du råkar inte ha några klipp på restrerande karaktärer? Någon annan kan kanske identifiera dem. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Visst har jag det. :) De kommer här.

Tyvärr hittar jag dock inte åt något ljudklipp på berättarrösten just nu. :(

Disneyfantasten

Nu har jag hört rösterna och jag håller med att ingen av dem var alltför imponerande för rollerna...

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2019 kl. 22:18:58
Visst har jag det. :) De kommer här.

Tyvärr hittar jag dock inte åt något ljudklipp på berättarrösten just nu. :(


Jag är inte helt säker, men jag tror att Uggla också kan vara Jan Nygren.

De flesta andra lät bekanta, men jag vet inte riktigt heller vem de är. Kanins röst är dock snudd på urusel i mitt tycke. :(

Nasses röst tillhör med största sannolikhet en kvinnlig röstskådespelare.

Christoffer-Robins röst är jag osäker på om det är barnskådespelare eller kvinnlig skådespelare.

Nu vet jag inte om du redan skrivit det i tråden, men var fick du tag på filmen Daniel? Och till vad gjorde du röstproverna? :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet 26 maj 2019 kl. 23:02:41
Nu vet jag inte om du redan skrivit det i tråden, men var fick du tag på filmen Daniel? Och till vad gjorde du röstproverna? :)
Jag har lyckats få tag på en halvrisig kopia av VHS-utgåvan som släpptes för skolbruk genom mina kontakter. :) Jag har också sett/lyssnat på 16 mm-kopian genom Kungliga Biblioteket/Svensk Mediedatabas, för att därigenom kunna bekräfta att VHS-utgåvan och 16 mm-utgåvan hade samma dubbning. Tyvärr fanns dock inga utsatta röster på någondera.

Jag gjorde röstproverna till Erika för några år sedan, så att hon skulle kunna identifiera rösterna (som är bättre på det än jag). Hon misstänkte också att Uggla kunde vara Jan Nygren, men kom i övrigt inte längre än så... :(


Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 27 maj 2019 kl. 01:02:12
Jag hadde tänkt och fråga, har den turkiska animerade vuxenfilmen Kötü Kedi Serafettin gått på något sätt i Sverige? Dubbad eller textad. Har nämligen bara sett på den i polskdubbad version. Jag tyckte i vilket fall som helst att filmen var rosamt bisarr. Det vore ju kul att se om den på ett sådant vis så att man förstår handlingen.

Länk till IMDb: https://www.imdb.com/title/tt4695548/?ref_=ttrel_rel_tt
Jag har i alla fall inget minne av att den filmen skulle ha sänts eller släppts i Sverige, och jag hittar heller inget i Svensk Mediedatabas som verkar kunna stämma in.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 maj 2019 kl. 09:17:20
Jag har faktiskt ett ljudklipp på Jan Nygren som Nalle Puh, som fanns kvar på datorn - bifogat här. Flera av de andra rösterna känner man igen från gamla SVT-dubbningar, men jag har inte lyckats placera in någon. Men man kan lugnt påstå att ingen av rösterna i filmen var alltför imponerande...

Finns det någon specefik SVT-dubbning du känner igen rösterna ifrån? I så fall kanske man kan jämföra rösterna från filmen med rösterna i den/de dubbningen/arna. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Nu när jag lyssnar (om) på Nasse-ljudklippet så tycker jag faktiskt att det låter som Jan Nygren. Speciellt när han säger "att". De andra (förutom Uggla vars röst tillhör Jan Nygren) har jag fortfarande inte lyckats listat ut vilka rösterna är, men det vilar något bekant över dem...

TonyTonka

Citat från: Erika skrivet 27 maj 2019 kl. 14:24:24
Nu när jag lyssnar (om) på Nasse-ljudklippet så tycker jag faktiskt att det låter som Jan Nygren. Speciellt när han säger "att". De andra (förutom Uggla vars röst tillhör Jan Nygren) har jag fortfarande inte lyckats listat ut vilka rösterna är, men det vilar något bekant över dem...

Jag har lyssnat igen och håller med om att även Nasses röst så smått påminner om Jan Nygren. Jag tänkte först att han kanske gjorde alla rösterna i filmen, men sedan kom jag på att varken Kanin eller Christoffer-Robins röster låter alls som honom.  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tack för hjälpen - jag håller med att det faktiskt skulle kunna vara Jan Nygren som spelar även Nasse.

Här kommer äntligen ljudklipp även på berättarrösten, vilket är den enda rösten som jag inte postade ljudklipp på igår (Tigger/Tiger, Kängu och Ru är alltså inte med i filmen). Och berättaren är i alla fall definitivt inte Jan Nygren... ;)

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 maj 2019 kl. 16:02:06
Tack för hjälpen - jag håller med att det faktiskt skulle kunna vara Jan Nygren som spelar även Nasse.

Här kommer äntligen ljudklipp även på berättarrösten, vilket är den enda rösten som jag inte postade ljudklipp på igår (Tigger/Tiger, Kängu och Ru är alltså inte med i filmen). Och berättaren är i alla fall definitivt inte Jan Nygren... ;)

Jag tycker rösten påminner litegrann om Kaninen i När karusellerna sover-spelet (
https://www.youtube.com/watch?v=Pv0CbUv8MAY ) som där spelas av Maria Dehnisch, men jag tror inte att det är hon som gör berättaren. Är det förresten bara jag, eller låter det i början av klippet som att någon form av pitch är inblandad?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D