Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Podcast om röstskådespelare

Startat av Christian Hedlund, 2 mars 2015 kl. 13:36:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AlexanderM

Mitt äldsta minne av Gunnar är de gula Tom & Jerry kassetterna föräldrarna köpte åt mig som liten (Esselte)

På de här kassetterna var det ibland (om inte på samtliga, har inte hunnit kolla igenom alla) lektorsdubbar där man hörde den engelska dialogen i bakgrunden samtidigt som Gunnar gjorde alla manliga röster.

Min fråga är: Vad tycker du (Gunnar) om lektorsdubbning? Har du nåt annat minne (kul alternativt tråkigt) av att dubba medans man hör dialogen lite lågt där "bak"?
"Får jag gissa? Ni snubbar är tandfeèrna inte sant?

Nej det finns inte 4 tandfeèr idiot! Det där är de 7 dvärgarna!"

Bebop & Rocksteady, Teenage Mutant Hero Turtles ("Shredderville")

Igthorn

Har ett par frågor till Gunnar (om jag inte är för sent ute):

Han har ju dubbat både onda och goda karaktärer. Undrar vad han tycker är roligast att dubba, ond eller god?

En lite svårare fråga, har han någon eller några favoriter av de hundratals karaktärer han dubbat?

Anders

Citat från: Igthorn skrivet 30 oktober 2015 kl. 10:44:39
Har ett par frågor till Gunnar (om jag inte är för sent ute):

Han har ju dubbat både onda och goda karaktärer. Undrar vad han tycker är roligast att dubba, ond eller god?

En lite svårare fråga, har han någon eller några favoriter av de hundratals karaktärer han dubbat?
Tror tyvärr att den frågan kom för sent. Om tidsschemat följdes som det skulle så spelades podden in igår.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Igthorn

Äsch då. Såg inte tråden förän igår. Jag får fråga nästa podperson istället.

Christian Hedlund

NU finns nya avsnittet att ladda ner!

Och HÄR hittar du extramaterialet. Det innehåller MYCKET dubbgodis som inte kom med i podcasten!


https://youtu.be/vVNK0m3Q99c


TACK för alla frågor, hoppas ni gillar showen <3
Christian Hedlund
Voice Actor - Content Creator
Youtube.com/1man20voices
Rostskadespelarna.se
1man20voices.com

Anders

Detta avsnitt är efterlängtat! Synd att man måste jobba just nu. :P

Aja... Blir något att se fram emot när man kommer hem. :D
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika


Hans Tolvaly

Har precis lyssnat på hela podcasten och det är lika roligt varenda gång!
Gunnar har verkligen en riktigt skön personlighet, och han låter så himla trevlig.
Var jättekul att få höra svaren på mina och min vän Mickes frågor. Särskilt förfrågan på Optimus Prime repliken.
Skrattade gott åt att han råkade säga "Eurobots" vid första försöket XD. Men andra försöket var verkligen EPISKT!

Tack än en gång Christian, och jag ser redan framemot nästa podcast! :D

jimstrom

Har också nyss lyssnat igenom detta avsnitt som var super intressant. Kul att Gunnar har så god koll på vad han gjort, och att åtminstone en av mina frågor kom med, dock lite synd att Christian inte tog med min önskan att Gunnar skulle läsa upp något rent informativt, men nåja man kan inte få allt här i livet.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Anders

Har nu lyssnat på avsnittet. Det tycks ha varit rekordmånga frågor den gången.  :D

Får ställa frågan till Per Sandborgh om han blir en eventuell gäst i podden.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Hans Tolvaly

Det nämndes i podcasten att Gunnar gjort rösten till Skeletor.
Men i vilken dubb är det? Jag kan inte minnas någon dubb där jag har hört Gunnars röst som han.
Är det någon som kanske kan hitta något klipp på Youtube, så man kan få höra?

jimstrom


https://www.youtube.com/watch?v=UHImW-sXN98


Gunnar gjorde rösten som skeletor i mediadubbs version av He-man, där Staffan Hallerstam spelar He-man, Stig Engström gör vapenmannen (Man-at-Arms) Beatrice Järrås Teela.


Bra skådisar men halvtaffligt utförande enligt mig översättningarna är inte heller så lyckade. så som stridskatten, slottet gråskull, trollkvinnan och nyss nämnda vapenmannen.


Ska jag dock säga något positivt om dubben, så är det att Gunnar är förmodligen den som är närmast Allan Oppenheimers originalröst som skeletor.


Min favorit i rollen är dock Ulf-Peder Johansson.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Hans Tolvaly

AHA är det den dubben! Ja den känner jag ju igen nu när jag hör den. Tack Jim.
Ja den dubben är inte precis den bästa. Kommer ihåg namnvalen, så som Gråskull och Vapenmannen.
Det är väl även samma dubb som gjorde Julspecialen, fast dom bytte Gunnar med Peter Harryson som Skeletor.
Och Ja, Ulf-Peder Johansson är klart den bästa Skeletor någonsin. =)

Anders

Jag tycker nog att Gunnar är bäst som Skeletor. Dock tycker jag att dubbningen i sin helhet får ett par minuspoäng på den redan nämnda märkliga översättningen. Jag tycker dessutom att Staffan Hallerstam var ett märkligt val i rollen som He-Man, då jag inte tycker att han lät tillräckligt manlig för den rollen.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

jimstrom

Håller med, Peter Wanngren är min favorit He-man röst, den låter tillräckligt maskulin och är den som är klart närmast John Erwins orignal röst, och än idag får jag lite små rysningar när han säger "och unversums giganter"
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)