Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Theodosia

Startat av Anders M Olsson, 3 juli 2023 kl. 15:21:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Om någon händelsevis skulle ha missat det så har SVT börjat sända en ny ungdomsserie som heter Theodosia och som jag tycker verkar väldigt lovande.

På sätt och vis kan man se den som en sorts uppföljare till Tidlös prinsessa, även om det är en helt annan berättelse. Men liksom Tidlös prinsessa är den producerad i samarbete mellan tyska ZDF och franska Cottonwood Media. Och liksom Tidlös prinsessa är serien gjord på engelska med brittiska och andra engelskspråkiga skådespelare.

Berättelsen utspelar sig 1906 och kretsar kring en gammal egyptisk förbannelse. Huvudpersonen är den 14-åriga Theodosia, dotter till arkeologer som bedriver utgrävningar i Konungarnas dal.

Den svenska dubbningen är gjord av Eurotroll, och som vanligt har SVT ingen komplett creditslista. Vi kanske kan be Daniel försöka får fram lite mera fullständiga uppgifter?
Theodosia_sv.jpg

Eftersom jag personligen inte är så förtjust i dubbning av filmer och serier med levande skådespelare vill jag ju helst se serien på engelska. Tyvärr har SVT bara lagt upp den dubbade versionen, ingen engelsk originalversion. Men serien finns på engelska på BBC, och om man har VPN kan man tanka hem den därifrån.

Jag har hittills hunnit se tre avsnitt. Första och tredje avsnitten verkar vara likadana på SVT och BBC. Men avsnitt 2 är censurerat, faktiskt både på BBC och SVT, men på olika sätt.

BBC har censurerat en scen där ungdomarna bryter sig in hos Vincent. Vi får se hur prinsessan Safiya plockar upp en sten, sen hör man glas som krossas och så öppnar ungdomarna dörren. På SVT finns hela scenen med när rutan i dörren krossas och Safiya sträcker in handen genom den krossade rutan och öppnar dörren med handtaget på insidan. Uppenbarligen tål inte brittiska barn att lära sig hur man gör inbrott! :)

SVT har kortat scenen när Vincent förvandlas till en orm. Såna hemskheter är naturligtvis alltför starka för svenska barn! :)

Första säsongen består enligt Wikipedia och andra källor av 26 avsnitt, och en andra säsong är planerad. Men av någon anledning har SVT delat upp de 26 avsnitten i två delar på 13 avsnitt var som de kallar för säsong 1 och säsong 2. Märkligt!

Anders M Olsson

Minst två av skådespelarna från Tidlös prinsessa återkommer i nya roller i Theodosia:

Rik Young (Dansläraren Armando Castillo) spelar Theodosias pappa Alistair Throckmorton.
Elisa Doughty (Lenas mamma, prinsessan Alexandra) spelar Theodosias mamma Henrietta Throckmorton.

Daniel Hofverberg

Den serien har helt gått mig förbi, men tack för tipset - den måste jag ge en chans. :)

Jag ska kontakta receptionisten på Eurotroll, och höra om hon kan gräva fram en lite mer komplett creditlista. Dock börjar det ju vara semestertider, så det finns väl en viss risk att hon kan ha gått på semester; och i så fall kan det bli svårt att veta vem man annars ska prata med...

Anders M Olsson

Jag såg nu att hela första säsongen finns på YLE (Arenan) med engelskt tal:
https://arenan.yle.fi/1-63447689

Tyvärr finns det enbart finska undertexter, men fördelen jämfört med BBC är att YLE har serien i full HD 1080p. Dessutom är kanalloggan mera diskret än på SVT och BBC. Avsnitten på YLE verkar också vara mera kompletta och ocensurerade.

Med lite trixande kan man synka in de svenska texterna från SVT och på det viset få engelskt tal och svensk text.

Man kan tanka hem avsnitten med Yle-dl, och det programmet kan på något vis kringgå geoblockeringen så att man inte behöver VPN.
https://aajanki.github.io/yle-dl/index-sv.html

Elios

Vad är detta nu för något?
Men vad det verkar som så verkar det inte vara någon serie för mig. Dom som gillar det får göra det.  ::)

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 juli 2023 kl. 15:21:58Första säsongen består enligt Wikipedia och andra källor av 26 avsnitt, och en andra säsong är planerad. Men av någon anledning har SVT delat upp de 26 avsnitten i två delar på 13 avsnitt var som de kallar för säsong 1 och säsong 2. Märkligt!
Efter att ha sett avsnitten 13 och 14 kan jag i viss mån förstå varför SVT betraktar avsnitten 1-13 som säsong 1 och 14-26 som säsong 2. The TV db anger avsnitt 13 som "mid-season finale", men listar ändå alla 26 avsnitten som en och samma säsong.

Hela säsongen tycks bestå av två mer eller mindre separata kapitel på vardera 13 avsnitt. Problemen kommer förstås när den riktiga säsong två släpps nästa år. Med SVTs uppdelning blir förvirringen total. Vad ska SVT kalla den? Säsong 3 och 4?

Daniel Hofverberg

Då den här serien låg ute på SVT Play kortare tid än mycket annat missade jag den helt förra gången - men nu har dessbättre Theodosia släppts på nytt, och jag har nu hunnit se de tre första avsnitten. Faktiskt en riktigt bra serie, och en bra dubbning. :)

Just nu finns hela "säsong 1" på SVT Play, och ett avsnitt om dagen släpps från "säsong 2" (d.v.s. andra halvan av säsong 1). Det som SVT kallar för säsong 1 finns kvar till den 1 februari, så även om det inte är jättelång tid bör det väl räcka för att de som vill ska hinna se de 13 avsnitten om de börjar nu...
https://www.svtplay.se/theodosia

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 juli 2023 kl. 15:21:58Den svenska dubbningen är gjord av Eurotroll, och som vanligt har SVT ingen komplett creditslista. Vi kanske kan be Daniel försöka får fram lite mera fullständiga uppgifter?
Jag fick tyvärr inget svar från Eurotroll i somras (kanske då det var semestertider), men efter Trettondagshelgen ska jag göra ett nytt försök och kontakta Eurotroll; så får vi hoppas att det går att få fram en mer utförlig rollista. :)