Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

salle

#1140
Citat från: Oscar Isaksson skrivet 24 november 2022 kl. 15:33:28Vet om det här är rätt tråd men det är en ovanlig dubbning och kanske kan den leta sig till fram till dagens publik en vacker dag. Tror inte den här har talats om tidigare.

HJÄLTARNAS KARAVAN - EWOKARNAS ÄVENTYR
(Caravan of Courage: An Ewok Adventure)

Berättare - Sven Lindberg

Svensk text: Paula Ekström*

Bara berättaren är dubbad, all annan dialog återges på svenska i textad form. Tyvärr vet jag väldigt lite om denna dubbning men jag letar vidare och vänder på stenar.
Filmen distribuerades vid premiären av FOX/SF. Den är senare utgiven på VHS av CBS Fox/ Media Transfer.

(*) Troligtvis har hon bara gjort undertexterna.
Jag har den på VHS. Det är rätt roligt när berättarrösten återkommer även mitt under filmen på svenska. Ingen annan Star Wars film har svensk berättarröst. Undrar hur man kom på att ha svensktalande narration i just denna?

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet 26 november 2022 kl. 20:27:46Jag har den på VHS. Det är rätt roligt när berättarrösten återkommer även mitt under filmen på svenska. Ingen annan Star Wars film har svensk berättarröst. Undrar hur man kom på att ha svensktalande narration i just denna?
Intressant, har du möjlighet att digitalisera den och exempelvis ladda upp på Archive.org? Jag skulle gärna vilja höra den svenskdubbade versionen.

Jag är ganska säker på att jag ska ha spelat in filmen från FilmNet på 1990-talet, men där var som sagt allt inklusive berättaren i textad originalversion; ingen svensk dubbning så långt ögat når...

Will Siv

Citat från: salle skrivet 26 november 2022 kl. 20:27:46Jag har den på VHS. Det är rätt roligt när berättarrösten återkommer även mitt under filmen på svenska. Ingen annan Star Wars film har svensk berättarröst. Undrar hur man kom på att ha svensktalande narration i just denna?
"The Clone Wars" ( 2008 ) hade det, fast den var ju helt dubbad.

salle

Citat från: Will Stewart skrivet 27 november 2022 kl. 12:19:05"The Clone Wars" ( 2008 ) hade det, fast den var ju helt dubbad.
Sant, jag tänkte mer på blandningen av dubbat och icke dubbat i en och samma film.

salle

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 november 2022 kl. 11:26:42Intressant, har du möjlighet att digitalisera den och exempelvis ladda upp på Archive.org? Jag skulle gärna vilja höra den svenskdubbade versionen.

Jag är ganska säker på att jag ska ha spelat in filmen från FilmNet på 1990-talet, men där var som sagt allt inklusive berättaren i textad originalversion; ingen svensk dubbning så långt ögat når...
Jag har den faktiskt redan digitaliserad. Tyvärr har jag inget konto på internet archive. Skulle det vara okej med dig Daniel att jag skickar den digitaliserade filmen till dig så kan du få lägga upp den?

Daniel Hofverberg

Citat från: salle skrivet 27 november 2022 kl. 21:01:46Jag har den faktiskt redan digitaliserad. Tyvärr har jag inget konto på internet archive. Skulle det vara okej med dig Daniel att jag skickar den digitaliserade filmen till dig så kan du få lägga upp den?
Absolut, det gör jag så gärna. :)

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 november 2022 kl. 20:41:19Mycket intressant, jag visste inte om att Hjältarnas karavan - Ewokernas återkomst hade dubbats till svenska. Jag minns att jag såg filmen på FilmNet när den sändes runt 1993 - 1994, men där är jag nästan hundra på att hela filmen - inklusive berättarrösten - var i textad originalversion. Men jag såg den inte på bio, och troligen blev det heller inte av att jag hyrde filmen på VHS...

Funderar på om det skulle vara värt att skicka iväg en frågan till Mari-Anne Barrefelt om dubbningen, med tanke på att  den distribuerades genom SF.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 28 november 2022 kl. 00:14:17Funderar på om det skulle vara värt att skicka iväg en frågan till Mari-Anne Barrefelt om dubbningen, med tanke på att  den distribuerades genom SF.
Ingen dum idé, jag måste medge att det känns som att sannolikheten är ganska stor att Mari-Anne Barrefelt var inblandad i dubben...

gstone

Kan någon ladda upp Åsnans Shrektakulära jul ?

Den svår att få tag på :-\
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Citat från: gstone skrivet  2 december 2022 kl. 10:18:08Kan någon ladda upp Åsnans Shrektakulära jul ?

Den svår att få tag på :-\
Den dyker upp då och då på tradera har jag sett.

Disneyfantasten

Kanske Mästerdetektiven Basil Mus med eftertext-sången? (som sedan 2011 försvunnit på grund av mixningen)

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 december 2022 kl. 22:22:18Kanske Mästerdetektiven Basil Mus med eftertext-sången? (som sedan 2011 försvunnit på grund av mixningen)
Jag har tillgång till versionen med sången, dock undrar jag om det är okej att dela en sådan länk här?

Disneyfantasten

Citat från: BPS skrivet  4 december 2022 kl. 22:50:42Jag har tillgång till versionen med sången, dock undrar jag om det är okej att dela en sådan länk här?

Då kanske det bara räcker med just sången?

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 december 2022 kl. 22:52:10Då kanske det bara räcker med just sången?

Och på tal om det, kanske bioversionen ur Den Lilla Sjöjungfrun, alltså scenen med Sissels sjungande? (sedan Specialutgåvan 2006 har den återgetts i originalversion)

Samt bioversionens berättarröst ur Skönheten och Odjuret och bioversionens Introsång ur Aladdin?

BPS

Citat från: Disneyfantasten skrivet  4 december 2022 kl. 22:54:39Och på tal om det, kanske bioversionen ur Den Lilla Sjöjungfrun, alltså scenen med Sissels sjungande? (sedan Specialutgåvan 2006 har den återgetts i originalversion)

Samt bioversionens berättarröst ur Skönheten och Odjuret och bioversionens Introsång ur Aladdin?
Här kan jag hjälpa till någorlunda med länkar till andra uppladdningar.

Den lilla sjöjungfrun tagen från 1991 års VHS-utgåva.

https://archive.org/details/the-little-mermaid-vhs

Öppningsscenen från VHS versionen av Aladdin.


https://youtu.be/z-gdbS2NBJw

Slutsången från Mästerdetektiven Basil Mus.


https://youtu.be/uVvnjP2g5ls

Originalprologen till Skönheten och Odjuret.


https://youtu.be/jxCdr6LRonk