Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Nordiska julkalendrar på Archive.org

Startat av Ovanliga dubbningar, 3 december 2022 kl. 07:22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders M Olsson och 1 gäst tittar på detta ämne.

RC

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 04:25:43Nu har jag fått svar från mina kontakter, och som det ser ut just nu kan jag få tag i någonstans mellan 23 och 25 avsnitt (av 26) av Regnbågslandet - så sorgligt nog inte alla avsnitt, men i alla fall betydligt fler än de ynka 4 avsnitt som tidigare funnits på SVT Play/Öppet arkiv. :)
Är inte det här ett enormt tjänstefel och dessutom olagligt? Man kan väl inte bara ta SVT:s material och skicka ut det till folk bara för att man jobbar där eller? Det måste ju räknas som stöld.

Lilla My

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 04:25:43Jag såg just ditt inlägg från en och en halv månad sedan. Gäller ditt erbjudande fortfarande? I så fall kan du få chansen snart - visserligen inte för SVT, men väl för mig och för publicering på Archive.org. Om kvaliteten är så risig som det låter som, så misstänker jag att jag lär behöva hjälp för att få till adventskalendern i acceptabelt skick, och mina restaureringskunskaper är dessvärre något begränsade.

Absolut! Är väl ingen restaurerings-expert men är väldigt flink med Premiere pro och kan alltid göra ett gott försök! Men då behöver jag ju dem digitaliserade eller inskannade först. :) Fyfan vad kul om vi skulle lyckas återställa kalendern så gott det går!

Lilla My

Citat från: Will Stewart skrivet 28 december 2022 kl. 11:57:06Tusen år till Julafton. ( 2015 )

Denna har jag, så om ni vill ha den (digitalt alltså) är det bara att skicka DM.

Tintin

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 04:25:43Vilka andra svenska adventskalendrar/julkalendrar finns det som inte släppts på DVD och som i dagsläget inte finns på SVT Play? Jag kan gärna höra mig för om dessa också går att ordna fram när jag ändå håller på. :)
Med tanke på att extramaterial/specialprogram är ovanligt till de tidiga julkalendrarna (nedan är det enda jag känner till) vill jag även passa på att nämna Inför årets julkalender: Ture Sventon privatdetektiv. Visat 1989-11-26 i TV1.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Will Stewart skrivet 28 december 2022 kl. 11:57:06Förutom många av dom tidigaste från 1960-talet som bara har några avsnitt kvar ( vet inte om den allra första från 1960, eller den andra från 1961, är kompletta, men kalendrarna från 1962, 1963, 1964, 1965 och 1966 är tyvärr inte ).


Broster Broster. ( 1971 )

Långtradarchaufförens Berättelser. ( 1975 )

Det blir Jul på Möllegården. ( 1980 )

Marias Barn ( 1987 )

Tusen år till Julafton. ( 2015 )
Tusen år till julafton tycker jag är för ny och inte tillräckligt ovanlig för att jag ska handskas med, så den överlåter jag med varm hand åt andra.

Men de andra fyra ska jag höra mig för om, och se vad jag kan åstadkomma. :)

BPS

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 18:28:26Tusen år till julafton tycker jag är för ny och inte tillräckligt ovanlig för att jag ska handskas med, så den överlåter jag med varm hand åt andra.
Jag antar att det är jag som är andra.

https://archive.org/details/tusen-ar-till-julafton_2015

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 29 december 2022 kl. 01:14:25Jag antar att det är jag som är andra.

https://archive.org/details/tusen-ar-till-julafton_2015
Tack så mycket. :)
 
Du råkar inte ha textningen (för hörselskadade) från SVT Play?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2022 kl. 01:33:43Tack så mycket. :)
 
Du råkar inte ha textningen (för hörselskadade) från SVT Play?
Just denna kalendern har jag fått via en bekant men jag kan fråga.

Daniel Hofverberg

Citat från: BPS skrivet 29 december 2022 kl. 02:14:17Just denna kalendern har jag fått via en bekant men jag kan fråga.
Det vore uppskattat. :)

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 28 december 2022 kl. 18:28:26Tusen år till julafton tycker jag är för ny och inte tillräckligt ovanlig för att jag ska handskas med, så den överlåter jag med varm hand åt andra.

Men de andra fyra ska jag höra mig för om, och se vad jag kan åstadkomma. :)
Lyckas du få tag i de fyra vore det verkligen mer än imponerande, och vore mycket värdefullt. :)

Förutom Marias barn, den vill jag verkligen inte uppleva igen; som utan tvekan är den sämsta julkalender som världen någonsin har skådat... :o
(Missförstå mig rätt nu: givetvis är det bra om även den finns tillgänglig, om nu någon skulle vara intresserad av att se den - men jag har ärligt talat svårt att tro att någon annan än Svenska kyrkan verkligen skulle kunna tänkas tycka om den...)

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2022 kl. 02:31:20Det vore uppskattat. :)
Lyckas du få tag i de fyra vore det verkligen mer än imponerande, och vore mycket värdefullt. :)

Förutom Marias barn, den vill jag verkligen inte uppleva igen; som utan tvekan är den sämsta julkalender som världen någonsin har skådat... :o
(Missförstå mig rätt nu: givetvis är det bra om även den finns tillgänglig, om nu någon skulle vara intresserad av att se den - men jag har ärligt talat svårt att tro att någon annan än Svenska kyrkan verkligen skulle kunna tänkas tycka om den...)
Nej skit i Marias Barn. Den har jag hört flera folk klaga på.  :o

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 29 december 2022 kl. 07:59:15Nej skit i Marias Barn. Den har jag hört flera folk klaga på.  :o
Ja, den var verkligen vidrig - jag har mardrömmar än idag om den julkalendern... ;)
(Okej, jag överdriver en liten aning, men tyvärr inte så mycket...)

Marias barn var alltså resultatet av påtryckningar från Svenska kyrkan, som klagade på att julkalendrarna under alltför lång tid hade "glömt bort" syftet med julen (att fira Jesu födelse), varför de lyckades övertala SVT att producera en julkalender med berättelser från Bibeln. Så långt kan man väl kanske åtminstone till viss del förstå logiken, men det är bortom mitt förstånd varför man då valde att göra en julkalender med enbart stillbildsillustrationer tillsammans med en berättarröst; helt utan vare sig levande skådespelare eller "riktig" animation... :(

Jag vill minnas att jag stod ut att se tre eller fyra avsnitt av Marias barn, innan jag helt gav upp - och enda anledningen till att jag stod ut så pass länge är för att jag på den tiden älskade julkalendrarna och längtade hela året efter julkalendern varenda år...

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2022 kl. 08:13:45Ja, den var verkligen vidrig - jag har mardrömmar än idag om den julkalendern... ;)
(Okej, jag överdriver en liten aning, men tyvärr inte så mycket...)

Marias barn var alltså resultatet av påtryckningar från Svenska kyrkan, som klagade på att julkalendrarna under alltför lång tid hade "glömt bort" syftet med julen (att fira Jesu födelse), varför de lyckades övertala SVT att producera en julkalender med berättelser från Bibeln. Så långt kan man väl kanske åtminstone till viss del förstå logiken, men det är bortom mitt förstånd varför man då valde att göra en julkalender med enbart stillbildsillustrationer tillsammans med en berättarröst; helt utan vare sig levande skådespelare eller "riktig" animation... :(

Jag vill minnas att jag stod ut att se tre eller fyra avsnitt av Marias barn, innan jag helt gav upp - och enda anledningen till att jag stod ut så pass länge är för att jag på den tiden älskade julkalendrarna och längtade hela året efter julkalendern varenda år...
Då slutade med att du fick vänta ett helt år på nästa efter dem första tre avsnitten. ^^

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2022 kl. 02:31:20Det vore uppskattat. :)
Lyckas du få tag i de fyra vore det verkligen mer än imponerande, och vore mycket värdefullt. :)

Förutom Marias barn, den vill jag verkligen inte uppleva igen; som utan tvekan är den sämsta julkalender som världen någonsin har skådat... :o
(Missförstå mig rätt nu: givetvis är det bra om även den finns tillgänglig, om nu någon skulle vara intresserad av att se den - men jag har ärligt talat svårt att tro att någon annan än Svenska kyrkan verkligen skulle kunna tänkas tycka om den...)
Jag har för mig att kyrkan också var kritiska mot serien på grund av att den var för grov & skrämmande...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 29 december 2022 kl. 18:41:58Jag har för mig att kyrkan också var kritiska mot serien på grund av att den var för grov & skrämmande...
Mycket möjligt, jag slutade nog att se innan den blev skrämmande; då jag bara minns Marias barn som olidligt tråkig...

Frågan är väl om regissören (vem nu det var) ens själv blev nöjd med den julkalendern, eller om hen fick för många direktiv uppifrån så att inte ens hen själv blev nöjd...?

Är det här måhända den enda serien i världshistorien som ingen i världen tycker om...? ;)
(Okej, någon borde det väl förmodligen finnas som trots allt uppskattar/uppskattade den, men fråga mig inte vem...)

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 december 2022 kl. 02:31:20Förutom Marias barn, den vill jag verkligen inte uppleva igen; som utan tvekan är den sämsta julkalender som världen någonsin har skådat... :o
(Missförstå mig rätt nu: givetvis är det bra om även den finns tillgänglig, om nu någon skulle vara intresserad av att se den - men jag har ärligt talat svårt att tro att någon annan än Svenska kyrkan verkligen skulle kunna tänkas tycka om den...)
Men! Jooooo!!

Jag har velat se den skiten ända sedan jag fick höra om hur kass den var som liten. Som hobby-julkalender-samlare är det min uppgift att få tag i alla som finns och då ingår även mög som Marias Barn och En Decemberdröm  ;)

Ni kan för övrigt tacka Trolltider för att Marias Barn ens finns. Kristna moral-gaphalsar klagade så otroligt på det hedniska i Trolltider att de KRÄVDE en kristen julkalender! ... Och sedan när de väl fick en var den inte bra heller, då den visade sanningen om hur hemskt det var på Jesu tid. ;) Direkt tolkat från Bibeln.