Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Maskingenererade inlägg på Dubbningar och röster-tavlan ?

Startat av ddubbning, 6 januari 2009 kl. 15:45:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Det förefaller som de inlägg som gjorts av en användare (?) vid namn "stiligkrispigt" är maskingenerade. Samtliga inlägga av denna person (?) innehåller nämligen slarvligt utbrytna brottstycken ur tidigare inlägg i respektive tråd utan att "stiligkripsigt" själv gjort någon komplettering eller kommentar. I "stiligkripsigt":s signatur står också "Data Reparation" vilket också låter som en typisk maskinöversättning och markerar man länken ser man att den går till vad som måste vara en kommersiell reklamsajt.

Soscla

Aha! Ja, jag tyckte personen hade väldigt underlig grammatik i sina inlägg, t.ex. bytte friskt mellan engelska och svenska någonstans "I var imponerad"
It's so fluffy I'm gonna die!

TonyTonka

Han sa Kalle Änka i tråden "Kalle Anka"



CitatÅr 1983 fick jag från cd texthäftet till "världens bästa Kalle" publicerad i Kalle Anka fyllde 60 år. I Per-Erik Hallin gör Kalle änka svenska röst ".


Han/Hon skrev slarvigt, Säkert en dator
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

Jag Klickade på Länken o den funkade inte? Kan det vara samma som Göran? Att han utsänder smygreklam eller spam?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#4
Jag är också väldigt konfunderad över stiligkrispigts märkliga inlägg, vars grammatik lämnar en hel del övrigt att önska. I synnerhet i tråden om originaldubbningar, så förstår jag ärligt talat knappt ett ord...

Jag håller med att det ser ut som misstänkt likt maskinöversättningar, från något annat språk till svenska. Vi får nog hålla ett öga på honom/henne, och se hur det utvecklas. Jag ska också ta och skicka ett privat meddelande till personen ifråga, och se om jag får något svar.

Edit: Jag har nu gjort en IP-sökning på den IP-adress som stiligkrispigt postat från, och IP-adressen tillhör tydligen "Philippine Long Distance Telephone Company", Makati City i Filippinerna. Det verkar osannolikt att någon svenskspråkig verkligen skulle sitta i Filippinerna, så det verkar misstänkt att det rör sig om någon form av spam...

ddubbning

#5
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2009 kl. 22:27:51
Jag är också väldigt konfunderad över stiligkrispigts märkliga inlägg, vars grammatik lämnar en hel del övrigt att önska. I synnerhet i tråden om originaldubbningar, så förstår jag ärligt talat knappt ett ord...

Jag håller med att det ser ut som misstänkt likt maskinöversättningar, från något annat språk till svenska. Vi får nog hålla ett öga på honom/henne, och se hur det utvecklas. Jag ska också ta och skicka ett privat meddelande till personen ifråga, och se om jag får något svar.

Edit: Jag har nu gjort en IP-sökning på den IP-adress som stiligkrispigt postat från, och IP-adressen tillhör tydligen "Philippine Long Distance Telephone Company", Makati City i Filippinerna. Det verkar osannolikt att någon svenskspråkig verkligen skulle sitta i Filippinerna, så det verkar misstänkt att det rör sig om någon form av spam...


Ja, då är det nog troligen fråga om någon slags spam.

Stiligkrispigt har nog knappast ens skrivit inläggen. Istället har han/hon (?) med största sannolikhet och troligtvis helt slumpvis valt ut meningar och delar av meningar ur andras tidigare inlägg i respektive tråd och sedan återgivit de från början begripliga meningarna och delar av meningar på ett svårbegripligt vis.

TonyTonka

#6
Det är något skumt med denna användare. Har kollat på nätet o denne "stiligkrispigt" är medlem i flera forum(eller någon med samma namn) och har dessutom bara skrivit 3 inlägg i dom. Även jag har skickat ett PM till personen.


EDIT: Söker man på han email-address får man fram även utlänska sidor http://www.google.se/search?hl=sv&q=spoken998%40gmail.com&start=10&sa=N

EDIT 2: Man kan också söka på "Philippine Long Distance Telephone Company" som Daniel Hofverberg sa att ip-nummert kom från.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Mycket märkligt... Det verkar onekligen som någon form av förtäckt spam, men frågan är varför någon skulle lägga ner så mycket tid på att registrera användarkonton och därefter posta dessa märkliga inlägg. Även om det skulle vara någon dator eller något program som på egen hand har valt ut lösryckta tidigare inlägg och skrivit inläggen (vilket låter osannolikt), så bör ju trots allt någon levande människa ha registrerat användarkontot, verifierat det och loggat in. Varför lägga ner så mycket tid, när han/hon/den/det inte ens skrivit direktreklam i inläggen...?

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2009 kl. 03:07:31
Även om det skulle vara någon dator eller något program som på egen hand har valt ut lösryckta tidigare inlägg och skrivit inläggen (vilket låter osannolikt), så bör ju trots allt någon levande människa ha registrerat användarkontot, verifierat det och loggat in.

Skulle inte en bot kunna klara det?

Jag är inte så insatt, men kan tänka mig att det är fullt möjligt
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 januari 2009 kl. 03:07:31
Mycket märkligt... Det verkar onekligen som någon form av förtäckt spam, men frågan är varför någon skulle lägga ner så mycket tid på att registrera användarkonton och därefter posta dessa märkliga inlägg. Även om det skulle vara någon dator eller något program som på egen hand har valt ut lösryckta tidigare inlägg och skrivit inläggen (vilket låter osannolikt), så bör ju trots allt någon levande människa ha registrerat användarkontot, verifierat det och loggat in. Varför lägga ner så mycket tid, när han/hon/den/det inte ens skrivit direktreklam i inläggen...?


Det är onekligen märkligt. Jag är inte heller någon datorexpert och vet ej om någon bot eller liknande skulle kunna klara att utföra registrering av användarkonto m.m. Men reklam finns ju i inläggen, eller rättare sagt i och med länken i signaturen. Så förtäckt spam är det onekligen. Det är i alla fall tydligt att den människa eller maskin som står bakom dessa inlägg inte kan/är programmerad att kunna det svenska språket.

Daniel Hofverberg

Citat från: PAAATE skrivet  8 januari 2009 kl. 03:59:00
Skulle inte en bot kunna klara det?

Jag är inte så insatt, men kan tänka mig att det är fullt möjligt
Omöjligt är det förmodligen inte, men det är mycket svårt för bots att kunna klara av den CAPTCHA-kontroll (den visuella bokstavsverifieringen) som används på registreringssidan. Om de program som finns tillgängliga hade knäckt den kontrollen och lyckats att tyda bokstäverna, så borde vi ha sett en överösning av spaminlägg postade av gäster på forumet, i och med att det är samma CAPTCHA på sidan för att posta inlägg för gäster. Men sen jag höjde säkerheten på visuella bokstavsverifieringen (till den svåraste nivån), så har jag inte sett till ett enda rent spaminlägg här.

Hursomhelst, jag avvaktar ett par dagar och hör om denna mystiska "person" svarar på mitt privata meddelande. Fram tills dess, så tar jag mig friheten att ändra i signaturen och ta bort reklamlänken. Svarar han/hon/den/det inte snart, så tar jag bort användarkontot och de inlägg som postats.

ddubbning

#11
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 januari 2009 kl. 03:55:28
Omöjligt är det förmodligen inte, men det är mycket svårt för bots att kunna klara av den CAPTCHA-kontroll (den visuella bokstavsverifieringen) som används på registreringssidan. Om de program som finns tillgängliga hade knäckt den kontrollen och lyckats att tyda bokstäverna, så borde vi ha sett en överösning av spaminlägg postade av gäster på forumet, i och med att det är samma CAPTCHA på sidan för att posta inlägg för gäster. Men sen jag höjde säkerheten på visuella bokstavsverifieringen (till den svåraste nivån), så har jag inte sett till ett enda rent spaminlägg här.

Det verkar ju onekligen som om en bot skulle få svårt att knäcka CAPTCHA-kontrollen, vilket gör inläggens ursprung gåtfullt, maskinöversatta som de ändå verkar vara.

Citat
Hursomhelst, jag avvaktar ett par dagar och hör om denna mystiska "person" svarar på mitt privata meddelande. Fram tills dess, så tar jag mig friheten att ändra i signaturen och ta bort reklamlänken. Svarar han/hon/den/det inte snart, så tar jag bort användarkontot och de inlägg som postats.


Det låter bra.

mockajacka

Om man googlar på stiligkrispigt får man över 2000 träffar. Alla från olika forum.
Det man inte vet, har man ingen aning om.

Anders M Olsson

Daniel, du kan nog saklöst ta bort både användaren och hans/hennes inlägg nu.

Som Mockajacka påpekar förekommer stiligkrispigt på massor av forum. Oftast har han/hon skrivit exakt tre inlägg på varje forum med samma typ av nonsensinnehåll som här.

Daniel Hofverberg

Jag följer Anders förslag, och raderar de inläggen som denna skumma användare skrivit.