Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tintin (Insamlingstråd)

Startat av Goliat, 27 januari 2021 kl. 15:01:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2021 kl. 15:56:16
Men varför då ta upp just Den svarta stjärnan som långfilm, då ju filmversioner av samtliga 7 avsnitten producerats utöver TV-serien med 5-minutersepisoder (som SVT satte ihop till längre avsnitt)...?

Aj, nu förstår jag vad du menar, fast du menar väl ön och inte stjärnan;) Fick läsa om, jag råkade få med den av misstag under film, kopierade första raderna av tabellen och lyckade missa få bort den. Ska fixa omgående.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2021 kl. 15:56:16
Jag har för mig att jag ska ha digitaliserade versioner av alla VHS-utgåvorna från Esselte Video, men jag är tyvärr inte säker på var. Jag ska försöka leta fram dem. :)

Vore toppen om du kunde leta. Det Hemliga Vapnet har jag enbart svenska dvd-utgåvan.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2021 kl. 15:56:16
Det gjordes ju "filmversioner" av samtliga avsnitt av Tintins äventyr - både Månen tur och retur, Krabban med guldklorna, Enhörningens hemlighet, Rackham den Rödes skatt, Den svarta ön, Den mystiska stjärnan och Det hemliga vapnet. Alla dessa är såvitt jag förstår identiska som TV-serieavsnitten, förutom att alla resuméer, "Missa inte nästa spännande avsnitt"-speakers, förtexter, eftertexter och liknande är bortklippt, så att det blir som en sammanhängande film.

Det är dessa filmversioner som Esselte Video använde till sina VHS-utgåvor, varför de inledande och avslutande speakerrösterna alltså aldrig dubbades i den dubbningen. Tydligen sände SVT en gång i tiden även filmversionerna av alla eller åtminstone de flesta av avsnitten med sin dubbning (med Tomas Bolme som Tintin) - men tyvärr har ingen av dessa sänts i repris efter 1970-talet, så alla dessa saknar jag helt. :( Tråkigt, då det hade varit väldigt intressant att veta om SVT sände även filmversionerna i nedklippt skick eller om dessa var oklippta - i och med att SVT klippte bort ett flertal scener ur TV-serien vid alla sändningar av serien, som de ansåg inte passande för barn... Utan tillgång till dessa filmversioner kan man alltså inte veta om dessa scener någonsin dubbades av SVT, eller om de klippte i avsnitten innan dubbningen.

Men varför då ta upp just Den svarta stjärnan som långfilm, då ju filmversioner av samtliga 7 avsnitten producerats utöver TV-serien med 5-minutersepisoder (som SVT satte ihop till längre avsnitt)...?
Jag har för mig att jag ska ha digitaliserade versioner av alla VHS-utgåvorna från Esselte Video, men jag är tyvärr inte säker på var. Jag ska försöka leta fram dem. :)

Då är det väl hög tid att du sätter dig in i andra dubbningsbolag - inte minst i och med att Media Dubb upphörde att existera för 29 år sedan...

Nog för att nuvarande Eurotroll är snarlikt det gamla Media Dubb, med samma grundare och till viss del samma personal, men ändock...
känner till eurotroll och km studio.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 29 januari 2021 kl. 19:45:09
KM har väl aldrig dubbat Tintin ?? :o :o
Nej, inte Eurotroll heller.

Tintins äventyr är det som sagt bara SVT och Studio 19 som har dubbat, medan den nyare kanadensiska serien Tintin dubbats av Sun Studio. Originaldubbningarna av långfilmerna Tintin i Hajsjön och Solens tempel är jag faktiskt inte säker på vilken studio som gjorde, men utifrån tidsperioden känns väl Europafilm som en rimlig gissning.

Scoobydoofan1

#21
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2021 kl. 05:41:31
Nej, inte Eurotroll heller.

Tintins äventyr är det som sagt bara SVT och Studio 19 som har dubbat, medan den nyare kanadensiska serien Tintin dubbats av Sun Studio. Originaldubbningarna av långfilmerna Tintin i Hajsjön och Solens tempel är jag faktiskt inte säker på vilken studio som gjorde, men utifrån tidsperioden känns väl Europafilm som en rimlig gissning.
Hur är det med dubbningarna på dvd, Tintins äventyr. Är rösterna på dvd utgåvorna den originella dubbningen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 30 januari 2021 kl. 08:29:09
Hur är det med dubbningarna på dvd, Tintins äventyr.
Den belgiska Belvision-serien Tintins äventyr (Les Aventures de Tintin, d'après Hergé) från 1959 - 1964 har aldrig släppts på DVD någonstans i världen - förutom ett enda avsnitt (Det hemliga vapnet), som släppts i en DVD-box tillsammans med de två långfilmerna, och som på DVD är omdubbad av Sun Studio.

Men det luriga i sammanhanget är att den nyare kanadensiska serien Tintin (The Adventures of Tintin) från 1991 från Nelvana kallas på Netflix (där den finns just nu) och vissa DVD-utgåvor även den för Tintins äventyr, trots att det är en helt annan serie än den gamla belgiska serien som på SVT och VHS hette Tintins äventyr... Varför det blivit så vet jag inte riktigt, men jag gissar att ingen trott att någon fortfarande skulle komma ihåg den gamla serien Tintins äventyr, som förutom det enda avsnittet på DVD inte har visats eller släppts någonstans i världen efter 1991... :(

1990-talsserien finns det bara en enda svensk dubbning av, som gjordes av Sun Studio i regi av Anja Schmidt - där är det Mats Qviström som spelar Tintin och Kenneth Milldoff som spelar Kapten Haddock. Där är det således samma dubbning på både TV (SVT och Barnkanalen), DVD och Netflix. :)

Citat från: papperskorg skrivet 29 januari 2021 kl. 16:26:06
Aj, nu förstår jag vad du menar, fast du menar väl ön och inte stjärnan;) Fick läsa om, jag råkade få med den av misstag under film, kopierade första raderna av tabellen och lyckade missa få bort den. Ska fixa omgående.
Förlåt, jag hade visst lite för bråttom och blandade ihop två titlar i hastigheten... :-[

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 januari 2021 kl. 10:33:22
Förlåt, jag hade visst lite för bråttom och blandade ihop två titlar i hastigheten... :-[

Äsch då, lätt hänt. ;)

Den enda utgåvan jag hittat av serien är på VHS i Frankrike, och då extremt liten upplaga, jag har inte ens hittat åt bilder på kassetternas omslag ens när jag söker på dem. Fanns dock på någon för flera år sedan, säkert 6-7 år sedan en bild på kassetterna på nån försäljningsida i frankrike (inte ens amazon.fr verkar ha som brukar ha mystiska och ovanliga tintin-grejer, samt på vhs). Som tur är har jag fått dem digitaliserade. Men de är sparade i lite för dålig kvalité i mina ögon.

Goliat

Verkar lite "to good to be true". Har inte tillgång till Netflix alls så kan inte dubbelkolla.

https://netflixaustralia.org/movies/tintin-the-calculus-affair/


Daniel Hofverberg

Citat från: papperskorg skrivet 30 januari 2021 kl. 20:07:47
Verkar lite "to good to be true". Har inte tillgång till Netflix alls så kan inte dubbelkolla.

https://netflixaustralia.org/movies/tintin-the-calculus-affair/
Netflix har ju tyvärr en förkärlek för att blockera kända VPN-tjänster ganska aggressivt, men efter mycket om och men lyckades jag hitta en australiensisk VPN som fungerade med Netflix (ExpressVPN). Tyvärr stämmer det inte - ingen skymt av någonting med Belvision-serien Tintins äventyr där. :( Det enda Tintin-relaterade jag hittar där är, precis som på svenska Netflix, 1991 års serie (fast i Australien har den engelskt ljudspår, som inte finns på svenska Netflix).

Eller rättare sagt: Den där sidan har väl säkerligen fått uppgiften någonstans ifrån, så med största sannolikhet har Det hemliga vapnet funnits på Netflix vid något tillfälle, men uppenbarligen inte nu längre. Det känns ju heller inte alls otroligt, då ju just Det hemliga vapnet har släppts på DVD i både Sverige, Storbritannien och Australien. Man kan ju verkligen fråga sig varför just det avsnittet släppts på DVD här och var, men inget av de andra avsnitten av Belvision-serien...?


Jag vet inte om det är sant eller inte, men enligt obekräftade uppgifter ska tydligen Nelvana (produktionsbolaget bakom 1991 års kanadensiska serie) ha köpt alla rättigheter till den gamla Belvision-serien i samband med de att producerade den nya serien, för att därefter lägga den gamla serien i malpåse och inte tillåta någon i världen att licensiera den längre... :'( Jag har som sagt inte kunnat bekräfta dessa rykten, men tidsmässigt verkar det i alla fall stämma; då SVT sände Tintins äventyr med jämna mellanrum fram till 1990, men därefter aldrig mer.

Men i så fall kan man ju fråga sig hur just Det hemliga vapnet, men inga andra avsnitt, har kunnat släppas på DVD i vissa länder...?

Goliat

#26
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2021 kl. 04:01:54
Jag vet inte om det är sant eller inte, men enligt obekräftade uppgifter ska tydligen Nelvana (produktionsbolaget bakom 1991 års kanadensiska serie) ha köpt alla rättigheter till den gamla Belvision-serien i samband med de att producerade den nya serien, för att därefter lägga den gamla serien i malpåse och inte tillåta någon i världen att licensiera den längre... :'( Jag har som sagt inte kunnat bekräfta dessa rykten, men tidsmässigt verkar det i alla fall stämma; då SVT sände Tintins äventyr med jämna mellanrum fram till 1990, men därefter aldrig mer.

Men i så fall kan man ju fråga sig hur just Det hemliga vapnet, men inga andra avsnitt, har kunnat släppas på DVD i vissa länder...?

Trist med Netflix.

Ja, det är en bra fråga. Har hört något liknande också, eller åtminstone att alla utom en av rullarna hade bränts, men då liknande historia som BBC för att inget intresse fanns (trodde de men ack va fel de hade, med tanke på dr. Who exempelvis) och behövde plats. Kanske finns en sanning i detta med Tintin också. Jag var i kontakt med någon av de som gav ut i Sverige men de visste inget mer än att det var beställt material för publicering, var rätt krångligt att hitta kontaktuppgift med. Har enbart kvar skivan och inte omslaget så kan dock inte försöka söka upp igen, då det är intressant att faktiskt veta hur det låg/ligger till.

Btw,  Det Hemliga Vapnet finns i widescreen, remastrad, på iTunes. Fast den har fått fel namn, heter ju Calculus Case och inte Calculus Affair. Det är 90-tals serien som heter så. Men kul att den finns där. Tyvärr är den inte i HD, 480p där. Säkert samma som dvd-utgåvan.

Jag pratade med en bekant ifrån Island och tydligen gavs de alla ut som vhs där. Under namnet "Tinni". Svårt att söka på då det är ett namn och titlarna är svåra. Skulle få ett par av dem IAF på isländska så kan man jämföra bildkvalitén. Verkar vara bild från USA eller UK då det är engelsk titel på dem. Hoppas hon hittar på dem igen. Hon trodde hon hade dem överförda till DVD. Annars har jag enbart den franska och något enstaka från engelska.

Det är inte så lätt längre att hitta något om dem. Hängde på ett franskt forum som hade engelsk avdelning för många år sedan som lades ned. Där fanns massa intresserade och hade olika versioner från tv. Så trist sådana forum dog ut bara sådär. (Men glad för dubbningshemsidan, o nordiskt dessutom).

Hojta till när du hittar på de svenska.

Edit: kontaktat dem via Tintins officiella hemsida. Så får vi se om de återkopplar.

Goliat

Nu är det enbart nydubben av dessa filmer som saknas.

1970 Den svarta ön
1970 Enhörningens hemlighet
1970 Rackham den Rödes skatt
1971 Den mystiska stjärnan

Samt originaldubb:

1969 Solens Tempel

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2021 kl. 04:01:54
Jag vet inte om det är sant eller inte, men enligt obekräftade uppgifter ska tydligen Nelvana (produktionsbolaget bakom 1991 års kanadensiska serie) ha köpt alla rättigheter till den gamla Belvision-serien i samband med de att producerade den nya serien, för att därefter lägga den gamla serien i malpåse och inte tillåta någon i världen att licensiera den längre... :'( Jag har som sagt inte kunnat bekräfta dessa rykten, men tidsmässigt verkar det i alla fall stämma; då SVT sände Tintins äventyr med jämna mellanrum fram till 1990, men därefter aldrig mer.

Men i så fall kan man ju fråga sig hur just Det hemliga vapnet, men inga andra avsnitt, har kunnat släppas på DVD i vissa länder...?

Jag har faktiskt fått svar på detta nu hur det ligger till! Originalrullarna finns i Belgien i ett arkiv och de vet exakt vart de finns. De lånas märkligt ut ibland för att spelas upp på vissa tintin-evenemang (men troligtvis kopia och ej originalpressade).

Tekniskt skulle någon få ansöka om att få släppa dem och ta på sig jobbet, men då de är rätt våldsamma och tydligen litet intresse för just dessa så är det få som faktiskt tagit itu med det.

Tydligen såg väldigt många "Det Hemliga Vapnet" som gått i repris mest i flera länder så valde man att ta med denna och se till att den fick ett ordentligt släpp.

Förstod inte rättigheter mer än de som "äger Hergé" idag.

lite trist att enbart den släpptes dock tycker jag, hade hellre sett allihopa som box.

MOA

Citat från: papperskorg skrivet  5 februari 2021 kl. 16:44:02
Nu är det enbart nydubben av dessa filmer som saknas.

1970 Den svarta ön
1970 Enhörningens hemlighet
1970 Rackham den Rödes skatt
1971 Den mystiska stjärnan

Samt originaldubb:

1969 Solens Tempel
En sak jag stör mig på i Solens Tempel e att sången e odubbad,man ser tydligt hur Zurinos läppar rör sig men inget ljud kommer.Riktigt dåligt.