Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Babe på Svenska

Startat av gstone, 15 februari 2019 kl. 10:32:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag har sätt at Babe den modiga lilla Grisen finns att köpa och hyra på nätet på Svevska på en del ställen. Är SF Anytime en av dessa ställen ? Finns den att köpa där med Svensk tal ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 15 februari 2019 kl. 10:32:02
Jag har sätt at Babe den modiga lilla Grisen finns att köpa och hyra på nätet på Svevska på en del ställen. Är SF Anytime en av dessa ställen ? Finns den att köpa där med Svensk tal ?
Informationen på SF Anytimes webbsajt är lite knapphändig, men utifrån vad jag kan läsa mig till verkar det som att Babe - den modiga lilla grisen finns enbart med svenskt tal på SF Anytime; ingen originalversion och ingen norsk/dansk/finsk dubbning. Däremot går den att både hyra och köpa (39 respektive 99 kr).

Plejmo däremot finns filmen i en och samma version med både svenskt, norskt, danskt, finskt och engelskt ljudspår. Dock tyvärr ingen textning, såvitt jag kan se.

Uppföljaren Babe - en gris kommer till stan finns på Plejmo men inte på SF Anytime. Den har på Plejmo svenskt, norskt, danskt, finskt och engelskt ljudspår samt svensk, norsk, dansk och finsk textning.

Jag har ingen erfarenhet av SF Anytime, men jag förmodar att de flesta köp/hyrtjänster har ungefär samma (o)trevliga DRM-skydd... :( På SF Anytimes supportsidor finns exempelvis ganska väl dolt denna måttligt trevliga brasklapp:
"En köpfilm äger du precis som en DVD-film fast digitalt hos oss på SF Anytime så länge SF Anytime innehar nödvändiga rättigheter till filmen från rättighetshavaren för att fortsätta tillhandahållandet."

Det innebär alltså att om deras rättigheter till en film som du redan köpt skulle gå ut, så har du kastat pengarna i sjön och kan inte längre se filmen... :(

Anders M Olsson

Konstigt att filmen finns i så många olika konfigurationer beroende på var man hyr eller "köper" den. På iTunes verkar den endast finnas med engelskt tal och textning för personer med nedsatt hörsel. Alltså varken tal eller text på svenska.

Annars hade iTunes varit ett hyggligt alternativ med tanke på DRM eftersom det finns bra program som plockar bort skyddet utan att påverka ljud- och bildkvalitén.

Elios

Jag har faktiskt hyrt den på SF anytime. Håller med om det ifall dem inte längre skulle visa filmen som den vore en dvd man köpt så är det inte sjysst att bara ta bort den sådär. Usch!

Daniel Hofverberg

Vid hyrfilmer är det ju ett betydligt mindre problem - begränsningarna som finns med DRM-skyddet är förmodligen inte hela världen för att bara se filmen en gång, och deras rättigheter lär ju förmodligen inte hinna gå ut under de två dygn som hyrperioden gäller...

Men för köpfilmer är det ju som sagt fullständigt oacceptabelt med DRM-skydden, om man inte faktiskt kan ta bort DRM-skydden på ett någorlunda smidigt sätt. Annars kan man ju som sagt i värsta fall förlora tillgången till en film som man köpt strax efter att man köpt den, om deras rättigheter råkar gå ut just då... :( Och skulle antingen SF Anytime eller filmbolaget som ger ut filmen gå i konkurs, så är det ju också helt kört.

Trots allt är det ju inga licensavtal i världen som varar för evigt, så förr eller senare lär allting försvinna...

Citat från: Elios skrivet 15 februari 2019 kl. 12:52:24
Jag har faktiskt hyrt den på SF anytime.
Stämde förhandsinformationen, att Babe bara har svenskt ljudspår och ingen textning?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2019 kl. 13:06:50
Men för köpfilmer är det ju som sagt fullständigt oacceptabelt med DRM-skydden, om man inte faktiskt kan ta bort DRM-skydden på ett någorlunda smidigt sätt. Annars kan man ju som sagt i värsta fall förlora tillgången till en film som man köpt strax efter att man köpt den, om deras rättigheter råkar gå ut just då... :( Och skulle antingen SF Anytime eller filmbolaget som ger ut filmen gå i konkurs, så är det ju också helt kört.

De behöver inte ens gå i konkurs. Inget varar för evigt. Det mesta avvecklas och läggs ner förr eller senare av olika skäl. Det kan handla om dålig lönsamhet eller att ny teknik har gjort affärsmodellen föråldrad.

T.ex. lägger den amerikanska streamingtjänsten Ultraviolet ner verksamheten den 31 juli i år. Visserligen sägs det att det finns möjlighet för användarna att flytta sina filmbibliotek till andra tjänster.

moviefan

Hur funkar Plejmo ? Kan man både streama samt köpa och hyra ? 

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 februari 2019 kl. 13:06:50
Stämde förhandsinformationen, att Babe bara har svenskt ljudspår och ingen textning?

Det kom jag inte ihåg men tror inte det.

Daniel Hofverberg

#8
Citat från: moviefan skrivet 15 februari 2019 kl. 17:02:34
Hur funkar Plejmo ? Kan man både streama samt köpa och hyra ?
Plejmo är en streamingbaserad köp- och hyrbutik; precis som SF Anytime och Viaplays köpbutik. Filmer man hyr eller köper streamas alltså över nätet från deras servrar, vilket kräver att man hela tiden man tittar har en stabil internetuppkoppling; plus förstås att inte deras servrar råkar ligga nere just då.

I likhet med t.ex. Viaplay kan man i mobil (Android och iOS) ladda hem filmer, så att de går att spela upp utan tillgång till internet, men inte på dator.

Det skiljer sig alltså från exempelvis iTunes, som går ut på att ladda hem filer till sin egen lokala dator (med kraftiga begränsningar).


Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 februari 2019 kl. 15:15:14
De behöver inte ens gå i konkurs. Inget varar för evigt. Det mesta avvecklas och läggs ner förr eller senare av olika skäl. Det kan handla om dålig lönsamhet eller att ny teknik har gjort affärsmodellen föråldrad.
Just precis. SF Anytime ägs ju exempelvis av Svensk Filmindustri/SF Studios, som i sin tur ägs av Bonniers; och i en sådan gigantisk koncern är ju SF Anytime en ganska obetydlig liten del; som förmodligen avvecklas så fort tjänsten inte längre är lönsam... När det är en så liten del av en koncern lär det inte finnas någon anledning av Bonniers att pytsa in pengar i ett "sjunkande skepp", på samma sätt som de förmodligen skulle göra om exempelvis Svensk Filmindustri eller TV4 gick dåligt (och som de redan nu gör med C More, som gått med förlust i flera års tid).

Dessutom är det ju oerhört vanligt att tjänster och företag köps upp av andra företag eller slås ihop med andra företag - det händer ju hela tiden - och då finns det förstås inte längre någon garanti för att filmer man köpt fortfarande går att se. I sådana fall finns det förstås en hyfsad chans att man fortfarande kommer åt allt, men vid uppköp och fusioner är det ju lika vanligt att de nya ägarna utvecklar en ny teknisk plattform som inte nödvändigtvis är kompatibel med den äldre.

Kort sagt skulle jag aldrig tänka mig att köpa filmer digitalt, om jag inte var säker på att det gick att ta bort DRM-skydden så att man får ut en vanlig "ren" videofil som gick att spela var som helst. Även då skulle jag bara ämna till att köpa något digitalt om filmen/serien inte alls har släppts på DVD eller Blu-Ray i motsvarande form (med samma eventuella dubbning, o.s.v.). För fysiska medier är helt enkelt överlägset på nästan samtliga sätt, men nuförtiden händer det ju tyvärr då och då att nya filmer bara släpps digitalt; plus då filmer som exempelvis Babe - den modiga lilla grisen och Grinchen - Julen är stulen som på DVD och Blu-Ray bara släppts i textad originalversion utan sina skandinaviska dubbningar.

gstone

VAR KAN JAG SE Babe på svenska ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Steffan Rudvall


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 juni 2020 kl. 21:31:30
Tyvärr bara på VHS

Och så har den även visats på bio och på TV, den har t.o.m. funnits på hemsidor på nätet där man kunnat se filmen gratis, jag minns att jag åtminstone sett filmen en gång på en sådan sida på svenska...

MOA

Såg denna på TV,morfar skulle tipsa mig men råka skicka SMS:et till farsan

Vize


Grimner

Jag skall nog ha filmen liggandes på datorn (rippad från DVD), så jag kan dela den om du vill. :)
Piratkopiering är inte stöld - det är bevarande!
Stöld innebär förstörelse och förlust. Digital duplicering är skapande, och möjliggör för alla, oavsett bakgrund eller resurser, att ta del av livets mångfald. Det är inte bara etiskt, utan en ren dygd.
Tack till alla som fildelar. Ni är hjältar.