Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Pojken och hägern

Startat av gstone, 14 oktober 2023 kl. 10:44:09

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Hayao Miyazakis nya filmen som kommer få den svenska titeln Pojken och hägern kommer släppas på bio i Sverige 🇸🇪 nästan månade !

Den 24 November för att vara exakt  :D

Jag hoppas den dubbas ;)

https://www.filmstaden.se/film/NCG119943/pojken-och-hagern
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 14 oktober 2023 kl. 10:44:09Jag hoppas den dubbas ;)
Tyvärr ser det inte ut så, på distributören TriArts webbsida står det "Språk: Japanska / Undertexter: Svenska". :(
https://triart.se/play/pojken-och-hagern

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2023 kl. 11:38:44Tyvärr ser det inte ut så, på distributören TriArts webbsida står det "Språk: Japanska / Undertexter: Svenska". :(
https://triart.se/play/pojken-och-hagern
Jag ser no filmen ändå.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2023 kl. 11:38:44Tyvärr ser det inte ut så, på distributören TriArts webbsida står det "Språk: Japanska / Undertexter: Svenska". :(
https://triart.se/play/pojken-och-hagern
Mycket riktigt stämde det (såg filmen i söndags).

Pojken och hägern är visserligen ingen direkt barn- eller familjefilm, men hoppas ändå på svensk dubbning när den släpps på dvd, blu-ray och streaming.

Citat från: gstone skrivet 14 oktober 2023 kl. 11:47:08Jag ser no filmen ändå.
Har du sett Pojken och hägern?

gstone

Citat från: Erika skrivet 28 november 2023 kl. 16:11:03Mycket riktigt stämde det (såg filmen i söndags).

Pojken och hägern är visserligen ingen direkt barn- eller familjefilm, men hoppas ändå på svensk dubbning när den släpps på dvd, blu-ray och streaming.
Har du sett Pojken och hägern?
Gick inte på någon bra plats eller tid.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

För mig passade det inte i söndags och idag är vädret alltför dåligt (orange varning med snöstorm och enorma vindbyar, så att alla rekommenderas att stanna hemma) - så jag ska försöka se filmen antingen på torsdag eller om den fortfarande går till helgen. I Skellefteå går filmen nämligen bara söndag, tisdag och torsdag den här veckan, så jag hoppas att den går lördag eller söndag så är det trevligare än en vardag efter jobbet...
(Tyvärr alltför vanligt i Skellefteå på senare tid, att lite mer smala filmer - d.v.s. det bästa som inte kommer från USA, Storbritannien eller Sverige - ofta bara går vissa specifika dagar, och max en gång per dag... :()

Citat från: Erika skrivet 28 november 2023 kl. 16:11:03Mycket riktigt stämde det (såg filmen i söndags).

Pojken och hägern är visserligen ingen direkt barn- eller familjefilm, men hoppas ändå på svensk dubbning när den släpps på dvd, blu-ray och streaming.
Det hoppas jag också, men när det gäller TriArt har jag ärligt talat svårt att tro det - de brukar väl relativt sällan satsa på dubbning...?

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 november 2023 kl. 20:27:46Det hoppas jag också, men när det gäller TriArt har jag ärligt talat svårt att tro det - de brukar väl relativt sällan satsa på dubbning...?
Det lutar sig åt att du har rätt. Tror faktiskt det är endast När Marnie var där, Prinsessan Mononoke (den äldre dvd-utgåvan från Pan Vision saknade svensk dubbning) och Your Name som har blivit dubbade till svenska. Eller har jag missat någon mer film...?

Tillägg: Det slog mig nyss, tror inte den svenska dubben av Prinsessan Mononoke beställdes av TriArt (eller hur ligger det till med den saken?).


Steffan Rudvall

Citat från: Erika skrivet 28 november 2023 kl. 21:29:37Det lutar sig åt att du har rätt. Tror faktiskt det är endast När Marnie var där, Prinsessan Mononoke (den äldre dvd-utgåvan från Pan Vision saknade svensk dubbning) och Your Name som har blivit dubbade till svenska. Eller har jag missat någon mer film...?

Tillägg: Det slog mig nyss, tror inte den svenska dubben av Prinsessan Mononoke beställdes av TriArt (eller hur ligger det till med den saken?).
Prinsessan Mononokes svenska dubbning är nog gjord för Netflix då det var där den först dök upp.

Sedan när det var dags för nyreleaserna av Ghibli filmerna så fanns dubbningen med på DVD och Blu-ray utgåvorna. Så där kanske man licensierat den från Netflix?

Will Siv


Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 11 mars 2024 kl. 15:42:12Underbart att den vann!  ;D
Själv tycker jag nog ändå att Elementärt är strået vassare, då jag tyckte att Pojken och hägern spårade ur lite då den blev så fantasifull så att trovärdigheten försvann.

Men det är absolut en bra film, och en värdig vinnare - och Oscarsjuryn brukar ju tycka om originella filmer, så utifrån det var det ju ganska logiskt att den vann.

Dock var det ju ett tag sen jag såg Pojken och hägern på bio, så jag kanske tycker bättre om den när jag får en chans att se om den - den var ju trots allt ganska invecklad och tämligen svårbegriplig, så det bör vara en film som vinner på att ses om. Det borde väl inte dröja så länge innan den släpps på Blu-Ray...? Den finns att förhandsboka på både CDON och Ginza, men ingen av dem uppger något releasedatum.

Will Siv

#10
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 mars 2024 kl. 20:29:12Själv tycker jag nog ändå att Elementärt är strået vassare, då jag tyckte att Pojken och hägern spårade ur lite då den blev så fantasifull så att trovärdigheten försvann.

Men det är absolut en bra film, och en värdig vinnare - och Oscarsjuryn brukar ju tycka om originella filmer, så utifrån det var det ju ganska logiskt att den vann.

Dock var det ju ett tag sen jag såg Pojken och hägern på bio, så jag kanske tycker bättre om den när jag får en chans att se om den - den var ju trots allt ganska invecklad och tämligen svårbegriplig, så det bör vara en film som vinner på att ses om. Det borde väl inte dröja så länge innan den släpps på Blu-Ray...? Den finns att förhandsboka på både CDON och Ginza, men ingen av dem uppger något releasedatum.
Även fast jag är ett massivt PIXAR-fan och tycker "Elementärt" är lika värdig som alla deras filmer, var jag inte helt säker om den "förtjänade att vinna" (och PIXAR har dominerat väl länge), men deyt är ändå bra att den blev nominerad (desamma för "Nimona").

Så det stod mellan "Hägern" och "Across The Spiderverse", jag är mest glad att Ghibli har en andra vinst nu (dom borde vunnit 2006 för "Det Levande Slottet", istället för "Wallace & Gromit").


Om "Across the Spiderverse" hade vunnit hade den blivit den första uppföljaren att vinna sen "Toy Story 4" och den första serien där både original filmen OCH uppföljaren vunnit ("Toy Story 1 och 2" var innan kategorin för "Bästa Animerade Filmen" fanns) och den första som inte var PIXAR.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 11 mars 2024 kl. 20:42:10Även fast jag är ett massivt PIXAR-fan och tycker "Elementärt" är lika värdig som alla deras filmer, var jag inte helt säker om den "förtjänade att vinna" (och PIXAR har dominerat väl länge), men deyt är ändå bra att den blev nominerad (desamma för "Nimona").

Så det stod mellan "Hägern" och "Across The Spiderverse", jag är mest glad att Ghibli har en andra vinst nu (dom borde vunnit 2006 för "Det Levande Slottet", istället för "Wallace & Gromit").
Även fast Across the Spider-Verse var en bra film, så tyckte jag att både Elementärt och Pojken och hägern var bättre. Så jag är tacksam att den inte vann.

Robot Dreams är också riktigt bra, som framförallt är oerhört välgjord genom att lyckas förmedla så mycket handling utan dialog. Men den var nog i mina ögon likväl inte riktigt lika bra som vare sig Elementärt eller Pojken och hägern, även om den var genialt gjord.

Nimona måste jag medge att jag tyvärr inte har sett än. :-[

Men jag håller helt med dig att Det levande slottet verkligen borde ha vunnit 2006 istället för den förvisso välgjorda och underhållande men inte alls lika bra Wallace & Gromit - Varulvskaninens förbannelse. För mig är Det levande slottet fortfarande Hayao Miyazakis bästa film, trots flertalet riktigt bra kandidater.