Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Batman the animated series + Filmer

Startat av Mumrik, 27 november 2020 kl. 17:19:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jimstrom

Citat från: Anders skrivet 13 november 2021 kl. 10:19:45
Ah, just det! När jag var hemifrån och funderade på andra karaktärer han gjort så var faktiskt Kameleonten i åtanke, men så glömdes han bort när det var dags att redigera. Men det var väl Fredrik Dolk som gjorde Mr Freeze i Batman TAS.

I dom flesta avsnitten ja, säsong 4 tror jag dock att Gunnar tog över rollen
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Erika

Citat från: jimstrom skrivet 13 november 2021 kl. 15:14:23
I dom flesta avsnitten ja, säsong 4 tror jag dock att Gunnar tog över rollen

Vill minnas det som att de avsnitt av Batman the Animated Series som dubbades av Eurotroll, var det Gunnar som spelade Mr. Freeze. I The New Batman Adventures var det återigen Fredrik Dolk (precis som i Mediadubb International-dubbade avsnitt av BTAS). Gunnar Ernblad gjorde rollen igen i ett avsnitt av Framtidens Batman

Personligen har jag alltid tyckt Gunnar Ernblad gjorde Mr. Freeze betydligt bättre än Fredrik Dolk - Fredrik var visserligen godkänd i rollen, men Gunnar lyckades bibehålla rätt karaktär som Fredrik inte riktigt lyckades med.

Anders

Citat från: Erika skrivet 13 november 2021 kl. 16:50:23
Vill minnas det som att de avsnitt av Batman the Animated Series som dubbades av Eurotroll, var det Gunnar som spelade Mr. Freeze. I The New Batman Adventures var det återigen Fredrik Dolk (precis som i Mediadubb International-dubbade avsnitt av BTAS). Gunnar Ernblad gjorde rollen igen i ett avsnitt av Framtidens Batman

Personligen har jag alltid tyckt Gunnar Ernblad gjorde Mr. Freeze betydligt bättre än Fredrik Dolk - Fredrik var visserligen godkänd i rollen, men Gunnar lyckades bibehålla rätt karaktär som Fredrik inte riktigt lyckades med.
Mig veterligen dyker Mr. Freeze bara upp i två avsnitt av Batman TAS: "Heart of Ice" och "Deep Freeze". Jag har nog aldrig sett "Deep Freeze" på svenska eller lyckats få tag i det, så jag antar att det var där Gunnar gjorde rösten?
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Citat från: Anders skrivet 16 november 2021 kl. 17:52:23
Mig veterligen dyker Mr. Freeze bara upp i två avsnitt av Batman TAS: "Heart of Ice" och "Deep Freeze". Jag har nog aldrig sett "Deep Freeze" på svenska eller lyckats få tag i det, så jag antar att det var där Gunnar gjorde rösten?

Kan vara jag som minns helt fel, men jag har för mig Gunnar Ernblad gjorde rösten i Eurotrolls dubbning.

Blev förövrigt överraskad över Mr. Freeze var bara med i två avsnitt, hade för mig han var med i fler avsnitt än så!  :o

Anders

Citat från: Erika skrivet 16 november 2021 kl. 18:17:43
Kan vara jag som minns helt fel, men jag har för mig Gunnar Ernblad gjorde rösten i Eurotrolls dubbning.

Blev förövrigt överraskad över Mr. Freeze var bara med i två avsnitt, hade för mig han var med i fler avsnitt än så!  :o
Han var även med i långfilmen Batman & Mr. Freeze: SubZero, som bygger vidare på Batman TAS. Jag vet dock inte om den filmen blev svenskdubbad.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Anders

Okej. Alldeles efter min senaste kommentar kollade jag in den svenska artikeln av ZubZero på Wikipedia, och enligt den är den svenskdubbad. Dock är det en helt annan samling dubbare:
    Fredrik Dolk - Batman
    Stefan Frelander - Robin
    Gizela Rasch - Batgirl
    Mikael Roupé - Kommissarie James Gordon
    Jan Modin - Alfred Pennyworth

Det står dock inte vem som gjorde Mr. Freeze.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Disneyfantasten

Citat från: Anders skrivet 16 november 2021 kl. 21:18:24
Okej. Alldeles efter min senaste kommentar kollade jag in den svenska artikeln av ZubZero på Wikipedia, och enligt den är den svenskdubbad. Dock är det en helt annan samling dubbare:
    Fredrik Dolk - Batman
    Stefan Frelander - Robin
    Gizela Rasch - Batgirl
    Mikael Roupé - Kommissarie James Gordon
    Jan Modin - Alfred Pennyworth

Det står dock inte vem som gjorde Mr. Freeze.

Sun Studio alltså...

Förresten så undrar jag om ni räknar Jan Modin till Sun Studio eller KM Studio? (jag räknar honom till KM då han introducerades i rollen som Benjamin Syrsa där 1995 plus att han också varit speaker i en del Disney-VHS-reklamer 1995-1996 samt att han också medverkat i bl.a. Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, Djungel George, m.fl.)

På samma sätt undrar jag också var ni räknar Johan Hedenberg, till MediaDubb eller KM Studio? (själv är jag lite kluven här, å ena sidan debutarade han sin dubbningskarriär under andra halvan av 1980-talet hos MediaDubb men å andra sidan har han också medverkat i stort sätt alla dubbningsbolag, inklusive KM Studio, där han både medverkat i många dubbningar sedan mitten av 1990-talet samt även varit speakerröst i flera Disney-VHS-reklamer 1996-1997)

Steffan Rudvall

#37
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2021 kl. 21:24:13
Sun Studio alltså...

Förresten så undrar jag om ni räknar Jan Modin till Sun Studio eller KM Studio? (jag räknar honom till KM då han introducerades i rollen som Benjamin Syrsa där 1995 plus att han också varit speaker i en del Disney-VHS-reklamer 1995-1996 samt att han också medverkat i bl.a. Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, Djungel George, m.fl.)

På samma sätt undrar jag också var ni räknar Johan Hedenberg, till MediaDubb eller KM Studio? (själv är jag lite kluven här, å ena sidan debutarade han sin dubbningskarriär under andra halvan av 1980-talet hos MediaDubb men å andra sidan har han också medverkat i stort sätt alla dubbningsbolag, inklusive KM Studio, där han både medverkat i många dubbningar sedan mitten av 1990-talet samt även varit speakerröst i flera Disney-VHS-reklamer 1996-1997)
Nu tror jag att det går ifrån ämnet lite...

MOA


Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2021 kl. 21:30:55
Nu tror jag att det går ifrån ämnet lite...

Ber om ursäkt för det, jag var bara nyfiken...

Steffan Rudvall

#40
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2021 kl. 21:38:41
Ber om ursäkt för det, jag var bara nyfiken...
För att svara kortfattat på dina frågor så kan jag säga att eftersom att de flesta som dubbar är frilansare så går det ibland inte att dela in dem i studios.

Erika

#41
Jag vill minnas Stefan Frelander gjorde Mr. Freezes röst i Batman & Mr. Freeze: SubZero.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 november 2021 kl. 21:24:13
Sun Studio alltså...
Inte nödvändigtvis. Med den där ensemblen kan det lika gärna röra sig om Salut Audio/Video eller Adaptor D&D.

Steffan Rudvall

#43
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2021 kl. 22:36:02
Inte nödvändigtvis. Med den där ensemblen kan det lika gärna röra sig om Salut Audio/Video eller Adaptor D&D.
Fast i det här fallet är det nog absolut Sun Studio Köpenhamn, man får ju inte glömma att det handlar om Warner Brothers material.

Disneyfantasten