Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Skriv svar

Meddelandet har följande fel som måste rättas till innan du kan fortsätta:
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 120 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Begränsningar: 10 per inlägg (10 återstår), Maximal total storlek 7,81 MB, maximal storlek per fil 6,84 MB
Kryssa av de bifogade filer du inte längre vill bifoga
Dra och släpp dina filer hit, eller använd knappen för att lägga till filer.
Andra tillval
Verifiering:
Lämna detta fält tomt:
Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Vilka är de tre första bokstäverna i alfabetet?:
Kortkommandon: ALT+S för att skicka/posta eller ALT+P för att förhandsgranska

Ämnessammanfattning

Skrivet av TBT_STR_QR
 - 17 oktober 2017 kl. 08:14:44
Hur är det med serier som faktiskt visar produkterna? Såsom Bakugan, Beyblade, Duel Masters och kanske t.o.m Digimon?
Skrivet av Alexander
 - 12 oktober 2017 kl. 20:12:33
Citat från: Richardo skrivet 12 oktober 2017 kl. 18:43:40
I serien "Yu-Gi-Oh", som är dubbad till svenska, är kortspelet med samma namn fokuset i filmrutan, och anknyts till produkterna riktade till barn.

Hur kommer det sig att serien har fått visas i Sverige, när man kan argumentera för att serien ger upphov till implicit reklam? Enligt svensk lag, antar jag att man inte får eller bör visa reklam riktade direkt till barn?

Nej enligt svensk lag är det inte tillåtet med reklam för barn, vet inte om det är lika hårda regler i USA men det finns garanterat regler för det i USA också.

För att få visa serien i USA enligt lagstiftning var det engelska TV/dubbningsbolaget 4KIDS tvugna till att göra om korten i serien så de inte såg ut som korten man köper genom att ta bort text och ändra layouten, front, baksida m.m, det räckte därför det inte längre ansågs vara reklam eftersom korten inte stämde med de riktiga. Den svenska versionen är baserad på den engelska versionen av serien.
https://m.youtube.com/watch?v=ZMhhG3f-X0s

I japanska orginalet ser korten i serien precis ut som vanliga Yugioh kort, eftersom de inte har någon sån här lagstiftningen när det gäller reklam för barn.
Skrivet av Richardo
 - 12 oktober 2017 kl. 18:43:40
I serien "Yu-Gi-Oh", som är dubbad till svenska, är kortspelet med samma namn fokuset i filmrutan, och anknyts till produkterna riktade till barn.

Hur kommer det sig att serien har fått visas i Sverige, när man kan argumentera för att serien ger upphov till implicit reklam? Enligt svensk lag, antar jag att man inte får eller bör visa reklam riktade direkt till barn?